شهرنشینی

جا به جا شدن مرزهای آلودگی هوا در پایتخت

رنج آلودگی شهر تهران رکورد شاخص‌های همیشگی را در هفته اخیر شکست.

به گزارش تلنگر؛ بنا بر آخرین آمارهایی از شاخص وضعیت هوای تهران گزارش شده است، سایت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی در این هفته را در بیشتر مواقع بالای ۱۵۰ اعلام کرد که نشان از وضعیت ناسالم هوایی برای همه افراد و سنین است. علاوه بر تعطیلی مدارس، بسیاری از کارمندان دارای بیماری‌‌‌های خاص نیز مجبور به دورکاری شدند.

تهران آلوده‌‌‌ترین هفته خود را تا به امروز براساس توالی روزهای ناسالم ( غیرقابل قبول و قرمز) پشت سر گذاشت. براساس شاخص آلودگی‌‌‌های هوا، تهران در هفته‌‌‌ای که گذشت، آلوده‌‌‌ترین روزهای خود را گذراند که آن را برای شهروندان خود به وضعیت بحرانی و خطرناک تبدیل کرد. هر چند شاخص آلودگی، عدد «وضعیت خطرناک» را نشان نداد اما خیلی از شهروندان، با مشاهده آسمان در سطح شهر و کاهش افق دید، احساس کردند، «آلودگی در سطح بسیار بالا» قرار دارد و شاخص سنجش آنها رجوع به «برج میلاد» شد.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی سایت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی در هفته اخیر در اکثر مواقع بالای ۱۵۰ بود که وضعیت ناسالم برای همه افراد را نشان می‌‌‌داد؛ تا جایی که علاوه بر تعطیلی مدارس، بسیاری از کارمندان دارای بیماری‌‌‌های خاص نیز مجبور به دورکاری شدند.

باتوجه به این موضوع، اینکه معیار تشخیص شاخص آلودگی برای تهرانی‌‌‌ها منابعی جدا از مرکز رسمی باشد، چندان عجیب نخواهد بود. در نظرسنجی دوم این سوال مطرح شد که در این هفته پرآلوده، اولین جایی که برای «اطلاع از هوای آلوده» به آن مراجعه کردید، کجا بود؟ پاسخی که ارائه شد این است: نگاه به برج میلاد و خواندن خبرها در شبکه‌‌‌های اجتماعی تراز تشخیص آلودگی هوا. تنها ۱۶درصد از پاسخ‌‌‌دهندگان به شاخص رسمی که همان سایت کنترل کیفیت هوای تهران است، رجوع کرده‌‌‌اند.

براساس این نظرسنجی، حدود ۳۴‌درصد از مخاطبان شاخص تشخیص آلودگی را برج میلاد قرار دادند و نیمی از نظردهندگان نیز از شبکه‌های اجتماعی خبرهای شاخص آلودگی را دنبال کردند. با توجه به این نظرسنجی باید علل تراز سنجش تهرانی‌‌‌ها برای تشخیص میزان شاخص آلودگی براساس مشاهدات میدانی و مراجعه کمتر به منبع رسمی را تجزیه و تحلیل کرد. از این رو، «دنیای اقتصاد» طبق دو نظرسنجی انجام شده، سه علت را برای اعتمادسنجی تهرانی‌‌‌ها برای استعلام آلودگی هوا مورد بررسی قرار داده است.

علت اول شاخص قرار دادن برج میلاد برای سنجش آلودگی هوا را باید در این دانست که اولین سنجش افراد قبل از خروج از منزل و پس از آن، در «مشاهدات میدانی» است. مشاهده از پنجره برای سنجش سطحی از میزان آلودگی هوا اولین کاری است که شهروندان تهرانی هر صبح قبل از بیرون آمدن از خانه انجام می‌‌‌دهند. همچنین باتوجه به اینکه برج میلاد به‌‌‌عنوان نماد تهران از اکثر مسیرهای تهران قابل مشاهده است، بیشتر تهرانی‌‌‌ها در حین تردد صبحگاهی در سطح شهر، نماد تهران را شاخص آلودگی قرار می‌‌‌دهند. همچنین در مسیرهایی که برج میلاد قرار ندارد، ارتفاعات و هر نماد دیگری معیار سنجش قرار می‌گیرد.

علت دوم را باید در تراز قرار دادن قدرت بصری افراد و آمارهای ارائه شده شاخص آلودگی از سوی منبع رسمی جست وجو کرد. افراد ترجیح می‌‌‌دهند، اطلاعاتی را که خود با مشاهده مستقیم حس و لمس می‌‌‌کنند، ملاک واقعی سنجش قرار دهند. زیرا آنچه از میزان آلودگی هوا قابل مشاهده است تاحدودی با میزان شاخص آلودگی از سوی منبع رسمی متفاوت است و این باعث می‌شود افراد به مشاهدات میدانی خود اعتماد بیشتری داشته باشند.

سومین علت مربوط به مسیر دسترسی تهرانی‌‌‌ها به شاخص آلودگی در سایت کنترل کیفیت هوای تهران است که باتوجه به محدودیت‌‌‌های دسترسی به برخی سایت‌‌‌ها و شبکه‌های مجازی، استفاده مداوم از فیلترشکن مسیر دسترسی به سایت منبع رسمی را سخت و پیچیده و زمان‌برکرده است و در نتیجه افراد خبرها را به اشکال ساده‌‌‌تر دنبال می‌‌‌کنند. همچنین باتوجه به تخصصی بودن سایت کنترل کیفیت هوا، اکثر شهروندان ارتباط چندانی با پیچیدگی‌‌‌های سنجش آلودگی هوا به‌‌‌صورت علمی برقرار نمی‌‌‌کنند و ترجیح‌شان استفاده از منابع دیگر همچون خبرها در شبکه‌‌‌های اجتماعی با بیانی ساده‌‌‌تر یا مشاهده مستقیم است.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x