نحوه تعمیر و احیا باتری اتمی ماشین
احیا باتری اتمی ماشین همواره یکی از اساسیترین معضلات صاحبان خودرو و کسانی است که باتری خشک آنها زودتر از زمان مقرر خراب میشود و به نظر میرسد کارایی سابق را ندارد. در این مقاله قصد داریم نحوه تعمیر باطری اتمی ماشین را آموزش دهیم.

به گزارش تلنگر؛ خرابی باتری ماشینها و احیا باتری اتمی ماشین همواره یکی از اساسیترین دغدغههای صاحبان خودرو بوده است. وجود یک باطری سالم که عملکرد خوبی دارد برای خودروها بسیار ضروری و حیاتی است. همچنین باتری خودرو معدود مواردی است که مالکان خودروها به آن اهمیت میدهند. یکی از سوا لاتی که بهکرات از باتری سازیها پرسیده میشود این است که آیا احیا باتری اتمی ماشین امکانپذیر است؟
آیا تعمیر و احیا باتری اتمی ماشین قابل اجرا است؟
باتریهای مورداستفاده در سیستمهای خورشیدی به علت استفاده مداوم و هرروز از آنها در درجه اول باید دارای طول عمر بالا باشند. یک نمونه از باتریهای خورشیدی موجود در بازار، باتریهای خشک (لید اسیدی) یا همان باتری اتمی هستند. تقریباً در صد سال گذشته طراحی کلی باتری اتمی تغییری نکرده است.
در تمامی این باتریها صفحات سرب و روی داخل یک مایع اسید سولفوریک قرار دارد. واکنش الکترولیت میتواند باعث ذخیره جریان برق بیشازحد شود. اما در عین حال ممکن است باعث خوردگی خودبهخود و ایجاد آسیب در اثر گرما شود. معمولاً تکنسینهای معمولی میتوانند این باتریهای معیوب را تقریباً در زمانی در حدود نیم ساعت احیا کنند.
نحوه احیا باتری اتمی ماشین
برای تعمیر باتری اتمی خودرو ابتدا باید نسبت و سطح اسید باتری را به حد مناسب برسانید. سطح فیزیکی مایع داخل باتری را میتوانید از طریق سوراخهای بالای هر سلول مشاهده کنید. اگر سطح مایع یک سلول باتری کم باشد، باتری مشکل پیدا میکند. میتوان باتری را با ترکیب اسید تازه پر کرد. اما هیچوقت با آب معمولی این کار را نکنید، چون ممکن است به سلولهای باتری آسیب برسد. قبل از شروع کار باتری را قطع کنید.
برای تعمیر باتری اتمی ماشین باید آن را بهصورت کامل دشارژ کنید. برای این منظور استفاده از یک لامپ ۱۲ ولت کافی است. برای شارژ مجدد باتری باید چیزی نزدیک به یک شبانهروز زمان گذاشت و مرتب هم باتری را چک کنید. که دمای آن افزایش نیافته باشد. درصورتیکه دمای باتری بالا رود، بهطور کامل آن را از دست خواهید داد.
در چه صورت باتری اتمی را تعمیر کنیم؟
شما هم ممکن است بر روی خودروهای خود از باتری اتمی استفاده کرده باشید. باتریهای اتمی نسبت به باتریهای اسیدی دارای طول عمر بسیار بیشتری هستند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارند. در صورت خرابی این آن نیز احیا باتری اتمی ماشین هزینهبر است. اما باتریهای اتمی خرابی بسیار کمی دارند.
باتریها ممکن است در صورت بروز حوادث، آسیب ببیند. استفاده از اصول تعمیر باتریهای اتمی همیشه ضروری نیست و حتی اعلامخطر شده است که در صورت امکان درپوش باتری اتمی را نیز باز نکنید. اما برای احیا باتری اتمی ماشین باید باتری کامل باز شود.
درصورتیکه باتری شما دارای گارانتی باشد شما میتوانید باتری اتمی خود را برای گارانتی به نمایندگی مربوطه ببرید. در صورتیکه نیاز است در پوش باتری باز شود بهتر است این کار توسط یک مکانیک ماهر در باتریسازی انجام شود.
