خانواده

جدید ترین روش از بین بردن بوی عرق، در تابستان

 از بین بردن بوی عرق، با توجه به نزدیک شدن فصل گرما برای همه ما مهم میشود، زیرا زمانی که هوا گرم می شود، تعرق بدن نیز بالا می رود. و باعث ایجاد بوی بد می شود، که نیازمند رعایت بهداشت دائمی و  انجام روش های جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل است.

به گزارش تلنگر؛ از بین بردن بوی عرق، از جمله واجبات همه ما در طول رو زاست، زیرا بوی بد زیر بغل نه تنها نشان دهنده نجس بودن انسان است. بلکه اطرافیان را نیز آزار می دهد. بنابراین در این مقاله همراه ما باشید تا جدید ترین روش از بین بردن بوی عرق را در اختیارتان قرار بدهیم.

علت بوی بد زیر بغل چیست؟

بسیاری از افراد گهگاهی بوی بد زیر بغل را تجربه می کنند. وقتی افراد عرق می کنند، مایع با باکتری های روی پوست مخلوط می شود. هنگامی که این خشک می شود، می تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع شود.

  • عرق مسئول بوی بد زیر بغل است. تعریق یک عملکرد طبیعی و ضروری بدن است که از گرمازدگی افراد جلوگیری می کند.
  • ۲ تا ۴ میلیون غده عرق در بدن وجود دارد. بیشتر اینها غدد عرق اکرین هستند و بقیه غدد عرق آپوکرین هستند. افراد هر دو نوع غدد عرق زیادی در زیر بغل دارند.
  • هنگامی که فرد ورزش می کند یا بیش از حد گرم می شود، غدد عرق، عرق را آزاد می کنند که تبخیر شده و بدن را خنک می کند. استرس و احساسات شدید نیز می تواند باعث عرق کردن افراد شود.
  • غدد اکرین مایع شفافی آزاد می کنند که بو نمی دهد. با این حال، اگر روی پوست خشک شود، می تواند بو کند.
  • غدد آپوکرین مایع غلیظی را آزاد می کنند که وقتی با باکتری های روی پوست مخلوط می شود، بو می دهد.
  • غدد عرق در دوران بلوغ هم در مردان و هم در زنان فعال تر می شوند. در نتیجه، برای نوجوانان معمول است که زیر بغل خود را بدبو می کنند در حالی که قبلاً اینطور نبود.
  • برخی از افراد دارای یک اختلال پزشکی هستند که باعث می شود بیش از آنچه باید عرق کنند. نام این بیماری هایپرهیدروزیس است.
  • هیپرهیدروزیس حدود ۳ درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که این اختلال را دارند غدد عرق بیش از حد فعال دارند که حتی زمانی که گرم نیستند یا ورزش نمی کنند، عرق را آزاد می کنند.
  • هیپرهیدروزیس معمولا بی ضرر است، اما گاهی اوقات نتیجه پرکاری تیروئید است.
  • هنگامی که عرق با باکتری ها مخلوط می شود، می تواند منجر به بوی بدن متمایز شود که مردم معمولاً از آن به عنوان B.O یاد می کنند. اگر این بو مزمن شود، پزشکان آن را برومهیدروزیس می نامند.
  • برخی غذاها مانند سیر می توانند بوی عرق را تغییر دهند.
  • اضافه ‌وزن:
    اضافه‌ وزن موجب می‌شود که پوست افرد افتاده شده و دارای چین ‌و چروک شود. چین‌ و چروک عرق و باکتری را زیر خود نگه می‌دارند. بنابراین اگر این سؤال برای شما نیز مطرح است که چکار کنم بوی بد ندم؟ باید بگوییم بهتر است به فکر کاهش وزن بوده و بدنی متناسب برای خود بسازید.
  • خوردن غذاهای تند و ادویه ‌دار:
    درواقع این غذاها علت تغییر بوی عرق بدن نیستند. بلکه عطر و بوی تند و تیز آن‌ها می‌تواند به سطح پوست شما نفوذ کند و سبب بد بو شدن بدن شود.

