تولید و تجارت

بی کربنات آمونیوم چیست؟ همراه با نکات خرید

هم اکنون مواد شیمیایی بسیار مختلفی در گرید‌های متنوع تولید می‌شود. قطعاً تک تک این مواد را برای صنایع مختلف به منظور عملکردهای خاصی تولید کرده‌اند. بی کربنات آمونیوم نیز یکی از مواد شیمیایی مطرح و پرکاربرد با گریدهای مختلف است. این ماده شیمیایی نیز در گرید‌های مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد. اکنون به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این ماده شیمیایی پرکاربرد با ما همراه باشید.

بی کربنات آمونیوم چیست؟

بی کربنات آمونیوم یا آمونیوم هیدروژن کربنات یک ترکیب غیر آلی جامد است. این ماده شیمیایی معدنی از آنیون بی‌کربنات و کاتیون آمینیوم تشکیل می‌شود. امروزه در صنایع مختلف به ویژه صنعت غذایی به عنوان یک افزودنی مورد توجه است. این جامد سفید رنگ یا بی‌رنگ ویژگی‌های بسیار زیادی دارد. هم اکنون در بازار با نام‌های نمک مونو آمونیوم اسید کربنیک، آمونیاک پودری و آمونیوم هیدروژن کربنات شهرت پیدا کرده است.

قدرت حلالیت آن در آب زیاد است و تحت تاثیر افزایش دما این حلالیت نیز بیشتر می‌شود. در صورت ترکیب با آ‌ب‌هایی با دمای زیاد واکنش گرماگیر رخ می‌دهد و به همین سبب دمای آب را نیز کاهش می‌دهد. بی کربنات آمونیوم از یک عنصر نیتروژن، پنج عنصر هیدروژن و همچنین عنصر کربن و اکسیژن تشکیل می‌شود.

جرم مولکولی بی‌کربنات آمونیوم ۷۹ گرم بر مول و با چگالی ۱.۵۸۶ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. در دمای ۴۱.۹ درجه سلسیوس ذوب می‌شود اما حلالیت آن در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد در آب بهتر خواهد بود. درصد ph این محلول ۷.۸ است؛ اما درصد خلوص آن ۹۹.۵ درصد می‌باشد.

این ماده شیمیایی یکی از انواع بازهایی است که به شکل پودری سفید رنگ یا کریستالی به تولید می‌رسد. با ترکیب در آب یک محلول نسبتاً قلیایی از آن حاصل می‌شود. در صورتی که در الکل و استون نامحلول است. این ماده شیمیایی در گریدهای مختلفی به تولید می‌رسد. بدون شک هر گرید از بی‌کربنات آمونیوم برای مصارف خاصی در نظر گرفته شده است.

بی کربنات آمونیوم صنعتی

بی کربنات آمونیوم به عنوان یک ماده شیمیایی غیر آلی در گرید صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارد. گرید صنعتی بی‌کربنات آمونیوم را برای صنایع بسیار زیادی نظیر صنعت کشاورزی، پلاستیک، تولید کاشی و سرامیک و غیره می‌توان استفاده کرد. گرید صنعتی بی‌کربنات آمونیوم با نام آمونیاک پودری بیشتر شهرت دارد. این مواد شیمیایی در دمای اتاق در حالت جامد هستند و به صورت پودری و کریستالی خواهند بود. گرید صنعتی بی‌کربنات آمونیوم نیز قدرت انحلال خوبی در آب دارد و در صورت حل شدن نیز یک محلول نسبتاً قلیایی به وجود می‌آید. ویژگی قلیایی این ماده باعث شده تا به عنوان یک تنظیم کننده و کنترل کننده ph بتوان از آن در صنایع مختلفی استفاده کرد. این ماده شیمیایی در دمای ۳۶ تا ۶۰ درجه سانتیگراد تجزیه و به آمونیاک کربن دی اکسید یا آب تبدیل خواهد شد.

در صنعت کشاورزی برای تولید کودهای کشاورزی و تقویت خاک و گیاهان کاربرد دارد. حتی می‌توان از آن به عنوان یک پاک کننده مناسب و قوی برای رسوبات استفاده کرد. گرید صنعتی بی‌کربنات آمونیوم در مقایسه با گرید خوراکی آن درصد خلوص بالاتری دارد. در صنعت تولید رنگ، پلاستیک و غیره نیز کاربرد آن بسیار زیاد است. بهترین ویژگی این مواد مقاومت بالای آنها در برابر آتش می‌باشد. به همین سبب برای تولید برخی از لباس‌های ضد آتش نیز از آنها استفاده می‌کنند.

