سینما و تئاتر

معرفی سریال جنجالی سرزمین مادری از تلوزیون

سریال سرزمین کهن یا سرزمین مادری در طول 7 سال برای شبکه سه سیما ساخته شد. این سریال پس از تولید و آماده‌سازی در پشت فیلترینگ صداوسیما توقف تولید شد. ما در این  مقاله به بررسی علت توقیف پخش و معرفی سریال می‌پردازیم.

به گزارش تلنگر؛ سریال سرزمین مادری به کارگردانی کمال تبریزی از کارگردانان بزرگ عرصه سینما و تلویزیون در سال ۱۳۸۷ آغاز شد. سریال سرزمین مادری یکی دیگر از آثار جنجالی، فاخر کمال تبریزی است. او در سینما آثار سنت‌شکنی همچون لیلی با من است و مارمولک را کارگردانی کرده که هرکدام نسبت به زمانه خود، دید متفاوتی به روند داخل ایران دارد. این کارگردان همچنین  در تلویزیون یکی از معروف‌ترین سریال‌های زندگینامه‌ای به نام شهریار را کارگردانی کرده و در سال ۱۳۸۷تا ۱۳۹۲ شروع به ساخت سریالی تاریخی و جنجالی به نام سریال سرزمین مادری یا سرزمین کهن کرد.

معرفی سریال سرزمین مادری یا همان سرزمین کهن

سریال سرزمین مادری با نام اولیه سریال سرزمین کهن به کارگردانی کمال تبریزی و سیدجمال سیدحاتمی بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ ساخته شد و نویسندگی آن را علیرضا طالب‌زاده بر عهده داشت. این مجموعه قصد به تصویر کشیدن اتفاقات و جریانات اجتماعی، سیاسی و تاریخی بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ هجری شمسی را دارد.

علت توقف پخش سریال سرزمین مادری

ساخت سریال سرزمین کهندر دی ماه ۱۳۹۲ اولین قسمت این اثر از شبکه سه سیما‌ پخش شد و سرانجام پس از سه قسمت به دلیل توهین به قوم بختیاری و تحریف تاریخ، پخش سریال با توقف روبه‌رو شد. این حواشی روند پخش آن را متوقف کرد.

این سریال در ابتدای پخش با اعتراض بختیاری‌ها روبه‌رو شد و پس‌ازآن، جلسات متعددی برای دلجویی از بختیاری‌ها از طرف صداوسیما برگزار شد. اکنون پس از یک دهه این سریال برای پخش در لیست قرار گرفته است. اکنون با انجام یکسری تغییرات در نام‌ها و شخصیت‌ها، پس از ده سال با عنوان سرزمین مادری برای پخش آماده شده است.

ژانر سریال سرزمین مادری

ژانر سریال سرزمین مادری تاریخی است. این سریال به بررسی کامل وقایع ایران از سال ۱۳۲۰ تا انقلاب ۱۳۵۷ می‌پردازد.

خلاصه سریال سرزمین مادری

خلاصه سریال سرزمین کهن درباره کودکی به نام رهی است که شخصیت اصلی داستان محسوب می‌شود. او پس از اینکه دهکده محل سکونتش توسط نیروهای متفقین زیر بمباران قرار می‌گیرد، پس از پیدا شدن از زیر آوار به تهران فرستاده می‌شود.

ابتدا رهی در یک خانواده‌ توده‌ای، سپس در خانواده‌ای درباری و سرانجام وارد خانواده‌ای مذهبی می‌شود. در طی روند سریال شاهد هم‌جهت بودن داستان رهی با جریانات سیاسی، اجتماعی و تاریخی بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ خواهیم بود.

زمان پخش سریال سرزمین کهن

گریم متفاوت امیر آقایی در سریال سرزمین کهنتصمیم بر آن بود که این سریال تا روز چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ به صورت اختصاصی از تلوبیون منتشر شود و در هر پارت اختصاص یافته به این سریال برای چهارشنبه‎‌ها به‌صورت دو قسمت خواهد بود. تعداد قسمت‌های سریال سرزمین مادری درمجموع طی سه فصل ۶۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای پخش خواهد شد.

