اخبار خودرو

رفع صدای تیغه برف پاک کن بدون تعویض آن

صدایی که تیغه برف پاک کن به دنبال پاک کردن برف یا باران از خود تولید می‌کند می‌تواند چندین علت داشته باشد. اما برای رفع صدای تیغه برف پاک کن حتما نیازی نیست که آن را تعویض کنید. در این مقاله با تلنگر همراه باشید تا راه حل این مشکل را به شما بگوییم.

به گزارش تلنگر؛ اگر برف پاک کن ماشین شما هم دچار مشکل شده است رفع صدای تیغه برف پاک کن یک کار واجب است. چرا که علاوه بر آزاری که به گوش می‌رساند می‌تواند به شیشه جلو ماشین نیز آسیب وارد کند و بعد از چند وقت روی آن خش بیاندازد. پس صدای تیغه برف پاک کن را جدی بگیرید. اگر به این مشکل نرسید قطرات آب و زباله‌ ها را به سختی از روی شیشه خودرو پاک می‌ کند.

فهرست مطلب

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است سبب ایجاد صدا دادن برف پاک کن خودرو هنگام بارش ها می‌شود. این موارد عبارتند از:

آلوده و کثیف بودن شیشه خودرو

آلوده و کثیف بودن شیشه خودرو

یکی از دلایلی که صدای تیغه برف پاک کن را در می آورد، تجمع خاک و گرد و غبار بر روی شیشه خودرو و بارش بارن و ایجاد گل و لای در میان تیغه برف پاک کن و شیشه ماشین می شود و در نتیجه حرکت تیغه بر روی کثیفی ها باعث ایجاد صدای جیر جیر برف پاک کن می گردد.

کثیف شدن تیغه های برف پاک کن

همانطور که آلودگی ها و گرد و خاک به مرور بر روی شیشه خودرو جمع می شوند، بر روی تیغه های برف پاک کن ماشین نیز جمع می شوند و حرکت آن بر روی شیشه را دچار سروصدا می کند. به همین خاطر بهتر است تا علاوه بر تمیز کردن شیشه، با یک دستمال نمدار نیز نسبت به تمیز کردن تیغه های برف پاک کن اقدام کنید تا از صدای جیر جیر برف پاک کن جلوگیری شود.

کهنه و قدیمی شدن تیغه های برف پاک کن

معمولا عمر تیغه های برف پاک کن خودرو با توجه به آب و هوا و محیطی که در آن قرار دارند، حدود ۲ تا ۳ سال است. در نتیجه به مرور زمان قسمت لاستیکی تیغه ها از بین می رود و تیغه ها حالت سفت و خشک پیدا می کنند و به همین خاطر باعث ایجاد صدای جیر جیر برف پاک کن می شود.

خشکی سطح شیشه

هنگامی که شیشه ماشین خشک است هرگز نباید از برف پاک کن استفاده کرد چرا که باعث آسیب رسیدن به هر دوی آن ها و ایجاد صدای تیغه برف پاک کن می شود، بنابراین حتما پیش از استفاده از برف پاک کن خودرو، سطح شیشه ماشین را مرطوب و خیس کنید.

چگونه می‌توان از صدای تیغه برف پاک کن جلوگیری کرد؟

صدای برف پاک کن ها ممکن است اجتناب ناپذیر به نظر برسند، اما چند راه حل وجود دارد که به شما کمک می کند در آینده از این امر جلوگیری کنید:

تعویض تیغه‌های برف پاک کن

ساده ترین راهی که می‌توان صدای تیغه برف پاک کن را از بین برد، تعویض قطعه با یک نسخه کاملاً جدید است. این به طور کار معمول مشکل را برطرف می کند. اما می‌می‌خواهیم به شما روش هایی را آموزش دهیم تا این مشکل بدون تعویض برف پاک کن صورت گیرد.

اگر قطعه نامرغوب را با یک قطعه جدید جایگزین کنید، آن مکانیسم را به مشخصات کارخانه برمی گردانید. در مورد تیغه های برف پاک کن شما نیز همین امر صدق می کند.

تمیز کردن شیشه جلو پنجره

ما در بالا ثابت کردیم که خاک دشمن تجربه پاک کردن صاف شیشه جلو است، پس چرا سطح را پیشگیرانه تمیز نکنیم؟ بسیاری از پاک کننده های شیشه جلو، خواص موم مخلوط شده با محلول را ارائه می دهند، بنابراین آب و زباله ها به خود شیشه نمی چسبند، فقط به موم می چسبند.

