اخبار خودرو
موضوعات داغ

معرفی مشخصات فنی جک j4 ، ارزانترین دنده اتوماتیک خارجی بازار

از جمله خودروهای محبوب در جهان سدان های کامپکت اقتصادی هستند. این خودروها به دلیل اینکه با قیمت نسبتاً مناسبی در دسترس عموم قرار می گیرند و به دلیل کاربری متنوع قادر به پاسخگویی به نیازهای معمول طیف های مختلف جامعه هستند. جک j4 نیز از جمله این سدان ها است.

به گزارش تلنگر؛ سدان های کامپکت اقتصادی یکی از محبوب ترین کلاس های خودرو در جهان محسوب می شوند. جک j4 از آن دسته خودروهایی است که شاید زرق و برق کراس اوورها یا آپشن هایی مانند دنا پلاس را نداشته باشد، اما با کیفیت فنی نسبتا خوب، می توان آن را در میان خودرویی مطمئن و قابل اعتماد دانست. ضمن اینکه حتی در خصوص امکانات فنی اورژانسی هم از دنا پلاس بهتر است.

شاید یکی از دلایل کم توجهی به جک j4 کمبود عرضه و ناشناخته بودن خودرو برای بسیاری از افراد باشد و دلیل دیگر عدم وجود برخی آپشن های مورد علاقه ایرانی ها مانند سانروف است.

اما با همه این صحبت ها پیشنهاد می کنیم هنگام خرید خودرویی در این رده قیمتی نگاهی به نماینده کرمان موتور بیندازید چرا که با وجود برخی کاستی ها حرف های زیادی برای گفتن دارد و ممکن است پس از یک نگاه دقیق توجه شما را جلب کند به خصوص که این این محصول یکی از ارزان ترین خودروهای اتوماتیک (البته نه ایرانی) عرضه شده در بازار داخلی به شمار می رود.

مشخصات فنی jac j4

حداکثر سرعت، بیشینه سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۵.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
حجم موتور ۱۴۹۹ سی سی
کلاس بدن سدان
انتقال قدرت گیربکس جلو
نوع گیربکس CVT
حداکثر قدرت ۱۰۳ اسب بخار
تعداد سیلندر ۴

زیر کاپوت جک J4 یک موتور کوچک ۴ سیلندر جوی با حجم ۱.۵ لیتر قرار دارد که مجهز به ۱۶ سوپاپ با سیستم VVT متغیر است و قادر به ۱۰۳ اسب بخار (۶۰۰۰ دور در دقیقه) و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور است. گشتاور (۴۵۰۰ دور در دقیقه) در بهترین حالت خود وظیفه انتقال نیرو به یک گیربکس متغیر پیوسته اختصاص داده شده است که نیروی دریافتی را به چرخ های جلو منتقل می کند.

یک خودرو جک جی 4 قرمز رنگ

چنین مشخصاتی روی کاغذ عالی به نظر نمی رسند و ممکن است انتظار رفتار کند از J4 را داشته باشید، اما هماهنگی بسیار خوب بین موتور و گیربکس، همراه با وزن نسبتاً سبک خودرو در حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم، این امکان را پس از یک تاخیر کوتاه اولیه (که ماهیت گیربکس های CVT است) می توانیم شاهد بهبود قابل توجهی در شتاب باشیم و چسبندگی خودرو نسبتاً رضایت بخش است.در واقع، J4 ممکن است شتاب تاولناکی نداشته باشد، اما همانطور که از یک خودروی اقتصادی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با گیربکس CVT انتظار می رود، وضعیت خوبی دارد و می تواند رقبای زیادی را در کلاس خود مدیریت کند.

موتور  J4

برای سیستم تعلیق از سیستم تعلیق معمولی مک فرسون در جلو و سیستمی در عقب استفاده شده است که سواری نرم و قابل قبولی به خودرو می دهد. البته سرنشینان جلوی J4 آسایش بیشتری را تجربه می کنند، چرا که سیستم تعلیق عقب ضربه هایی بر روی دست اندازهای تیز وارد می کند، اما همچنان کیفیت سواری نماینده جک را می توان در مقایسه با رقبا خوب ارزیابی کرد. اما نرمی سیستم تعلیق در هنگام پیچ های تند منجر به حرکات جانبی و لرزان می شود و ترکیب این موارد با عدم وجود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، هندلینگ خودرو را در سطح بسیار عادی نگه می دارد. اگرچه ترمزها در رانندگی معمولی قدرتمند به نظر می رسند، اما به دلیل اینکه چرخ های عقب از نوع کاپ هستند، نمره کامل نمی گیرند، در حالی که اکثر رقبای J4 از مدل های دیسکی چهار چرخ استفاده می کنند.

