خانواده

معرفی 15 نوع شربت خنک و تابستانی + طرز تهیه

درست کردن شربت خنک و تابستانی، برای هه ما در فصل گرما واجب می شود. زیرا گرمای تابستان طاقت فرسا است و با نوشیدنی های خنک می توان این گرما را تا حدودی تحمل کرد

به گزارش تلنگر؛ شربت خنک و تابستانی انواع مختلفی دارد، که شما می توانید با توجه به سلیقه و ذائقه خود شربت مورد نظر را تهیه کنید. در این مقاله به معرفی خوشمزه ترین شربت های تابستانی می پردازیم.

انواع شربت خنک و تابستانی

شربت‌ها به عنوان یکی از بهترین انواع نوشیدنی‌‌ها هم در تابستان و هم دیگر فصول سال، پرطرفدار هستند. انواع مختلفی از شربت‌ها با متریال و در نتیجه رنگ‌ها و طعم‌های متفاوت وجود دارند که هر کدام سلیقه افراد را پوشش می‌دهند.

از انواع شربت مجلسی، شربت ضد عطش، شربت رنگی و شربت با عرقیات گیاهی هم در کنار غذا یا بعد از وعده اصلی غذایی و هم برای رفع عطش در ساعات مختلف روز و ماه رمضان استفاده می‌شود.

شربت زنجبیل

اگر به نوشیدن انواع شربت‌های سنتی علاقه دارید، پس حتما از ترکیب طعم زنجبیل تازه با آب لیمو ترش نیز بی‌نهایت لذت می‌برید. این نوشیدنی یکی از خوش عطر و طعم‌ترین شربت‌های خانگی است که بسیار ساده و سریع آماده می‌شود.

برای درست کردن این شربت، بهتر است از زنجبیل تازه استفاده کنید. در طرز تهیه شربت زنجبیل، ابتدا باید شکر را داخل یک کاسه بریزید. سپس پوست نازک و زرد رنگ روی لیموها را با کمک رنده بسابید و به شکر اضافه نمایید.

توجه داشته باشد که قسمت سفید رنگ پوست لیمو طعم تلخی دارد و موجب تلخ شدن شربت می‌شود. بنابراین در رنده کردن پوست لیمو دقت کنید

شربت دارچین نوع دیگر از شربت خنک و تابستانی

«شربت دارچین» یکی از آن شربت خنک و تابستانی برای روز‌های گرم تابستان است که به رفع عطش نیز کمک زیادی می‌کند. این نوشیدنی را علاوه بر استفاده به صورت ساده، می‌توانید در ترکیب با دیگر نوشیدنی‌ها و شربت‌ها هم به کار ببرید.

از شربت دارچین برای از بین بردن نفخ و بهبود عملکرد سیستم گوارشی استفاده می‌شود. یعنی علاوه بر این که طعم جذابی دارد، می‌توان از خواص و فواید دارچین در رژیم غذایی هم بهره برد.

برای درست کردن شربت دارچین با چوب دارچین،‌ باید چوب‌های دارچین را با مقداری شکر در آب، بجوشانید. بعد از این که شکر حل و محلول غلیظ شدند، آن‌ را صاف کنید. شربت دارچین را بعد از صاف کردن، با تکه‌های یخ میل کنید.

می‌توانید این نوشیدنی تابستانی را در بطری‌های دربسته بریزید و هنگام درست کردن شربت، با مقداری آب حل کنید. سپس آن را سرو کنید.

 شربت نعناع

شربت نعنا

«شربت نعنا» که یک  شربت خنک و تابستانی است. با برگ‌های تازه و عطر با طراوت و جذابی که دارد، یکی از دلچسب‌ترین و مفیدترین انواع شربت با عرقیات گیاهی است. معمولاً در طرز تهیه شربت نعناع تازه و خوشمزه از نعنای تازه استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید این نوشیدنی خوش‌طعم را با عرق نعنا نیز آماده کنید.

