محیط زیست

روش نگهداری و آبیاری گیاه بابا آدم (آلوکازیا)

تمام چیزی که برای پرورش گیاه بابا آدم لازم دارید را در ادامه این مقاله بریا شما آورده ایم. این گیاه یکی از گیاهان لاکچری در عین حال با نگهداری ساده در میان گیاهان آپارتمانی است.

به گزارش تلنگر؛ گیاه بابا آدم یا Alocasia Amazonica که با نام‌های آمازونیا پولی، گوش فیل آمازونی یا ماسک آفریقایی نیز شناخته می‌شود، یک گیاه خانگی فشرده از خانواده گوش فیل‌ها است. این تلاقی ترکیبی بین دو والدین تایید نشده است. به دلیل شاخ و برگ های استوایی پیچیده اش محبوب است. پرورش گیاه بابا آدم معمولاً در محیط های سرپوشیده در آب و هوای معتدل صورت می‌گیرد و در تمام طول سال در محیط داخلی نگهداری می شود.

نام‌های آمازونیا پولی، گوش فیل آمازونی یا ماسک آفریقایی برای این گیاه نامی گمراه کننده است زیرا بابا آدم از مناطق گرمسیری جنوب شرقی آسیا سرچشمه می گیرد و نه آمازون. این نام از شاخ و برگ جنگل های بارانی گرمسیری این گیاه گرفته شده است که می تواند حس جنگل های بارانی آمازون را به خانه شما بیاورد.

معرفی و نحوه پرورش گیاه بابا آدممحل نگهداری بابا آدم

اگرچه نام آن ممکن است چیز دیگری را نشان دهد، Alocasia amazonica گیاهی بومی آسیای جنوب شرقی است.

این گیاه به گوش فیل یا ماسک آفریقایی نیز معروف است.

این گیاه چند ساله است یعنی بیش از ۲ سال عمر می کند به شرطی که به خوبی از آن مراقبت کنید.

گیاه باباآدم با یک ریزوم زیرزمینی مشخص می شوند که یک ریشه ضخیم است که به عنوان یک مخزن مواد مغذی عمل می کند. از این ریزوم برگها و گلها رشد می کنند.

ارتفاع آن می تواند تا ۶۰ سانتی متر یا بیشتر برسد، به شرطی که فضای کافی برای رشد ریشه هایش داشته باشد. همچنین می تواند بسیار پرپشت شود و عرض آن به ۶۰ سانتی متر برسد.

برای پرورش گیاه بابا آدم مهمترین جنبه اطمینان حاصل کردن از رشد و موفقیت آن رطوبت است.

با پرورش گیاه بابا آدم به شیوه درست این گیاه توانایی گلدهی را دارد، اگرچه به ندرت چنین می کند. این گل (که در واقع یک براکت است) شبیه به گل های زنبق صلح است، اگرچه کمی پیازدارتر است، که جای تعجب نیست زیرا هر دو متعلق به یک خانواده، Araceae هستند.

گیاهی سمی است. ترکیبی به نام اگزالات کلسیم دارد که باعث مشکلات تنفسی می شود. آن را دور از کودکان کوچک و حیوانات خانگی که ممکن است آن را گاز بگیرند، نگهداری کنید.

نحوه مراقبت از گیاه بابا آدم

برآوردن نیازهای اساسی محیطی برای هر گیاه آپارتمانی، کلید موفقیت است. نگاه کردن به اینکه گیاهان از کجا آمده‌اند می‌تواند طیف وسیعی از سرنخ‌ها را در مورد نیاز آنها به ما بدهد.

نور مورد نیاز پرورش گیاه بابا آدمبیماری گیاه بابا ادم

آلوکازیا آمازونیکا نور را دوست دارد. محیط های پر نور را ترجیح می دهد اما هرگز نور مستقیم خورشید را نمی گیرد. به یاد داشته باشید که از یک جنگل گرمسیری می آید، جایی که بلندترین و پربرگ ترین درختان از آن محافظت می کنند، بنابراین سعی کنید آن را در نیمه سایه نگه دارید. برای اطمینان از رشد صحیح آن، هر از چند گاهی آن را بچرخانید تا از رو به رو شدن همه برگ‌ها جلوگیری شود. این باعث می شود که رشد یکنواختی داشته باشد و پرپشت تر به نظر برسد.