مصرف سوخت جک j4

در شهر ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر
خارج از شهر ۴.۹ لیتر در صد کیلومتر
ترکیبی ۵.۸ لیتر در صد کیلومتر
حجم مخزن ۴۵ لیتر
استاندارد انتشار یورو ۵
نرخ تولید CO2
استاندارد امنیتی

بررسی جک J4

جک J4 یک سدان شهری جمع و جور و بی ادعاست که از نظر اندازه بین J3 و J5 قرار می گیرد و مشخصات کاملا معمولی را روی کاغذ ارائه می دهد، اما به دلیل قیمت رقابتی و کیفیت قابل قبول (نسبت به سطح قیمت) شما را راضی خواهد کرد. به عنوان مثال از نظر طراحی (مخصوصا فضای داخلی) شرایط قابل قبولی دارد، شتاب و چسبندگی کافی به شما می دهد و با مصرف سوخت خوب و کیفیت سواری خوب می تواند در رده خود کارآمد به نظر برسد.

برخلاف اندازه نسبتا کوچکش، فضای داخلی و صندوق عقب نسبتاً جاداری دارد و با ۵ ستاره ایمنی از موسسه چینی CNCAP، خودرو تقریباً ایمن و قابل اعتماد است. البته متأسفانه ایربگ های جانبی و پرده از نسخه های داخلی حذف شده و در نتیجه ایمنی کلی خودرو (به ویژه در تصادفات جانبی) کاهش یافته است، اما همچنان می توان از ساختار محکم شاسی ابراز رضایت کرد.

متاسفانه کیسه هوای جانبی تنها گزینه کسر شده از این محصول نیست، اما کرمان موتور برای پایین نگه داشتن قیمت، آپشن های دیگری مانند نمایشگر مرکزی، سانروف و استارت دکمه ای و بسیاری موارد دیگر را حذف کرد، بنابراین پسر کوچولو جک از نظر سطح خصوصیات دارای شرایط عادی می باشد.

البته اگر بخواهیم آن را با خودروهایی مانند تندر پلاس مقایسه کنیم، هنوز هم می توان J4 را یک خودروی مجهز به حساب آورد، به خصوص که برخی از آپشن های مهم مانند کروز کنترل، فرمان برقی، سنسور نور و TPMS همچنان در لیست خودروها قابل مشاهده هستند. ماشین ها مشخصه از دیگر نکات مثبت J4 می توان به مواردی مانند: دید محیطی خوب و ارگونومی خوب کابین، استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه پلاستیکی و هماهنگی صحیح گیربکس با موتور اشاره کرد. با این حال، در این میان، مشکلاتی مانند هندلینگ میانی، عدم کنترل پایداری الکترونیکی و ترمزهای فنجانی عقب وجود دارد. همچنین، بازار J4 دست دوم به اندازه برخی از رقبای خود پررونق نیست، اما ممکن است در طول زمان تغییر کند.

طراحی داخلی جک j4

عکس نمای داخلی جک j4

شاید عده ای به دلیل کپی برداری جک j4 از روی دست اکسنت محصول شرکت هیوندایی خیلی خوششان نیاید. اما واقعیت این است که در رده خودروهای اقتصادی اصالت چندان مهم نیست و این خودروساز چینی توانسته یک خودروی زیبا خلق کند. کارآمدی و ارگونومی مناسب برای سرنشینان جذاب به نظر می رسد.

اگر این طراحی مناسب از سدان محبوب هیوندای الگوبرداری شود، مشکلی نیست. البته نبود برخی از امکانات رفاهی معمول در این رده در کنار مواد خشک به کار رفته در کابین به ما یادآوری می کند که با خودرویی مقرون به صرفه و پایین تر از اکسنت روبرو هستیم، اما جدای از این دو مورد، مورد دیگری نیز وجود دارد. مشکل خاصی در داخل اتاق J4 قابل مشاهده نیست. صندلی ها نیز برای ۴ بزرگسال و یک کودک کاملا راحت هستند و صندوق عقب جادار خودرو برای سفرهای خانوادگی مفید به نظر می رسد. البته خودروهای بزرگتر و جادارتری مانند آریو در این بازه قیمتی وجود دارند، اما J4 فضای قابل قبولی برای ابعاد کابین ارائه می دهد.