باتریهای اتمی چگونه ساخته میشوند؟
فرآیند ساخت باتریهای اتمی به این صورت است که مایع یا همان آب داخل آنها غیرقابل تخلیه است. این کار باعث میشود که باتری برای همیشه دارای آب کافی باشد. و به همین دلیل برای مدت طولانیتری شارژ را در خود نگهداری کند. امروزه استفاده از باتری اتمی در خودروها رواج بالایی پیداکرده است. طول عمر بالا و عدم خرابی خیلی کمتر از باتری اسیدی از ویژگیهای مهم آن است.
آموزش تعمیر باتری اتمی ماشین
متداول ترین نوع باتری سرب اسید در خودروها و کامیونها استفاده میشود. گاریهای گلف و ماشینهای برقی و امثال آن نیز از باتریهای سرب اسید استفاده می کنند. در اصل، هر باتری سرب اسیدی به یک شکل کار می کند. آنها همچنین در معرض همان نوع تخریب صفحات داخلی باتری به نام سولفات هستند.
سولفاته شدن باتری از شایعترین بیماری باتری مرده برای احیا باتری اتمی ماشین است، اما تا زمانی که باتری اسید سرب استفاده شده از نظر مکانیکی سالم باشد، باتری سولفاته را می توان برای احیا باتری اتمی ماشین استفاده کرد. اگر انبوهی از باتریهای اسید سرب مرده در گاراژ خود دارید و نمیخواهید باتریهای جدیدی را برای پروژه خاص خود بخرید. قبل از احیا باتری اتمی ماشین و رفتن به فرآیند سولفات زدایی، ابتدا باید سلولهای بد شناسایی شوند.
مراحل یافتن سلولهای بد در باتری اتمی خودرو
باتریهای خود را از قبل به مدت حداقل 12 ساعت شارژ کنید. پسازآن، باتریها را از شارژرها جدا کنید و اجازه دهید 10 دقیقه استراحت کنند.
تمام درپوشهای باتری را باز کنید اگر باتریهای سرب اسیدی مهروموم شدهاید، در وب برای راهنمای نحوه باز کردن درپوشهای آنها جستجو کنید. در این مرحله از احیا باتری اتمی ماشین هرکدام از محفظهها را تا حد مطلوب آب پرکنید.
این موضوع بسیار مهم است زیرا در قسمتهای بعدی جرقه ایجاد میشود و ستون هوا در محفظههای حاوی هیدروژن و اکسیژن میتواند منفجر شود و اسید را روی صورت شما منفجر کند. هر چه سطح آب بالاتر باشد، ستون هوای انفجاری کمتر است و احتمال وقوع انفجار در مواقع شما کمتر است. از مشعل برای کمک به مشاهده منیسک سطح آب استفاده کنید.
ولتاژ ترمینال باتری باید 12 ولت باشد، آن را اندازهگیری کنید. باتری کاملاً شارژ شده باید در محدوده 12 ولت در حدود 11. 8 ولت تا 13. 0 ولت باشد. اگر چیزی کمتر از 11. 8 ولت دارید، احتمال عدم تعادل سلولی بسیار زیاد است که در آنیکی از سلولها (از 6 سلول) مشکل داشته باشد.
ولتاژ هر سلول را اندازهگیری کنید و سلولهای با ولتاژ کمتر را شناسایی کنید. پروب مولتی متر را به یکی از پایانه ها وصل کنید و پروب دیگری را در محلول سلول فروکنید. در امتداد سوراخهای سلول ادامه دهید. یک سلول خوب باید حداقل 2 ولت داشته باشد. سلولهای بد را به خاطر داشته باشید و توجه داشته باشید که آنها دارای رنگهای متفاوتی نسبت به سایر صفحات سلولی هستند، زیرا به دلیل تشکیل ضخیم بلورهای سولفات سرب غیر رسانا هستند.
