اخبار خودرو

بررسی مشخصات فنی و ظاهری کیا اپتیما 2016

خودرو کیا اپتیما 2016  از خودروهای نسل چهارم است که با کمترین تغییرات ظاهری تولید شد و به ایران آمد. درادامه مطلب به بررسی کامل تر این خودرو موفق در ایران می‌پردازیم.

به گزارش تلنگر؛ موفقیت نسل سوم اپتیما (TF) در بازار جهانی آن‌چنان بود که طراحان کیا، به محافظه‌کاری روی آوردند و نسل چهارم اپتیما ( کیا اپتیما ۲۰۱۶) را با حداقل تغییرات ظاهری ساختند؛ همان نسلی که از مدل ۲۰۱۶ به ایران رسید. اما اوج واردات اپتیما TF در سال ۲۰۱۴ و با آمدن نسخه فیس‌لیفتش به ایران، اتفاق افتاد. در واقع مدل ۲۰۱۴ اپتیما در بازار کشورمان، هم فیس قدیم دارد و هم فیس جدید که البته فیس جدیدش را به راحتی از روی ظاهر خودرو میتوان تشخیص داد.

معرفی خودرو کیا اپتیما ۲۰۱۶

کیا اپتیما سدان سایز متوسط کره‌ای است که از سال ۲۰۰۰ در لیست محصولات شرکت کیا جای گرفته و تاکنون در چهار نسل عرضه شده است. از این چهار نسل، نسل دوم، سوم و چهارم آن به بازار ایران راه یافتند. البته بسیاری کارشناسان معتقدند کیا اپیما نسل چهارم که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد، در واقع فیس‌لیفتی جدی بر نسل سوم آن بود که در سال ۲۰۱۰ معرفی شده بود. بر همین اساس، کیا این نسل را در سال ۲۰۱۷ مجدداً تحت بازطراحی قرار داد.

با این حال، نمونه جدید پس از توقف واردات خودرو در ایران، وارد بازارهای جهانی شد. بنابراین شاهد این نسخه جدید از اپتیما در ایران نیستیم. کیا اپتیما ۲۰۱۶ را تا حدودی می‌توان سدان نیمه‌لوکس کیا دانست. این خودرو که در نسل سوم عنوان بهترین طراحی سال اروپا را به خود اختصاص داد، در ایران محبوبیت و مقبولیت ویژه‌ای دارد و از بازار خوبی بهره می‌برد.

حضور کیا اپتیما نسل اول در ایران مربوط به فیس‌لیفت سال ۲۰۰۸ بود. این خودرو که حضور کوتاهی در کشور داشت با موتور ۲.۷ لیتری ۶ سیلندر و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه شد. اپتیما با امکاناتی مانند سانروف، کنترل پایداری (ESP)، کیلس استارتر، پخش اینفینیتی، صندلی برقی، ۲ گرمکن (جلو) و شش ایربگ (جلو+جانبی جلو+پرده ای) عرضه شد.

بررسی مشخصات فنی کیا اپتیما ۲۰۱۶

بهره‌نبردن از طراحی جدید در کنار ثابت‌ماندن مشخصات فنی کیا اپتیما ۲۰۱۶، البته تاثیر چندانی در انتخاب مشتریان ایرانی نداشت طوریکه اپتیما JF همچنان نیز از پرفروش‌ترین مدل‌های وارداتی کیاست. سهم زیادی از مدل‌های وارداتی اپتیما JF مربوط به تیپ GT Line آن بود. سری جی‌تی لاین محصولات کیا را می‌توان مدل‌هایی با کیت بدنه مختصر و ظاهری جذاب‌تر توصیف کرد.

مواردی مانند کاهش ارتفاع تعلیق، رینگ‌های زیباتر، چراغ‌های اسپرت و دودی عقب، اضافه‌شدن دیفیوزر به سپر عقب، رکاب‌های جانبی جدید، حذف مه‌شکن ۳تایی سپر جلو (و جایگزین شدن آن با ورودی‌های هوای اسپرت)، تغییر گرافیک چراغ جلو و جایگزینی یک لامپ تکی بای‌زنون با قابلیت چرخش در پیچ‌ها (به جای زنون‌های دوگانه در نسخه عادی)، روکش چرمی صندلی‌ها با دوخت رنگی، افزوده شدن پنل آلومینیومی به کنسول وسط، فرمان D شکل (یا اصطلاحا دی کات) با روکش چرمی و نصب نشان GT بر روی صندلی‌ها، از جمله تفاوت‌های مهم تیپ جی‌تی‌لاین در مقایسه با اپتیما JF معمولی هستند.

موتور کیا اپتیما

2016-Kia-Optima4

پیشرنه اپتیما یک موتور ۲۴۰۰ سی سی ۴ سیلندری است که توانایی تولید ۱۷۲ اسب بخار قدرت را دارد. رقبای اصلی این محصول را می‌توان محصولاتی نظیر هیوندای سوناتا و پژو ۵۰۸ دانست.

