در متن جامعه

همه چیز درباره عروسک لابوبو که باید بدانید! + عکس و قیمت

عروسک لابوبو با چهره‌ای بانمک و مرموز، از دل دنیای فانتزی بیرون آمده تا دل‌ همه را ببرد و به ستاره بی‌رقیب کلکسیون‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود!

در این مطلب از تلنگر می‌خواهیم به تمام سؤال‌هایی که درباره عروسک لابوبو دارید پاسخ دهیم؛ با عکس‌های جذاب، اطلاعات کامل و قیمت‌های به‌روز. اگر شما هم کنجکاوید راز محبوبیت این موجود دوست‌داشتنی را بدانید، با ما همراه باشید!

حتماً تا حالا در شبکه‌های اجتماعی یا ویترین فروشگاه‌های اسباب‌بازی، با چهره بامزه و کمی عجیب عروسکی به نام لابوبو (Labubu) برخورد کرده‌اید؛ عروسکی با چشم‌های درشت، گوش‌های خرگوشی و قیافه‌ای که انگار ترکیبی از شیطنت، مهربانی و خجالتی‌بودن را یکجا دارد! این عروسک که ابتدا فقط در میان کلکسیونرهای آسیایی محبوب بود، حالا به یکی از ترندهای جهانی در دنیای اسباب‌بازی، تزئینات اتاق و حتی مد و فشن تبدیل شده است. اما لابوبو دقیقاً چیست؟ از کجا آمده؟ چرا این‌قدر محبوب شده؟ و قیمت واقعی آن چقدر است؟

لابوبو چیست؟ خالق لابوبو کیست؟

عروسک لابوبو

لابوبو شخصیتی خیالی است که توسط هنرمندی هنگ کنگی به‌نام “کاسینگ لانگ” طراحی و توسط شرکت مشهور POP MART به بازار معرفی شده است.

شرکت POP MART یک شرکت چینی است که در سال ۲۰۱۰ توسط کارآفرین جوان وانگ نینگ (Wang Ning) در شهر پکن تأسیس شد. این شرکت در ابتدا به‌عنوان یک فروشگاه کوچک فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۲۰ در بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ ثبت شد. POP MART با تمرکز بر تولید و فروش اسباب‌بازی‌های کلکسیونی، به‌ویژه فیگورهای کور (Blind Box – یعنی بسته بندی هایی که که تا باز نشود مشخص نخواهد شد محتوایش دقیقا چیست) ، به سرعت رشد کرد و به یکی از برندهای پیشرو در صنعت اسباب‌بازی‌های طراحی‌شده تبدیل شد. 

در حال حاضر، POP MART دارای بیش از ۵۰۰ فروشگاه در ۳۰ کشور جهان است و محصولات آن در بازارهای مختلفی از جمله آسیا، اروپا و آمریکای شمالی عرضه می‌شود.

لابوبو، معروف ترین محصول این شرکت است ؛ چیزی میان یک بچه‌غول خجالتی و یک موجود فانتزی با حال و هوای خاص.

این عروسک‌ها معمولاً در قالب مجموعه‌هایی از فیگورهای کور (Blind Box) عرضه می‌شوند؛ یعنی تا زمانی که بسته‌بندی را باز نکنید، نمی‌دانید کدام مدل یا نسخه از لابوبو را دریافت کرده‌اید.
همین ویژگی، جذابیت و هیجان زیادی ایجاد می‌کند: احساسی شبیه باز کردن یک کادوی غیرمنتظره.

چرا لابوبو تا این حد محبوب شده است؟

عروسک لابوبو

پشت این عروسک ساده، مجموعه‌ای از عوامل عاطفی، روانی و طراحی هوشمندانه قرار دارد که باعث شده است از بسیاری از عروسک های زیباتر و ارزان تر، محبوب تر شود ؛ بررسی این عوامل می تواند به ویژه برای طراحان و تولید کنندگان محصول، بسیار درس آموز باشد:

  1. مفهوم Blind Box باعث ایجاد حس کنجکاوی و انتظار می‌شود. افراد نمی‌دانند دقیقاً چه چیزی دریافت می‌کنند و همین، فرآیند خرید را هیجان‌انگیزتر می‌سازد چون انسان ها از کوچک تا بزرگ، غافلگیر شدن مثبت را دوست دارند.
  2. لابوبو به‌معنای کلاسیک زیبا نیست، اما ترکیبی از «عجیب» و «دوست‌داشتنی» را به‌همراه دارد؛ دقیقاً همان چیزی که سلیقه‌ی نسل جوان امروز، به‌ویژه نسل Z، با آن هم‌راستاست. اگر در عصر جدید محصولی فانتزی تولید می کنید نمی توانید به سلائق نسل Z بی تفاوت باشید.
  3. لابوبو صرفاً یک فیگور نیست؛ بلکه بخشی از یک دنیای خیالی است. نسخه‌های مختلفی از آن عرضه شده‌اند: لابوبوی خون‌آشام، فضایی، نینجا، پاییزی، سنتی و… این تنوع، احساس عمق و ارتباط ایجاد می‌کند.
  4. لابوبو برای بسیاری یادآور شخصیت‌های کودکانه‌ و انیمه‌های قدیمی است، اما با طراحی بزرگسالانه‌تر. این ترکیب، هم حس آرامش را منتقل می‌کند، هم یادآور روزهای ساده‌ی کودکی است.