 جدید ترین روش از بین بردن بوی عرق

درمان های متعددی برای از بین بردن بوی عرق در دسترس است، از جمله درمان های بدون نسخه، داروهای تجویزی، تزریق و غیره.

در این مقاله به این می‌پردازیم که چه چیزی باعث بدبو شدن زیر بغل می‌شود، چگونه آن‌ها را درمان کنیم و چه زمانی ممکن است ایده خوبی باشد که با پزشک صحبت کنید.

درمان از بین بردن بوی عرق

بهداشت خوب می تواند با خلاص شدن از شر باکتری هایی که باعث ایجاد بو می شوند، از بوی بد زیر بغل جلوگیری کند.

افراد باید روزی یک بار و بعد از ورزش دوش بگیرند یا حمام کنند. همچنین باید هر روز لباس تمیز بپوشند و بعد از ورزش لباس خود را عوض کنند.

علاوه بر رعایت بهداشت، افراد می توانند راه های دیگری را برای مبارزه با بوی بد زیر بغل امتحان کنند. این شامل:

ضد تعریق

تراشیدن زیر بغل و استفاده از دئودورانت یا ضد تعریق اغلب می تواند به از بین بردن بوی عرق بد بدن کمک کند. دئودورانت معمولی با رایحه ای همراه است که به پوشاندن بو کمک می کند.

ضد تعریق حاوی مواد شیمیایی است که مانع از تعریق افراد می شود. آنها غدد عرق را مسدود می کنند، که به بدن می گوید که از عرق کردن خودداری کند.

این اقدامات ساده ممکن است برای افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس کارساز نباشد.

اگر تعریق بیش از حد باشد، حتی اگر فرد مرتباً شسته شود و از دئودورانت یا ضد تعریق استفاده کند، می تواند باعث بدبویی زیر بغل شود.

اولین چیزی که پزشک توصیه می کند معمولاً یک ضد تعریق قوی است. گاهی اوقات، اینها ممکن است پوست را بسوزانند یا تحریک کنند. اگر این اتفاق افتاد، فرد باید به پزشک خود اطلاع دهد.

اگر داروهای ضد عرق قوی تجویزی تعریق بیش از حد را متوقف نکنند، پزشکان ممکن است درمان‌های زیر را پیشنهاد کنند.

تزریق سم بوتولینوم

مردم معمولا به تزریق سم بوتولینوم به عنوان بوتاکس اشاره می کنند. گاهی اوقات، پزشکان برای از بین بردن بوی عرق، مقادیر کمی بوتاکس را به زیر بغل تزریق می کنند.

تزریق بوتاکس با مسدود کردن یک ماده شیمیایی در بدن که غدد عرق را تحریک می کند، به توقف تعریق بیش از حد کمک می کند.

برای اکثر افراد، ۴ تا ۵ روز طول می کشد تا اثر کند و اثرات آن معمولاً حدود ۴ تا ۶ ماه باقی می ماند. برخی افراد ممکن است تزریق را دردناک بدانند.

داروی تجویزی

اگر تعریق بیش از حد کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد، پزشکان ممکن است استفاده از داروهای آنتی کولینرژیک را پیشنهاد کنند.

داروهای آنتی کولینرژیک از تعریق افراد جلوگیری می کنند، بنابراین به طور کلی برای ورزشکاران یا افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند مناسب نیستند.

  • عوارض جانبی رایج این داروها عبارتند از:
  • دهان خشکخشکی چشمتاری دید
  • ضربان قلب غیر طبیعی

نعنا

یکی از راه‌های از بین بردن بوی عرق با طب سنتی استفاده از محلول دم‌کرده نعناع است. با این محلول می‌توانید زیر بغل خود را شستشو داده تا علاوه بر رفع بدبویی آن به کم کردن ترشح غدد عرق نیز کمک کند. این محلول برای از بین بردن بوی بد دهان نیز راهگشاست.

