شهرنشینی

نرخ اتحادیه قالیشویی ۱۴۰۲+ عواملی که بر هزینه قالیشویی تاثیر گذارند

با نزدیک شدن به عید نوروز قیمت قالیشویی ها سر به فلک می کشد به همین دلیل اتحادیه قالیشویی نرخ مصوب قالیشویی ها برای شستن انواع فرش و موکت را اعلام کرده است.

به گزارش تلنگر؛ایرانیان از دیرباز هر ساله قبل از نوروز و شروع سال جدید اقدام به خانه تکانی و تمیز کردن همه جای خانه می‌کنند و شست و شوی فرش‌ها از مهم‌ترین موارد خانه تکانی می‌باشد. هرچند گاهی تعداد دفعاتی که فرش در طول سال نیاز به شستن پیدا می‌کند، بسیار بیشتر از یک بار برای خانه تکانی قبل از عید است اما تب و تاب شست و شوی فرش و بازار قالیشویی در نزدیکی عید نوروز بالا می‌رود. هر سال قبل از شروع سال نو یعنی در ماه‌های پایانی سال اتحادیه قالیشویی یا اصناف قالیشویی میزان افزایش نرخ قالیشویی را اعلام می‌نماید. با توجه به نرخ تورم، بالا رفتن قیمت مواد شوینده و دستمزد کارگران و سایر عوامل افزایش نرخ قالیشویی و اینکه چند درصد باشد؛ تعیین می‌شود. امسال هم به رسم هر سال رئیس اتحادیه قالیشویی این افزایش نرخ را مشخص کرد و تعرفه جدید قالیشویی در ۱۴۰۲ اعلام شد.

در تمام نوع شست‌وشو‌ها عرضه کننده خدمت ملزم به رعایت زمان تعیین شده در رسید برای تحویل فرش است و باید فرش را سالم به مشتریان تحویل دهد و برای خدمات اضافی مانند دارکشی، پرداخت و رفو، هزینه بسته بندی، کاور، لک برداری و … با مشتری توافق شود.

بر این اساس متقاضیان در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانند شکایت خود را از طریق تماس با سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

دلیل افزایش نرخ قالیشویی چیست؟

اتحادیه قالیشویی هر ساله قبل از شروع سال با توجه به پیشبینی تورم‌های پیشرو افزایش نرخ قالیشویی را اعلام می‌کند تا به طریقی از سواستفاده برخی افراد فرصت طلب و سودجو جلوگیری نماید. از آنجایی که قیمت لوازم و تجهیزات مورد نیاز قالیشویی، مواد شوینده، اجاره بهای مکان مورد نیاز، حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانبی افزایش چشمگیری داشته‌اند؛ نرخ نامه جدید تصویب گشت و تعرفه جدید قالیشویی در ۱۴۰۲ اعلام شد. این قیمت بر اساس هر متر مربع قالی می‌باشد. البته با توجه به یک سری عوامل این نرخ تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اما نرخ پایه و اصلی ثابت است و قالیشویی‌ها موظف به رعایت آن هستند.

عوامل موثر در تعیین نرخ قالیشویی

دستگاه مکانیزه قالیشویی

همانطور که گفتیم برای شست و شوی فرش‌ها یک نرخ اصلی و پایه وجود دارد که توسط اتحادیه قالیشویان بر اساس اندازه و مساحت فرش‌ها تعیین و تصویب می‌شود و قالیشویی‌ها موظف به رعایت این نرخ‌های مصوب هستند. چیزی که در تعیین قیمت قالیشویی اهمیت پیدا می‌کند؛ عواملی است که در قیمت شست و شوی فرش تاثیر گذارند. چند مورد از این عوامل عبارتند از:

