سلامت

دستگاه سولاریوم؛ خطرات، عوارض و فواید

سولاریوم یکی از روش‌های جدید برای تغییر رنگ پوست است که اسم وسیله آن دستگاه سولار است. سال‌های اخیر نیز بسیار فراگیر شده است. در این مطلب ما قصد داریم تا خطرات، مضرات و فواید این دستگاه را بررسی کنیم.

به گزارش تلنگر؛ دستگاه سولار برای برنزه کردن پوست به کار می‌رود، درحالی‌که خطرات جبران‌ناپذیر را برای فرد به همراه دارد. صاحبان این مراکز از ضررهای پوستی این دستگاه آگاهی کامل دارند .این دستگاه عموماً در آرایشگاه‌ها و استخرها استفاده می‌شود .صاحبان این مراکز با تبلیغات گول زننده سهی می‌کنند که سولاریوم را دستگاهی کاملا بدون خطر جلوه دهند و جالب است بدانید این دستگاه مشتریان ثابتی نیز دارد. با ما همراه باشید تا با طور کامل با برنزه شدن با سولاریوم و عوارض آن آشنا شوید.

دستگاه سولاریوم چیست؟

سولاریوم درواقع یک دستگاه مدرن و مخصوص برای برنزه کردن رنگ پوست هست که در مراکز مخصوص سولار، اسپاها، سالن‌های زیبایی قرار دارد و افرادی که تمایل دارند رنگ پوستشون رو تغییر دهند و یا به‌اصطلاح پوست برنزه داشته باشند به این مراکز مراجعه کرده و با استفاده از دستگاه سولاریوم این کار رو انجام می‌دهند و برنزه شدن با سولاریوم رو تجربه می‌کند.

برنزه شدن با سولاریوم یکی از روش‌های پرطرفدار برای برنزه کردن پوست هست و نسبت به نور خورشید خیلی سریع‌تر پوست رو برنزه می‌کند.  در هنگام برنزه شدن پوست توسط این دستگاه، علاوه بر تغییر رنگ پوست به دلیل نفوذ گرمابه بافت‌های داخلی پوست، در کاهش دردهای خفیف عضلانی و اسکلتی بدن هم مؤثر خواهد بود.

دستگاه سولاریوم

عوارض سولاریوممحفظه‌ای شبیه به تخت خواب (افقی) یا کابین (عمودی) دارد که می‌توان برهنه در آن خوابید یا ایستاد و با تنظیم میزان تابش نور فرابنفش بر پوست بدن رنگ آن را برنزه کرد. این دستگاه با لامپ‌های ویژه قادر به تولید پرتوهای نور فرابنفش (UV) است و استفاده از آن محدودیت‌های آفتاب گرفتن جهت برنزه کرده پوست ندارد. سولاریوم با انتشار پرتوی فرابنفش باعث تیره و برنزه شدن پوست بدن می‌شود.

در داخل این دستگاه لامپ‌هایی تعبیه‌شده است که اشعه‌های ماورا بنفش را ساطع می‌کند .شخص هنگامی‌که در داخل این دستگاه قرار می‌گیرد درب آن‌که حاوی همین لامپ‌های مشابه می‌باشد، بسته می‌شود . این دستگاه حاوی یک تشک خورشیدی می‌باشد. لامپ آن اشعه‌های فرابنفش UVA و UVB را از نقاط مختلف به بدن می‌تاباند .تحقیقات آژانس جهانی بهداشت نشان داده است اکثر افرادی که در سنین جوانی تحت مضرات دستگاه سولاریوم قرار می‌گیرند در معرض سرطان پوست قرار دارند .

عوارض سولاریوم

قرمزی موضعی پوست، آسیب به عروق، اختلال ایمنی، بیماری‌های چشمی، پیری زودرس، سوختگی‌های پوست از عوارض شایع سولار بر بدن است. با توجه به اینکه دستگاه سولار مدت‌زمان زیادی نیست که وارد بازار ایران شده است بنابراین عوارض بلندمدت آن‌چنان مشخص نیست . بااین‌حال جوانان در سنین پایین اقدام به برنزه کردن پوست می‌کنند در حالیکه وقتی سن بالا برود، عوارض پوستی شدیدی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد .

