شهرنشینی

آسفالت هوشمند در ایران هم تولید شد

خرابی در بسترهای آسفالتی یکی از بزرگترین مشکلات راه سازی است که سالانه مبالغ فراوانی صرف بازسازی آنها می شود. فرایند ترمیم برای بازیابی آسیب یکی از روش های موثر به منظور افزایش عمر این بسترهاست که اخیرا توسط محققان ارائه شده است.

گزارش تلنگر؛ در این پژوهش با در نظر گرفتن یک مدل سازگار ترمودینامیکی، رفتار مکانیکی بستر آسفالت خودترمیم حین حرکت وسیله‌ی نقلیه در نرم افزار اجزاء محدود بررسی شده است.

مسعود علیزاده یکی از مدیران یک شرکت دانش‌بنیان گفت: یکی از اساسی‌ترین مبادی پیشرفت در هر کشوری، توسعه زیرساخت‌های مادر و بنیادین است. قطعاً زیرساخت‌های مرتبط با حمل‌ونقل نیز یکی از بنیان‌های مهم پیشرفت و رشد و توسعه کشور ما هستند.

وی افزود: با توجه به ورود فناوری در توسعه زیرساخت جاده‌ای در بسیاری کشور‌های توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، لازم دیدیم که در این حوزه ورود کنیم، در این شرکت با ایجاد یک هسته فناوری، تلاش شده تا به‌روزترین فناوری‌ها در این حوزه بومی‌سازی شود.

وی گفت: این شرکت فناور مجموعه‌ای از قیر‌های هوشمند را تولید کرده است. مسئله خرابی جاده‌ها در کشور و آسیب‌های که در طولانی‌مدت ترمیم نمی‌شود، ازجمله مباحث پردامنه میان کارشناسان بوده است. به‌غیراز هزینه‌های سنگین، تصادفات و کشته و زخمی‌های که این تصادفات به بار می‌آورد، ازجمله مشکلات موجود در این زمینه است.

علیزاده خاطرنشان کرد: نسل جدید قیر‌های هوشمند به روش پلیمریزاسیون، بسیاری از مشکلات قیر‌های پیشین را ندارد و از آن در تهیه آسفالت‌های جدید استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم این آسفالت‌ها، خاصیت خودترمیم شوندگی آن‌ها است. این آسفالت از حافظه شکلی برخوردار است، یعنی پس از تغییر حالت و خرابی احتمالی، می‌تواند به حالت اولیه خود بازگردد.

 

وی عنوان کرد: یکی دیگر از خصوصیات این محصول دانش‌بنیان، عمق و دوام بیشتر آن‌ها است، همچنین در برابر یخ‌زدگی مقاومت بیشتری دارد و از لغزندگی کمتری برخوردار است. این ویژگی‌های مختلف باعث شده است که سطح تصادفات در این نوع آسفالت‌ها کاهش یابد.

مدیر این شرکت افزود: این محصول در حدود ۱۰۰ هزار تن در شهر مشهد و دیگر شهر‌های خراسان، اجراشده است. همچنین آسفالت‌های که با استفاده از پلیمر خارجی تولیدشده‌اند، معمولاً ۲۵۰ درصد از نمونه مشابه آسفالت‌های معمولی گران‌تر هستند، درحالی‌که قیمت آسفالت هوشمند و پلیمری این شرکت تنها ۱۵ درصد از آسفالت معمولی بالاتر است.

انتهای مطلب/ی.ن

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x