جنس مختلف فرش‌ها

فرش‌ها با توجه به تراکم بافت و جنس نخ و مواد مصرفی به کار رفته در آن جنس‌های متفاوتی دارند و کارشناسان قبل از تعیین نرخ قالیشویی جنس آن‌ها را بررسی می‌نمایند. برای مثل جنس فرش ممکن است ویسکوز، پشم، ابریشم، موکت و … باشد. این موضوع در قیمت قالیشویی تفاوت ایجاد می‌نماید. قیمت قالیشویی برای فرش ماشینی و دستباف متفاوت است، ولی اگر فرشی ماشینی باشد اصولا فرقی نمی‌کند چه جنسی دارد؛ نرخ قالیشویی برای تمام فرش‌های ماشینی یکسان است. به این نکته دقت کنید که تراکم فرش در نرخ قالیشویی تاثیری مستقیم دارد. در فرش دستباف قطعا هر چه جنس فرش بهتر باشد و قیمتی‌تر باشد شستن آن سخت‌تر بوده و نیازمند تخصص و دقت بیشتری می‌باشد پس قیمت شست و شوی فرش بالاتر می‌رود. برای مثال به خاطر حساسیت فرش گل ابریشم و یا فرش‌های خاص صادراتی نرخ قالیشویی برای آن بالاتر است.

تعمیرات مورد نیاز فرش‌ها

این موضوع که آیا علاوه بر شست و شوی فرش به تعمیر فرش هم احتیاج هست؟ تا چه میزان رفو فرش مورد نیاز است؟ در تعیین نرخ قالیشویی تاثیر به سزایی دارد. مسلما هرچه تعمیر و رفو فرش بیشتر باشد، افزایش نرخ قالیشویی هم بیشتر است. برای مثال ممکن است قسمتی از فرش پوسیده یا سوخته باشد و نیازمند رفو و تعمیر بشود یا فرش به تعمیر ریشه‌هایش احتیاج دارد و یا لازم است پرزگیری، شیرازه دوزی، دارکشی و… شود. تمام ایرادات فرش حتما باید قبل از شست و شو برطرف گردد تا منجر به آسیب و خرابی بیشتر نشود. نوع تعمیری که قرار است روی فرش پیش از شست و شوی آن انجام گیرد؛ توسط کارشناسان بررسی و قیمت این کار قبل از شروع شست و شو تعیین می‌گردد.

نوع لوازم شست و شو و تجهیزات

قالیشویی‌ها از تجهیزات متفاوتی برای قالیشویی استفاده می‌کنند. روش شست و شوی فرش را این تجهیزات مشخص می‌نمایند. برای مثال طبیعتا قالیشویی تمام اتوماتیک نرخ بالاتری نسبت به قالیشویی نیمه اتوماتیک و یا قالیشویی دستی یا سنتی دارد. علت این نرخ بالا، قیمت بسیار زیاد دستگاه‌ها و مواد شوینده مخصوص آن‌هاست. برخی از قالیشویی‌ها برای خشک کردن فرش‌ها هم دستگاه‌ها و تجهیزات خاصی دارند. از طرفی دیگر قالیشویی‌ها لوازم شست و شو و مواد شوینده مختلفی به کار می‌برند که با توجه به کیفیت قیمت‌های متفاوتی دارند. شاید استفاده از مواد شوینده بی‌کیفیت نرخ قالیشویی را کاهش دهد، اما در نهایت به بافت فرش آسیب می‌رساند.

نوع شست و شو

عکس دو قالیشور

زمانی که به قالیشویی مراجعه می‌نمایید یا با آن تماس می‌گیرید به شما حق انتخاب نوع قالیشویی داده می‌شود. با توجه به نوع انتخابی شما برای شست و شوی فرش، نرخ قالیشویی مشخص می‌شود. ممکن است شما قالیشویی معمولی بخواهید یا انتخابتان قالیشویی اعلا باشد. بسته به اینکه کدام یک مورد نیاز شماست، نرخ تعیین می‌شود. قطعا نرخ اعلاشویی بالاتر است، اما شاید فرش شما به آن نیاز نداشته باشد. برای مثال فرش نیاز به لکه‌گیری دارد یا می‌خواهید بوی بد آن از بین برود. برای از بین بردن لکه‌های فرش از محلول خاصی استفاده می‌نمایند که بعضا ارگانیک می‌باشد و باعث افزایش نرخ قالیشویی می‌شود.

