سلامت

نحوه مصرف و خواص سیاه دانه و عسل

سیاه دانه منبعی غنی از آنتی اکسیدان است، خواص آنتی اکسیدانی که این دانه‌ها دارند می‌تواند برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی همانند سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، و چاقی مفید مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش تلنگر؛ هر چند که فواید و اسرار اثر دارویی سیاه دانه با نام علمی nigella sativa از نظر علمی به طور کامل کشف نشده اما طبق باور طب سنتی، این ماده برای بیشتر مشکلات است. معمولا این گیاه دارویی را با مواد دیگری نیز ترکیب می‌کنند. به‌عنوان مثال ترکیب سیاه دانه و عسل خواص بسیار متعددی دارد.

بهترین زمان مصرف برای تاثیر خواص سیاه دانه و عسل

سیاه دانه با عشل فوایدش چیست

دکترهای طب سنتی ساعات مختلفی را برای ترکیب عسل و سیاه دانه پیشنهاد می‌کند که بسته به نوع بیماری متفاوت است. در ادامه بعضی از این بیماری‌ها را توضیح خواهیم داد.

خواص سیاه دانه و عسل

ترکیب سیاه دانه با عسل اثرات درمانی بسیاری دارد. البته باید در نظر داشته باشید که اثرات درمانی این دو بستگی به نحوه مصرف سیاه دانه و عسل دارد. روش درست مصرف آن‌ها باعث می‌شود اثر دارویی بالای خود را روی انسان نشان دهد. از خواص سیاه دانه عسل می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش شیر مادر، تقویت سیستم گوارشی، درمان اضطراب و تپش قلب و تنظیم ضربان قلب اشاره کرد.

ضعف قلب

سلامت قلب با مصرف سیاه دانه و عسل

ترکیب روغن سیاه دانه با عسل خالص به نسبت مساوی اثر درمانی بالایی را در مورد کسانی نشان داده است که ضعف قلب یا تپش قلب دارند. این معجون را باید هر روز صبح به‌صورت ناشتا به مقدار یک قاشق مرباخوری مصرف کرده و سپس با انجام نرمش و تمرین‌های سبک ورزشی، به جذب بهتر آن در بدن کمک کنید.

بیماری پروستات

کسانی که مشکل بزرگی پروستات همراه با درد دارند، هر شب یک قاشق سیاه دانه را آسیاب کرده و با یک قاشق عسل بعد از شام میل کنند. آن‌ها بهتر است همین مقدار را صبح قبل از صبحانه نیز بخورند. با توجه به خواص سیاه دانه و عسل را بعد از آسیاب شدن به علت داشتن روغن‌های فرار، به فاصله کمی مصرف کنید.

ضعف دید (کم‌سویی چشم)

برای افزایش قدرت بینایی خود، در صبح دو و نیم گرم سیاه دانه را بکوبید و با یک قاشق سوپ‌خوری عسل قبل از صبحانه بخورید و همین مقدار را شب و نیم ساعت قبل از شام میل کنید.

روش مصرف سیاه دانه و عسل

برای درک تاثیر واقعی مخلوط سیاه دانه و عسل، باید آن را به شکل ناشتا هر ۲۴ ساعت و به مقدار یک قاشق مرباخوری میل کنید. همچنین افرادی که طبع گرم دارند، با توجه به طبع گرم سیاه دانه و همچنین عسل، ممکن است با زیاده‌روی در مصرف این ترکیب مشکلاتی از قبیل بالا رفتن فشار خون یا بی‌خوابی را تجربه کنند. برای آشنایی بیشتر با نحوه مصرف صحیح این ترکیب بهتر است با یک دکتر طب سنتی مشورت کنید.

خواص سیاه دانه و عسل و دارچین

سیاه دانه عسل و دارچین

خواص عسل سیاه دانه و دارچین که از نظر طب سنتی و آزمایشگاهی مورد تایید قرار گرفته، این است که ترکیب این سه ماده قدرت زیادی برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های بدن دارد. در ضمن این ترکیب ضدعفونی کننده بسیار قوی به‌شمار می‌رود.

همچنین تحقیقات نشان داده است که ترکیب این سه توانایی بالایی در سرکوب سلول‌های سرطانی دارد. توجه داشته باشید سیاه دانه را پس از پودر شدن سریعا باید با عسل مخلوط کنید. در غیر این صورت خاصیت خود را به مقدار زیادی از دست می‌دهد. البته لازم به ذکر است بهترین مرجع شما برای نحوه استفاده از این ترکیب و مقدار آن باید نظر یک دکتر تغذیه باشد.

