تولید و تجارت

آسانسور کارگاهی را بیشتر بشناسیم

آسانسور کارگاهی را بیشتر بشناسیم آسانسورها در یک ساختمان، کاربردها و استفاده‌های بسیاری دارند. همیشه نمی‌توان از پله برای بالا و پایین رفتن استفاده کرد، مخصوصاً برای طبقات بالایی یک ساختمان که دارای پله‌های بسیاری هستند. امروزه ارتفاع ساختمان‌ها افزایش زیادی پیدا کرده‌است

آسانسور کارگاهی را بیشتر بشناسیم

آسانسورها در یک ساختمان، کاربردها و استفاده‌های بسیاری دارند. همیشه نمی‌توان از پله برای بالا و پایین رفتن استفاده کرد، مخصوصاً برای طبقات بالایی یک ساختمان که دارای پله‌های بسیاری هستند. امروزه ارتفاع ساختمان‌ها افزایش زیادی پیدا کرده‌است و برای ساخت این سازه‌ها باید از بالابر استفاده کنید، زیرا حمل مصالح و بالا و پایین رفتن کارکنان در این سازه‌های ساختمانی کار آسانی نیست. آسانسورها فقط برای جابه‌جایی افراد در یک ساختمان تکمیل مورداستفاده قرار نمی‌گیرند. علاوه‌بر این بالابرهای ساختمانی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنید، آسانسور کارگاهی نیز وجود دارد؛ از بالابرهای کارگاهی برای انتقال مصالح و کارکنان در ساخت سازه‌های مرتفع استفاده می‌شود.
بالابرهای کارگاهی در صنایع مختلفی مانند سدسازی، معماری، پروژه‌های شهرسازی و بنادر، حفر معادن و… به‌منظور سرعت بخشیدن به کار، کاهش هزینه‌های اضافی و همچنین کاهش خطرات کار استفاده می‌گردند. این بالابرها دارای انواعی هستند و هر یک از آن‌ها توان حمل یک وزن مشخص از مصالح را دارند.

انواع آسانسور کارگاهی
این بالابرها با توجه‌ به مدل و میزان وزن قابل‌حمل مجاز، برای حمل وزن‌های مختلفی همچون ۵۰۰ کیلو، ۱ تن، ۱.۵ تن، ۲ تن، ۲.۵ تن و ۳ تن به‌کار گرفته می‌شوند. آسانسورها یا همان بالابرهای کارگاهی در چند مدل رایج وجود دارند:
•    بالابر کارگاهی ثابت
برای استقرار و نصب آسانسور کارگاهی بر روی پروژه، به چاهک چاله آسانسور نیاز دارید و به‌طور معمول بعد از اتمام کار آسانسور معمولی را در این چاهک قرار می‌دهند. بالابرهای کارگاهی ثابت با استفاده از جک‌های هیدرولیکی قوی، قابلیت افزایش قدرت را دارند. این آسانسورها در انواع بالابرهای کارگاهی ثابت همچون زنجیری، کابلی هیدرولیکی و آکاردئونی ارائه می‌شوند.
•    بالابر کارگاهی متحرک
بالابرهای کارگاهی متحرک که به آن‌ها سیار نیز می‌گویند، برای نصب به چاهک و چاله نیازی ندارند. این آسانسورها در هر زمان و مکانی و برای هر پروژه‌ای قابلیت استفاده دارند. بالابر کارگاهی مدل متحرک در سازه‌های درون‌شهری با نصب موقت مورداستفاده قرار می‌گیرد که به دو صورت افقی و عمودی ارائه می‌شود. این آسانسورها به‌طور معمول در تمیزکردن شیشه‌های برج‌ها، تعویض چراغ‌های دکل‌ها و حمل بارهای سنگین کارخانه‌ها کاربرد دارند.
•    آسانسور کارگاهی برقی
این بالابرها از باتری به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند و هیچ گاز و بخار مضری را از خود خارج نمی‌کنند. این آسانسورها قابلیت دسترسی به مناطق سخت و تنگ را می‌دهند. آسانسورهای کارگاهی برقی، مناسب استفاده بر روی سطوح صاف، سنگ‌فرش‌شده، بتن‌ریزی‌شده و یا مسیرهای باریک هستند‌. ازجمله ایرادات این آسانسورها ظرفیت وزن پایین و شعاع چرخش کم‌تر است.
•    آسانسور کارگاهی گازسوز
بالابرهای کارگاهی گازسوز یکی از انواع این آسانسورها محسوب می‌شوند که بسیار رایج هستند‌. این آسانسورها به بالابرهای احتراق داخلی نیز شهرت دارند‌. آسانسورهای گازسوز در زمین‌های ناهموار و فضاهای باز از قدرت گشتاور بسیار بالایی برخوردار هستند‌. شما باید به‌صورت منظم برای لیفتراک این بالابرها گازوئیل خریداری کنید که هزینه‌های بسیاری برای شما در برخواهد داشت.
•    آسانسورهای هیبریدی
این آسانسورها از دو منبع گاز و برق استفاده می‌کنند. به‌طورکلی این آسانسورها از موتور احتراق داخلی و باتری برای تأمین انرژی موردنیاز خود برخوردار هستند. این بالابرها قابلیت استفاده در فضاهای بسیار مختلفی را دارند.
•    کاربرد آسانسور کارگاهی
آسانسور کارگاهی همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، در پروژه‌های ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی انواع کاربردهای این بالابر عبارت‌اند از:
۱.    پروژه‌های برج‌سازی؛
۲.    استفاده در انواع پروژه‌های شهرسازی و ترمیم سطح شهر؛
۳.    انواع پروژه‌های ساخت جاده و راه‌سازی؛
۴.    پروژه‌های سدسازی؛
۵.    استفاده در انواع پروژه‌های استخراج و حفر معادن گوناگون؛
۶.    استفاده در صنایع خطرناکی که احتمال نشت گازهای اشتعال‌زا در آنها وجود دارد؛
۷.    استفاده در مرمت انواع ساختمان‌ها و آثار باستانی؛
۸.    پاک‌سازی شیشه‌ها و انواع سطوح برج‌ها و ساختمان‌های بلند؛
۹.    استفاده در بنادر و کارگاه‌ها برای حمل کارکنان و مصالح.

