صادرات و واردات

تن ماهی گران شد تا واردات تن ماهی جان بگیرد؟

سیر صعودی قیمت تن ماهی داخلی از سال گذشته وارد این ریتم شد و در ماه اخیر رکورد قیمتی خود را برای بار دوم جا به جا کرد. نرخ آن نیز بسته به اینکه با چه برندی عرضه شود تا ۱۰۰ هزار تومان در هر قوطی پیش رفته است

به گزارش تلنگر؛ محمد مختاریانی، نایب رئیس سندیکای صنایع کنسروسازی ایران درخصوص علت و زمینه‌ساز گرانی‌ها اخیر مستمر شده است را توضیح داد و گفت: چیزی که بیش از هر عامل دیگری بر قیمت کنسرو ماهی تن تاثیر می‌گذارد، قیمت خود ماهی است. در فصل پاییز سال گذشته هر کیلو ماهی صید داخل ۵۲ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که الان قیمت آن تا حدود ۱۵۴ هزار تومان بالا رفته است و این به آن معنا است که افزایش سه برابری را ثبت کرده است.

مختاریانی ادامه داد: در سال گذشته به واردات ماهی ارز ۲۸۵۰۰ تومانی اختصاص پیدا می‌کرد که این امتیاز هم در ماه‌های آخر سال پیش حذف شد، حتی واردات قوطی کنسرو هم مشمول دریافت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بود، اما الان واردات قوطی با ارز تالار دوم که حدود ۴۲۰۰۰ تومان قیمت دارد صورت می‌گیرد. مجموع این عوامل به افزایش پلکانی قیمت کنسرو ماهی تن انجامیده و در همین حال مکاتبات سندیکا با شیلات و تعزیرات نیز در توقف این جریان صعودی تاثیر نداشته است. در این میان، بازنده اصلی این داستان تولیدکنندگان هستند.

مسعود بختیاری رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران با تاکیید بر افزایش بیش از سه برابری قیمت ماهی تن صید داخل، افزود: ماهی تن صید داخل ۸۰ درصد قیمت تمام شده کنسرو ماهی تن را تشکیل می‌دهد و بنابراین گرانی آن به جهش قیمت کنسرو انجامیده است.

توضیحات محمد مختاریانی

وی افزود: جهش قیمت ماهی تن در یک سال گذشته در حالی اتفاق افتاده که شناور‌های صید ماهی سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند، البته به یقین جامعه صیادی هم مشکلات خود را دارد، اما به هر حال اینکه قیمت ماهی تن صید داخل بیش از ۱۵۰ هزار تومان شده از وجود مشکلی حکایت می‌کند؛ قیمت این ماهی باید زیر ۱۰۰ هزار تومان باشد.

بختیاری تصریح کرد: وقتی به صیادان سوخت یارانه‌ای داده می‌شود، باید بر عملکرد آن‌ها نظارت شود. علاوه بر این جامعه صیادی از طریق محدودسازی واردات ماهی تن هم حمایت می‌شود.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در ادامه بر لزوم کاهش قیمت ماهی تن تاکید کرد و گفت: باید بررسی شود قیمت واقعی هر کیلو ماهی تن صید داخل چقدر است و این کار بر عهده سازمان‌هایی است که وظیفه ذاتی آن‌ها احصای قیمت تمام‌شده است، به طور مثال سازمان حمایت از مصرف‌کننده این وظیفه را بر عهده دارد.

وی همچنین اظهار کرد: سندیکای صنایع کنسرو ایران به دفعات از طریق سازمان شیلات ایران به ویژه معاونت صید این سازمان و همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان پیگیر شده که قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم از ماهی صید داخل تعیین و تعریف شود تا روشن شود ماهی تن صید داخل چقدر گران‌تر از ارزش واقعی آن به کارخانه‌های تولید کنسرو ماهی عرضه می‌شود. در همین حال هیچ نهادی در کشور آمار دقیق و مطمئنی از میزان صید ماهی تن صید داخل اعلام نمی‌کند.

بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر قیمت ماهی تن وارداتی که کیفیت بهتری هم نسبت به ماهی صید داخل دارد، ارزان‌تر از ماهی صید داخل برای تولیدکنندگان کنسرو ماهی تن تمام می‌شود.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در پاسخ به این پرسش که افزایش چشمگیر قیمت ماهی چند کسب و کار فعال در تولید کنسرو ماهی را متضرر کرده است، اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ مجوز راه‌اندازی کارخانه تولید کنسرو ماهی تن در کشور اعطا شده که البته نیمی از تعداد مجوزها، واحد تولیدی در کشور فعال است. با این حال در پی گرانی قیمت ماهی این ۵۰ واحد هم با کمتر از ظرفیت واقعی کار می‌کنند و حتی شماری از برند‌ها از بازار حذف شده‌اند.

وی همچنین خبر داد: صید ماهی از ۲۰ روز گذشته با توجه به اینکه فصل صید آغاز شده رونق گرفته البته امسال فصل صید هم با یک ماه تاخیر آغاز شد و امیدواریم این اتفاق جانی دوباره به صنعت تولید کنسرو ماهی تن بدهد.

بختیاری افزود: موضوع دیگری که امید به بهبود اوضاع این صنعت را افزایش می‌دهد این است که وزارت بهداشت در مکاتبه با وزارت اقتصاد و امور دارایی خواهان معافیت صنعت کنسرو ماهی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است، در صورتی که وزارت اقتصاد به این درخواست پاسخ مثبت دهد قیمت کنسرو ماهی تن ۱۰ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x