اگر به تلوبیون و اینترنت دسترسی ندارید؛ ولی به سریال‌های تاریخی جذب می‌شوید، می‌توانید سریال سرزمین مادری را از روز جمعه ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۲ از شبکه سه نیز تماشا کنید. در ادامه، ساعت پخش سریال سرزمین مادری، زمان تکرار و خلاصه داستان این مجموعه تلویزیونی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

زمان پخش سریال سرزمین مادری هر جمعه‌ ساعت ۲۱:۰۰ است. اگر در این ساعت موفق به تماشای این مجموعه نشدید، ساعت ۱۶:۲۰ روز بعد در زمان تکرار سریال سرزمین مادری از شبکه سه است، می‌توانید آن را دنبال کنید. با توجه به اینکه پیش از این، زمان پخش سریال سرزمین مادری بار‌ها با تغییر شخصیت‌ها و سناریو همراه بود ، اگر زمان پخش یا تکرار سریال سرزمین مادری تغییر کند، با آپدیت این مطلب تلاش می‌کنیم جزئیات آن را به اطلاع شما برسانیم.

سریال سرزمین مادری مجموعه‌ای تاریخی است که با نگاه نو به روایت وقایع سیاسی ایران از دهه بیست تا  پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد و از پربازیگرترین سریال‌های تاریخ تلویزیون به شمار می‌آید.

بیوگرافی بازیگران سریال سرزمین کهن

در این قسمت از مقاله به معرفی بازیگران اصلی این سریال که در آن ایفای نقش کرده‌اند، خواهیم پرداخت. بازیگران سریال سرزمین مادری، از هنرپیشگان صاحب نام هستند. در ادامه با بیوگرافی بازیگران اصلی و معرفی برخی بازیگران، با شما همراه هستیم.

شهاب حسینی در نقش رهی سریال سرزمین مادری

شهاب حسینی در سرزمین کهنسید شهاب‌الدین حسینی تنکابنی معروف به شهاب حسینی بازیگر ایرانی در ۱۴ بهمن سال ۱۳۵۲ متولد شد. او بازیگری را از تقریباً اواسط دهه ۷۰ با تئاتر شروع کرد و سرانجام با اجراهای تلویزیونی وارد صداوسیما شد. در سال ۱۳۷۹ این بازیگر با سریال پس از باران توانست دیده شود و پس‌ازآن در سینما و تلویزیون درخشید. او نقش بزرگ‌سالی رهی را در سریال سرزمین مادری ایفا می‌کند.

عنایت شفیعی در سریال سرزمین کهن

عنایت شفیعی بازیگر ایرانی در سال ۱۳۳۱ به دنیا آمد.‌ او بازیگری را از سال ۱۳۵۴ با سریال دلیران تنگستان شروع کرد و در سال ۱۳۵۷ وارد تئاتر شد. او در سینما نیز در فیلم گوزن‌ها حضور داشت و در طی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ایفای نقش‌های گزیده شده‌ای در سینما و تلویزیون داشت. مهم‌ترین نقش او عبدالله بن کامل شاکری در سریال مختارنامه محسوب می‌شود.

عنایت شفیعی در فیلم‌هایی همچون دست شیطان، عیاران و طراران، جدال بزرگ، آسمان پرستاره، امپراطور جهنم، سریال‌های تنهاترین سردار، امام علی، در قلب من، مسافر ری، مسافری از هند، شاه گوش و سلمان فارسی حضورداشته است.

علی شادمان در سریال سرزمین کهن

علی شادمانعلی شادمان بازیگر جوان سینما و تلوزیون، متولد ۴ آذر ۱۳۷۵ است. او بازیگری را از کودکی با فیلم میم مثل مادر شروع کرد و برای آن فیلم بهترین بازیگر کودک از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شد. سپس به‌عنوان کودک و نوجوان در آثار مهمی همچون زمانی برای دوست‌ داشتن و رویای سینما بود. سریال سرزمین کهن اولین حضور او در تلویزیون محسوب می‌شد که در آن نقش کودکی رهی را بازی می‌کرد. علی شادمان تاکنون نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است. آثار معروف سینمایی او ویلایی‌ها، ما همه باهم هستیم، مردن در آب مطهر، شنای پروانه، سریال‌های کیمیا، می‌خواهم زنده بمانم و یاغی هستند.