خرید بالابر کارگاهی
حال که با بالابر کارگاهی، انواع و کاربردهای آن َآشنا شده‌اید، باید به نکات مهم در خرید آسانسور کارگاهی بپردازیم. خرید این بالابرها بسیار حساس و پراهمیت است، زیرا با جان افراد ارتباط دارد. برخی از این نکات مهم به شرح زیر هستند:
•    ایمنی و سلامتی بالابر کارگاهی همیشه در اولویت است و شما باید در زمان خرید آسانسور، آن را به‌طور کامل بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد. هنگامی که قصد خرید بالابر کارگاهی دسته دوم را دارید، باید دقت بیشتری برای سالم بودن این دستگاه داشته باشید.
•    اگر قصد خرید یک دستگاه بالابر کارگاهی دسته دوم را دارید، باید به مدت‌زمان کارکرد و میزان کهنه بودن دستگاه توجه کنید. بالابرهایی که مدت‌زمان کم‌تری مورداستفاده قرار گرفته‌اند، عمر بیشتری خواهند داشت و بالابرهایی که مدت‌زمان طولانی‌تری استفاده شده‌اند فرسوده‌تر خواهند بود.
•    در زمان خرید آسانسورهای کارگاهی به برند آن‌ها توجه کنید. در تولید بالابرهای کارگاهی برخی از شرکت‌ها محصولات باکیفیت‌تر و بهتری را به بازار ارائه می‌دهند.
•    در هنگام خرید باید به ظرفیت آسانسور کارگاهی توجه کنید تا بتوانید متناسب با نیاز و بودجۀ خود، یک بالابر مناسب تهیه کنید.
•    در زمان خرید بهتر است از چند نفر راهنمایی و مشاوره دریافت کنید تا بهترین بالابر کارگاهی را انتخاب و خریداری کنید.

نصب بالابر کارگاهی
مهم‌ترین کاری که پس از خرید بالابر باید انجام دهید، نصب آسانسور کارگاهی است. در نصب بالابر نباید از افراد غیرحرفه‌ای کمک بگیرید، بلکه این کار باید توسط افرادی کاردان و خبره انجام شود. افرادی که متخصص نصب این بالابرها هستند در مدت‌زمان کوتاه‌تری به‌صورت دقیق و صحیح کار نصب را انجام می‌دهند. مراحل نصب این بالابرها به شرح زیر است:
۱. نصب پایه‌ها:
اولین کاری که برای نصب یک بالابر کارگاهی باید انجام دهید، نصب پایه‌های آن است. نصب پایه‌های آسانسور یک کار بسیار حساس محسوب می‌شود که به‌دقت فراوان و یک نصاب ماهر نیاز دارد. این پایه‌ها باید به‌صورت تراز و صاف نصب شوند.
۲. نصب سکشن‌ها:
پس از نصب پایه‌ها به نصب سکشن‌های بالابر کارگاهی می‌رسیم. این سکشن‌ها باید به‌صورت اصولی با پیچ‌ومهره بر روی پایه‌های بالابر نصب شوند.
۳. نصب موتور، گیربکس و کابین:
در مرحلۀ بعد باید موتور، گیربکس و کابین را نصب کنید. نصب تمام این موارد نیازمند مهارت و دقت است، زیرا سهل‌انگاری و نصب اشتباه موجب بروز مشکلات و خطراتی خواهد شد.
۴. راه‌اندازی آسانسور کارگاهی:
آخرین مرحلۀ نصب آسانسور کارگاهی، راه‌اندازی اصولی آن است. در این بخش نصاب باید فنرهای زیر کابین را جاگذاری کرده و تمامی میکروسوئیچ‌های بالابر را تنظیم کند. همچنین هندریل‌های بخش بالایی اتاقک بالابر نیز باید بسته شوند.

