محیط زیست

چگونه از گیاه ساکولنت سدوم در آپارتمان مراقبت کنیم؟

گیاه ساکولنت سدوم یک گیاه از نژاد کاکتوس می‌باشد این گیاه گرما دوست نگهداری بسیار آسانی دارد و برای محیط آپارتمان کاملا مناسب است. در ادامه این مطلب به آموزش نحوه نگهداری و مراقبت از این گیاه دوست داشتنی خواهیم پرداخت.

به گزارش تلنگر؛ ساکولنت ها در حال حاضر تبدیل شده‌اند به گیاهان مورد علاقه بسیاری از مردم هستند. از آنجا که صدها گونه مختلف وجود دارد، همه آنها زیبا هستند و از نظر مراقبت و توجه اصلاً نیازی به زحمت ندارند. در میان همه آنها، در این مناسبت ما قصد داریم به گیاه ساکولنت سدوم و نحوه نگهداری از آن را به شما بیاموزیم.

ویژگی های اصلی  گیاه ساکولنت سدوم

نور مورد نیاز گیاه ساکولنت سدوم

این یک ساکولنت است اصالتا اهل مکزیک، از منطقه نیمه خشک نووو لئون می‌باشد. در زیستگاه طبیعی آن، ما آن را در مناطق صخره ای و بیابانی، در ارتفاعاتی که می تواند تا ۱.۲۰۰ متر از سطح دریا برسد، می یابیم. هم به خاطر ظاهرش و هم به دلیل توانایی اش در تحمل سخت ترین شرایط بسیار محبوب شده است.

ویژگی های برجسته آن از جمله شکل و رشد آن است، ساکولنت سدوم کم و کند رشد می‌کند. علاوه بر این، رشد آن همیشه به صورت فشرده و از طریق بوته های متراکم اتفاق می افتد. اندازه رشد ساقه های آن اگر نازک و راست باشند از ۲۰ سانتی متر طول رشد آن عبور نمی‌کند.

برگه ها ویژگی اصلی این گیاه برگ های آن است. شکلی استوانه ای یا لوله ای دارند و به صورت مارپیچی در اطراف ساقه ها قرار گرفته اند. همانند باقی ساکولنت ها برگ و ساقه گوشتی دارند و رنگ آن‌ها نیز چیزی بین سبز روشن تا سبز مایل به آبی متغیر می‌باشد. آن‌ها همچنین برگ‌های کوچکی هستند که در اکثر موارد طول آن‌ها از یک یا دو سانتی متر بیشتر نخواهد شد و قطر این برگ ها نیز از ۰,۵ سانتی متر فراتر نمی‌رود.

گلدهی گیاه ساکولنت سدوم

گلدهی سدوم

در فصل بهار این گیاه گل‌های کوچک و زرد روشن نمو می‌دهد. گلدهی از طریق گروه های فشرده که در بالای ساقه ها ظاهر می شوند، رشد می‌کند.

چگونه ساکولنت سدوم را آبیاری کنیم

معرفی گیاه ساکولنت سدوم

ساکولنت ها آب را در برگ های گوشتی خود جمع می کنند و این ها هستند که به بهترین وجه وضعیت گیاه را نشان می دهند. اگر می بینید که برگ ها شروع به داشتن یک ظاهر چروکیده، این امکان وجود دارد که گیاه شما کمبود آب. برعکس، اگر برگها می ریزند و در لمس نرم هستند، حتی قهوه ای می شوند، این نشانه آن است بیش از حد آبیاری کرده اید.

همیشه باید با اعتدال به این سدوم آبیاری کنید. بگذارید بستر بین یک آبیاری و آبیاری کاملاً خشک شود. در تابستان باید کمی بیشتر آب اضافه کنید، اما به طور معمول یک بار در هفته کافی است.

نور مورد نیاز گیاه ساکولنت سدوم

با توجه به منشا آن، می توانید تصور کنید که این تنوع دوست دارد روشن و نور مستقیم خورشید. اگر آن را در مکانی قرار دهید که روزانه حداقل شش ساعت نور مستقیم دریافت کند، رشد آن بهینه خواهد بود.

می‌تواند در یک مکان نیمه سایه یا حتی در اتاقی که نور چندانی ندارد تحمل کند. اما در این صورت رشد آن تا حدودی کندتر می شود و ممکن است رنگ برگ های آن کمتر باشد.

دمای مورد نیاز گیاه ساکولنت سدوم

ساکولنت سدوم جاهای با دمای گرم را بیشتر دوست دارد و چیزی که اصلا دوست ندارد یخبندان است. اگر می خواهید گیاه شما همیشه شاداب بماند، باید برای آن دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد را محیا کنید همچنین اکر در منطقه ای زندگی می‌کنید که زمستان سخت و سرمای طاقت فرسایی دارد باید گیاهتان را به داخل خانه منتقل کنید.

در مناطق سرد با زمستان‌های سرد، بهتر است این گیاه را در گلدان پرورش دهید و در طول زمستان آن را به داخل خانه یا در اتاق‌ها نگهداری کنید. گزینه دیگر این است که همیشه آن را مستقیماً به عنوان یک گیاه آپارتمانی داشته باشید.

تعویض گلدان گیاه ساکولنت سدوم

تکثیر گیاه ساکولنت سدوم

گرچه ما معمولاً رشه‌های آن را نمی بینیم، اما بهتر است بدانید که ریشه های این گیاه و سایر ساکولنت ها کم عمق هستند. این سیستم ریشه فشرده آن است که به گیاه اجازه می دهد آب را در برگ های خود ذخیره کند و در نتیجه در محیط های خشک زنده بماند. این گیاه توسط بسیاری از متخصصان به عنوان یک “همه کاره” واقعی در نظر گرفته شده است، زیرا می تواند حتی در سخت ترین شرایط نیز زنده بماند. می توانید آن را در هر گوشه ای از خانه یا اداره قرار دهید و مطمئن باشید که رشد خواهد کرد.