از طرف دیگر ترکیب شربت نعنا با گلاب یا لیمو می‌تواند طعم این شربت خوشمزه را تا حد زیادی تغییر دهد و دلچسب‌تر کند. درست کردن شربت نعناع خانگی با برگ تازه نعنا در خانه کار بسیار ساده‌ای است که خواص نعنا را هم برای سلامتی در خود دارد.

اگر مقداری نعنا تازه تهیه کنید می‌توانید در کمتر از ۱ ساعت یک شربت فوق‌العاده خوش‌طعم آماده کنید. مصرف شربت نعنا به هضم غذا کمک و از ایجاد نفخ معده جلوگیری می‌کند.

از انواع شربت خنک و تابستانی؛ شربت زرد آلو

«شربت زردآلو» نیز از شربت خنک و تابستانی محسوب می شود. با عطر فوق‌العاده‌ای که دارد، یکی از خوش‌طعم‌ترین انواع شربت مجلسی مناسب پذیرایی است که معمولاً به روش‌های متفاوتی آماده می‌شود. به طور کلی طرز تهیه شربت زردآلو شباهت زیادی به شربت‌های خانگی دیگر دارد، اما شما می‌توانید این نوشیدنی را هم با میوه تازه و هم میوه خشک زردآلو تهیه کنید.

شربت زردآلو به دلیل عطر و طعم بی‌نظیری که دارد می‌تواند انتخاب مناسبی برای پذیرایی از مهمان‌ها در فصل تابستان نیز باشد. برای درست کردن این شربت،‌ ابتدا باید زردآلوها را بشویید و به صورت درسته داخل قابلمه بریزید. سپس ۲ لیتر آب و یک لیوان شکر به آن اضافه کنید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید.

شربت گلاب

شربت گلاب یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌عطرترین شربت‌های ایرانی است که با عصاره گل محمدی، شکر و ترکیب چاشنی‌های دیگر مثل زعفران، آبلیمو، نشاسته و … درست می‌شود. تهیه شربت گلاب با گل محمدی یا گل سرخ تازه علاوه بر خاصیت انرژی‌زایی، به تقویت قوای جنسی نیز کمک می‌کند که از جمله خواص گلاب است. همچنین برای روزهای گرم تابستان، یک نوشیدنی مناسب برای رفع عطش است.

مواد لازم برای تهیه شربت گلاب ساده 

شربت گلاب

• آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۶ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• گلاب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• برگ خشک گل محمدی: به میزان دلخواه (برای تزیین)

در ابتدای کار، شکر و آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و دانه‌های شکر حل شوند. سپس حرارت را کم کنید و صبر کنید تا محلول به دست آمده، غلظت کافی پیدا کند.

میزان غلظت به سلیقه شما بستگی دارد. می‌توانید شکر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

بعد از قوام پیدا کردن شیره شکر، گلاب را به محلول بیفزایید و دوباره مواد را حرارت دهید تا وقتی که مایع شروع به جوشیدن کند. در صورت دلخواه می‌توانید مقداری رنگ خوراکی (از هر نوع و رنگی) را به شربت اضافه کنید.

بعد از ۲ تا ۳ دقیقه از زمان جوشیدن، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید از دما بیفتد. شربت گلاب را بعد از سرد شدن، در بطری‌های شیشه‌ای بریزید و در جای خنک نگهداری کنید. برای تهیه انواع عرقیات از جمله گلاب و عرق بیدمشک به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش انجام دهید.

برای درست کردن شربت گلاب، این محلول را با مقداری آب سرد مخلوط کرده و روی آن را با برگ‌های گل محمدی تزیین کنید. برای خوش‌طعم و خوشرنگ‌ شدن هم می‌توانید از آب میوه‌های مختلف مثل آب پرتقال، آب آلبالو، زعفران و … استفاده کنید.

