حوادث

دریافت خسارت بیمه شخص ثالث چه شرایط و مدارکی لازم دارد؟

ماهیت بیمه شخص ثالث، جبران خسارت‌های مالی و جانی رخ داده در حادثه‌های رانندگی است.

ماهیت بیمه شخص ثالث، جبران خسارت‌های مالی و جانی رخ داده در حادثه‌های رانندگی است. با تهیه این بیمه نامه می‌توان هزینه‌های رخ داده در حادثه‌های رانندگی را تا سقف تعهدات بیمه‌گر جبران خسارت کرد. شرکت بیمه با توجه به دیه اعلام شده در هر سال و میزان حق بیمه دریافتی از بیمه‌گزار، موظف به جبران خسارت‌های تحت پوشش بیمه نامه است، اما برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث، باید یکسری مدارک و مراحل اداری را طی کرد. برای اینکه با شرایط دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث و مدارک مورد نیاز آن آشنا شوید، تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

استعلام و خرید بیمه شخص ثالث که زیرشاخه بیمه خودرو محسوب می‌شود، نیازمند اطلاعات خاصی است. اطلاعاتی نظیر: تعریف بیمه شخص ثالث، پوشش‌ها، نحوه محاسبه قیمت و… به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

بیمه شخص ثالث، برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی اجباری است. طبق قانون بیمه مرکزی، خسارات جانی و مالی مالک وسیله نقلیه‌ای که تحت پوشش بیمه شخص ثالث باشد، بر عهده‌ی شرکت بیمه‌گر او خواهد بود.

به عبارت دیگر، تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. این بیمه هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران می‌کند.

بیمه شخص ثالث چه خسارت‌هایی را تحت پوشش دارد؟

بیمه شخص ثالث چه خسارت_هایی را تحت پوشش دارد؟

به طور کلی پوشش‌های بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه زمینی به شرح زیر هستند.

پوشش جانی:

خسارت‌های بدنی و جانی که برای شخص زیان دیده در حادثه رخ می‌دهد با توجه به میزان دیه اعلام شده از سوی قوه قضاییه، جبران خسارت خواهد شد. خسارت‌های جانی مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان، در بیمه شخص ثالث، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.  سقف پوشش جانی بر اساس دیه سال ۱۴۰۲ معادل و مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان در ماه‌های حرام است و برای ماه‌های عادی سال معادل مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان است.

پوشش مالی:

پوشش مالی در بیمه شخص ثالث فقط خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث و زیان دیده در حادثه را جبران خواهد کرد و در برابر راننده مقصر هیچ گونه تعهدی ندارد. (برای جبران خسارت‌های مالی راننده مقصر باید از بیمه بدنه استفاده کرد.)

سقف پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث چقدر است؟

با توجه به اینکه خسارت‌های تحت پوشش بیمه ثالث در دو دسته خطرات جانی و مالی قرار می‌گیرند، حداکثر پرداخت خسارت‌ها در این پوشش‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. سقف تعهدات در بیمه شخص ثالث با توجه به دیه اعلام شده در ابتدای هر سال مشخص می‌شود.

در حقیقت سقف تعهدات و جبران خسارت‌ها در بیمه نامه ثالث برابر با مبلغ دیه اعلام شده برای یک انسان کامل در ماه‌های حرام است. دقت داشته باشید که تعهدات در پوشش جانی یکسان است، اما مبلغ تعهدات در پوشش مالی برای هر بیمه نامه یکسان نیست. علت تفاوت در تعهدات مالی بیمه نامه با توجه به حق بیمه پرداختی از سوی بیمه‌گزار است.

حداقل تعهدات مالی در بیمه ثالث در سال ۱۴۰۲ با توجه به دیه اعلام شده مبلغ ۳۰ میلیون تومان است و می‌توان با پرداخت حق بیمه بیشتر، تعهدات را تا سقف ۶۰۰  میلیون تومان افزایش داد.

مهلت مراجعه به شرکت بیمه بعد از تصادف رانندگی

مهلت مراجعه به شرکت بیمه بعد از تصادف رانندگی

با توجه به ماده ۱۵ قانون بیمه، بیمه‌گزار باید تا مدت ۵ روز کاری از تاریخ وقوع حادثه رانندگی، به یکی از نمایندگی‌های جبران خسارت بیمه‌گر مراجعه کند. دقت کنید که، اگر بیمه‌گزار در مدت زمان تعیین شده، اعلام خسارت نکند، بیمه‌گر هیچ‌گونه تعهدی برای جبران خسارت ندارد. مگر در شرایطی که بتوان عدم حضور را با مدارک ثابت کرد. به طور مثال: ممکن است که راننده مقصر حادثه دچار خسارت جانی شده باشد و نتواند در مدت زمان تعیین شده، به نمایندگی بیمه خود مراجعه کند. بیمه‌گر در این شرایط با بررسی مدارک بیمه‌گزار، ترتیب جبران خسارت را می‌دهد.