این کار به این معنا می‌باشد که زباله های کمتری روی سطح شیشه شما جمع می شوند و شانس کمتری برای تجربه پاک کردن با صدای بلند خواهید داشت.

تیغه های برف پاک کن ماشین را تمیز کنید

برای آن که صدای تیغه برف پاک کن از بین برود نیاز است، ماهی یک بار تیغه های برف پاک کن ماشینتان را تمیز کنید. برای تمیز کردن تیغه ها می توانید از یک دستمال تمیز استفاده کرد. توجه کنید که این کار را با حوصله و ظرافت انجام دهید تا آسیبی به پره ها وارد نشود.

به تمیزی ماشین توجه کنید

تمیز کردن شیشه ماشن

اگر ماشین خود را تمیز نگه دارید، آلودگی کمتری روی سطوحی که به آنها اهمیت می دهید جمع می شود و مثلاً وقتی تیغه برف پاک کن را روی شیشه جلو می کشید، اصطکاک کمتری خواهید داشت.

تمیز کردن ماشین شما مزایای دیگری نیز دارد:

اگر بتوانید نشان دهید که به خوبی از خودروی خود مراقبت کرده اید، ارزش فروش مجدد شما بالاتر خواهد بود و این اطمینان را در خریدار ایجاد می کند که تصمیم مالی خوبی اتخاذ می کند. نگاه کردن به ماشین خود در حالی که به طور منظم آن را تمیز می کنید می تواند به شما کمک کند تا قبل از تبدیل شدن به یک مشکل واقعی، مشکلات را تشخیص دهید.

انواع صداهای برف پاک کن

موارد دیگری که ممکن است رخ بدهد و منجر به تولید انواع صدای تیغه برف پاک کن بشود را اینجا با هم بررسی خواهیم کرد.

هموار نبودن سطوح

اگر به قسمت لاستیکی که با شیشه جلوی شما در تماس است دقت کنید، متوجه خواهید شد که یک قسمت صاف و یک گوشه وجود دارد. برای اینکه روی سطح صاف شیشه با کمترین مقاومت بلغزانید، قسمت صاف باید با سطح صاف شیشه همسطح شود.

اگر زاویه متفاوت باشد یا به هر طریقی خاموش باشد، برف پاک کن ها با گیر کردن های پی در پی مواجه می شوند. هنگامی که با سرعت اتفاق می افتد، مانند یک “پچ پچ” سریع به نظر می رسد و می تواند بسیار آزار دهنده باشد. با تماشای ویدیوی زیر زاویه برف پاک کن های شیشه جلو خود را تنظیم کنید.

صدای تیغه برف پاک کن به صورت کوبیده شدن

اگر هنگام اجرای برف پاک کن های خود صدای کوبیدن می شنوید، ممکن است مشکل ناهماهنگی داشته باشید. ممکن است طول یک برف پاک کن اندازه نباشد و در حین تکان دادن به جلو و عقب به یکدیگر برخورد می کنند.

این مورد جزو گزینه هایی می باشد که شما به تنهایی نمی توانید آن را تعمیر کنید، بنابراین توصیه می کنیم نزد یک تعمیرکار ماهر بروید تا وضعیت تیغه های برف پاک کن شما را بررسی کند.

صدای خراش تیغه برف پاک کن

خراش انداختن برف پاک کن

اگر صدای خراشیدن مشخصی مانند ناخن روی تخته گچی شنیدید، فوراً برف پاک کن ها را متوقف کنید و برای بررسی آن ها خارج شوید. به احتمال زیاد، این به دلیل وجود تکه های تیز سنگی در برف پاک کن شیشه جلو است. این موضوع می تواند سبب ایجاد خط و خش بر روی شیشه های خودرو شود؛ بنابراین در صورتی که این صدا را احساس کردید هرچه سریع تر برای رفع آن اقدام کنید.

