اقتصاد کلان

متن اولیه بودجه سال 1403 امروز توسط مجلس منتشر شد

لایحه بودجه سال آینده روز گذشته توسط دولت به مجلس ابلاغ شد. متن کامل بخش اول این لایحه که امروز منتشر شد را در ادامه مطلب می‌خوانیم.

به گزارش تلنگر؛ بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه، روز گذشته تقدیم مجلس شد.

در این لایحه نرخ تسعیر ارز ۳۱ هزار تومان پیشنهاد شده که نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

نکته قابل توجه این است که در بودجه سال ۱۴۰۳ منابع و مصارف ارزی بر اساس یورو نوشته شده است. بنابراین به نظر می‌رسد دولت قصد دارد یورو را جایگزین دلار کند.

گفتنی است؛ نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به دلار و برابر ۲۳ هزار تومان بود که در قانون بودجه به ۲۵ هزار تومان افزایش یافت. برنامه لایحه بودجه 1403

بودجه 1403

لایحه بودجه 1403

کارمندان معاف از پرداخت مالیات

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ افرادی که سالیانه ۱۲۰میلیون تومان (ماهیانه ۱۰میلیون تومان) حقوق می‌گیرند، از مالیات معاف هستند.

افرادی که بین ماهیانه ۱۰ تا ۱۶میلیون و ۸۰۰میلیون تومان حقوق می‌گیرند، باید ۱۰درصد مالیات دهند. افرادی که بین ماهانه ۱۶میلیون و۸۰۰ تا ۱۷میلیون و ۶۰۰ حقوق می‌گیرند، باید ۱۵درصد مالیات بپردازند. افرادی که بین ۲۷میلیون و ۶۰۰ تا ۴۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان حقوق می‌گبرند باید ۲۰درصد مالیات بپردازند.

تعیین حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی به ۱ درصد

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به دولت اجازه داده می‌شود برای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک مصرفی اطفال را به یک درصد کاهش دهد.

فهرست کد تعرفه موضوع این بند، یک ماه پس از ابلاغ قانون و بر اساس پیشنهاد مشترک توسط سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی در ابتدای سال جاری ۹ درصد بود که بعد از چند ماه و طی مراحل اداری به یک درصد کاهش یافت.

سقف حقوق ۶۵ میلیون تومان است

در لایحه بودجه، سقف حقوق سال آینده ۶۵ میلیون تومان تعیین شده است.

تخفیف مالیاتی برای خانواده‌های بالای ۳ فرزند

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ روز گذشته طی نامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و متن کامل این بخش تحت عنوان سقف منابع عمومی دولت و مفروضات منابع و مصارف، امروز منتشر شد.

در تبصره شش این لایحه و بخش عوارض و مالیات، آمده که در راستای تحقق ماده (۱۸) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اشخاص حقیقی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم با رعایت شرایط مذکور در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت علاوه‌بر معافیت مذکور به ازای فرزند سوم و بیشتر در سال ۱۴۰۳، مشمول ۱۵ درصد افزایش در تخفیف مالیاتی می‌شوند.

در خصوص والدین دهه شصتی، این تخفیف مالیاتی ۳۰ درصد است.

میزان مالیات پزشکان تغییری نکرد

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ روز گذشته طی نامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و متن کامل این بخش تحت عنوان سقف منابع عمومی دولت و مفروضات منابع و مصارف، امروز منتشر شد.

در تبصره شش این لایحه و بخش عوارض و مالیات آمده که کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به‌موجب دریافت وجه صورت‌حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به‌عنوان مالیات علی‌الحساب کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت‌حساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

مالیات علی‌الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌هایی که به‌عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بواد. حکم ماده (۱۹۹) قانون مالیات‌های مستقیم در اجرای این جزء جاری است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشک موظف است فهرست کلیه مراکز به شرح فوق را تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ به سازمان امور مالیاتی اعلام کند. گفتنی است که مالیات پزشکان برای سال جاری نیز ۱۰ درصد حق‌الزحمه آنها تعیین شده بود.

منایع تامین یارانه نان و دارو اعلام شد

متن کامل بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ که روز گذشته طی نامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، امروز منتشر شد. بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه، روز گذشته تقدیم مجلس شد.

بر این اساس، منابع هدفمند سازی یارانه ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین بر اساس تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است منابع حاصل از عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فروش فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی را با تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور صرفا برای تأمین یارانه نان و دارو هزینه کند.

