سینما و تئاتر

شخصیت رهی اردکانی در سریال سرزمین مادری کیست؟

رهی اردکانی در سریال سرزمین مادری شخصیتی شجاع و دلیر و مستحکم را به نمایش می‌گذارد. از آنجا که این مجموعه تلوزیونی تمامی وقایع را نمی‌تواند به نمایش بگذارد؛ ناگفته‌های رهی اردکانی را می‌توانید در ادامه این مقاله مطالعه کنید.

به گزارش تلنگر؛ رهی اردکانی شخصیت اصلی سریال تلویزیونی «سرزمین مادری» است که ما شاهد زندگی وی از سال ۱۳۲۰ ه‍.ش تا پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ایران را در بستر زندگی یک پسربچه به تصویر می‌کشد. کودکی رهی اردکانی را در فصل اول علی شادمان بازی کرده است.

رهی اردکانی کیست؟

رهی اردکانی در جوانی

رهی در خانواده‌ای دین دار که ساکن روستایی در بختیار بودند به دنیا می‌آید. هنگامی که او نوزاد بود پدرش را در بمباران متفقین از دست می‌دهد. مادر رهی از روستا می‌رود و به تهران می‌آید. هنگامی که به تهران می‌رسند، رهی به یک خانواده توده‌ای سپرده می‌شود. اما در آن خانواده زیاد نمی‌تواند بماند و به دنبال برخی رخ دادن اتفاقاتی او به یک خانواده درباری سپرده می‌شود.

در داستان این سریال، نقش یک خانواده کاملا منفی، ستمگر، سلطنت طلب و فاسد به خانواده‌ای به نام «بختیاری» داده شده است. این خانواده به آزار و اذیت یک خانواده روشنفکر، وطن پرست و مظلوم «اردکانی» می‌پردازد. در قسمتی از سریال، یک عضو از خانواده «بختیاری» می‌گوید: «مادر نزاییده که یک اردکانی یک بختیاری را…»، بدین ترتیب آن خانواده نماینده فرهنگ و هویت بختیاری معرفی می‌شود. این تعمیم قومیتی با واکنش‌های منفی بسیاری از مردم بختیاری مواجه شد. بازیگران نقش رهی اردکانی در سریال سرزمین مادری

سریال سرزمین مادری روایت گر زندگی رهی اردکانی در سه مقطع سه مقطع کودکی، جوانی و میانسالی است که هرکدام از این دوره‌ها یک فصل را به خود اختصاص می‌دهند. علی شادمان نقش کودکی، شهاب حسینی نقش جوانی و آرش مجیدی نقش میانسالی این کاراکتر را بازی کرده‌اند.

رهی اردکانی چگونه شخصیتی داشت؟

رهی اردکانی که بود؟

شجاعت و جسارت رهی شخصیتی شجاع و جسور است. او در برابر ظلم و بی‌عدالتی ایستادگی می‌کند و از ترس و خطر نمی‌ترسد. او همچنین تفکر انتقادی داشت و با توجه به کنجکاوی که داشت به طور مداوم به دنبال حقایقی بود که دیگرا سعی در پنهان کردن آن‌ها داشتند.

ایمان و اعتقاد رهی شخصیتی با ایمان و اعتقاد است. او به ارزش‌های انسانی و عدالت پایبند است. شخصیت نمادین رهی اردکانی در سریال سرزمین مادری، نماینده‌ای از مردم ایران معرفی می‌شود که در طول دوران مبارزه برای آزادی و استقلال می‌جنگد.

رهی اردکانی چه کرد؟

رهی در طول زندگی خود با مشکلات‌ زیادی مواجه است؛ اما هیچگاه دست از گشتن به دنبال هویتش و معنای زندگی خود بر نمی‌دارد. او در انتها به یک انقلابی تبدیل می‌شود و در راه انقلاب شروع به مبارزه می‌کند.

سریال سرزمین مادری به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی علیرضا طالب‌زاده، تاریخ سیاسی-اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ را در بستر زندگی رهی اردکانی که از زمان کودکی او به تصویر کشیده می‌شود. شما می‌توانید زندگی‌نامه رهی را در این سریال در قالب دو فصل ساخته شده است و در فصل اول، کودکی رهی به تصویر کشیده می‌شود.

در قسمت‌های اولیه سریال سرزمین مادری روی معرفی شخصیت جواد اردکانی با بازی امیر آقایی، تفکرات و رفتارش به عنوان یک معلم توده‌ای در مدرسه و همچنین جدایی‌اش از خانواده‌ای درباری تمرکز می‌شود.

ناپدری رهی اردکانی

پدر رهی اردکانی کیست؟

امیر آقایی که در این سریال نقش جواد اردکانی، یک معلم توده‌ای است. او با استایل شانه زدن موها، سبیل‌های پرپشت و عینک قاب مشکی روی چشم و سیگاری که گوشه‌ لبش دارد، در ظاهر توانسته بود بسیار زیاد به این نقش نزدیک شود اما مسئله مهمتر، شیوه رفتار و نگاه کردن و جدیت او در گفت‌وگو بود.

با اقتدار راه ‌رفتن این معلم توده‌ای، یک کلام بودن حرفش و کوتا نیامدن ازموضعش نقاط مهم این شخصیت هستند. با اینکه بارها شغلش به عنوان یک معلم به خاطر نرفتن زیر بار سازش با فرزندان خانواده‌های متصل به حکومت به خطر افتاده و بارها به انحای مختلف مورد تهدید قرار گرفته بود، اما ذره‌ای تردید در افکار و عقایدش دیده نمی‌شد. او به جای سازش، از در تهدید وارد می‌شد و از جایگاهش به عنوان یک روزنامه‌نگار و موقعیتی که برای افشاگری داشت برای حل مشکلاتش استفاده می‌کرد.

جواد اردکانی این تحکم را مقابل خواهر، بی‌بی‌، همسر و رهی هم به کار می‌گرفت. در مواجهه با اقدس‌الملوک و جایگاهش، کوچکترین تزلزلی به خرج نمی‌داد. با بی‌بی به خاطر تعلقات مذهبی‌اش شوخی می‌کرد و مدام اعتقادات او را با تمسخر زیر سوال می‌برد و نرمش چندانی مقابل همسر و فرزندانش نشان نمی‌داد.

رهی اردکانی چه ویژگی هایی داشت

با این حال رابطه‌اش با رهی متفاوت دیده می‌شد. او تمام تلاشش را به کار می‌گرفت تا رهی اردکانی نیز راه او را ادامه دهد و افکار و عقاید خودش را مدام به او گوشزد می‌کرد. از طرف دیگر دست به هرکاری می‌زد تا رهی اطلاعاتی درباره گذشته‌اش به دست نیاورد و کماکان خودش را از خانواده آن‌ها بداند و تمام تلاشش بر این استوار بود که او را براساس رفتار و عقاید خودش تربیت کند. حتی زمانی که رهی توسط پسر غلام قصاب مورد ضرب و شتم قرار گرفت دلجویی خالصانه‌ای از او نکرد و حتی به این پسر تشر زد که چرا از خودش ضعف نشان داده و کتک خورده است.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۱ / ۵. تعداد آرا: ۱۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آیلین:)
4 ماه قبل

سلام ببخشید یک سوال
رهی بلاخره به ارث می‌رسه یا نه ؟

دکمه بازگشت به بالا
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x