سلامت

روش های درمان گردن درد و دیسک گردن

گردن درد، دردی شایع بین افراد مختلف می تواند باشد. عضلات گردن بر اثر عواملی مانند وضعیت بد بدن، نشستن پشت میز و کار با کامپیوتر دچار مشکل می شوند.

به گزارش تلنگر؛ اگر گردن درد، بی حسی یا از دست دادن قدرت در بازوها یا دستانتان دارید یا اگر دچار دردی به حالت تیر کشیدن در شانه یا پایین بازو هستید، حتما به دنبال روش های درمانی باشید.

برای بیمارانی که از درد مزمن گردن رنج می‌برند، سازگاری با تغییرات و حفظ کیفیت زندگی در حد بالا دشوار است. با این حال، با درمان کافی، اکثر افراد می‌توانند با استراحت اندک در برنامه روزمره خود، در فعالیت‌های عادی شرکت کنند. چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به افراد در کنترل درد در هر روز کمک کند.

علائم گردن درد

انواع علائم گردن درد شامل موراد زیر است:

  1. درد و سفتی گردن
  2. درد و سوزش بین دو کتف یا پشت گردن در یک نقطه
  3. درد، گزگز، بی‌حسی یا ضعف در دست‌ها یا بازوها یا شانه‌ها
  4. احساس درد ناگهانی پس از زمین خوردن یا آسیب‌دیدگی
  5. سفتی گردن به طور ناگهانی، همراه با مشکل در بلند کردن هر دو یا یکی از بازوها به بالای سر
  6. سردرد تنشی، که درد می‌تواند به پشت سر شما و گاهی به گوش یا پشت چشم شما منتقل شود.
  7. گردن شما به اندازه معمول نمی‌چرخد، به عنوان مثال وقتی می‌خواهید دنده عقب بروید، گردن به اندازه کافی نمی‌چرخد و شما باید کل بدن را بچرخانید تا پشت سرتان را ببینید.

انواع مشکلات و علت درد گردن

علت درد گردن و مشکلاتی که باعث ایجاد این عارضه می‌شود، عبارتند از:

  1. وضعیت بد بدن
  2. فشارها یا کشیدگی‌های عضلانی
  3. حرکت تکراری
  4. عادت‌های بد خواب
  5. دندان قروچه کردن
  6. حمل کیف یا کوله پشتی سنگین
  7. عصبانیت یا استرس‌های روانی
  8. آسیب‌های ورزشی یا دیگر تصادفات رانندگی که باعث حرکات سریع و ناگهانی سر می‌شود.
  9. عفونت
  10. مننژیت
  11. تومور یا سرطان‌های ستون فقرات
  12. آرتروز
  13. مهره‌ای شکسته، که می‌تواند مربوط به پوکی استخوان باشد.
  14. فتق دیسک که باعث فشار به ریشه‌های عصبی می‌شود.
  15. فیبرومیالژیا
  16. تنگی کانال نخاعی
  17. حمله قلبی: البته باید در کنار سایر علائم همانند تنگی نفس، تعریق، تهوع، استفراغ، درد بازو یا فک بررسی شود.
  18. ضربه مستقیم
  19. آبسه
  20. بیماری‌های مادرزادی
  21. انحراف ستون فقرات گردنی
  22. تریگرپوینت‌های عضلات پشت یا جلو گردن

راه های تشخیص مشکلات گردن

راه های تشخیص مشکلات گردن

روش‌های تشخیص مشکلات گردن عبارتند از:

  1. تصویربرداری
  2. ام آر آی
  3. سی تی اسکن
  4. نوار عصب و عضله
  5. اسکن استخوان
  6. میلوگرام

راه‌های درمان گردن درد

روش‌های گوناگونی برای درمان گردن درد وجود دارد که استفاده از هر کدام، به نوع و شدت آسیب‌دیدگی گردن شما بستگی دارد. در ادامه انواع دردهای ناحیه گردن را معرفی و بررسی می‌نماییم.

