آموزش و پرورش

مروری بر فرمت بندی پایان نامه

فرمت بندی پایان نامه به موسسه و دانشگاهی که در آن درس میخوانید بستگی دارد. در این مقاله به بررسی فرمت مشترک خواهیم پرداخت.

فرمت بندی پایان نامه یکی از کارهایی است که پس از نگارش پایان نامه باید آن را به پایان برسانید. فرمت پایان نامه توسط هر دانشگاهی که در آن در حال تحصیل هستید، توسط خود دانشگاه اعلام می شود. شما نیاز دارید تا مطالب خود را در قالب همان فرمتی که دانشگاه اعلام می کند، به چاپ برسانید. گام های بعدی شما می تواند تبدیل پایان نامه به کتاب و یا استخراج کتاب از پایان نامه باشد. در این مقاله مروری بر فرمت تقریباً ثابت میان دانشگاه ها می پردازیم.

فونت ها و قالب های اولیه

نخستین قدم در فرمت بندی پایان نامه، تنظیم فونت ها است. استانداردهایی برای فونت وجود دارد که تقریباً در تمامی دانشگاه ها اعمال می شوند. شفاف بودن یک متن می تواند کیفیت کار پژوهشی شما را بالا ببرد. نوع صفحه بندی پایان نامه و صفحه آرایی پایان نامه نیز در کیفیت کار شما موثر است. خود را به جای خواننده ی پایان نامه ی خود بگذارید. در نظر داشته باشید متن باید منسجم و یکدست باشد.

فرمت بندی پایان نامه در بخش فونت تاکید می کند که از حروف کج و یا پررنگ استفاده نکنید. رنگ فونت ها را به غیر از مشکی  به رنگ دیگری تغییر ندهید. پایان نامه های ارشد عموماً با فونت بی نازنین ۱۴ به نگارش در می آیند. در فرمت انگلیسی از فونت های رایج Times New Roman، Helvetica، Arial، Calibri با سایز ۱۲ استفاده می شود. حاشیه صفحه و سایز متن ممکن است متفاوت باشد. در این زمینه باید دستورالعمل دانشگاه خود را مطالعه کنید.

فاصله گذاری در فرمت بندی پایان نامه

فاصله ی استاندارد در فرمت بندی پایان نامه برای فاصله گذاری ۱.۵ است. در بخش های دیگر مانند پاورقی ها، بخش کتابشناسی و شرح جداول بهتر است فاصله خطوط را ۱ در نظر بگیرید.

مروری بر فرمت بندی پایان نامه

برنامه ریزی برای انجام پایان نامه

اندازه کاغذ

در فرمت بندی پایان نامه برای کاغذ سایزبندی ۲۷.۹۴ در ۲۱.۵۹ را در نظر می گیرند. این سایز بهترین امکان چاپ را در فرمت PDF دارد. البته اندازه کاغذ در رشته های هنری ممکن است متفاوت باشد. اغلب معماران و یا نقاشان تصمیم می گیرند از سایز های دیگر کاغذ استفاده کنند. البته این سایز بندی باید در فرمت دانشگاه پذیرفته شده باشد.

نگارش چکیده در فرمت بندی پایان نامه

در فرمت بندی پایان نامه نوع نگارش چکیده نیز ذکر شده است. یک چکیده بهترین خلاصه از پایان نامه است. بعد از انتخاب موضوع مقاله، یکی از مهم ترین بخش های نگارش یک پایان نامه، چکیده است. میزان کلمات در چکیده توسط هر فرمت مشخص می شود. به طور متوسط ۱۵۰ تا ۳۵ کلمه برای نگارش چکیده در نظر گرفته می شود. سبک و فونت نگارش در چکیده نویسی مهم است. فونت باید کوچک تر از فونت اصلی باشد و سبک نگارش، خلاصه نویسی باشد.

مروری بر فرمت بندی پایان نامه

تمرکز در فرمت بندی و دقت در انجام کار

بخش بندی ها

فرمت بندی پایان نامه در هر دانشگاهی متفاوت است اما در بخش هایی با یکدیگر هم پوشانی دارند. در این بخش قسمت هایی از مراحل انجام پایان نامه که تقریباً در تمامی دانشگاه ها یکسان است را برای شما لیست کرده ایم؛

۱.‌ صفحه عنوان: در فرمت بندی پایان نامه این صفحه با فونت های درشت نوشته می شود.

  1. خلاصه نوشته ها
  2. تقدیر و تشکر: در این بخش به صورت آزادانه می توانیداز تمام کسانی که شما را در این راه یاری کرده اند تشکر کنید.
  3. فهرست مطالب
  4. لیست جداول، اشکال و تصاویر
  5. پیشگفتار: خلاصه نویسی در این بخش بسیار اهمیت دارد.
  6. بدنه اصلی پایان نامه: شامل تمامی فصول پایان نامه است.
  7. یادداشت ها
  8. کتابشناسی و یا فهرست تمامی منابع
  9. ضمیمه ها

شماره گذاری صفحات در فرمت بندی پایان نامه

در فرمت بندی پایان نامه بهترین جای قرارگیری شماره صفحات در گوشه ی سمت راست و بالای صفحه است. شماره صفحه نباید از ابتدای پایان نامه آغاز شود. دقت داشته باشید که صفحات عنوان، چکیده، تقدیر و تشکر و فهرست نباید شماره داشته باشند. بهتر است این صفحات را با حروف الفبا و یا حروف رومی نام گذاری کنید. این نام گذاری را از عنوان آغاز کنید.

هر فرمت بندی پایان نامه ای برای شماره گذاری سایر بخش ها نیز قالبی خاص معرفی می کند. شماره گذاری تصاویر، جدول ها و لیست ها را نیز فراموش نکنید. این بخش ها در استدلال های نهایی پایان نامه ی شما اهمیت دارد. هر بخشی از نوشته ی  شما که در صفحه آرایی پایان نامه مطرح است باید نام و یا شماره ای داشته باشد. لیست نقاشی ها و جداول خود را مرتب کنید و اجازه دهید سایر پژوهشگران به خوبی مطالب شما را درک کنند.

جمع بندی

فرمت بندی پایان نامه در هر موسسه ی آموزشی و آکادمیک متفاوت است اما کلیات فرمت بسیار مشابه است. در این متن مروری بر فرمت بندی کلی داشتیم. شما می توانید با استفاده از خدمات آنلاین همراه شریف، سفارش تایپ و یا سفارش مقاله ی خود را ثبت کنید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x