تعرفه برق و گاز مشخص شد

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ به استناد ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذیربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ چهار هزار (۴.۰۰۰) ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ سه هزار (۳.۰۰۰) ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ ۳۰ هزار (۳۰.۰۰۰) ریال اخذ و به عنوان منابع داخلی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

برای مشترکان روستایی مبالغ فوق الذکر معادل ۵۰ درصد است و مشترکان فاقد انشعاب گاز از پرداخت معافند وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۳۹۴/۸/۱۰ به میزان ۱۰ درصد (۱۰٪) مبلغ برق مصرفی در سقف ۸۹ هزار میلیارد (۸۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود، مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز از شمول حکم این جزء معافند.

۳۵ درصد از این منابع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور برای حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های برق روستایی و جابجایی تیر برق در معابر روستایی و ۶۵ درصد مابقی برای تولید برق تجدیدپذیر و پاک و توسعه فناوری های تجدیدپذیر با اولویت، روستایی، عشایری خانوارهای کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به حساب سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) نزد خزانه داری کل کشور واریز میگردد تا براساس مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور به صورت کامل به مصرف برسد.

پاداش پایان خدمت کارمندان ۵۲۰ میلیون تومان شد

بر مبنای لایحه بودجه ۱۴۰۳ سقف پاداش پایان خدمت کارمندان ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۵/۲/۲۶ پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده (۱۰۷) قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق العاده بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۱) قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی سال و تا سقف پنج میلیارد و دویست میلیون( ۵، ۲۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰) ریال خواهد بود اعمال این بند برای نیروهای مسلح با رعایت تبصره (۳) ماده (۱۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری است.

مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد اعلام شد

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ روز گذشته طی نامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و متن کامل این بخش تحت عنوان سقف منابع عمومی دولت و مفروضات منابع و مصارف، امروز منتشر شد.

در تبصره شش این لایحه و بخش عوارض و مالیات، آمده که در سال ۱۴۰۳، نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۲/۳ به میزان یک واحد درصد (یک درصد) افزایش می‌یابد تا صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اولویت بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاه‌ها، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و طرح‌های آبرسانی شود.

همچنین مالیات و عوارض موضوع کالاهای بند «الف» ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده، به‌عنوان قیمت تمام‌شده این کالاها منظور می‌شود و قابل استرداد نیست.

گفتنی است؛ در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد است که با احتساب افزایش یک درصدی به ۱۰ درصد می‌رسد.

اختصاص ۱۳۴ هزار میلیارد تومان به نیروهای مسلح برای تقویت بنیه دفاعی کشور

تبصره ۴ بند «ب» لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ آمده است: در اجرای بند «الف» ماده ۱۰۲ قانون برنامه هفتم توسعه به منظور تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح، دولت مکلف است معادل یک میلیون و سیصد و چهل هزار میلیارد ریال در مقاطع ماهانه یک دوازدهم به ستاد کل نیروهای مسلح تخصیص  دهد.

در صورت عدم تخصیص مبلغ مزبور شرکت ملی نفت ایران موظف است با اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور و با رعایت سهم‌های موضوع بند «الف» این تبصره، به میزان مابه‌التفاوت ماهانه عدم تخصیص ریالی مبلغ مزبور، نسبت به تحویل معادل نفت خام و یا میعانات گازی به اشخاص حقوقی معرفی شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح اقدام نماید.

ستاد کل نیروهای مسلح موظف است به صورت منظم سیاهه‌های صادرات نفت خام و میعانات گازی را بعد از وصول به صورت ماهانه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسلیم نمایند.

بانک مرکزی موظف است بلافاصله معادل ریالی مبالغ مزبور را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند. ۱۰۰ درصد منابع مزبور با تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور به شرح ردیف‌های تقویت بنیه دفاعی در جداول این قانون در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار می‌گیرد.

در صورت نیاز نیروهای مسلح به ارز، بانک مرکزی می‌تواند با تایید ستاد کل نیروهای مسلح، بخشی از اعتبار موضوع این تبصره را با رعایت ترتیبات فوق به صورت ارزی پرداخت کند.

سهم صندوق توسعه ملی از محل منابع بند «الف» به صورت نقدی یا در قالب حواله یا گواهی سپرده کالای نفت پرداخت می‌شود.

یارانه بگیران سال آینده اعلام شدند

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، منابع تامین یارانه و یارانه بگیران سال آینده اعلام شدند.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x