هزینه ایاب و ذهاب

قالیشویی‌ها علاوه بر هزینه شست و شوی فرش، برای اینکه فرش را بسته بندی کنند و ایاب ذهاب را انجام دهند هم هزینه‌ای تعیین می‌نمایند و به هزینه نهایی اضافه می‌کنند. با توجه به دوری و نزدیکی مسیر این هزینه مازاد در ابتدای کار تعیین و به مشتری اطلاع داده می‌شود تا برای تصمیم گیری به وی کمک کند.

نرخ اتحادیه قالیشویی در سال ۱۴۰۲

اتحادیه قالیشویی تهران با ارائه فهرست قیمت خدمات قالیشویی بر شفافیت این عملیات افزوده است. با توجه به متراژ فرش و ابعاد و اندازه‌های آن و همچنین مطابق با جنس فرش، اتحادیه قالیشویی نرخ مصوب شستشو را تعیین کرده است. لیست قیمت قالیشویی بانو نیز مطابق با نرخ مصوب بوده و تفاوتی با آن ندارد

scope=”row”>۲۲/۲۰۰۱۴/۳۰۰شستشوی فرش ماشینی (متر مربع)

قیمت قالیشویی تهران در سال ۱۴۰۲

نرخ ویژه و درجه یک (تومان) نرخ عادی (تومان) سرویس
۲۲/۲۰۰ ۱۴/۳۰۰ شستشوی فرش ماشینی (متر مربع)
۳۸/۰۰۰ ۲۰/۵۰۰ شستشوی فرش دستباف (متر مربع)
۲۸/۰۰۰ اعلا شویی فرش ماشینی (متر مربع)
۵۴/۰۰۰ ۳۴/۰۰۰ اعلا شویی فرش دستباف (متر مربع)
۱۰۰/۰۰۰ ۳۰/۰۰۰ شستشوی فرش گل ابریشم دستباف
۱۰/۰۰۰ شستشوی موکت جدا از زمین
۲۲/۵۰۰ شستشوی فرش ماشینی مدرن و گل ابریشم
۲۷/۰۰۰ خشکشویی فرش ماشینی در محل (متر مربع)
۳۰/۰۰۰ خشکشویی فرش دستباف در محل (متر مربع)
۵۳/۰۰۰ خشکشویی موکت در محل (متراژ کمتر از ۵۰ متر)
۱۵/۰۰۰ قیمت خشک‌ شویی موکت در محل (متراژ بیشتر از ۵۰ متر)
۳۵/۰۰۰ خشک شویی موکت در محل پله هر عدد
توافقی اعلا شویی موکت جدا از زمین (متر مربع)
توافقی قیمت شستشوی قالیچه و کناره
توافقی قیمت رفوگری و ترمیم (متر مربع)
توافقی قیمت لکه‌ برداری
توافقی قیمت لکه‌ برداری

اندازه و ابعاد فرش

یکی از دیگر عوامل موثر بر هزینه قالیشویی، متراژ فرش است؛ برای مثال معمولا متراژ‌های کمتر از ۹ متر شامل سرویس حداقلی می‌شوند. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که هزینه قالی شویی بر اساس اندازه و ابعاد، به صورت متر مربع محاسبه می‌شود. در نهایت نیز با افزایش متراژ فرش، قطعا نرخ شستشو نیز افزایش پیدا می‌کند. یک قالیشویی معتبر با ضرب مقدار تعرفه در اندازه فرش، به شما اعلام می‌کند که چه هزینه‌ای باید پرداخت کنید.

برخی از مراکز، قیمت شستشوی فرش ماشینی و دستباف را با توجه به تعداد فرش محاسبه می‎‌کنند؛ این کار اشتباه است! تعداد فرش‌ها تاثیری در قیمت نهایی کار نداشته و محاسبات باید با توجه به متر مربع انجام شود. مثلا برای شستن فرش ۱۲ متری، باید قیمت مصوب سال ۱۴۰۲ برای هر متر مربع را در عدد ۱۲ ضرب کنید. پس اگر این موضوع برایتان پیش آمد، می‌توانید از طریق مراجع قانونی، پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

در مجموعه بانو به عنوان بهترین قالیشویی تهران، انجام کلیه محاسبات کارشناسی برای تعیین اندازه و ابعاد فرش با حضور متخصصین و مشتری به صورت رایگان انجام می‌شود تا تیوانیم با جلب رضایتتان، شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کنیم.

