در متن جامعه

هنگام خرید عسل گول نخورید!

راه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی شناخت این محصول و تهیه آن از فروشندگان معتبر می‌باشد که به‌صورت تخصصی در زمینه تولید انواع عسل طبیعی فعالیت کنند. در ادامه راهنمای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی را مشاهده می‌کنید.

به گزارش تلنگر؛ تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی آن‌هم به‌وسیله آب و کبریت دروغین است؛ اما بسیاری از افراد نا‌آشنا با زنبورداری و صنعت غذایی مطرح می‌کنند. در این میان روش‌هایی نیز گفته می‌شود که هیچ پایه و اساس علمی ندارد. اما مهم‌تر از تشخیص عسل طبیعی باید بدانیم که با چه روش‌هایی فروشندگان متقلب سعی بر گول زدنمان دارند.

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

یکسری باور غلط در میان مردم جاافتاده است که برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی رایج است .اما تنها با این روش نمی‌توان عسل واقعی از تقلبی را تشخیص داد بلکه روشی است سودآور برای آن دسته از فروشندگانی که جنس تقلبی می‌فروشند. در ادامه پیش از معرفی اصل طبیعی روش‌هایی را به شما می‌گوییم که با آن‌ها عسل تقلبی را به‌جای عسل اصل به شما می‌فروشند. با ما همراه باشید.

باورهای غلط درباره تشخیص عسل طبیعی

این روش‌ها را احتمالا از همسایه و دوستانتان شنیده‌اید و یا در وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری مشاهده کرده‌اید که به‌احتمال زیاد هیچ شناختی نسبت به ویژگی‌های عسل طبیعی ندارند.

تشخیص عسل طبیعی به‌وسیله کبریت

یکی از باورهای اشتباه که بسیار در بین مردم رایج است تشخیص به‌وسیله کبریت یا شمع می‌باشد. جالب اینجاست که برخی افراد می‌گویند اگر عسل سوخت، تقلبی است و برخی نیز می‌گویند اگر سوخت طبیعی است؛ اما همان‌گونه که گفتیم این مورد هم با توجه به خصوصیات فیزیکی هر عسل متفاوت است و به‌هیچ‌وجه روشی صحیح برای آزمودن کیفیت عسل نمی‌باشد.

تشخیص عسل از طریق حل کردن در آب

راه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبیدر این شیوه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی گفته می‌شود، عسل را در آب سرد بریزید، اگر سریع حل شد تقلبی است و اگر طول کشید و به‌آسانی در آب حل نشد طبیعی است. درصورتی‌که غلظت عسل‌ها با توجه به رطوبت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال عسل بهارنارنج یا جنگلی با توجه به خصوصیات فیزیکی که دارند کاملاً روان و شل هستند. اگر بخواهید با این روش عسل‌های مرکبات را ب، قطعاً این عسل‌ها را تقلبی می‌دانید، درصورتی‌که این عسل‌ها کاملاً طبیعی و خالص هستند.

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی از روی رنگ عسل

یکی دیگر از روش‌ها غلط برای تشخیص عسل خوب و باکیفیت توجه به رنگ عسل است. همان‌گونه که در مقاله “بهترین رنگ عسل” توضیح دادیم، رنگ هر عسل با توجه به شهد مورداستفاده زنبور، نوع خاک منطقه و بسیاری از عوامل دیگر متغیر است. اینکه برخی می‌گویند عسل سیاه و قرمزرنگ کیفیت بیشتری دارند به‌هیچ‌وجه صحیح نمی‌باشد.

برای مثال عسل یونجه بااینکه کیفیت بالایی دارد اما رنگش زرد روشن است و این دلیلی بر تقلبی بودن یا کیفیت پایین آن نیست. جالب است بدانید برخی از شرکت‌ها و فروشندگان برای تیره‌تر شدن عسل آن را حرارت می‌دهند و یا رنگ خوراکی به آن اضافه می‌کنند.

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی با توجه به غلظت

گفته می‌شود عسلی که روان باشد بی‌کیفیت و عسلی که غلیظ باشد طبیعی است، درصورتی‌که غلظت عسل با توجه به برخی عوامل مانند منطقه‌ای که عسل از آن برداشت‌شده متغیر می‌باشد. برای مثال عسل‌های شمال کشور معمولاً روان هستند و رطوبت بالایی دارند.

تشخیص عسل تقلبی با زرده تخم‌مرغ

یکی از عجیب‌ترین روش‌هایی که به خریداران عسل می‌گویند روشی است با زرده تخم‌مرغ که در این روش باید عسل و زرده تخم‌مرغ خام را باهم مخلوط کرد، اگر بعد از چند دقیقه شبیه زرده تخم‌مرغ پخته شد، طبیعی و در غیر این صورت تقلبی است. دوباره تأکید می‌کنم که این روش کاملاً بی‌پایه و اساس است صرفاً برای سرکار گذاشتن خریدار است.

