علم ورزش

ساده ترین راه های درمان قوز کمر

خیلی از افراد هنگام کار روزمره بدون آنکه متوجه باشند با حالت های بد بدنشان موجب می شوند که دچار قوز کمر شوند. در این مطلب برای شما چند راهکار ساده درمان قوز کمر را آورده ایم.

به گزارش تلنگر،مهمترین دلایل ایجاد قوز کمربشناسید:

مادرزادی بودن بیماری

نخستین دلیل آن مادرزادی بودن این عارضه است، به این معنا که بیمار از بدو تولد دچار این بدشکلی است. مشکل مادرزادی ستون فقرات تأثیر نامطلوبی بر رشد آن دارد.

نوشته های مشابه

ممکن است آسیب دیده باشید

دومین دلیل تروماتیک و ناشی از وارد شدن ضربه به ستون فقرات و آسیب دیدن آن است.

شاید تقصیر پزشکتان باشد

سومین دلیل به “عامل‌های یاتروژنیک یا پزشک‌زاد” مربوط می‌شود که از عوارض جراحی یا درمان پزشکی به شمار می‌روند.

مشکل از استخوان هاست

پوکی استخوان نیز آخرین علت قوز کمر در بزرگسالان محسوب می‌شود. پوکی استخوان عارضه‌ای است که با کاهش شدید تراکم استخوانها باعث شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود و احتمال شکستگی آن‌ها را به نحو قابل توجهی افزایش می‌دهد. پوکی استخوان، متداول‌ترین دلیل قوز کمر در بزرگسالان است. پوکی استخوان در زنان (به دلیل کاهش میزان هورمون استروژن در زمان یائسگی) شایع‌تر از مردان است.

ساده ترین درمان های گوژپشتی

با این تمرینات ساده مشکل قوز کمرتان را برطرف کنید.

با دیوار تمرین کنید

الف) با ۳۰ سانتی‌متر فاصله مقابل دیوار ایستاده و کف دست‌ها را درست مقابل شانه‌ها روی دیوار قرار دهید. پشت و پاها را صاف نگه دارید.

ب) به آرامی آرنج‌ را خم کنید تا به سمت دیوار کشیده شوید. با نزدیک شدن به دیوار دست‌ها را به سمت دیوار فشار داده و آرنج‌ها را خم کنید. به موقعیت اول بازگردید و حرکت را به صورت دو ست ده تایی انجام دهید.

با حوله تمرین کنید

روی زمین دراز بکشید یا ایستاده به دیوار تکیه دهید. یک حوله رول شده در محلی که بیشترین قوس احساس می شود، قرار دهید. سپس بالاتنه را روی این رول به عقب ببرید.

دراز کشیده تمرین کنید

تشک یا پتویی را پهن کنید و به شکم روی آن دراز بکشید. پاها را رو به بیرون بکشید و کاملاً دراز کنید به گونه‌ای که روی پا زمین را لمس کند و کف پاها رو به بالا باشد. بازوها را در مقابل بدن دراز کنید، و کف دو دست را مانند زمان دست زدن به یکدیگر بچسبانید. عضله‌های شکم را منقبض کنید و قسمت پایین پا را اندکی با فشار دادن مفصل‌های ران به کف زمین بلند کنید. در این بین بازوها را نیز در حالی بلند کنید که سرتان رو به پایین باشد و بین بازوها احساس فشار ملایمی داشته باشید. سعی کنید بدون حرکت دادن سر یا تکان خوردن بازو و پا چند ثانیه در این حالت بمانید.

چند راهکار ساده دیگر

شنا و آویزان شدن از میله را فراموش نکنید

رو به شکم خوابیده دست ها را به پشت کمر قفل کنید و سپس سر و سینه را از زمین بلند کنید

بایستید و دستها را در پشت بدن به یکدیگر قلاب کنید و آرنج‌ها را به پایین و عقب فشار دهید.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر قرار دارند؟

گروه خاصی از افراد وجود دارند که در معرض افزایش ریسک قوز قرار دارند:

  دختران نوجوان با ساختار ضعیف بدن

   پسران در سن بین ۱۰ تا ۱۵ سالگی در معرض خطر بالای ابتلا به کیفوز شامرمن قرار دارند

  بیماران مسن مبتلا به پوکی استخوان در معرض خطر بالاتری برای شکستگی ستون فقرات هستند که می تواند موجب افزایش قوز شود

 بیماران با اختلالات بافت همبند (سندرم مارفان) بیشتر مستعد ابتلا به قوز میباشند.

حواستان به خودتان باشد

زمان راه رفتن‌های سریع وقتی سرتان را انداخته‌اید پایین و قدم‌های‌تان را می‌شمارید باید سریع سرتان را بالا بیاورید.

مقابل تلویزیون وقتی در هیجان فیلم و سریال حل شده‌اید هم باید حواس‌تان باشد؛ پس کمرتان را صاف کنید، سرتان را بالا بگیرید و فیلم‌تان را ببینید.

هنگام رانندگی هم قرار نیست روی فرمان خیمه بزنید. کمربند را ببندید، با کمری صاف روبه‌رو را نگاه کنید و راه‌تان را ‌بروید.

به خودتان سیخونک بزنید که «قوز نکن». مخصوصا وقتی پای کامپیوتر نشسته‌اید و با دقت کارتان را انجام می‌دهید یکهو به خودتان بیایید و کمرتان را صاف کنید.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x