خواص سیاه دانه و عسل برای پوست صورت

خواص سیاه دانه و عسل برای پوست

ترکیب این دو ماده روی پوست معجزه می‌کند و سلامت و شادابی آن را افزایش می‌دهد. علت این مزیت وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی است که هر دو این ماده‌ها دارند. همچنین ترکیب سیاه دانه و عسل از خطوط ظریف و چروک‌های صورت جلوگیری می‌کند و آن‌ها را کاهش می‌دهد. پوست صورت را نیز مرطوب نگه می‌دارد. از طرفی اگر پوست صورت شما دچار اگزما یا قارچ شده، برای درمان آن نیز موثر است.

طرز تهیه معجون سیاه دانه و عسل

براساس تحقیقات انجام شده، بهترین روش ترکیب این دو ماده با آب است. آب مواد مغذی در عسل را فعال می‌کند و داخل بدن نیز به‌راحتی جذب می‌شود. برای این منظور، یک قاشق چای‌خوری عسل و پودر سیاه دانه را داخل آب گرم بریزید، سپس آن را به‌هم بزنید. در آخر این مخلوط را به‌شکل ناشتا سی دقیقه قبل از صبحانه مصرف کنید. تا پیش از شروع صبحانه، این دو ترکیب در بدن جذب می‌شوند.

اگر بیماری خاصی دارید و می‌خواهید در مورد خواص سیاه دانه و عسل یا مضرات آن روی بیماری خود اطلاعاتی کسب کنید یا بعد از خوردن آن آلرژی پیدا کردید، حتما باید به یک دکتر طب سنتی یا دکتر تغذیه مراجعه کنید.

مطالعات و تحقیقات روی خواص سیاه دانه و عسل

خواص سیاه دانه برای پوست

طبق تحقیقات به عمل آمده شواهد علمی تاثیر سیاه دانه در بیماری‌هایی مانند تنگی نفس، دیابت، بیماری‌های کلیوی، فشار خون، زخم معده، سر درد، دندان درد، کرم روده، یبوست، اسهال به اثبات رسیده است. مزاج سیاه ‌دانه گرم و خشک بوده اما عسل طبیعی ماده‌ای شیرین و غلیظی است که زنبور عسل آن را از شیره گل‌ها جمع‌آوری می‌کند. عسل سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها است و علاوه بر خواص خوراکی، فواید دارویی مختلفی نیز دارد.

طبع عسل بستگی به گیاهان منطقه‌ای دارد که زنبور عسل از آن‌ها تغذیه کرده و ممکن است سرد، گرم یا معتدل باشد. در این مطلب در حد امکان خواص سیاه دانه با عسل در طب اسلامی، ترکیب آن‌ها و اثرات آن را روی بیماری‌های انسان توضیح می‌دهیم.

مطالعات نشان داده که مصرف سیاهدانه با کاهش قابل توجه کلسترول LDL کل و کلسترول بد و همچنین تری گلیسیرید خون همراه است. مصرف روزانه سیاهدانه می‌تواند سنگ‌های کلیه و مثانه را نابود کند. برای دفع سنگ کلیه و مثانه، سیاه دانه را در آب لیمو و صبح ناشتا قبل از وعده صبحانه میل نمایید. مصرف روزانه سیاهدانه می‌تواند سنگ‌های کلیه و مثانه را نابود کند.

برای دفع سنگ کلیه و مثانه، سیاه دانه را در آب لیمو و صبح ناشتا قبل از وعده صبحانه میل نمایید. این ماده باعث تنظیم قائدگی و تنظیم تخمک گذاری در بانوان شده و می‌تواند دردهای قائدگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این ماده باعث تنظیم قائدگی و تنظیم تخمک گذاری در بانوان شده و می‌تواند دردهای قائدگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

سیاهدانه در طب سنتی به عنوان یک داروی ضد‌انگل شناخته شده و می‌تواند کرم‌های روده را از بین ببرد. سیاه دانه یک ضد باکتری قوی است و برای از بین بردن باکتری‌های مضر معده نظیر هلیکوباکتری مصرف سیاهدانه و عسل توصیه می‌شود.

سخن پایانی

خواص سیاه دانه و عسل به علت آنکه هردوی آن‌ها ماده های مغذی هستند که طب سنتی خواص آن‌ها را برای درمان بسیاری از درد‌ها ثابت کرده است. در نظر داشته باشید برخی افراد فکر می‌کنند که دارو‌های گیاهی مانند دارو‌های شیمیایی عوارض جانبی ندارند اما این تفکر کاملا غلط است. مصرف بی‌رویه دارو‌های گیاهی نیز می‌تواند مشکلات شدیدی را برای فرد مصرف‌کننده به‌وجود آورد. در نتیجه بهتر است با اطلاعات کامل و به روش درست از دارو‌های گیاهی استفاده کنیم.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x