با این حال در نظر داشته باشید که از نظر فنی تفاوتی بین نمونه‌های جی‌تی‌لاین اپتیما و سری معمولی  و تیپ EX کیا اپتیما ۲۰۱۶، این سدان جذاب وجود ندارد. کیا اپتیما ۲۰۱۶ با مدل‌های جی‌تی لاین موجود در بازار ایران یا فول شرکتی هستند یا فول وارداتی. اگر فول شرکتی باشند که توسط شرکت اطلس خودرو در بازار ایران عرضه شد مانیتور کوچک و «اتوپارک» دارند.

گرچه لزومی ندارد که رادار روی کیا اپتیما ۲۰۱۶ نصب شده باشد، ولی اگر رادار داشتند مطمئن باشید که این رادار، نصب شرکتی نبوده. اما نسخه‌های فول وارداتی اپتیما (چه در مدل ساده و چه در مدل جی‌تی لاین) علاوه بر اتوپارک، به چهار رادار خیلی مهم مجهز است ازجمله آن‌ها رادار نقطه کور، رادار تغییرلاین، رادار تصادف جلو (کروز هوشمند با ترمز اضطراری) و آخرین رادار تصادف عقب می‌باشد. البته پیداکردن اپتیماهای ۴ رادار در بازار خوردو ایران، که این امر به دلیل واردات بسیار محدودشان، کار آسانی نیست.

طراحی بدنه کیا اپتیما

بررسی مشخصات فنی و ظاهری کیا اپتیما 2016

داخل کابین خودرو کیا اپتیما ساده و در عین حال مدرن می باشد. در قسمت مرکز داشبورد شاهد یک نمایشگر لمسی هستیم که اطلاعات و سرگرمی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. همچنین دو دریچه هوا و سیستم صوتی و دکمه های چرخشی در این بخش دیده می شود. متریال استفاده شده در ساخت داشبورد و پنل از پلاستیک نسبتا با کیفیت بوده و جنس صندلی ها از چرم می باشند و راحتی را برای سرنشینان فراهم می کنند.

جذابیت طراحی بدنه کیا اپتیما ۲۰۱۶

طراحی بدنه کیا اپتیما 2016

خودرو کیا اپتیما از طراحی زیبا، حساب شده و قابل قبولی برخوردار است و نظر مخاطبان را در همه سنین به خود جلب می کند. این خودرو توانسته است، جایزه بهترین طراحی سال ۲۰۱۶ را از موسسه IF دریافت نماید. در طراحی خودرو کیا اپتیما توجه به جزئیات به خوبی پرداخته شده است. در نمای جلوی این خودرو شاهد یک جلو پنجره باریک اختصاصی و زیبا هستیم که Tiger Nose نام دارد و طراحی آن از دهان ببر الهام گرفته شده و روی آن نقاط کرومی براق دیده می شود که تا چراغ های کشیده ادامه دارد. در عقب نیز دو خروجی اگزوز، نوار نقره ای در سپر، آنتن کوسه ای، شیب سقف که تا صندوق عقب کشیده شده است، دیده می شود که هماهنگی بسیار خوبی با یکدیگر قرار دارند.

داخل کابین خودرو کیا اپتیما

فضای داخلی کیا اپتیما 2016

خودرو کیا اپتیما جی تی لاین با پیشرانه های مختلفی در بازارهای بین المللی عرضه شده که در ایران نمونه ۲.۴ لیتری وارد کشورمان شده است. این خودرو قادر است نیرویی معادل ۱۷۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۲۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید و آن را از طریق یک گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک ۶ سرعته به چرخ های جلو منتقل نماید. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۰.۲ ثانیه و حداکثر سرعتی که می تواند به آن دست یابد ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت می باشد. مصرف سوخت اپتیما جی تی لاین در سیکل ترکیبی ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر و استاندارد آلایندگی آن یورو ۶ اعلام شده است.

امنیت و امکانات رفاهی

. فضای داخل خودرو کیا اپتیما زیاد بوده و جای پا برای سرنشینان جلو و عقب وجود دارد البته شیبی که در سقف عقب وجود دارد باعث شده است فضا برای سرو گردن افراد قد بلند کمتر شود. سقف پانوراما از دیگر ویژگی های قابل توجه کیا اپتیما می باشد. فضای صندوق عقب نیز با حجمی معادل ۴۴۰ لیتر مناسب خانواده های پرجمعیت می باشد. در تست تصادفات موسسه معتبر یورو انکپ، کیا اپتیما ۲۰۱۶ توانست ۵ ستاره ایمنی را دریافت نماید که نشان از امنیت بالای این خودرو می‎باشد.

قیمت خودرو کیا اپتیما ۲۰۱۶

کیا اپتیما JF

قیمت کیا اپتیما ۲۰۱۶ در بازار خودرو کنونی ایران از ۳ میلیارد تومان آغاز می‌شود. البته توجه کنید که این قیمت برای مربوط به دی ۱۴۰۲ می‌باشد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x