دانه شنبلیله

خواص آنتی‌ اکسیدانی در دانه‌های شنبلیله می‌تواند در دفع سموم بدن کمک‌کننده باشد و خواص ضد باکتریایی آن عفونت باکتریایی را در بدن کنترل می‌کند. اعتقاد بر این است که دانه شنبلیله برای مبارزه با بوی بد زیر بغل می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

مریم‌ گلی

این گیاه برای کاهش تعریق زیاد بدن و از بین بردن بوی عرق به ‌صورت خوراکی استفاده می‌شود. مخلوط جوشانده مریم‌گلی، گل ختمی و زوفا را پس از سرد شدن روزی ۲ بار بنوشید. برای اثر بخشی بهتر می‌توانید پودر مریم‌گلی را به‌صورت مستقیم برای درمان بوی بد زیر بغل با طب سنتی نیز به کار برید.

گوجه‌ فرنگی

اگرچه گوجه‌فرنگی بسیار کوچک است اما یک درمان مؤثر برای مبارزه با بوی بد زیر بغل به شمار می‌آید. خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی گوجه­ فرنگی می‌تواند در کاهش باکتری‌هایی که سبب بوجود آمدن بوی بد در بدن می‌شوند کمک‌کننده باشد. گوجه ­فرنگی می‌تواند در تعریق بیش از حد بدن نیز مؤثر باشد. حتی آب گوجه می‌تواند دمای بدن را کاهش دهد.

برگ شیرین‌ بیان

این گیاه نیز مانند برگ مورد هم بصرت دم‌کرده غلیظ برگ تازه جهت شستشوی زیر بغل به‌صورت روزانه کاربرد دارد. همچنین پاشیدن پودر شیرین ‌بیان در محل تعریق باعث کاهش ترشحات غدد عرق و به درمان بوی بد زیر بغل با طب سنتی کمک می‌کند.

استفاده از مام

از بین بردن بوی عرق

مام‌ها منافذی که از آنها عرق آزاد می‌شود را به‌طور موقت مسدود می‌کنند. بدین صورت این محصولات به کاهش میزان تولید عرق کمک می‌کنند. بنابراین، هرچه عرق کم‌تری به سطح پوست برسد، مایع کمتری در اختیار باکتری‌ها قرار گرفته و کم‌تر بوی بد ایجاد می‌شود. همچنین، مام تاریخچه کهنی در از بین بردن بوی بد زیر بغل دارد.

بهره گیری از جادوی فندق جادوگر

فندق جادوگر درختچه‌ای آمریکایی است و طی قرن‌ها توسط بومیان آمریکا برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده شده و می‌شود. امروزه فندق جادوگر در قالب ژل، کرم و پماد در داروخانه‌ها در دسترس است.

فندق جادوگر در درمان بوی بد زیر بغل تاثیر بسزایی دارد. مالیدن کرم، ژل یا پماد فندق جادوگر بر روی زیربغل، پوست و منافذ را منقبض کرده و می‌بندد. هرچه منافذ شما کوچک‌تر باشند، بدنتان عرق کمتری تولید خواهد کرد.

علاوه بر مورد بالا، مالیدن فندق جادوگر برروی زیربغل، pH پوست را کاهش داده و همین موضوع بقای باکتری‌ها را سخت می‌کند.

با از بین رفتن باکتری‌ها، عرق شما بوی بدی نخواهد داشت. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از فندق جادوگر، بهتر است قسمتی از آن را روی پوست بازو ریخته و اگر پس از ۵ دقیقه، حساسیت پوستی رخ نداد دیگر برای همیشه از آن استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

همه افراد گهگاهی زیر بغل خود را بدبو خواهند کرد. این کاملا طبیعی است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر بوی بد زیر بغل شایع‌تر باشد، می‌تواند مانع زندگی روزمره شود.

هیپرهیدروزیس و برومهیدروزیس هر دو می توانند باعث ناراحتی و مشکلات اجتماعی شوند. در این صورت، فرد باید با پزشک صحبت کند.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x