شرایط پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث

برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث، باید با توجه به خسارت رخ داده و نوع خسارت اقدامات لازم را انجام داد. هر یک از خسارت‌های مالی و جانی که در حادثه‌های رانندگی رخ می‌دهند به مدارک مختلفی نیاز دارند. البته با توجه به اینکه میزان خسارت چقدر است یا راننده مقصر چه توافقی در پرداخت خسارت کرده است، ممکن است، شرایط پرداخت متفاوت باشد.

مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث

در پرداخت خسارت مالی بیمه نامه شخص ثالث، مراحل پرداخت خسارت بلافاصله بعد از تشکیل پرونده، به وسیله کارشناس بیمه ارزیابی می‌شود. اما برای پرداخت خسارت‌های جانی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه رانندگی باید پرونده تشکیل داد، مدارک لازم را به بیمه‌گر تحویل داد و با توجه به رای دادگاه، میزان خسارت وارد شده را محاسبه کرد.

مراحل دریافت خسارت بیمه شخص ثالث

همانطور که توضیح داده شد، شرایط استفاده از بیمه شخص ثالث با توجه به میزان خسارت و تصادف جانی تفاوت‌هایی دارد. اما قدم اولی که باید در مراحل دریافت خسارت بیمه ثالث برداشت، این است که در یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه، اعلام خسارت کرد و تشکیل پرونده داد. همچنین برای مراجعه به دفاتر شرکت بیمه‌گر خود تنها ۵ روز کاری بعد از رخ دادن حادثه رانندگی وقت دارید. در حقیقت باید ۵ روز بعد از وقوع حادثه رانندگی برای خسارت‌های مالی یا جانی، به نمایندگی‌های بیمه‌گر خود مراجعه کنید و به صورت کتبی اعلام خسارت داشته باشید.

منظور از ۵ روز کاری، روزهای کاری شرکت بیمه است که به جز تعطیلات رسمی ‌و جمعه‌ها است.

به طور کلی در صورتی که شخص ثالث زیان دیده در حادثه رانندگی با راننده مقصر بر سر خسارت‌های مالی توافق نداشته باشند، باید با دریافت کروکی غیر سازشی به تعیین و ارزیابی خسارت در شورای حل اختلاف محل سکونت مقصر مراجعه کنند. با مراجعه به این شورا، مرجع قانونی حکم خود را اعلام می‌کند و باید آن را به شرکت بیمه تحویل داد.

اما اگر شما به عنوان یک طرف حادثه با طرف دیگر حادثه رانندگی به توافق برسید، نیازی به کروکی نیست و می‌توانید، خسارت‌های کمتر از ۳۰ میلیون تومان را، از شرکت بیمه و بیمه شخص ثالث خود دریافت کنید.

برای گرفتن خسارت از بیمه چه مدارکی لازم است؟

مدارکی که برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث نیاز است، باید با توجه به نوع تصادف مالی یا جانی بررسی شوند. در حقیقت برای هر نوع تصادف و خسارتی، نیاز به مدارک متفاوت است. از طرف دیگر، توافق بین راننده مقصر و فرد زیان دیده هم در مدارک قابل ارائه تاثیر خواهد گذاشت.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده خسارت مالی شخص ثالث

برای تشکیل پرونده در خسارت‌های مالی بیمه شخص ثالث، باید با توجه به مبلغ خسارت و توافقی که برای مقصر حادثه انجام می‌شود، مدارک مورد نیاز را بررسی کرد. اینکه شما با خودروی دیگر یا یک جسم ثابت تصادف کنید، بر روی فهرست و تعداد مدارک مورد نیاز تاثیر خواهد گذاشت.

در صورتی که تصادف خسارت مالی به یک وسیله نقلیه، حداکثر تا سقف تعهدات مالی قانونی یعنی همان ۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ باشد، نیاز به کروکی خسارت نیست و می‌توان از بیمه شخص ثالث خسارت دریافت کرد. در این شرایط ابتدا مدارک راننده‌های طرف حادثه مانند: گواهینامه بررسی خواهند شد.