در ادامه روشهایی برای فرآیند سولفات زدایی برای احیا باتری اتمی ماشین آموزش دادهشده است. یک شارژر قطرهای باتری یا یک شارژر هوشمند رایانهای را به باتری اسید سرب قدیمی خود وصل کنید و اجازه دهید بهطور مداوم برای حدود یک هفته تا 10 روز شارژ شود.
سرعت شارژ اگر کند باشد، سولفات زدایی که باتری را از بین میبرد و احیا باتری اتمی ماشین صورت میگیرد تا بتواند شارژ قابل استفاده را نگه دارد. سیم در یک دستگاه الکترونیکی سولفات زدایی که مدام محلول اسید باتری را سولفات زدایی را تکرار میکند. اینها بهعنوان واحدهای آماده برای استفاده در دسترس هستند یا میتوان آنها را از یک کیت ساخت.
یک سولفات کننده شیمیایی به درگاههای پرکننده باتری سرب اسیدی قدیمی اضافه کنید. این ماده شیمیایی سولفاته شدن را حل میکند و باتریهای قدیمی و جدید را بهطور یکسان احیا میکند.
اقدامات پیشگیرانه خاصی وجود دارد مثلاً زمانی که با باتریهای اسید سرب کار میکنید، باید از عینک و دستکش استفاده کنید. همینطور سلولها و صفحات الکتریکی در یک باتری قدیمی باید سالم و کاربردی باشند؛ پس باید قبل از انجام اقداماتی که در بالا گفتیم حتماً انجام شوند. اگر این اجزای حیاتی باتری به هر شکلی آسیب ببینند، احیا باتری اتمی ماشین بیفایده است.
آیا میتوانیم باتری اتمی خودرو را شارژ کنیم
در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله، باتری اتمی قابل شارژ است. یک از ویژگیهای جالب باتریهای اتمی این است که قابل شارژ است. برای احیا باتری اتمی شما میتوانید این باتریها را به مراکز تعمیر باتری برده و آنها را شارژ کنید. البته احتمال اینکه باتری اتمی شما خالی شود بسیار کم است. و در مدت یک ماه یک باتری اتمی فقط ۲ الی ۵ درصد از شارژ خود را از دست میدهد. درصورتیکه یک باتری اسیدی در این مدت کاملاً شارژ خود را از دست میدهد.
شارژ باطری اتمی ماشین در خانه به دو روش
شارژ باتری اتمی خودرو به دو روش زیر صورت میگیرد. ولتاژ مناسب برای شارژ باتری ماشین در این دو روش متفاوت است.
1- روش شارژ آهسته
در این روش شارژ باتری اتمی، آمپر کمتری را به باتری وصل میکنند. و به همین علت باتری کندتر از زمان معمول شارژ میشود. درنتیجه باتری بهصورت کامل شارژ خواهد شد. درروش کند ممکن است باتری تا ۲۴ ساعت زیر بار برای شارژ باشد. از موارد مثبت این راه این است که باتری بهخوبی و بهصورت کامل شارژ میشود.
2- روش شارژ سریع
در روش دوم باتری اتمی به سرعت شارژ میشود. شارژ سریع باتری خودرو برای زمانهایی مناسب است که ما زمان کافی برای شارژ کامل را نداشته باشیم. در این صورت جریان با آمپر بالا به باتری وارد میشود و باتری بهسرعت شارژ میشود. ممکن است صفحات داخلی باتری در این روش به علت حرارت زیاد اولیه آسیب ببینند.
همواره بهترین روش برای شارژ کردن باتری اتمی روش شارژ کند است. با این روش باتریها بهراحتی و با اطمینان بیشتر شارژ میشوند. در صورت عدم استفاده از باتری اتمی به مدت بیش از دو ماه، بهتر است که این باتریها شارژ شوند.
درصورتیکه علائم خاصی در داخل باتری احساس کردید که احیا باتری اتمی ماشین نیاز بود، مانند جوشیده شدن یکی از خانههای داخل باتری به این معنی است که خانه داخل باتری خرابشده است.
پایان مطلب/س.آ