محسن تنابنده در سریال سرزمین کهن

محسن تنابنده بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ایرانی در ۲۶ فروردین ۱۳۵۴ متولد شد. او ابتدا کار خود را از تئاتر شروع کرد و سپس مدتی به نویسندگی مشغول بود تا اینکه در سال ۱۳۸۲ با فیلم دانه‌های ریز برف بازیگری را شروع کرد. محسن تنابنده بیشتر با نقش نقی معمولی در ۶ فصل سریال پایتخت شناخته می‌شود. از آثار کلیدی او باید به فیلم‌های استشهادی برای خدا، سن پطرزبورگ، محمد رسول‌الله، شکستن همزمان بیست استخوان، قهرمان، سه کام حبس، عنکبوت، جنگ جهانی سوم، سریال‌های شاهگوش، ابله و رهایم کن اشاره کنیم. او تا کنون صاحب جایزه سیمرغ بلورین و ونیز شده است.

امیر آقایی در سریال سرزمین کهن

امیر آقایی در سریال کهنامیر آقایی در ۱۰ مرداد ۱۳۵۴ در ارومیه به دنیا آمد. او اولین بار در سال ۱۳۸۱ با فیلم ارتفاع پست در قاب بازیگری را شروع کرد. نقش بعدی او که بسیار توجه‌ها را به خود جلب کرد، نقش پیمان سهرابی در سریال اولین شب آرامش در کنار بازیگرانی همچون مهدی پاکدل و یکتا ناصر بود. اولین شب آرامش و آشنایی او با احمد امینی، نقش سروان فرید را در سریال بی‌گناهان برایش به ارمغان آورد. آثار تلویزیونی و سینمایی این بازیگر مطرح بسیار هستند و او جز بازیگران برتر کشورمان محسوب می‌شود. این بازیگر تاکنون دو بار کاندید سیمرغ بلورین و یک‌بار برای فیلم شنای پروانه برنده آن شده است. او در سریال سرزمین کهن نقشی کلیدی دارد.

محمدرضا فروتن بازیگر، صداپیشه و خواننده ایرانی در ۷ دی ۱۳۴۷ به دنیا آمد. او بازیگری را از سال ۱۳۷۳ با فیلم هدف شروع کرد و در سال ۱۳۷۵ با سریال سرنج وارد تلویزیون شد. این بازیگر با فیلم‌های مرسدس و اعتراض مشهور شد و دارنده جوایز سیمرغ بلورین و جشن خانه سینما است. از آثار مشهور او در سینما باید به دو زن، زیر پوست شهر، متولد ماه مهر، سربازهای جمعه، پستچی سه بار در نمی‌زند، متروپل، طبقه هساث، آااادت نمی‌کنیم، فصل ماهی سفید، سریال‌های از یاد رفته، مانکن و عقرب عاشق اشاره کنیم.

نیکی کریمی در سریال سرزمین کهن

نیکی کریمینیکی کریمی بازیگر و فیلم‌ساز ایرانی متولد ۱۹ آبان ۱۳۵۰ است. او بازیگری را از تئاتر شروع کرد و با فیلم وسوسه وارد سینما شد‌. پس از آن فیلم عروس باعث شد تا این بازیگر معروف شود. او جز اولین ستارگان سینمای بعد از انقلاب بود و از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران از لحاظ تعداد جوایز جهانی نیز به‌شمار می‌رود. از جمله آثار معروف این بازیگر باید به فیلم‌های پری، دو زن، واکنش پنجم، باج خور، چند روز بعد و سوت پایان اشاره کنیم. همچنین فیلم آتابای از جمله کارگردانی‌های معروف این هنرپیشه است. او در سریال‌های کیمیا، ممنوعه و یاغی نیز حضور داشت.

شبنم قلی خانی در سریال سرزمین کهن

شبنم قلی خانیشبنم قلی خانی بازیگر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی در ۱۹ آبان سال ۱۳۵۶ به دنیا آمد. او بازیگری را از سال ۱۳۷۶ و تئاتر آغاز کرد و بعد از مورد توجه قرار گرفتن، در سال ۱۳۷۹ با فیلم و سریال مریم مقدس کاملاً شناخته شد. این بازیگر فارغ‌التحصیل لیسانس و فوق‌لیسانس تئاتر گرایش طراحی صحنه در ایران و فوق‌لیسانس کارگردانی فیلم از استرالیا است و در دانشگاه تدریس نیز می‌کند. او تاکنون در آثاری همچون فیلم‌های شور شیرین، پریناز، پنجشنبه آخر ماه، هرماس، سریال‌های اولین شب آرامش، پنجمین خورشید، آنام، مانکن و بیگانه ای با من است، حضور داشت. او در سریال سرزمین مادری نقشی کلیدی دارد.