ما قبلاً چندین بار در طول این مقاله ذکر کرده ایم که با گونه ای بسیار مقاوم روبرو هستیم که به سختی نیاز به مراقبت دارد. با این حال، اگر سعی کنیم مکان مناسبی را پیدا کنیم و الگوهای آبیاری مناسبی را ایجاد کنیم، گیاه ساکولنت سدوم خود را زیباتر خواهیم کرد.

گلدان مناسب برای گیاه ساکولنت سدوم

به همان اندازه که این گیاه در برابر سرمای هوا ناتوان است به همان اندازه نیز روی گلدانش و آبیاری نیز حساس است. قرار دادن ساکولنت سدوم در محیط کاشت یا گلدان مناسب برای آن بسیار مهم است. سدوم است مقاومت بسیار کمی در برابر وجود رطوبت در ریشه خود دارد، اگر گلدان آن خوب زهکشی نشده باشد و رطوبت در مجاورت ریشه های آن زیاد باشد، گیاه پوسیده می شود.

خوشبختانه، شما می توانید با استفاده از بستر مخصوص برای کاکتوس ها و ساکولنت ها، که ظرفیت زهکشی فوق العاده ای دارد. جایگزین دیگر استفاده از یک بستر جهانی و اضافه کردن مقداری ماسه یا بستر برای تخلیه بیشتر آن است.

و فراموش نکنید که سدوم را در گلدانی که زیرش سوراخ باشد؛ به طوری که زیرلایه بتواند رطوبت اضافی را پس از آبیاری از بین ببرد، بکارید. با همه اینها مطمئن می شوید که گیاه فقط آب مورد نیاز برای ادامه رشد قوی و سالم را دارد و بقیه را دفع می کند.

تکثیر گیاه ساکولنت سدوم

کاشت بذر گیاه ساکولنت سدم

به راحتی پخش شود. تکثیر ساکولنت ها بسیار ساده است و معمولاً نتایج بسیار خوبی می دهد. اگر یکی افتاده باشد برگ سدوم، آن را مستقیماً روی بستر بگذارید، خواهید دید که شروع به رشد ریشه می کند و در نهایت جوانه جدیدی ایجاد می کند. می توانید آن را در همان گلدان بگذارید تا به متراکم شدن گیاهتان کمک کند یا برگ های ریخته شده را در یک گلدان جداگانه قرار دهید.

راه دیگر برای تکثیر این گونه از طریق است قلمه زدن. یک ساقه سالم را ببرید و بگذارید یک یا دو روز خشک شود. سپس آن را در گلدانی متناسب با اندازه و آب آن بکارید و در مدت کوتاهی متوجه می‌شوید که گیاه ریشه زده است.

قلمه زدن ساقه سدوم

برای تکثیر ساکولنت سدوم به روش قلمه ساقه ابتدا باید قلمه هایی ۸ تا ۱۰ سانتی متری و دارای حداقل ۳ برگ از گیاه جدا کنید. ۲ برگ انتهایی را بریده و فقط یک برگ روی قلمه باقی بگذارید. قلمه ها را در بستر مناسب مثل پیت ماس و شن بکارید به طوری که حداقل یک گره از آن ها از سطه خاک بیرون باشد. بستر را تا زمان ریشه زدن قلمه ها مرطوب نگه دارید. اگر محیط خشک است، برای تامین رطوبت بیشتر می توانید یک کیسه پلاستیکی روی قلمه ها بکشید تا رطوبت اطراف آن ها بالا برود. بعد از ۶ تا ۸ هیته می توانید شاهد ریشه زدن قلمه ها باشید.

قلمه زدن برگ سدوم

برای این کار برگ های انتهایی ساقه ها را با کمک دست و یا قیچی تمیز جدا کرده و به مدت یک روز درر مکانی خشک قرار دهید تا زخم محل برش پینه ببندد. بعد از یک رروز قلمه برگ را در محل سایه و در بستری از پیت ماس و ماسه قرار داده و بستر را مرطوب نمایید. با فراهم کردن شرایط مناسب بعد از ۷ تا ۱۰ روز می توانید شاهد ریشه زایی قلمه های گیاه ساکولنت سدوم باشید. وقتی جوانه ها حدودا ۸ تا ۱۰ سانتی متر شدند می توانید آن ها را به گلدان اصلی منتقل کنید.

تقسیم بوته

این روش برای گیاهان بزرگ و پرپشت کاربرد دارد و بهترین زمان انجام آن فصل پاییز و اوایل بهار است. تقسیم بوته‌های آن بین  ۴ الی ۵ سال یک بار برای گیاهانی که دچار ازدحام بوته شده‌اند مناسب می باشد.

کاشت بذر

یک روش ساده دیگر برای تکثیر ساکولنت سدوم، کاشت بذر آن است. بذرها را می توان در بستری از ماسه به همراه کوکوپیت یا پیت ماس کاشت.

سخن پایانی

گیاه ساکولنت سدوم یک ساکولنت زیبا است و مراقبت از آن بسیار آسان است، بنابراین ما شما را تشویق می کنیم که شانس خود را با آن امتحان کنید. در این مطلب هر آنچه در مورد روش نگهداری ساکولنت سدوم مورگانیوم لازم بود بدانید را برای شما توضیح دادیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالی در خصوص نگهداری گیاه ساکولنت سدوم دارید در پایین مطلب آن را با ما به اشتراک بگذارید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x