عوارض برنزه کردن با سولاریوم

افرادی که در طول ماه بیش از یک تا دو بار سولاریوم می کنند احتمال ابتلا به ملانوم که بدترین نوع سرطان پوست می‌باشد به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد .سولاریوم حاوی اشعه‌های UVA و UVB می‌باشد . با این‌که استفاده از دستگاه سولار در کشورهای اروپایی به حداقل مقدار خود رسیده است؛ اما در کشور ما استفاده از این دستگاه سرطان‌زا روزبه‌روز در حال افزایش است .

در کشورهای توسعه‌یافته با توجه به ضررهای اشعه فرابنفش خورشید ، آفتاب گرفتن در ساحل ممنوع شده است. همچنین در این کشورها در هنگام شنا در دریا افراد باید از پوشش‌های بسیار بلندی استفاده کرده که هیچ‌یک از نقاط بدن آن‌ها در معرض اشعه‌های خورشید قرار نگیرد.

افرادی که بیشتر در معرض اشعه‌های فرابنفش قرار دارند ۱۵ تا ۲۰ سال زودتر از سایر افراد به پیری پوست لکه‌های پوستی از قبیل جوش و کک و باقی مشکلات پوستی گرفتار می‌شوند .همچنین سازمان بهداشت به استفاده از کلاه شنا در هنگام شنا در دریا تأکید کرده است .

بیشترین افراد در معرض سرطان ناشی از اشعه فرابنفش

  • افراد بور و کسانی که چشم‌های رنگی دارند .
  • افراد زیر ۱۸ سال .
  • افرادی که کک‌ومک در پوستشان داشته باشند .
  • افرادی که زخم‌های پوستی یا سابقه‌ی آفتاب‌سوختگی دارند .
  • افرادی که بیماری‌های خاص دارند .

عوارض برنزه کردن با سولاریوم

به گفته متخصصین پوستی این روش یعنی برنزه کردن با سولاریوم ممکنه مشکلاتی رو ازجمله ابتلا به سرطان پوست رو به همراه داشته باشد و یا اینکه زمینه ابتلا به این بیماری رو افزایش می‌دهد. علاوه بر این اگر به مرکز سولاریوم معتبر و متخصص در این زمینه مراجعه نکنید ممکنه با عوارضی همچون قرمز شدن پوست، پیری زودرس پوست، سوختگی پوست با درجات مختلف، افزایش چین‌وچروک پوست، آسیب دیدن رگ‌های خونی، اختلال در سیستم ایمنی بدن، آسیب دیدن چشم ها و باقی اعضای بدن نیز مواجه بشید.

برنزه کردن با دستگاه سولار یا نور خورشید؟

حقیقت این است که پزشکان هیچ‌کدام را توصیه نمی‌کنند. وقتی پوست تحت اشعه UVقرار می‌گیرد، پوست آسیب‌دیده و ملانین زیاد شده و درنهایت باعث برنزه شدن پوست می‌شود.حتی نور آفتاب ایمن نیست، یک سوختگی شدید ریسک ابتلا به سرطان را حدود دو برابر می‌کند. هرچه در طول زمان تماس با اشعه UV محدود باشد ریسک سرطان در طول عمر فرد کاهش می‌یابد.

سرطان پوست یا ملانوما

عوارض برنزه کردن سولاریومدستگاه سولار یکی از موارد تأثیرگذار در ابتلا به ملانوما که بدترین نوع سرطان می‌شود. بر اساس آمار سالانه حدود ۵ میلیون نفر سرطان غیر ملانومی و ۷۰ هزار نفر ملانوم که عامل اصلی مرگ ومیر ناشی از سرطان پوست است تشخیص داده می‌شود.

فواید استفاده از سولاریوم

مزایا برنزده شدن با سولاریوم زیاد نیست. برنزده شدن با سولاریوم در مقایسه با نور خورشید خیلی سریع‌تر است و به دلیل نفوذ گرمابه بدن، در کاهش دردهای خفیف عضلانی و اسکلتی موثر است.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x