برندینگ و بازاریابی هوشمندانه

علاوه بر ظاهر و شخصیت، موفقیت لابوبو حاصل استراتژی بازاریابی و برندینگ بسیار هوشمندانه‌ی شرکت POP MART است:

هدف‌گیری دقیق

مخاطب هدف این برند به‌خوبی شناسایی شده است: نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به K-pop، فرهنگ ژاپن، طراحی خاص و کلکسیون‌های محدود.

استفاده از FOMO (ترس از دست دادن)

عرضه نسخه‌های محدود، مدل‌های نایاب، و فروش‌های مدت‌دار باعث شده است بسیاری از مخاطبان، برای تهیه سریع‌تر فیگورها احساس اضطرار داشته باشند: “اگر الان نخرم ممکن دیگر هیچگاه نتوانم بخرم.” این یکی از شناخته شده ترین و موفق ترین روش های بازاریابی است.

تبلیغ از طریق کاربران

برخلاف برندهای سنتی، POP MART بخش عمده‌ای از بازاریابی را به خود کاربران سپرده است.
کاربران به‌صورت داوطلبانه آنباکسینگ (فرایند باز کردن جعبه) انجام می‌دهند، عکس می‌گیرند، ترکیب‌های خلاقانه می‌سازند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و بدین ترتیب، شرکت بدون این که هزینه تبلیغات کند، به اندازه مخاطبان تمام مشتریانش، از تبلیغ رایگان و موثر برخوردار می شود.

جالب است بدانید دارندگان لابوبو در شبکه های اجتماعی، گروه هایی برای خود درست  کرده اند و در آن، مدل های تکراری را می فروشند و درباره لابوبوهای خود حرف می زنند و بدین ترتیب، قبیله های مجازی با  محوریت این عروسک در فضای مجازی شکل گرفته است هکه اعضای جوان و نوجوان آن، به نوعی احساس هویت و تعلق جمعی را تجربه می کنند.

فروشگاه‌های فیزیکی خاص

POP MART فروشگاه‌هایی با طراحی فانتزی و کودکانه در مراکز خرید راه‌اندازی کرده است. فضای این فروشگاه‌ها آن‌قدر جذاب است که تجربه خرید را به یک ماجراجویی کوچک تبدیل می‌کند.

قیمت عروسک لابوبو اصل

عروسک لابوبو

قیمت فیگورهای لابوبو بسته به نسخه، نایاب‌بودن و کشور محل فروش متغیر است.
اما به‌طور کلی فیگورهای معمولی Blind Box بین ۱۲ تا ۱۸ دلار قیمت دارند. مدل‌های نایاب یا نسخه‌های محدود ممکن است در بازار کلکسیونرها به قیمت‌های بالاتری بین ۷۰ تا ۲۵۰ دلار (یا حتی بیشتر) فروخته شوند.

در ایران، بسته به واردکننده و مدل، قیمت لابوبوها ممکن است از یک تا چند میلیون تومان متغیر باشد. برخی نسخه‌های کمیاب در ایران با قیمت‌هایی بیش از ۱۰ میلیون تومان نیز معامله شده‌اند.

این قیمت بالا در بسیاری از موارد نه به‌خاطر جنس کالا، بلکه به‌خاطر ارزش احساسی، کلکسیونی و کمیاب بودن آن‌ها است.

حقایق و شایعات رایج درباره عروسک لابوبو

لابوبو در کنار خلاقیت، به لطف مقداری شیطنت و رندی توانسته به شهرت برسد. به همین دلیل هر آنچه درباره‌اش می‌شنوید الزاما حقیقت ندارد.

آیا Labubu خوش شانسی می‌آورد؟

بسیاری از طرفداران معتقدند داشتن لابوبو، به خصوص مدل‌های خاص یا چِیس، برایشان شانس می‌آورد. این باور بیشتر جنبه روانی دارد و به حس خوبی که از داشتن این عروسک‌ها می‌گیرند، برمی‌گردد.

انرژی مرموز لابوبو افسانه‌ای است؟

برخی حس می‌کنند این عروسک‌ها «انرژی» خاصی دارند؛ برخی مثبت و برخی حتی کمی ترسناک. این به طراحی چهره‌های متنوع آن‌ها و تفسیر شخصی افراد بازمی‌گردد.