آبیاری مناسب برای پرورش گیاه بابا آدم

آلوکازیس ها دوست دارند بستری مرطوب داشته باشند، اما غرق در آب نباشند. بهتر است صبح ها آبیاری شود تا در طول روز خشک شوند و فرصت تخلیه آب از ریشه داشته باشند. در بهار باید سخاوتمندانه آبیاری کنید، اما در پاییز و زمستان شروع به کاهش دفعات و مقدار آبیاری کنید، زیرا این فصول بیشتر مستعد پوسیدگی رطوبت بیش از حد ریزوم هستند. در این فصول اجازه دهید بین دو آبیاری بستر خشک شود.

دمای مناسب پرورش گیاه بابا آدم

بابا آدم یک گیاه استوایی است، بنابراین اگر در معرض دمای بسیار پایین قرار گیرد می تواند بمیرد یا در بهترین حالت به خواب فرو رود. از دمای کمتر از ۱۸ درجه سانتی گراد خودداری کنید. در زمستان بهتر است آن را در داخل خانه نگهداری کنید، جایی که بتواند دمای پایدار و گرم را دریافت کند.

رطوبت مورد نیاز پرورش گیاه بابا آدمآبیاری گیاه بابا ادم

آلوکازیا شما به محیطی مرطوب نیاز دارد تا شاد، راضی و با برگ های براق زیاد رشد کند. برای آن‌ها می‌توانید هفته‌ای دو بار روی برگ‌ها آب شیرین بپاشید و آن را با گیاهان دیگر دسته‌بندی کنید، زیرا داشتن آن با دوستان سبزش باعث ایجاد حباب رطوبت در منطقه می‌شود. ترفند دیگر این است که آن را در یک بشقاب پر از سنگریزه قرار دهید که در آن کمی آب بریزید. هدف این است که گرما آب را بدون تماس با ریشه تبخیر کند. همچنین توصیه می شود آن را از رادیاتور و/یا تهویه مطبوع دور نگه دارید تا رطوبت آن را از بین نبرد.

این گیاه در مورد نوع بستری که شما ارائه می‌کنید خیلی نگران نیست . مخلوطی از کمپوست ارگانیک جهانی ، با کمی ذغال سنگ نارس و مقداری ماسه برای تسهیل زهکشی بسیار خوب عمل می کند. مهم است که یک لایه از تکه های سفال، سنگریزه یا مشابه قرار دهید تا آب اضافی حاصل از آبیاری تخلیه شود.

در مورد کود باید در بهار و تابستان هر ۳ هفته یکبار کود دهی کنید. می توانید از کود NPK متعادل استفاده کنید (در این مقاله می توانید اطلاعات بیشتری در مورد کودها بخوانید). از کود دهی در زمستان که دوره خواب آن است خودداری کنید.

هرس و تکثیر برای پرورش گیاه بابا آدمرطوبت گیاه بابا ادم

هرگز گل باباآدم خود را هرس نکنید، نیازی نیست. برگ هایی که زرد، سوخته یا پوسیده شده اند را می توان به راحتی با کمی کشش جدا کرد. در صورت امکان در پایان فوریه می توانید گیاه خود را هر ۲ سال یکبار تغییر دهید. با انجام این کار در اوایل بهار ، زمان رشد و گسترش در گلدان جدید خود را خواهد داشت. تکثیر را می توان با تقسیم ریزوم انجام داد، که این یک عملیات ظریف است که بهتر است به متخصصان واگذار شود. به فرزندان احتمالی که ممکن است در پایه گیاه رشد کنند توجه کنید ، زیرا می توان آنها را بدون دردسر زیاد پیوند داد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x