اجارۀ بالابر کارگاهی
گاهی برخی از افراد به‌جای خرید بالابر کارگاهی، تصمیم به اجارۀ آن می‌گیرند. اجارۀ بالابر کارگاهی به کارفرمایان و پیمانکارانی که پروژه‌های کوتاه‌مدت دارند، افرادی که کار آن‌ها ساخت‌وساز نیست و در یک مقطع زمانی به بالابر کارگاهی نیاز دارند و همچنین کارفرمایان و پیمانکارانی که خرید این آسانسورها برایشان صرفه اقتصادی ندارد توصیه می‌شود. اگر شما نیز قصد اجارۀ یک بالابر کارگاهی را دارید، باید به برخی نکات مهم توجه کنید که عبارت‌اند از:
۱.    اولین اصل مهمی که باید برای اجاره آسانسور کارگاهی به آن توجه کنید، ایمنی این دستگاه است. ایمنی آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد، ازجمله مدت زمانی که از این دستگاه استفاده شده‌است.
۲.    توجه به برند و تناژ دستگاه از دیگر مواردی هستند که در زمان اجاره بالابر کارگاهی باید به آن‌ها توجه کنید. این آسانسورها با برندهای متفاوت و تناژهای گوناگون به اجاره داده می‌شوند و همۀ آن‌ها مناسب پروژۀ شما نیست. باید برای پروژه خود یک آسانسور متناسب اجاره کنید.
۳.    در زمان اجاره باید به وجود قطعات یدکی بالابر کارگاهی توجه کنید، زیرا ممکن است نتوانید برخی قطعات را تهیه کنید. این امکان وجود دارد که قطعات مشابه را در بازار پیدا کنید. اما قطعات اصل و باکیفیت برای کارایی بهتر در اولویت است.
۴.    زمان اجاره از افراد کاربلد و خبره مشورت بگیرید تا به شما در انتخاب و اجارۀ یک آسانسور کارگاهی باکیفیت کمک کنند.
تعمیر بالابر کارگاهی
گاهی بالابر کارگاهی دچار مشکلاتی می‌شود. در اغلب مواقع این مشکلات جزئی و کوچک هستند و به همین جهت افراد به این مشکلات توجهی نمی‌کنند. درواقع بروز مشکلات کوچک و جزئی در بالابرها موجب بروز مشکلات بزرگ‌تری خواهند شد و ایرادات جزئی همیشه زمینه‌ساز مشکلات بزرگ‌تری هستند. برخی از مشکلات کوچک که در صورت مشاهده باید با تعمیرکار برای تعمیر آسانسور کارگاهی تماس برقرار کنید عبارت‌اند از:
•    مشاهده تکان‌های شدید کابین آسانسور؛
•    شنیدن صداهای غیرطبیعی در زمان فعالیت و توقف آسانسور؛
•    طول کشیدن باز و بسته‌شدن در و همچنین حرکت بالابر؛
•    تغییرات ناگهانی در سرعت بالابر؛
•    گیرکردن کابین در بین طبقات به‌صورت مکرر؛
•    توقف آسانسور به‌صورت ناگهانی.

هزینۀ سرویس و تعمیر آسانسورهای کارگاهی نیز از مواردی است که کارفرمایان و پیمانکاران به آن توجه می‌کنند. هزینۀ سرویس و تعمیر این دستگاه‌ها به عوامل مختلفی همچون تعداد واحدها و نوع ساختمان بستگی دارد. ساختمان‌های گوناگون همچون مدارس، مسکونی، تجاری، دانشگاه، مسافرخانه، خوابگاه و… میزان مصالح و کارکنان مختلفی را نیاز دارد، ازاین‌رو استفاده از بالابر کارگاهی نیز شرایط گوناگونی دارد و هزینۀ تعمیر آن نیز متناسب با همان شرایط محاسبه می‌شود. برای تعمیر و سرویس این آسانسورها باید از افراد ماهر کمک دریافت کنید تا بتوانند به‌درستی عیب‌یابی کرده و مشکل اصلی را حل کنید.

