محیط زیست

آیا می‌دانستید صدف در حقیقت خانه اصلی حیوان سازنده مروارید است؟

به گزارش تلنگر؛ قیمت این کتاب ۱۱۰هزار ریال و دارای سه فصل شامل، پیشینه، صدف‌های مروارید و نحوه شکل‌گیری و صید مروارید در خلیج‌فارس است.
بخش‌هایی از کتاب صید مروارید در خلیج‌فارس:
صدف مروارید در اصطلاح صیادان جنوب، کالنگ و کالنگو، به عربی محار به انگلیسی شل نامیده می‌شود و صدف در حقیقت خانه اصلی حیوان سازنده مروارید است.
جنس صدف استخوانی می‌باشد و قسمت بیرونی آن ناصاف است، ولی داخل صدف یعنی محلی که حیوان زندگی می‌کند، بسیار صاف و صیقلی و شفاف است.
شفافی و زیبایی داخل صدف انسان را به شگفتی وا می‌دارد و صدف مروارید از دو تکه تقریبا مساوی تشکیل شده است، یک قسمت در زیر و دیگری در بالا قرار دارد.
این دو تکه در انتها معمولا به وسیله چند استخوان کوچک که مثل لولای در می‌ماند، به هم متصل می‌باشند و به آسانی باز و بسته می‌شوند، بدون این که به کلی از هم باز شوند.
بعضی از صدف‌ها فاقد این وسیله می‌باشند و حیوان سازنده مروارید که نرم تن است بین دو تکه صدف قرار دارد و با انقباض و انبساط عضلات خود به خوبی می‌تواند دهان صدف را باز و یا آن را بسته نگهدارد.
صدف در زیر آب به وسیله ریشه‌های بسیار به سنگ‌های کف دریا می‌چسبد و دهان صدف در زیر آب غالبا بسته است و گهگاه برای بلعیدن آب دریا و مواد غذایی دهان صدف باز می‌شود.
دشمن صدف ماهی و حیوانات دریایی می‌باشند زیرا به محض این که صدف دهانش را باز می‌کند، ماهی‌ها به آن حمله کرده و گوشت صدف را کنده و می‌خورند.
گاهی هم به هنگام پاک کردن ماهی جهت طبخ از میان آن مرواریدی به دست می‌آید و این مروارید نشانه خورده شدن نرم تن مرواریدساز، به وسیله همان ماهی است.
انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x