درمان دارویی

درمان دارویی شامل موارد زیر است:

  1. داروهای ضد درد و ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs)
  2. داروهای ریلکس کننده عضلات

درمان فیزیوتراپی انواع گردن درد

فیزیوتراپی یا توانبخشی گردن یک روش موثر و کم‌تهاجمی در درمان بسیاری از انواع گردن درد است. فیزیوتراپیست در ابتدا با معاینه بالینی دقیق و توجه به یافته‌های پاراکلینیکی مانند ام آر آی، نوار عصب و عضله، عکس رادیوگرافی، سی تی اسکن و … به تشخیص قطعی علت درد می‌رسد، سپس با توجه به علت درد از روش‌های مختلف درمانی در فیزیوتراپی برای درمان گردن درد شما کمک می‌گیرد.

روش‌های درمانی در فیزیوتراپی برای انواع دردهای گردنی به شرح زیر می‌باشند:

  1. لیزر درمانی
  2. مگنت درمانی
  3. ترکشن
  4. شاک ویو درمانی
  5. اولتراسوند درمانی
  6. تکار درمانی
  7. سوزن خشک
  8. تحریک الکتریکی
  9. گرما یا سرما درمانی
  10. آب درمانی
  11. ماساژ
  12. تمرین درمانی
  13. موبیلیزیشن و منیپولاسیون
  14. و سایر تکنیک‌های دستی درمانی

تزریق اپیدورال

تزریق استروئید (تریامسینولون، متیل پردنیزولون و دگزامتازون) به همراه یک بی‌حس کننده (لیدوکائین یا بوپیواکائین) درد و التهاب به مدت چند روز تا چند سال در نخاع و ریشه‌های عصبی را می‌کاهد.

تزریق این نوع داروها در افراد مبتلا به عفونت در محل تزریق و مشکلات خونی مانند اختلال انعقاد ممنوع است. حتی در افراد دیابتی هم ممکن است قند خون را بالا ببرد و در افراد با فشارخون بالا و افراد با فشار چشمی بالا ممکن است فشار خون و فشار چشم را بالا ببرد.

درمان با جراحی

درمان با جراحی

همانند مشکلات کمر در دردهای گردن هم تا زمانی که بیمار با درمان‌های غیرتهاجمی مانند فیزیوتراپی خوب شود، سراغ درمان تهاجمی جراحی نمی‌روند.

جراحی گردن دارای روش‌های مختلفی است که طبق نظر پزشک متخصص و شرایط بیمار یکی از روش‌ها انتخاب می‌شود. بهبود پس از جراحی گردن ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد. انواع روش‌های جراحی گردن عبارتند از:

  1. جراحی گردن از جلو
  2. جراحی از پشت
  3. جراحی همزمان از جلو و پشت

انواع مشکلات و درمان درد گردن

درمان دیسک گردن

در ادامه انواع مشکلات مرتبط با گردن و راه درمان انواع گردن درد را بیان می‌کنیم.

گرفتگی گردن

گرفتگی‌های گردن به دلایلی از جمله استفاده زیاد از گردن، بد خوابیدن، استرس و فشارهای روانی، ضربه‌های مستقیم، تصادفات، حوادث ورزشی، دیسک گردن، آرتروز گردن یا تنگی کانال نخاعی گردنی، بد نگه داشتن سر و گردن به مدت طولانی، رانندگی‌های طولانی مدت ایجاد می‌شود و با روش‌های مختلف درمان می‌شود.

درمان گرفتگی گردن

روش‌های درمانی در فیزیوتراپی برای درمان گرفتگی‌های گردن، شامل استفاده از کیسه‌های گرم یا سرد، اولتراسوند درمانی، لیزر درمانی، مگنت درمانی، تکار درمانی، تحریکات الکتریکی، آکوپانچر، سوزن خشک، ترکشن، تمرین‌های درمانی فعال و غیرفعال و تیپینگ و بخش مهم درمان‌های دستی را شامل می‌شود.

درمان‌های دستی خود در چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل کشش گردن، ماساژ، مانیپولیشن و موبیلیزیشن هستند.