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی با ریختن روی ناخن

این روش که توسط یکی از سایت‌های تازه تأسیس در حوزه فروش عسل طبیعی منتشرشده واقعا عجیب است و نشان‌دهنده این است که این عزیزان هیچ سررشته ای در موضوع عسل و زنبورداری ندارند. آن‌گونه که ذکر می‌کنند باید چند قطره عسل بر روی ناخن خود بریزید، اگر بر روی ناخن باقی ماند یعنی اصل است و در غیر این صورت اگر پخش شد تقلبی است! این مورد هم کاملاً اشتباه است؛ زیرا غلظت عسل‌ها با یکدیگر متفاوت است.

تشخیص عسل خالص به‌وسیله عطر و بو

این روش راه‌کار بسیاری از فروشندگان متقلب است، به این دلیل که با افزودن عطر و برخی افزودنی‌های دیگر به عسل در تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی شمارا گمراه کنند. پس از باز کردن درب عسل چنان عطر و بویی پخش می‌شود که با خودتان می‌گویید از این بهتر نمی‌شود، این عسل حتماً طبیعی است. اما نوع و گیاه هر عسل با آن‌یکی متفاوت است و برخی عسل‌ها بااینکه کیفیت بسیار بالایی دارند، عطر بسیار کمی دارند.

عسل طبیعی شکرک می‌زند؟

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبیعسل طبیعی شکرک می زند؟ متأسفانه بسیاری از مردم به‌اشتباه تصور می‌کنند عسلی که رس ببندد یا به‌اصطلاح شکرک بزند تقلبی است اما درواقع این‌یک فرآیند کمتر درک شده است که برای عسل طبیعی رخ می‌دهد. عوامل بسیاری باعث کریستالیزه شدن عسل می شوند.

مانند: رطوبت، درجه حرارت محیط، دیاستاز، میزان گرده گل موجود در عسل و نوع پوشش گیاهی منطقه. بدلیل اطلاعات اشتباهی که در بین مردم عادی وجود دارد برخی از فروشندگان عسل و زنبورداران، عسل را حرارت می دهند تا از رس بستن آن جلوگیری کنند اما با این کار بسیاری از خواص و آنزیم‌های عسل از بین می‌رود.

راه تشخیص عسل طبیعی

متأسفانه هیچ راه‌ خانگی مطمئنی برای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی وجود ندارد. شاید الآن این سؤال برایتان پیش بیاید که باید چه کنید. باید به شما بگوییم که تنها راه درست و اصولی برای این کار آزمون عسل در آزمایشگاه‌ است. در غیر این صورت امکان فریب خوردنتان با عسل تقلبی بسیار بالاست.

خرید عسل از فروشگاه مطمئن

ازآنجایی‌که امکان آزمایش عسل در آزمایشگاه برای ما وجود ندارد یا این کار هزینه‌بر می‌باشد. به شما توصیه می‌کنیم که حتماً از فروشگاهی عسل خود را خریداری کنید که به آن و عسل تولیدی آن اطمینان دارید.

خرید عسل از زنبوردار مطمئن

بااینکه بعضی از زنبورداران در تهیه عسل تقلب می‌کنند و به‌جای گرد گل؛ آب و شکر را به زنبورعسل می‌دهند، اما اگر زنبوردار مطمئنی می‌شناسید از بهترین گزینه‌های خرید است. به همین دلیل ما همواره توصیه می‌کنیم عسل خام استفاده کنید و از مصرف عسل‌هایی که برای بسته‌بندی راحت‌تر و خوش‌رنگ‌تر شدن حرارت دیده‌اند خودداری کنید.

چرا این روش‌های اشتباه رایج شده است؟

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبیمتأسفانه روش‌های فوق در بین عموم بسیار پخش‌شده و علاوه بر آن در بسیاری از مقالات نامعتبر این روش‌ها به‌عنوان راه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی ذکرشده‌اند. دراین‌بین برخی از افراد به انتشار این اشتباهات کمک زیادی کرده‌اند؛ از جمله آن‌ها:

شرکت‌ها و فروشندگان متقلب

در برخی موارد شرکت‌هایی که عسل‌های مصنوعی و تقلبی تولید می‌کنند برای اینکه راحت‌تر بتوانند محصولاتشان را بفروش برسانند، ویژگی‌های محصول خود را به‌عنوان محصول طبیعی از طریق روش‌های مختلف پخش می‌کنند.

فروشندگان عسل

دومین مقصر اصلی، فروشندگان کم‌اطلاع هستند که صرفاً شنیده‌های خود را به‌عنوان روش‌های تشخیص منتشر می‌کنند که متأسفانه با توجه به شغلی که دارند معمولاً موردقبول عامه مردم قرار می‌گیرد.

نشریات زرد

در بسیاری از موارد این روش‌های تشخیص توسط افراد معروف در شبکه‌های مجازی نوشته می‌شود تا صرفاً محتوایی برای وبلاگ و سایت خود تولید کرده باشند اما متأسفانه اکثر نوشته‌هایشان بدون بار علمی می‌باشد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x