بی کربنات آمونیوم چیست؟ همراه با نکات خرید - تصویر 2

بی کربنات آمونیوم در صنعت غذایی

امروزه از بی‌کربنات آمونیوم در صنعت غذایی استفاده می‌کنند. این ماده شیمیایی در گریدهای صنعتی و خوراکی به تولید رسیده است. هم اکنون گرید خوراکی بی‌کربنات آمونیوم در صنعت تولید مواد غذایی و حتی نوشیدنی کاربرد بسیار فراوانی دارد. گرید خوراکی این ماده شیمیایی یک پودر سفید رنگ است که به راحتی در آب حل می‌شود. در صورتی که دمای آب را افزایش دهید، قطعاً شاهد حلالیت بیشتر این ماده خواهید بود. برای تهیه نان از این ماده شیمیایی استفاده می‌کنند، چرا که رنگ و حجم نان را بهبود می‌بخشد. همچنین یک عامل بافری است که همین ویژگی باعث شده در تولید انواع بیسکویت نیز از آن استفاده کنند. چرا که بر اساس همین ویژگی باعث ساختار متخلخل و ترد انواع بیسکویت و شیرینی می‌شود.

همچنین برای کنترل ph نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه از بی‌کربنات آمونیاک به عنوان یک عامل تخمیر مواد غذایی می‌توان نام برد. امروزه برای تهیه بسیاری از داروها و حتی پاک کردن برگ سبزیجات نیز بی‌کربنات آمونیاک استفاده می‌شود. اگر در محیط اسیدی قرار بگیرد، سریعاً واکنش می‌دهد و حباب‌های دی اکسید کربن به تولید می‌رسد. همین مسئله باعث شده تا هنگام تهیه خمیر مایع ححم خمیر با ایجاد حباب‌های دی اکسید کربن افزایش پیدا کند. از طرفی در شیرینی‌جات، کیک یا نان یک بافت کاملاً نرم و یک دست ایجاد می‌شود. البته اگرچه گرید خوراکی این ماده شیمیایی بسیار اهمیت دارد؛ اما باید دز مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

مضرات بی‌کربنات آمونیوم

از نکات مهمی که قبل از خرید بی‌کربنات آمونیوم باید به آن توجه داشت، مضرات بی‌کربنات آمونیوم است. بدون شک گریدهای مختلفی از این ماده شیمیایی هم اکنون در بازار وجود دارد. شما باید گرید خوراکی این ماده را در صنعت تولید مواد غذایی و نوشیدنی‌ها استفاده کنید. چرا که گرید خوراکی این مواد در مقایسه با گرید صنعتی آن درصد خلوص پایین‌تری دارند و نمی‌تواند خطری به وجود بیاورند. این ماده شیمیایی رنگ و بو ندارد و اشتعال پذیر نیست. همچنین برای محیط زیست نیز هیچ خطری نخواهد داشت. هرگز نباید بی‌کربنات آمونیوم در تماس مستقیم با چشم شما قرار بگیرد. از طرفی از استنشاق گاز بی‌کربنات آمونیام نیز دوری کنید، چرا که شدیداً به ریه‌ها آسیب می‌رساند.

حتی ممکن است استنشاق زیاد گاز بی‌کربنات آمونیوم باعث مرگ یا حتی مسمومیت‌های زیاد شود. از تماس مستقیم پوست خود با این مواد شیمیایی نیز جلوگیری کنید. هنگام استفاده از بی‌کربنات آمونیوم حتماً از دستکش، ماست و لباس ایمنی مناسبی استفاده شود.

بی کربنات آمونیوم چیست؟ همراه با نکات خرید - تصویر 3

قیمت بی‌کربنات آمونیوم صنعتی

بی کربنات آمونیوم به عنوان مواد شیمیایی مطرحی هستند که در گریدهای صنعتی و خوراکی به تولید رسیده اند. شما کاربرانی که قصد خرید بی‌کربنات آمونیوم صنعتی دارید بدون شک بررسی قیمت این ترکیبات شیمیایی برای شما مهم است. قیمت بی کربنات آمونیوم صنعتی تحت تاثیر مشخصات مختلف این ماده تعیین می‌شود. معمولاً گرید‌های صنعتی بی کربنات آمونیوم در مقایسه با گرید خوراکی این ماده قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند.