گرفتگی گردن و کتف

عضلات ناحیه کتف چون تغذیه عصبی خود را از گردن می‌گیرند لذا هر آسیب یا التهابی در ناحیه گردن ممکن است منجر به اسپاسم و درد یا گرفتگی این عضلات هم شود.

درمان گرفتگی گردن و کتف

درمان گرفتگی‌های این ناحیه هم همانند درمان گرفتگی‌های گردن شامل استفاده از کیسه‌های گرم یا سرد، اولتراسوند درمانی، لیزر درمانی، مگنت درمانی، تکار درمانی، تحریکات الکتریکی و درمان‌های دستی است.

گردن درد در کودکان

امروزه کودکان مدت زمان زیادی را صرف بازی‌های رایانه‌ای، یا بازی کردن با گوشی‌های هوشمند می‌کنند. چنانچه در این زمان‌ها توجهی به وضعیت سر و گردن نشود علاوه بر درد و گرفتگی‌های عضلانی در کودکی، عوارضی را هم در بزرگسالی به همراه خواهد داشت.

عفونت‌های غدد لنفاوی به دلیل سرماخوردگی یا آنفولانزا و یا مننژیت ها، حمل کوله پشتی‌های سنگین، حمل نادرست کوله پشتی، فعالیت‌های ورزشی شدید و ضربات حین ورزش و ابتلا به آرتریت لایم هم از سایر علل گردن درد در کودکان می‌باشد.

درمان گردن درد در کودکان

دیسک گردن

یکی از اولین و مهمترین درمان‌ها در درمان گردن دردهای کودکی اصلاح روش زندگی، آموزش نحوه صحیح استفاده از گوشی هوشمند و رایانه و کاهش زمان استفاده از این تکنولوژی‌ها است.

 

درمان دیسک گردن

چندین کار وجود دارد که بیماران می‌توانند در خانه انجام دهند تا به کاهش درد گردن خود در خانه کمک کنند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

به یاد داشته باشید که در صورت توصیه پزشک، به طور منظم از داروهای ضد درد استفاده کنید.

استفاده از کیسه یخ روی گردن بعد از حادثه جهت کاهش درد حاد گردن و کاهش التهاب

استفاده از یک کیسه حرارتی روی گردن برای تسکین درد مداوم

حفظ وضعیت مناسب برای گردن

ماساژ گردن

موقعیتی که فرد در آن می‌خوابد عامل مهمی برای درد گردن است. بهتر است بیماران به پشت یا پهلو روی تشک سفت و محکم با یک بالش سفت و کم ارتفاع بخوابند. این میزان فشار روی گردن هنگام خواب را به حداقل می‌رساند و به جلوگیری از بدتر شدن درد کمک می‌کند.

گردن درد به طور کلی می‌تواند به دو صورت حاد یا مزمن طبقه‌بندی شود. گردن درد حاد می‌تواند ناشی از صدمه به مهره‌های گردن، دیسک‌ها یا مفاصل باشد، مانند ضربه با نیروی تند، یا فشار بر عضلات ناحیه‌ای مانند ضربه شلاقی. گردن درد مزمن یا طولانی مدت می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

بیماری دیسک گردن : انحطاط دیسک از طریق فرآیندهای طبیعی پیری، جایی که دیسک توانایی خود را برای محافظت از مهره‌ها از دست می‌دهد یا مایع آن نشت می‌کند و بر اعصاب اطراف فشار وارد می‌کند.

فتق دیسک: برآمدگی دیسک آسیب دیده که به اعصاب ناحیه برخورد می‌کند.

آرتروز: فرسودگی غضروف اجازه می‌دهد تا استخوان‌ها در برابر یکدیگر ساییده شوند.

تنگی کانال نخاعی گردن: تنگ شدن گذرگاه‌ها (کانال‌ها) که در آن عصب‌ها یا نخاع از هر مهره عبور می‌کنند.

هر یک از این شرایط می‌تواند باعث درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن بازوها و همچنین از دست دادن تحرک در اندام فوقانی شود که می‌تواند تأثیرات مخربی بر زندگی روزمره داشته باشد. کارهای ساده مانند گرفتن و بلند کردن دست‌ها می‌تواند ناراحت کننده، دشوار و در بدترین حالت‌ها غیرممکن باشد.