نظریه شیطانی بودن لابوبو واقعیت دارد؟
عروسک لابوبو

به دلیل دندان‌های تیز و گاهی چهره‌های اخمو یا مرموز، برخی افراد (به خصوص کسانی که با دنیای Art Toy آشنا نیستند) لابوبوها را «شیطانی» یا ترسناک می‌دانند. این صرفاً یک برداشت ظاهری است و هیچ پایه و اساسی در نیت خالق یا ماهیت عروسک ندارد.

قیمت لابوبو اندازه طلاست؟

در حالی که برخی مدل‌های چِیس بسیار گرانقیمت هستند (گاهی تا چند ده میلیون تومان)، این یک اغراق است. اکثر لابوبوهای معمولی با قیمت‌های معقول‌تری خرید و فروش می‌شوند. گرانی برخی مدل‌ها به دلیل کمیابی و تقاضای بالا است، نه جنس آن‌ها. به دلیل وجود مدل‌های کمیاب و چِیس، یک بازار ثانویه پررونق برای لابوبو شکل گرفته که در آن طرفداران بسته به کمیابی و وضعیت عروسک، قیمت‌ها را به میل خودشان بالا ببرند اما مقایسه قیمت لابوبو با طلا اغراق‌آمیز است.

تکنیک‌های یافتن چِیس در بلایند باکس

شایعه‌ای در دنیای بلایند باکس‌ها وجود دارد که می‌گوید می‌توان با وزن کردن دقیق جعبه‌ها، مدل چِیس را (که شاید کمی سنگین‌تر یا سبک‌تر باشد) پیدا کرد. تولیدکنندگان معمولاً با یکسان‌سازی وزن‌ها یا قرار دادن کارت‌های وزنی، با این ترفند مقابله می‌کنند.

برخی معتقدند با لمس کردن دقیق جعبه و حس کردن شکل گوش‌ها یا اکسسوری‌ها، می‌توانند مدل داخل آن را حدس بزنند. این کار بسیار سخت و اغلب ناموفق است، اما هیجان خاص خود را دارد!

آیا لابوبو کمیاب است؟

این باور تا حدی درست به نظر می‌رسد. کمیابی مدل‌های چِیس، بخشی از استراتژی بازاریابی برای افزایش هیجان و تقاضا به حساب می‌آید اما این به معنای فریب نیست، بلکه به عنوان یک قانون مشخص در بازی کلکسیونری پذیرفته شده است.

داستان‌های مخفی Labubu

عروسک لابوبو

طرفداران دوست دارند باور کنند که هر سری از لابوبوها، یک داستان یا پیام پنهان از طرف کاسینگ لونگ دارد و سعی در کشف این رازها دارند.

بهترین مکان برای خرید لابوبو

شایعاتی مبنی بر اینکه فروشگاه‌های خاص یا خریدهای آنلاین از کشورهای خاص، شانس پیدا کردن چِیس را بیشتر می‌کنند، وجود دارد. این‌ موارد معمولاً پایه و اساس ندارند و شانس در همه جا یکسان است.

لابوبو اعتیادآور است

این شاید بیشتر یک واقعیت باشد تا شایعه! هیجان باز کردن جعبه‌های شانسی و تمایل به تکمیل کلکسیون، می‌تواند برای بسیاری به یک سرگرمی بسیار جذاب و حتی «اعتیادآور» تبدیل شود.

لابوبو فقط برای دخترهاست

این تصور کاملاً نادرست است. لابوبو یک «عروسک هنری» است و کلکسیونرهای آن از هر جنسیت و سنی هستند. جذابیت آن به سلیقه هنری و علاقه به جمع‌آوری بستگی دارد.

تشخیص عروسک لابوبو اصل از کپی

با محبوبیت لابوبو، بازار کپی‌های ارزان‌قیمت نیز داغ شده است. اما این کپی‌ها عموما کیفیت، جزئیات و ارزش کلکسیونی مدل‌های اصلی تولید شده توسط POP MART را ندارند. شرکت چینی POP MART نقش کلیدی در تولید انبوه و توزیع جهانی لابوبو ایفا می‌‌کند و با فروشگاه‌های جذاب و استراتژی بازاریابی قوی به محبوبیت این عروسک‌ها دامن می‌زند.

جامعه طرفداران لابوبو

جامعه طرفداران لابوبو، گروه‌هایی در تلگرام، اینستاگرام و فیس‌بوک تشکیل داده‌اند که در آن‌ها اعضا لابوبوهای خود را به نمایش می‌گذارند، مدل‌های تکراری را می‌فروشند یا تبادل می‌کنند و درباره سری‌های جدید بحث می‌کنند. گاهی اوقات، گردهمایی‌های حضوری نیز برای تبادل و ملاقات بین کلکسیونرها برگزار می‌شود.

عکس های عروسک لابوبو

عروسک لابوبو

عروسک لابوبوعروسک لابوبوعروسک لابوبو

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

کرمان موتور

نوشته های مشابه

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x