طراحی بیرونی جک J4

نمای کناری jac j4

وزن ۱۱۱۰ کیلوگرم
طول ۴۳۳۵ میلی متر
عرض ۱۷۲۵ میلی متر
ارتفاع ۱۵۰۵ میلی متر
فاصله بین دو محور ۲۵۶۰ میلی متر

جک J4 ظاهری ساده و تمیز دارد که شاید در ابتدا شما را راضی نکند، اما کافی است نگاهی به رقبای قیمتی این محصول بیندازید تا به این طراحی ساده علاقه مند شوید. در واقع خودروهای قدیمی و تکراری زیادی در این رده وجود دارند مانند تندر و پارس اتوماتیک که ما را شبیه به نماینده جک  هستند که با مشاهده آنها تمایل شما به این خودرو بیشتر خواهد شد. به طور خاص، چراغ های بادامی شیک، سپرهای اسپرت و جلوپنجره کرومی عریض ظاهری نسبتاً مدرن به J4 بخشیده و خطوط جانبی برجسته این مجموعه را تکمیل می کند.

البته مواردی مانند عدم تطابق عرض و ارتفاع خودرو به همراه کوچک بودن رینگ ها باعث شده بود که ظاهر کلی خودرو در برخی زوایای کمی ناهماهنگ به نظر برسد، اما اگر خیلی حساس نیستید، می توانید به آن توجه نکنید و  نمره قبولی به ظاهر J4 بدهید.

امکانات و تجهیزات جک J4

جک J4 مجهز به تجهیزات رفاهی و ایمنی مانند: فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، شیشه ها و آینه های جانبی برقی، روکش چرمی، کروز کنترل، کامپیوتر سواری، تنظیم ارتفاع چراغ جلو از داخل، سنسور نور ، چراغ جانبی، سیستم نظارت بر فشار استفاده از لاستیک های بادی، کیسه هوا برای راننده و سرنشین، ترمزهای ضد قفل، مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی قدرت بین چرخ ها و موارد مشابه. البته کاستی هایی مانند سانروف و نمایشگر مرکزی در این لیست به چشم می خورد اما باز هم می توان از جک J4 به عنوان خودرویی کاملتر از امثال تندر ۹۰ یاد کرد.

ویژگی های امنیتی و سیستم ترمز J4

کیسه هوا کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
تعلیق و پایداری دیسک جلو و دیسک عقب، ABS و EBD

امکانات رفاهی jac j4

سیستم صوتی رادیو – ورودی USB و AUX – 6 ستون
مانیتورینگ فشار لاستیک TPMS دارد
کروز کنترل دارد
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان دارد
ایزوفیکس دارد
آینه های جانبی برقی دارد
گرمکن دارد
روکش چرمی صندلی دارد

سیستم روشنایی جی ۴

 سنسور نور دارد
چراغ های جلو مجهز به سیستم اسکورت درب به در دارد

رقبای جک J4 در بازار

جک J4 یکی از ارزان ترین خودروهای اتوماتیک چینی در بازار داخلی محسوب می شود.از جمله رقبای این محصول می توان به سدان هایی مانند ۲۰۷i صندوق دار، دنا پلاس توربو و تندر پلاس (البته در نسخه های اتوماتیک) اشاره کرد. از نظر قیمت تمام شده لوازم یدکی، گستره نمایندگی های خدماتی و بازار دست دوم، برتری با محصولات ایران خودرو است و خودرویی مانند تندر از نظر استهلاک و ماندگاری شرایط بسیار بهتری نسبت به جک نماینده دارد.

اما با این وجود J4 نسبت به نسخه های اتوماتیک محصولات بسیار ارزانتر است و با توجه به کیفیت فنی قابل قبول، ایمنی مناسب، سواری راحت و شتاب کافی می توان آن را به عنوان یک محصول مورد توجه قرار داد.

گزینه منطقی دیگر با همین قیمت خودرویی مانند پژو پارس اتوماتیک است که از پلت فرم بسیار قدیمی بهره می برد و جدا از مزیت لوازم جانبی ارزان تر و دسترسی آسان تر به قطعات یدکی (که البته مزیت بسیار مهمی است) چیز خاصی برای گفتن ندارد.

علاوه بر این، سایر رقبای قیمتی جک J4 نیز در کشورمان حضور داشتند، مانند سایپا آریو و جیلی GC6 که متاسفانه تولید آنها متوقف شده و آخرین نسخه های صفر کیلومتر آنها به تولید سال ۱۳۹۸ می رسد. البته اگر بتوانید کمی به بودجه خود اضافه کنید، Bedstar B30 ممکن است انتخاب کامل تری برای شما باشد.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x