کشاورزی

چه نکاتی را هنگام باغبانی در فصل سرما رعایت کنیم؟

اگر شما یک باغ یا باغچه دارید، باید در نظر داشته باشید که چگونه زمستان را مدیریت کنید. آسیب‌های فصل سرما می‌توانند برای همیشه در زمین شما باقی بمانند.در این مقاله، ما به مهمترین نکات در باغبانی زمستانه می‌پردازیم

در فصل سرما، درختان همانند برخی حیوانات به خواب زمستانی می‌روند. در این مدت، گیاهان نیز فتوسنتز نمی‌کنند. با این حال، این نباید به معنی توقف مراقبت از گیاهان باشد. در واقع، رعایت اصول باغداری در زمستان ممکن است مهمترین وظیفه باغبانان و کشاورزان باشد. در فصل سرما، سرمای هوا و رشد آفات می‌تواند به باغ و باغچه شما آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کند. به همین دلیل، باید نکات باغداری در زمستان را بشناسید و به آن‌ها پایبند باشید. در این مقاله، نکات مهم باغداری در زمستان را مرور می‌کنیم.

باغبانی

روند مناسب باغبانی در زمستان و برگ‌های خشک

با فرا رسیدن پاییز، برگ‌های درختان می‌افتند. ابتدا ممکن است برگ‌های رنگارنگ و زیبا شما را شگفت زده کنند، اما در طول مدت زمان طولانی‌تر، آفات و حشرات می‌توانند در باغ و باغچه شما مشکلاتی ایجاد کنند. برگ‌هایی که روی زمین تلنبار شده‌اند، محیط مساعدی برای رشد آفات و حشرات فراهم می‌کنند. قبل از فصل زمستان، بهتر است برگ‌هایی که روی زمین افتاده‌اند را مدیریت کنید. بهترین راهکار این است که آن‌ها را به کمپوست تبدیل کنید و به عنوان کود گیاهی استفاده کنید.

آماده کردن باغ برای زمستان

این آماده کردن شامل قطع علف‌های هرز می‌شود. علف‌های هرز می‌توانند در هر فصلی به باغ آسیب برسانند، اما در فصل سرما به علت برودت هوا و رشد آفات، تاثیر مخرب آن‌ها بیشتر می‌شود. به همین دلیل، قبل از فصل زمستان باید علف‌های هرز باغ خود را برداشت کنید. همچنین، در فصل زمستان می‌توانید درختان باغ خود را هم هرس کنید تا در فصل بهار بهتر رشد کنند و میوه‌های بهتری بدهند. شناسایی شاخه‌های خشک و مرده در این فصل نسبتاً آسان است، اما بهتر است این کار را به باغبان حرفه‌ای بسپارید. درختانی مانند مرکبات معمولاً نیازی به هرس ندارند، اما درختانی مانند انگور نیاز به هرس دارند. هنگام هرس درختان، حتماً باید ابزار هرس را استریل کنید تا انتقال بیماری بین درختان جلوگیری شود. همچنین، برای هرس درختان به ابزار دستی نیاز دارید که با آن بتوانید به راحتی شاخه‌های مرده را جدا کنید. قیچی باغبانی می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد.

باغبانی

ایجاد یخ آب زمستانی

در باغداری زمستانه، ایجاد یخ آب یکی از نکات مهم است. این عمل اغلب در مناطقی انجام می‌شود که در آن دمای هوا به منفی ۷ درجه سانتیگراد یا کمتر می‌رسد. برای انجام این عمل، می‌توانید زمین را کرت بندی کرده و دور درخت را کمی گود کنید. سپس می‌توانید آبیاری را آغاز کنید و اجازه دهید آب دور درخت و روی خاک یخ بزند. این عمل باعث می‌شود اکسیژن به خاک نرسد و در نتیجه آفات امکان رشد نداشته باشند. ایجاد یخ آب می‌تواند به عنوان روشی برای کنترل آفات در فصل زمستان استفاده شود.

استفاده از محلول بردوفیکس

در باغداری زمستانی یکی از موارد مهم است که باید به آن توجه کرد. این محلول به عنوان یک رنگ‌آمیزی بر روی تنه درختان استفاده می‌شود و علاوه بر حفاظت در برابر سرما، از رشد آفات و حشرات نیز در تنه درختان جلوگیری می‌کند.

کوددهی زمستانی

کوددهی زمستانی نیز یکی از اصول مدیریت باغداری در فصل زمستان است. برای کوددهی مناسب، ابتدا باید اطلاعاتی درباره خاک خود بدست آورید و بدانید که خاک شما اسیدی است یا بازی. اطلاع از میزان pH خاک می‌تواند به شما در انتخاب کود مناسب کمک کند. متأسفانه، بسیاری از افراد به صورت عادت از کودهای دامی پوسیده نشده یا کود مرغی بدون در نظر گرفتن نیاز خاک برای تغذیه درختان استفاده می‌کنند. این اشتباهات رایج علاوه بر اینکه می‌تواند باعث آسیب و خشک شدن نهال‌ها شود، ساختار خاک را نیز تحت تأثیر قرار داده و باعث شوری بیش از حد خاک می‌شود.

سمپاشی زمستانی

در فصل زمستان، بسیاری از آفات گیاهی به صورت تخم یا حشره کامل روی درختان یا زیر پوشش درختان سپری می‌کنند. برای مقابله با این آفات، سمپاشی زمستانه یکی از اقدامات مهم در باغبانی است. این سمپاشی در اوایل اسفند ماه، دو هفته قبل از بیدار شدن درختان، می‌تواند نقش مهمی در کنترل این آفات داشته باشد. در طول فصل رشد درختان، میزان دز مصرفی سموم را کاهش می‌دهیم تا بر روی درختان و عملکرد آنها تأثیر مخرب نداشته باشد. اما در زمستان، که درختان در حال خواب هستند، می‌توان میزان دز مصرف سموم را افزایش داد و با سمپاشی زمستانه، آفاتی که با شروع فصل به درختان آسیب می‌زنند را کنترل کرد. برای سمپاشی زمستانه، می‌توان از سموم حشره کش مانند دیازینون، اتیون، دورسبان به همراه روغن ولک و با میزان دز تعیین شده توسط کارشناس استفاده کرد.

جمع بندی

در این مقاله، ما به مهمترین نکات در باغبانی زمستانه پرداختیم. اگر شما یک باغ یا باغچه دارید، باید در نظر داشته باشید که چگونه زمستان را مدیریت کنید. آسیب‌های فصل سرما می‌توانند برای همیشه در زمین شما باقی بمانند. برای مقابله با این آسیب‌ها، علاوه بر دانش، نیاز به ابزار دستی مناسب دارید. ابزار مناسب می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x