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی عبارتند از:

  • اصل و کپی مدارک مقصر و زیان ‌دیده یا زیان‌دیده‌های حادثه (گواهینامه، کارت ملی)
  • اصل و کپی کارت مشخصات خودروی مقصر و زیان‌ دیده یا زیان دیده‌های حادثه
  • اصل و کپی بیمه نامه معتبر و پیوسته شخص ثالث خودروی مقصر حادثه

مدارک خسارت مالی با کروکی سازشی بیمه شخص ثالث

اگر خسارت‌های مالی رخ داده در حادثه‌های رانندگی بالای ۳۰ میلیون تومان باشد، نیاز به مدارک زیر است:

  • اصل و کپی گواهینامه زیان ‌دیده حادثه
  • اصل و کپی کارت ملی زیان ‌دیده حادثه
  • اصل و کپی بیمه نامه ثالث معتبرخودروی زیان ‌دیده حادثه
  • اصل و کپی کارت مشخصات خودروی زیان ‌دیده حادثه
  • اصل یک برش کوپن بیمه‌نامه معتبر مقصر حادثه
  • حضور راننده و خودروی زیان ‌دیده برای رویت و تایید حادثه و ارزیابی خسارت توسط کارشناس بیمه‌گر
  • اصل برگ کروکی سازشی تصادف و امضا شده توسط پلیس تنظیم‌ کننده
  • کپی گواهینامه و کارت مشخصات و بیمه نامه خودروی مقصر حادثه

مدارک لازم در پرداخت خسارت با کروکی غیرسازشی

اگر در حادثه رانندگی، عدم توافق برای دو طرف حادثه رخ دهد و هر یک از طرف‌های حادثه معتقد به مقصر بودن در حادثه نباشند، پلیس کروکی خود را اعلام خواهد کرد و با توجه به مدارک لازم، کارشناس دادگستری کروکی غیرسازی را ترسیم می‌کند. در حقیقت با توجه به رای دادگاه، مقصر حادثه مشخص می‌شود. همچنین فرد زیان دیده در حادثه رانندگی باید با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از شعب بیمه‌گر خود مراجعه کند. این مدارک عبارتند از:

  • اصل یا کپی برابر اصل شده کروکی تصادف و گزارش کارشناس رسمی ‌دادگستری توسط مرجع قضایی تایید شده
  • کپی برابر اصل شده مدارک مقصر مانند: گواهی‌نامه، کارت مشخصات خودرو، کارت ملی
  • اصل یک برش کوپن بیمه نامه خودرو مقصر حادثه
  • اصل و کپی مدارک فرد زیان ‌دیده مانند: گواهی‌نامه، کارت مشخصات خودرو، کارت ملی و بیمه ‌نامه شخص ثالث

دقت داشته باشید که ممکن است، مدارک تکمیلی در برخی از شرکت‌های بیمه‌ای با یکدیگر متفاوت باشند، اما تمام مدارکی که گفته شد، باید برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث به نمایندگی بیمه‌گر تحویل داده شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت جانی شخص ثالث

همانطور که در ابتدای متن توضیح داده شد، خسارت جانی برای افراد زیان دیده در حادثه‌های رانندگی تحت پوشش بیمه شخص ثالث است. اما شرایط دریافت خسارت در پوشش جانی و بدنی کمی ‌پیچیده‌تر از خسارت‌های مالی است. در صورتی که در تصادف رانندگی حادثه‌هایی مانند: فوت یا نقص عضو و حتی کوفتگی و شکستگی رخ دهد، میزان پرداخت خسارت دیه و ارش به حکم دادگاه بستگی دارد.

از این رو مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده خسارت جانی در بیمه نامه ثالث عبارتند از:

  • اصل کوپن بیمه ‌نامه شخص ثالث مقصر حادثه
  • اصل گواهینامه راننده مقصر حادثه، کارت خودرو و کارت ملی راننده
  • کروکی تصادف
  • گزارش‌ها و صورت جلسات نیروی انتظامی
  • اوراق بازجویی از مقصر و فرد زیان دیده در حادثه
  • نظریه سازمان پزشکی قانونی
  • رای دادگاه
  • کارت‌های شناسایی افراد مجروح و متوفی
  • خلاصه پرونده بالینی مصدوم یا متوفی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی وراث متوفی و یا ذی‌نفعان دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث
  • جواز دفن
  • گزارش معاینه جسد و گواهی فوت به همراه شناسنامه باطل شده متوفی
  • ارائه گواهی انحصار وراثت، در حوادث منجر به فوت

اهمیت بیمه شخص ثالث

به طور کلی طبق قانون مدنی کشور، اگر فردی به شخص دیگری خسارت وارد کند، موظف به جبران خسارت خواهد بود. شما با تهیه بیمه شخص ثالث می‌توانید، ریسک جبران هزینه‌های وارد شده در حادثه‌های رانندگی را به بیمه‌گر منتقل کنید. همچنین شرکت‌های بیمه برای تشکیل پرونده و جبران خسارت‌های رخ داده در حادثه‌های رانندگی، نیاز به یکسری مدارک دارند تا میزان خسارت‌های وارد شده را محاسبه و پرداخت کنند.

برای مشاهده مطالب بیمه ای بیشتر در مورد بیمه شخص ثالث و یا صدور بیمه آنلاین برای خودرو با بهترین قیمت و به صورت ۲۴ ساعته به بیمه دات کام https://bimeh.com/ مراجعه نمایید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x