الهام حمیدی در سریال سرزمین کهن

الهام حمیدی بازیگر اهل ایران در ۸ آذر ۱۳۵۶ متولد شد. این هنرپیشه از سال ۱۳۷۸ با مجموعه تلویزیونی کوی دامون وارد دنیای بازیگری شو و در سال ۱۳۸۲ با سریال مشهور مسافری از هند و نقش پروانه به توانست به معروفیت برسد. او بازیگری در سینما را از سال ۱۳۸۰ با فیلم تیک شرکه کرد.

الهام حمیدی در دهه ۸۰ در آثار تلویزیونی و سینمایی حضور پررنگی داشت و از نقش‌‌آفرینی‌های معروف او باید به آسنات در سریال یوسف پیامبر و شیرین در مختارنامه اشاره کنیم. آثار معروف این بازیگر سریال‌های شهریار، آخرین دعوت، تبریز در مه، همه چیز آنجاست، فیلم‌های خیلی دور، خیلی نزدیک، اخلاقتو خوب کن، گهواره‌ای برای مادر، خائن کشی و یقه سفیدها هستند.

سایر هنرمندان در سریال سرزمین کهن

سایر هنرپیشه‌های سریال سرزمین کهن عبارت‌اند از:

  • ثریا قاسمی
  • فرهاد قائمیان
  • هنگامه قاضیانی
  • پژمان بازغی
  • پرویز پور حسینی
  • حسین محجوب
  • حسن پورشیرازی
  • جعفر دهقان
  • جواد عزتی

نقد سریال سرزمین مادری یا سرزمین کهن

سریال سرزمین مادریاحتمالاً برای شما این سؤال پیش‌آمده که چرا سریال سرزمین کهن متوقف شد؟ آیا سریال ضعیفی بود؟ دراین‌باره باید بگوییم در ۵ دی ۱۳۹۲ نخستین قسمت این سریال به روی آنتن رفت و طی سه‌ قسمت ابتدایی که پخش شد، نه از نظر فیلم‌نامه، نه بازیگری و نه طراحی، دچار ضعف نبود. اما پس پخش یک قسمت که مربوط به قوم بختیاری می‌شد، اعتراضات علیه آن شروع شد.

به نظر می‌رسد در بخشی از این سریال به همکاری قوم بختیاری و انگلیس اشاره شده بود و باعث شد تا پای اعتراضات به مجلس نیز رسید. بعدازآن صداوسیما ضمن عذرخواهی از این مسئله پخش سریال را متوقف کرد و قرار بر این شد تا برخی صحنه‌های آن دوباره فیلم‌برداری شود.

از سوی دیگر استدلال‌های دیگری نیز برای توقف پخش سریال نیز شد که ازجمله آن‌ها باید به پوشش بازیگران زن و کمرنگ بودن حوادث سال ۱۳۵۷ در سریال باید اشاره کرد. سرانجام پس از فیلم‌برداری مجدد در سال ۱۳۹۶ تیزر این سریال از تلویزیون پخش شد اما بازهم قضیه آن مسکوت ماند. در سال ۱۴۰۲ بار دیگر خبر پخش آن از صداوسیما به گوش رسید اما سرانجام پخش سریال فقط در تلوبیون و به صورت آنلاین محدود شد. حال باید دید نمرات سریال سرزمین کهن چگونه خواهد بود.

سخن پایانی

۱در مقاله معرفی سریال سرزمین مادی یا سرزمین کهن به توضیح داستان و معرفی بازیگران و عوامل سریال پرداختیم این سریال که در آن بازیگران قابلی به ایفای نقش پرداخته‌اند در حدود ۱۰ سال توقف پخش بود و اکنون بس از یک دهه روی‌ آنتن می‌رود.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲.۶ / ۵. تعداد آرا: ۱۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x