نکته‌هایی برای استفاده از آسانسور کارگاهی
برای این‌که بتوانید از بالابر کارگاهی استفاده کنید و درعین‌حال ایمنی بیشتری را حین کار تجربه کنید، باید برخی نکات مهم را مدنظر قرار دهید که به شرح زیر است:
۱.    این آسانسورها ظرفیت مشخصی برای جابه‌جایی افراد و مصالح دارند و شما نباید بیشتر از این ظرفیت مصالح و افراد را جابه‌جا کنید.
۲.    همان‌طور که گفته شد، برخی از این بالابرها به چاهک نیاز دارند. فضای این چاهک باید به‌صورت کامل پوشیده شود و همچنین دیوار، کف و سقف محکم داشته باشد.
۳.    درون چاهک آسانسور کارگاهی باید به وزنۀ تعادل، فلکۀ هرزگرد، وزنه لامپ‌های تونلی، ریل‌های راهنما، کلید قطع کن اضطراری، سیم بکسل و گاورنر مجهز باشد.
۴.    پیش از راه‌اندازی بالابر کارگاهی، باید نصب پاراشوت و عملکرد صحیح گاورنر بررسی شود.
۵.    دیواره‌های چاهک این بالابرها نباید ترک و حفره داشته باشد و باید تراز و یکنواخت باشند.
۶.    پیش از این‌که آسانسور را راه‌اندازی کنید، باید نصب صحیح ضربه‌گیرهای درون چاهک را بررسی کنید.
۷.    باید اجزای مهم بالابر را به‌صورت روزانه و هفتگی بررسی کنید تا در صورت وجود هرگونه مشکل آن را رفع کرده و از استفاده این دستگاه توسط افراد جلوگیری کنید.
۸.    در هنگام حرکت آسانسور بین طبقات، به نردۀ امگا نزدیک نشوید.

تفاوت‌های میان بالابر کارگاهی با بالابر معمولی
پس از تمام این توضیحات، قطعاً این سؤال برای شما پیش می‌آید که چه تفاوتی میان آسانسور کارگاهی با آسانسور معمولی وجود دارد؟ حتماً می‌گویید کارایی هر دو یکی است پس چرا از همان آسانسور معمولی استفاده نمی‌کنند؟ درواقع باید گفت که میان بالابرهای کارگاهی و بالابرهای معمولی تفاوت‌هایی وجود و حتی کارایی آن‌ها نیز متفاوت است. آسانسورهای کارگاهی دارای ظرفیت بیشتری در مقایسه با آسانسورهای معمولی هستند و قابلیت حمل افراد و مصالح را تا ارتفاعات بسیار بالا دارند. در مقابل آسانسورهای معمولی برای ارتفاعات بسیار محدود به‌کار گرفته می‌شوند و توانایی حمل افراد در ارتفاعات بلند را ندارند.
این دو بالابر در ظاهر نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در طراحی و ساخت آسانسورهای معمولی از کابین‌های تزئین‌شده استفاده می‌کنند. درصورتی‌که در طراحی و ساخت آسانسورهای کارگاهی، از کابین‌های تزئین‌شده استفاده نمی‌شود. برای بهره‌مندی از آسانسورهای کارگاهی باید از تجهیزات ایمنی بیشتری استفاده کنید. نوع حفر چاهک، موتور و سایر اجزای بالابرهای کارگاهی با آسانسورهای معمولی بسیار تفاوت دارند. در بالابرهای کارگاهی تجهیزاتی از قبیل پاراشوت یا همان سیستم جلوگیری از سقوط آسانسور، نرده امگا، لیمیت سوئیچ قطعه محدودکنندۀ انتهای مسیر استفاده می‌شود. تجهیزات ذکر‌شده در آسانسورهای معمولی استفاده نمی‌شوند و از تجهیزات دیگری متناسب با نوع ساختمان به‌کار گرفته می‌شود.

سخن پایانی
برخی از افراد اقدام به خرید و برخی اقدام به اجارۀ این بالابرها می‌کنند که قطعاً خرید این آسانسورها به همه توصیه نمی‌شود. شما در زمان خرید و اجارۀ این دستگاه باید بسیار هوشیار و بادقت عمل کنید و از هر فروشگاهی آن‌ها را تهیه نکید. درصورتی‌که این دستگاه از کیفیت و ایمنی مناسب برخوردار نباشد، قطعاً مشکلات و خساراتی را برای شما به بار خواهد آورد.
آسانسور کارگاهی با آسانسور معمولی تفاوت‌هایی دارد. برای خرید، اجاره، تعمیر و نصب بالابرهای کارگاهی از افراد خبره و متخصص کمک دریافت کنید تا به مشکل جدی برخورد نکنید. افراد غیرحرفه‌ای می‌توانند ضررهای مادی و معنوی بسیاری را برای شما به وجود آورند.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۷ / ۵. تعداد آرا: ۳

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x