چرا برف پاک کن های شما در موقعیت اشتباه متوقف می شوند ؟

برف پاک کن های خودرو به دلایلی ممکن است به حالت خوابیده بازنگردند. درک هر یک از دلایل بالقوه چنین مشکلی به شما در رفع مشکل کمک می کند و در نتیجه در زمان و تلاش شما در طول مسیر صرفه جویی می کند. در زیر چندین مورد از رایج ترین دلایلی که برف پاک کن خودرو به حالت استراحت باز نمی گردد آورده شده است.

انسداد در جارو کردن برف پاک کن

در موارد خاص، یک یا هر دو بازوی برف پاک کن خودرو می تواند در امتداد جاروی استاندارد خود بسته شود. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که شیشه جلو در یخ، برف یا برف پوشیده می شود. در چنین مواردی، بازوی برف پاک کن مورد نظر به این انسداد برخورد می کند و در نتیجه از ادامه حرکت آن جلوگیری می کند. به این ترتیب، به موقعیت استراحت یا پارک بر نمیگردد.

چگونه صدای تیغه برف پاک کن را رفع کنیم

این دست از مشکلات با پاک کردن شیشه جلو از انسداد زیرین برطرف می شود. این کار معمولاً شامل خراشیدن یخ از شیشه جلوی خودرو است تا بازوی برف پاک کن بسته شده را آزاد کند.

موتور ضعیف برف پاک کن

مانند هر موتور دیگری، موتور برف پاک کن خودرو با افزایش سن شروع به سایش می کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، موتور اغلب به حدی ضعیف می‌شود که در صورت مواجهه با حداقل مقاومت، نمی‌چرخد. این به راحتی هنگام کار برف پاک کن خودرو روی شیشه جلو خشک یا نیمه خشک مشاهده می شود.

در چنین شرایطی، برف ‌پاک‌کن‌ های یک وسیله نقلیه اغلب به آرامی کشیده می‌شوند یا کار می‌کنند. در موارد شدید، این امر حتی می‌تواند همراه با شیشه جلو خیس اتفاق بیفتد و اغلب مانع از تکمیل چرخه برف پاک ‌کن ‌های خودرو می ‌شود.

وقتی موتور برف پاک کن خودرو با افزایش سن شروع به ضعیف شدن می کند، تعویض آن اجتناب ناپذیر می شود. در موارد خاص، این ممکن است نیاز به تعویض گیربکس برف پاک کن نیز داشته باشد. با این حال، این به شدت به طراحی دقیق برف پاک کن و گیربکس خودرو بستگی دارد.

انتقال آسیب یا اتصال برف پاک کن

آیا می‌توان برف پاک کن را تنظیم کرد

گیربکس برف پاک کن خودرو خروجی چرخشی موتور را از طریق یک سری اتصالات به واحد رله بازوهای برف پاک کن منتقل می کند. این به نوبه خود باعث می شود که هر دو بازوی برف پاک کن خودرو همانطور که در نظر گرفته شده است جارو شوند، در حالی که حرکات هر دو بازوی برف پاک کن را با یکدیگر هماهنگ می کند. با این حال، این اتصال می تواند با افزایش سن فرسوده شود و باعث شود که انتقال برف پاک کن در یک موقعیت بچسبد.

یک گیربکس برف پاک کن آسیب دیده یا بیش از حد فرسوده شده معمولاً ضمانت تعویض دارد. در موارد خاص، ممکن است تعویض موتور برف پاک کن سیستم نیز معقول باشد. با این حال، موقعیت های دیگر به دلیل طراحی یکپارچه هر جزء، چنین جایگزینی را ضروری می کند.

بازوهای برف پاک کن نادرست نصب شده اند

امکان آن که برف پاک کن شما دچار ناهماهنگی پس از تعویض موتور/گیربکس شده باشد هست. این امکان نیز وجود دارد که بازوهای برف پاک کن خود را در زاویه نادرست در هنگام تکمیل چنین تعمیراتی دوباره نصب کنید. به نوبه خود، پس از رسیدن به موقعیت “پارک” موتور برف پاک کن ها دیگر در پایین شیشه جلوی شما متوقف نمی شوند.

این وضعیت را می توان به راحتی با تکمیل روش بازنشانی که در زیر توضیح داده شده است، برطرف کرد. این روش به خودی خود تنها چند دقیقه طول می کشد تا تکمیل شود و می توان با استفاده از ابزارهای دستی اولیه آن را تسهیل کرد.