قیمت شستشوی فرش دستباف

اهمیت قیمت بالای فرش‌های دستباف بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ به همین دلیل، شستشوی آن‌ها با روش‌های جدیدتر و با مراقبت بیشتری انجام می‌شود. به همین دلیل، قیمت اتحادیه قالیشویی برای مراکزی که ضمانت سلامت فرش یا بیمه‌نامه نیز به مشتری ارائه می‌کنند، متفاوت و بیشتر است. عموما بیمه‌نامه بخاطر قیمت بالاتر و ارزش بیشتری که فرش‌های دستباف و نفیس دارند، همراه با آن‌ها ارائه می‌شود.

از طرفی دیگر، تراکم بافت فرش بر کیفیت آن نقش دارد؛ بر همین اساس، شستن فرش‌هایی با تراکم بیشتر دشوار است. برای مثال، قالیشویی بانو با هدف ارائه خدمات مناسب و با دسته‌بندی فرش‌ها بر اساس جنس و نوع الیاف، آن‌ها را به صورت جداگانه شستشو می‌دهد. تمامی این نکات باعث می‌شود تا شستن فرش دستباف نیازمند زمان و دقت بیشتری باشد که در نتیجه بر قیمت نهایی آن نیز اثرگذار است.

قیمت اعلاشویی قالی

تمامی اسامی موجود در لیست قالیشویی‌های مجاز تهران اعلاشویی را به عنوان یکی از خدمات ویژه خود ارائه می‌دهند. در این خدمت، تعداد دفعات شستشوی قالی بیشتر از شستن معمولی بوده و همچنین از مواد مخصوص برای قالیشویی استفاده می‌شود.

مشتریانی که حساسیت ویژه‌ای برای فرش‌های خود به ویژه فرش‌های دستباف، ابریشمی و همچنین قالی‌های عتیقه دارند، این خدمات را ترجیح می‌دهند؛ هرچند که باید هزینه بیشتری صرف کنند.

قیمت اعلاشویی قالی وابسته به جنس آن متفاوت است و در نهایت با توجه به زمان و دقت بیشتری که نیاز دارد، هزینه بیشتری را نیز طلب می‌کند. برای افرادی که فرش‌های آسیب‌دیده دارند، این روش شستشو پیشنهاد می‌شود؛ زیرا در این متد، توجه بیشتری به وضعیت تار و پود فرش می‌شود.

دلیل تغییر قیمت

بر اساس نرخ اعلامی از سوی اتحادیه قالیشویی، باید هزینه خدمات ارائه شده این مراکز در شهر تهران از نرخ ثابت و یکسانی برخوردار باشد. اما در بسیاری از موارد، ممکن است مشتریان تجربه متفاوتی از هزینه‌های پرداختی در یک مورد مشابه داشته باشند؛ همانطور که عنوان کردیم و می‌دانید برخی از عوامل سبب تفاوت در این هزینه‌ها می‌شود.

به عنوان مثال با تغییر فصل به خصوص در روز‌های پایانی سال، نرخ قالیشویی و خدمات ارائه شده از سوی این مراکز، تغییر می‌کند. یک قالیشویی ارزان و خوب در تهران مرکزی است که طبق تعرفه مشخص اعلامی، قیمت قالیشویی را اعلام کند و مبنای تفاوت قیمت را بر اساس ارزش منطقه قرار ندهد.

در واقع نباید تفاوتی میان قیمت گذاری هزینه‌های یک قالیشویی ارزان قیمت در مناطق مختلف پایتخت وجود داشته باشد. این بدان معناست که تفاوت نرخ خدمات قالیشویی صرفا باید بر اساس موارد مهم تاثیرگذار مانند تفاوت قیمت شستشوی فرش ماشینی در تهران و فرش دستبافت، تفاوت در اندازه‌های فرش و قالی‌ها و عواملی این چنینی باشد.

