خانواده

طرز تهیه رب انار ترش شمالی

تهیه رب انار در منزل می‌تواند جایگزین رب انار های کارخانه ای باشد اما همچنان طعم و عطر دلپذیری به غذای شما ببخشد. در این مطلب به طرز تهیه رب انار ترش شمالی خواهیم پرداخت با سایت تلنگر همراه باشید.

به گزارش تلنگر؛ رب انار یک طعم دهنده محبوب در اکثر غذاهای ایرانی است که این رب به عنوان یکی از اصلی ترین چاشنی های خورش فسنجان به کار می‌رود. اعتقاد بر این است که افزودن طعم دهنده به غذا جذاب ترین بخش پخت و پز است. یادگیری تهیه رب انار ترش شمالی برای یافتن طعم مطلوب با بازی با طعم دهنده ها و ایجاد خوشمزه ترین غذاها عالی است.

مواد لازم برای تهیه رب انار ترش شمالی

طرز تهیه رب انار خانگی ترش

انار ترش ۱۰ کیلوگرم
آب ۳ فنجان
نمک ۱ قاشق غذا خوری

دستورپخت و تهیه رب انار ترش شمالی

مرحله ۱

گرفتن آب انار

از آنجا که هدف ما طرز تهیه رب انار ترش است، پس باید در همین قدم اول تکلیف مزه رب انار را روشن کنیم. مزه رب انار کاملاً وابسته به مزه‌ی دانه‌های انار است. پس وقتی برای تهیه رب انار ترش شمالی، انار ترش تهیه می‌کنید، در نهایت رب انار ترش مزه خانگی خواهید داشت. البته اگر خوش حوصله هستید و توانسته‌اید از انار وحشی شمالی تهیه کنید، بهتر است از ۱۲ کیلو برای تهیه یک کیلو رب انار استفاده کنید.

به علت اینکه انارها کوچک هستند و وزن بخش بزرگی از آنها را پوست انار تشکیل داده است که در طرز تهیه رب انار ترش شمالی بخش دور ریز می‌باشد. حال که انارها را تهیه کرده‌اید، آماده تهیه رب انار ترش شمالی هستید وارد آموزش این چاشنی فوق خوشمزه می‌شویم.

دانه های میوه انار را با احتیاط جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که مغز از دانه ها جدا شده است. دانه ها را در یک قابلمه بزرگ (اندازه دوبرابر حجم انار) بریزید و روی آن ۳ فنجان آب بریزید و زمان دهید حدود ۴۰ دقیقه راحت بجوشد. در حالی که دانه های انار در حال جوشیدن هستند، آن ها را با پوره خرد کنید.

مرحله ۲

سپس انارها را داخل صافی می ریزیم و با کفگیر آن ها را فشار می دهیم تا آب موجود در انارها از صافی رد شود و داخل قابلمه بریزید، بعد با دست دانه های انار را فشار می دهیم تا آب آن ها کاملا گرفته شود. آنها را از صافی رد کنید تا آب آن را در یک قابلمه بزرگ جمع کنید. دانه ها را روی صافی کاملا له کنید تا فقط هسته آن باقی بماند. مغزها را دور بریزید و آب انار را چند بار صاف کنید تا مطمئن شوید هسته ای داخل سس باقی نمانده است.

مرحله ۳

آب انار را چگونه بگیریم

آب انار را داخل قابلمه بریزید و آن را خوب هم بزنید تا پایه آن به غلیظی غلیظ و خمیری تبدیل شود. نمک را اضافه کنید و هم بزنید. بعد قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم تا بجوش بیاید.آب انار ابتدا که روی حرارت در حال جوشیدن است کف می کند،آن کف را تا حد ممکن با کفگیر می گیریم و در بشقابی می ریزیم و اجازه می دهیم تا آب انار بجوشد و غلیظ شود.

مرحله ۴

سپس گاهی در اواخر تهیه رب انار ترش شمالی را هم می زنیم تا ته نگیرد، چون باعث می شود طعم رب انار خراب شود. زمانی که رب انار به غلظت مطلوب رسید، نمک را به رب انار اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم تا نمک با رب انار به خوبی ترکیب شود. در نهایت نیز باید شعله گاز را خاموش کنیم و اجازه دهیم تا رب خنک شود. بعد از سرد شدن در شیشه درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

نکات طرز تهیه رب انار ترش شمالی

نگهداری رب انار

توجه داشته باشید که هر ده کیلو انار با کیفیت به ما ۱.۵ کیلو رب انار می دهد.

در تهیه رب انار ترش شمالی هرچه رنگ رب انار تیره تر باشد و خود آن نیزغلیظ تر باشد احتمال خراب شدن رب انار ترش شما کمتر است.

مهم این است که انار باید آبدار و قرمز باشد. دانه های انار نباید کهنه، پوسیده، پوسیده و خشک باشد و رنگ آن سفید یا قهوه ای نباشد.

رنگ مناسب برای یک رب انار کامل قهوه ای کم رنگ تا تیره و همچنین قرمز تیره است. رب انار سیاه نشانه سوخته بودن کنسانتره یا مخلوط شدن آن با چیزهای دیگر مانند آلو است.

رب انار را در ظرف های شیشه ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید. هر بار از یک قاشق تمیز و خشک برای گرفتن رب استفاده کنید. برای جلوگیری از پوسیدگی، هر بار درب شیشه را محکم ببندید.

توجه داشته باشید که رب انار بعد از سرد شدن غلیظ تر می شود، پس از روی اجاق اجازه ندهید بیش از حد غلیظ شود.

رب انار اگر خیلی غلیظ شود خیلی سفت می شود، در حالی که اگر خیلی نازک باشد کاملا کپک می زند، پس دقت کنید که ضخامت آن را به حد کافی برسانید.

از افزودن شکر یا هر گونه افزودنی دیگر به رب اناری که در خانه درست می کنید خودداری کنید. دلیل آن این است که انجام این کار باعث می شود رب انار سریعتر قالب بگیرد.

روش جایگزینی برای تهیه رب انار وجود دارد و آن استفاده از چرخ گوشت است. در این روش باید دانه های انار را جدا کرده و در چرخ گوشت بریزید. این کار را می‌توان با برخی آب‌میوه‌سازهای خانگی و چرخ‌گوشت‌های صنعتی نیز انجام داد. با این روش تمام آب انار گرفته می‌شود و دورریز شما به صفر خواهد رسید.

برای صرفه جویی در هزینه ها معمولاً از انارهای خرد شده و ریز برای تهیه رب استفاده می شود که ممکن است ظاهر خوبی نداشته باشد و معمولاً قیمت کمتری دارد. با این حال، این بر کیفیت خمیر تأثیر نمی گذارد.

سخن پایانی

یکی از دلایل مهم خوشرنگ تر شدن رب انار این است که باید در ظرفی رب انار را درست کنیم که جای کافی داشته باشد. به همین دلیل حتما از قابلمه ای باید استفاده کنیم که حجمش حداقل دو برابر مقدار انار باشد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x