آیا می‌توان برف پاک کن را تنظیم کرد؟

در صورت لزوم، واقعاً می توان به صورت دستی موقعیت “پارک” برف پاک کن های شیشه جلو خودرو را بازنشانی کرد. انجام این کار مستلزم جابجایی هر برف پاک کن در موقعیت مورد نظر زمانی است که خود موتور یا گیربکس برف پاک کن در حالت استراحت است. این کار با برداشتن بازوهای برف پاک کن در نقطه اتصال آنها با انتقال برف پاک کن انجام می شود.

شما می‌توانید با انجام ۵ مرحله زیر مجدد برف پاک کن خود را تنظیم کنید

نحوه اتصال بازوهای برف پاک کن خودرو را تعیین کنید

اکثریت قریب به اتفاق بازوهای برف پاک کن خودرو به یکی از دو روش متصل می شوند. اولین مورد شامل استفاده از پایه مخصوص مهره ای و مخروطی شکل است. در این آرایش، بازوهای برف پاک کن خودرو به صورت فشرده در جای خود قرار می گیرند، زیرا مهره بلوط یا مهره قفلی به طور ایمن سفت می شود. سبک رایج دیگر بازوی برف پاک کن دارای زبانه قفلی است که قبل از برداشتن آن باید به سمت بیرون کشیده شود.

هر دو بازوی برف پاک کن را بردارید

تمیز کردن تیغه های برف پاک کن

هر دو بازوی برف پاک کن خودروی خود را با استفاده از روش صحیح مطابق آنچه در مرحله ۱ توضیح داده شد، بردارید. هر دو بازوی برف پاک کن را پس از برداشتن کنار بگذارید.

بررسی چرخه موتور برف پاک کن

برف پاک کن های وسیله نقلیه خود را در وضعیت «روشن» قرار دهید، در حالی که اطمینان حاصل کنید که گیربکس برف پاک کن همانطور که در نظر گرفته شده است می چرخد. در مرحله بعد، برف پاک کن های خود را خاموش کنید و منتظر بمانید تا تمام حرکت انتقال دهنده برف پاک کن متوقف شود.

بازوهای برف پاک کن را در موقعیت پارک دوباره نصب کنید

اکنون بازوهای برف پاک کن خودروی خود را مجدداً نصب کنید، و در عین حال اطمینان حاصل کنید که آنها تا حد امکان به محل استراحت طبیعی یا پارک خود نزدیک هستند. مطمئن شوید که هر دو بازوی برف پاک کن در جای خود محکم شده اند.

تست برای اطمینان از عملکرد صحیح

اکنون یک بار دیگر برف پاک کن های وسیله نقلیه خود را می چرخانید. با دقت مراقب باشید تا مطمئن شوید که هیچ یک از برف پاک‌کن‌ها به یکدیگر متصل نمی‌شوند، نمی‌چسبند یا با یکدیگر تماس پیدا نمی‌کنند. به همین ترتیب، بررسی اینکه هر برف پاک کن به صورت دلخواه به حالت استراحت باز می گردد، مهم است.

آیا رانندگی با برف پاک کن های گیر کرده یا خراب ایمن است ؟

یا رانندگی با برف پاک کن های گیر کرده یا خراب ایمن است

در اولین قدم این موضوع بستگی به این دارد که شما در چه فصلی رانندگی می کنید، اما به طور کلی هرگز رانندگی بدون برف پاک کن های شیشه جلوی خودرو “ایمن” تلقی نمی شود. همانطور که در بالا ذکر شد، برف پاک کن های شیشه جلو خودرو برای افزایش ایمنی راننده، با ارائه حداکثر دید، حتی زمانی که شرایط آب و هوایی کمتر از حد مطلوب است، طراحی شده اند.

سخن پایانی

برف پاک کن هایی که به درستی کار می کنند، آب باران را از شیشه جلوی خودرو می ریزند و در نتیجه حواس پرتی های غیر ضروری را حذف می کنند.

در صورت بارندگی شدید، نقص برف پاک کن شیشه جلو می تواند به راحتی شما را از جاده خارج کند. بدتر از آن، تلاش برای رانندگی در یک باران شدید، بدون استفاده از برف پاک کن خودرو، می تواند به راحتی منجر به برخورد شود. این به نوبه خود، خطر قابل توجهی از آسیب یا حتی مرگ را به همراه دارد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x