با توجه به رشد قارچی کارخانه‌های قالیشویی، باید مراقب افراد سود جو باشید؛ بسیاری از این شرکت‌ها کمترین امکانات را ارائه داده و حتی مجوز برای فعالیت ندارند. پس بهتر است در زمان انتخاب دقت کافی داشته باشید تا از نظر قیمت و خدمات، بهترین را انتخاب کنید.

آیا قیمت قالیشویی بر کیفیت اثر دارد؟

عکس قالی های در حال خشک شدن

قیمت گذاری مناسب و شفاف در ارائه خدمات قالیشویی را می‌توان جزو یکی از ویژگی‌های مراکز باکیفیت و معتبر دانست. از نظر اصولی نحوه محاسبه تعرفه قالیشویی در بین قالیشویی‌ها باید یکسان باشد. اما این نکته قابل ذکر است که برخی عوامل می‌توانند در تعیین قیمت شستن فرش تاثیرگذار باشند. برخی از این عوامل عبارتند از:

هزینه لکه بری از سطح فرش

تفاوت نرخ بر اساس ابعاد و اندازه

شستشوی فرش‌های نفیس و عتیقه

تفاوت هزینه شستشوی معمولی و اعلا شویی

تفاوت قیمت شستشو در فرش دستباف و فرش ماشینی

قیمت گذاری متفاوت شستشو در محل و حمل به کارخانه

انتظارات پایتخت نشین‌ها از قیمت قالیشویی فرش ماشینی و دستباف

خدمات شستشوی فرش در پایتخت یکی از سرویس‌هایی است که امروزه تعداد بیشماری از کارخانه‌ها و دفاتر قالیشویی، در ایام مختلف سال به آن مشغول هستند. اما کدام یک می‌توانند انتظارات مردم تهران را با توجه به نیاز مبرم آن‌ها به این نوع خدمات در زندگی روزمره را برآورده سازند؟ این موضوع، مسئله چالش برانگیزی است.

از آنجاکه مشتریان امروزه به اثبات عملی یک ادعا بیشتر توجه می‌کنند، پس ارائه یک خدمت خوب از اهمیت بالایی برخوردار است. مشتریان به دنبال یک قالیشویی هستند که فرش‌های گران قیمت و ارزشمند خود را به آن‌ها سپرده و در مقابل با پرداخت هزینه مناسب و عرف، فرش و قالی شسته شده خود را به بهترین حالت ممکن دریافت کنند.

شستشوی فرش حساسیت‌های خاصی دارد که در صورت عدم رعایت صحیح اصول قالیشویی، بافت فرش دچار آسیب جدی می‌شود. پس سطح کیفیت و نرخ هزینه‌های پرداختی دو اولویت مهم مشتریان است.

قالیشویی سنتی

در این روش کلیات پروسه توسط کارگران و با استفاده از تجهیزات ساده و به شکل سنتی و با آب و شوینده انجام می‌شود. این روش مزایا و معایب مختلفی می‌تواند داشته باشد، ولی به طور کلی باعث ایجاد آسیب در فرش می‌شود. از دیگر معایب این روش شستشو، ایجاد زردآب فرش هنگام شستشو‌ می‌باشد. هوم سرویز قالیشویی سنتی را پیشنهاد نمی‌دهد.

قالیشویی نیمه اتوماتیک

در این روش متخصصین با استفاده از تجهیزات اتوماتیک پروسه شستشوی و آبگیری را انجام می‌دهند و هنوز مقدار زیادی از مسئولیت برعهده پرسنل است.

شست و شوی اتوماتیک

در این نوع روش تمامی مراحل پاکیزگی فرش‌ها و قالی‌ها به صورت اتوماتیک و به کمک دستگاه‌های صنعتی انجام می‌شود. در روش شست و شوی اتوماتیک هیچ فردی در روند شست و شو نقشی ندارد و کارگران صرفا وظیفه جابجایی فرش‌ها را دارند.

در این روش ابتدا فرش داخل دستگاه شست و شو قرار می‌گیرد. در طول این روند دستگاه‌هایی شروع به کار می‌کنند که از جمله شلاق زن تمام اتوماتیک و فرچه می‌باشند.

در بسیاری از قالیشویی‌های صنعتی پیشرفته از دستگاه پرزگیر نیز استفاده می‌کنند تا تمامی پرز‌های موجود در فرش‌ها را از بین ببرند.