روش تولید بی‌کربنات آمونیوم صنعتی یکی از مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار روی قیمت این ماده شیمیایی خواهد بود. هم اکنون از روش‌های مختلفی برای تولید این ماده شیمیایی استفاده می‌کنند که روی کیفیت ماده نیز تاثیر دارد.

به بسته‌بندی بی کربنات آمونیوم صنعتی توجه داشته باشید. معمولاً این مواد در حالت جامد و در کیسه‌های چند کیلویی مختلفی به تناسب نیاز و سفارش مشتری توزیع می‌شوند.

درصد خلوص بی‌کربنات آمونیوم صنعتی را نیز مورد توجه قرار دهید. بدون شک برای کاربردهای مختلف گاهی مواد را با درصد خلوص مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهند. در حالت استاندارد بی‌کربنات آمونیوم با درصد خلوص ۹۹.۵ درصد روانه بازار می‌شود.

شرکت تولید کننده بی کربنات آمونیوم صنعتی از جمله نکات مهمی است که باید به آن توجه داشت. با وجود شرکت‌های بسیار زیادی که در زمینه توزیع این مواد شیمیایی فعالیت دارند، شما باید به بهترین و شناخته شده‌ترین شرکت جهت خرید این ترکیبات مراجعه کنید.

خرید بی‌کربنات آمونیوم خوراکی

خرید بی‌کربنات آمونیوم خوراکی از یک شرکت معتبر قطعاً دغدغه بسیاری از افراد است. چرا که کاربران به دنبال کیفیت اصل و درصد خلوص بالای این مواد شیمیایی در بازار هستند. توجه به نکات خرید و راهنمای خرید باعث می‌شود تا شما این محصولات را با بالاترین کیفیت و مقرون به صرفه‌ترین قیمت تهیه کنید.

اکنون که قصد خرید گرید خوراکی بی‌کربنات آمونیوم را دارید، حتماً به سطح کیفیت آن توجه داشته باشید. به دنبال بهترین کیفیت در بازار نیز باید بی‌کربنات آمونیوم تولید شرکت‌های شناخته شده را انتخاب کنید.

به بسته‌بندی بی‌کربنات آمونیوم خوراکی توجه داشته باشید. این ماده برای طول عمر و حفظ کیفیت باید به دور از رطوبت و در یک مکان خنک و مناسب نگهداری شود. قطعا نوع بسته‌بندی بی کربنات آمونیوم خوراکی یکی از تاثیرگذارترین پارامترها روی طول عمر و در نتیجه قیمت این ماده است.

وزن بسته‌بندی بی‌کربنات آمونیوم خوراکی را نیز مورد توجه قرار دهید. هم اکنون شرکت‌های مختلف این ماده شیمیایی را در با وزنی مختلف و وابسته‌بندی‌های استانداردی روانه بازار می‌کنند. بر اساس حجم خرید شما و وزن هر بسته قطعاً قیمت بی‌کربنات آمونیوم نیز متفاوت خواهد بود.

شما می‌توانید همین حالا از اسپیناس شیمی بی‌کربنات آمونیوم را با بالاترین کیفیت، مقرون به صرفه‌ترین قیمت و درصد خلوص بالا تهیه کنید. کارشناسان مجموعه اسپیناس شیمی جهت توزیع مواد شیمیایی اصل مانند اسید سیتریک خشک، لورامید و… قیمت مناسب پاسخگوی نیاز شما کاربران عزیز هستند.

نتیجه

بی کربنات آمونیوم به عنوان یکی از مواد شیمیایی پرکاربرد، در دو گرید صنعتی و خوراکی تولید شده است. این ماده شیمیایی هم اکنون در گریدهای مختلف برای صنایع مختلف مورد توجه قرار دارد. شما باید بدانید چه نوع گریدی را با چه سطح کیفیت و درصد خلوصی تهیه می‌کنید.

البته به وزن بسته‌بندی و حتی کیفیت بسته‌بندی نیز توجه داشته باشید. هم اکنون شرکت‌های زیادی توزیع کننده مواد شیمیایی در بازار هستند.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x