یکی از عواملی که بسیاری از مردم به عنوان علت درد مزمن گردن نمی‌شناسند، وضعیت بد بدن است. در حقیقت، به غیر از ضربه یا ضربه شلاقی، بیشتر گردن درد به دلیل وضعیت بد ایستادن و نشستن و خوابیدن است که ممکن است با بهبود نحوه نشستن، ایستادن و نگه داشتن سر کاهش یابد.

تمرینات کششی، کلیدی برای حفظ یا افزایش دامنه حرکتی و بهبود انعطاف‌پذیری مفاصل گردنی است. کشش روزانه همچنین سفتی را کاهش داده و درد عضلات را کاهش می‌دهد. در اینجا دو تمرین کششی رایج برای بهبود تحرک گردن آمده است:

تمرین اول: در گوشه‌ای از یک اتاق بایستید، در حالی که پاها را کنار هم قرار داده‌اید و ساعد خود را در ارتفاع شانه به هر دیوار محکم کرده‌اید. شانه‌ها و قفسه سینه خود را تقریباً ۳۰ ثانیه کش ‌دهید و به سمت گوشه‌ها خم شوید.

تمرین دوم: آرنج را بالاتر از شانه قرار دهید و ساعد خود را به دیوار بچسبانید و شانه را دراز کنید تا جایی که احساس کشش داشته باشید. سر خود را از شانه دور کرده و چانه خود را به سمت پایین فرو کنید که باعث می‌شود پشت گردن کشیده شود. همچنین می‌توانید با استفاده از دست آزاد خود فشار ملایمی وارد کرده و سر را به آرامی به جلو بکشید تا کشش افزایش یابد. ۳۰ ثانیه نگه دارید.

تمرینات قدرتی می‌تواند وضعیت بدن را با تقویت عضلات گردن که از سر حمایت می‌کنند، بهبود بخشد و باعث می‌شود هم ترازی مناسب سر و شانه‌ها حفظ شود. در اینجا دو تمرین تقویتی وجود دارد:

تمرین سوم: در مقابل یک دیوار بایستید پشت خود را صاف نگه دارید و چانه خود را به داخل ببرید در حالی که سر خود را صاف نگه داشته و به حالت کشویی چانه را به سمت عقب می‌برید. پنج ثانیه نگه دارید و ده بار این کار را تکرار کنید.

داروها می‌توانند تسکین سریع و مؤثر برای درد گردن ارائه دهند. داروهای مسکن ساده مانند استامینوفن یا آسپرین معمولاً توصیه می‌شوند و برای دسترسی آسان بیماران بدون نسخه پزشک به راحتی قابل تهیه کردن هستند. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک یا ناپروکسن ممکن است برای درد گردن متوسط تا شدید مؤثرتر باشند.

با این حال، آن‌ها با شیوع بالاتر عوارض جانبی مانند زخم معده، اختلال کلیوی و بدتر شدن علائم آسم در ارتباط هستند. داروهایی مانند کدئین یا اکسی کدون نیز می‌توانند به تسکین درد گردن کمک کنند. این‌ها اغلب در ترکیب با مسکن‌های ساده مانند استامینوفن استفاده می‌شوند.

این داروها با عوارض جانبی مانند یبوست همراه هستند، بنابراین باید به بیماران توصیه شود که میزان مایعات و فیبر بدن خود را افزایش دهند تا از بروز این بیماری جلوگیری کنند. داروهای دیگری مانند دیازپام یا آمی تریپتیلین نیز گاهی اوقات برای درمان درد گردن توصیه می‌شود. این داروها به طور سنتی برای اهداف دیگری مانند اضطراب یا افسردگی استفاده می‌شوند. همچنین می‌توانند برای گردن درد ناشی از فشار عصبی مفید باشند. در بعضی موارد، تزریق موضعی ممکن است برای کمک به تسکین درد نشان داده شود.

انتهای مطلب/م.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محیا
7 ماه قبل

بسیار مفید و کامل بود مرسی از شما

دکمه بازگشت به بالا
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x