نانوشویی در قالی شویی مدرن و مکانیزه چگونه انجام می‌شود؟

روش شستشوی فرش با مواد نانو به این صورت است که پس از اتمام مراحل شستشوی فرش از این مواد استفاده می‌شود. این مواد علاوه بر براق شدن، موجب از بین رفتن بوی بد قالی نیز می‌شوند. نانوشویی از بیدخوردگی آن در طی دراز مدت نیز جلوگیری می‌کند. این مورد که گفته می‌شود قالی‌ها پس از شستتشو با مواد نانو دیگر اصلا کثیف نمی‌شود تا حدودی درست است، اما باید به این موضوع هم توجه نمود که نباید اجازه داد که لکه روی قالی به مدت طولانی باقی بماند. در صورتی که قالی نفیس دستباف دارید بهترین پیشنهاد ما برای شما نانوشویی فرش دستبافت است.

مراحل شستشوی فرش در قالیشویی مدرن و اتوماتیک چیست؟

بررسی و کارشناسی فرش

قبل از هر تصمیمی بهتر است متخصصین در محل حضور پیدا کنند و پس از بررسی فرش‌ها مشاوره لازم در جهت مواد شوینده و اعلاشویی و شستشوی ساده فرش و قیمت قالیشویی داده می‌شود. در نظر داشته باشید شستشوی انواع فرش متفاوت است، به طور مثال شستشوی فرش پلی استر با شستشوی فرش اکریلیک متفاوت است و یا همینطور شستشوی فرش دستباف با ماشینی متفاوت است، لذا حتما از قالیشویی بخواهید جنس فرش شما را تشخیص داده و در این خصوص شما را راهنمایی کند.

تحویل فرش از مشتری و انتقال به کارخانه قالی شویی

تحویل فرش‌ها از مشتری با ارائه فاکتور به مشتری انجام می‌شود. در این فاکتور تعداد و نوع فرش‌های دریافتی با اعلام تعهداتی که در قبال دریافت و تحویل فرش و قالی‌ها و نوع شستشوی فرش که باید توسط قالیشویی انجام شود ذکر می‌شود.

خاک گیری فرش‌ها

پس از انتقال قالی‌ها به کارخانه قالیشویی باید هر گونه گرد و غبار و آلودگی از روی فرش برداشته شود.

لکه برداری با انواع مواد شوینده بر اساس نوع فرش و لکه‌ها

پس از غباربرداری بر اساس نوع لکه و البته جنس فرش مواد شوینده متناسب انتخاب شده و بر اساس مکانیزم کارخانه، مراحل شستشو آغاز می‌شود.

شستشوی فرش

عملیات شستشوی فرش توسط دستگاه‌های مکانیزه و به همراه مواد شوینده مرغوب و مخصوص قالیشویی انجام می‌شود. البته در نظر داشته باشید نحوه شسشتوی انواع فرش ماشینی با شستشوی فرش دستباف و شستشوی فرش ابریشم تفاوت دارد.

آبگیری فرش‌ها

آبگیری یکی از بخش‌های مهم در کار شستشوی فرش می‌باشد. زیرا اگر این مرحله به درستی انجام نشود آب داخل تار و پود فرش می‌ماند و رد زردی روی فرش باقی می‌ماند. این عملیات بسیار سریع است و فرش‌ها به صورت لوله در دستگاه قرار می‌گیرد و با چرخش سریع آب‌های داخل فرش کشیده می‌شوند.

خشک کردن فرش

خشک کردن فرش در قالیشویی سنتی و مدرن تفاوت دارد. فرآیند خشک کردن فرش خیس در گذشته رو به آفتاب انجام می‌شد. اما امروزه در دستگاه‌های مکانیزه فرآیند خشک کردن در دستگاه‌های خشک کن و گرم خانه‌ها انجام می‌شود.

حمل و نقل و ارسال فرش برای مشتری

پس از آخرین مرحله از شستشوی فرش، فرش‌های شسته شده به صورت پک کاملا بسته بندی به محل مشتری انتقال داده می‌شود.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x