شربت گل پنیرک از مفید ترین شربت خنک و تابستانی

در این شربت خنک و تابستانی، گل پنیرک گیاهی شگفت‌انگیز با خواص درمانی و تغذیه‌ای فراوان است. این گیاه دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و محافظت از کبد است. همچنین گل پنیرک حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی مانند ویتامین‌های A، B، C، E، اینولین، موسیلاژ، فنل‌ها، فلاونوئیدها، اسیدهای چرب ضروری، فیبر، کلسیم، منیزیم، روی، سلنیوم و پتاسیم است.

برای شروع ۳ قاشق گل پنیرک را در نصف لیوان آب خیس می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به مدت ۳۰ دقیقه داخل آب بماند. بعد از نیم ساعت مخلوط را از صافی رد می‌کنیم. مخلوطی که در این مرحله به دست می‌آوریم به رنگ آبی است.

۲ لیوان آب سرد را به همراه ۴ لیوان شکر داخل قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم، بعد از اینکه شکر حل شد و شروع به جوشیدن کرد آب نصف یک لیموی تازه را به آن اضافه می‌کنیم.

بعد از ۱۰ دقیقه جوشیدن نصف لیوان گلاب و زغفران دم کرده را به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد، بعد از اینکه شربت کمی غلیظ شد قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و مخلوط را داخل یک ظرف می‌ریزیم تا خنک شود و به دمای اتاق برسد.

در مرحله آخر شربت را به مقدار موردنیاز داخل لیوان می‌ریزیم و به آن تخم شربتی که قبلا در آب خیس کرده‌ایم را اضافه می‌کنیم سپس عصاره‌ی آبی رنگ گل پنیرک را به آن اضافه می‌کنیم.

 شربت تخم شربتی

تخم شربتی

ابتدا باید تخم شربتی را داخل یک صافی نرم بریزید و ۲ تا ۳ بار آن را زیر آب سرد بشویید بعد به اندازه ۲ بند انگشت روی آن آب ولرم بریزید و اجازه دهید ۲ تا ۳ ساعت در دمای اتاق بماند تا باز شود. بعد آن را با شکر ، آبلیمو و گلاب و ۴ لیوان آب خوب مخلوط کنید و برای مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا آماده و طعم دار شود.

شربت خاکشیر خنک کننده عالی از انواع شربت خنک و تابستانی

تنوع شربت خاکشیر بسیار زیاد است و می‌توان این شربت را با ترکیب‌های متفاوتی می‌توان تهیه‌ کرد. به همین دلیل برای پذیرایی از مهمانان عالی است. مثلا می‌توانید با کمی گلاب و عسل یک شربت خنک و خوشمزه برای مهمانی تابستانی خود آماده کنید. یا می‌توانید به این نوشیدنی برخی افزودنی‌های گیاهی مانند کاسنی، بیدمشک و بهار نارنج هم اضافه کنید.

شربت توت فرنگی

شربت توت فرنگی یکی از شربت‌های لوکس تابستانی است. اگر عاشق طعم شربت‌های خانگی و مجلسی هستید، حتماً تا حدودی هم با طرز تهیه شربت توت فرنگی آشنایی دارید. شربت توت فرنگی را می‌توانید به سادگی در خانه آماده کنید.

طرز تهیه شربت توت فرنگی خوشرنگ و مجلسی به ۳ روش شربت توت فرنگی با مربا، بدون مربا و با توت فرنگی یخ زده و فوت و فن شربت توت فرنگی بیشتر از سایر رسپی‌ها پرطرفدار است.

شربت آلبالو

یکی از شربت‌های دوست‌داشتنی تابستانی، شربت آلبالو بوده که به دلیل رنگ زیبا و طعم شیرین و گوارای خود، بسیار مناسب سرو در میهمانی‌ها است.

صرف‌نظر از میزان شکری که در شربت آلبالو وجود دارد و می‌تواند افت قند خون شما را مرتفع نماید، به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، می‌تواند جایگزین سایر نوشیدنی‌های مضر و گازدار شده و در فصل تابستان از گرمازدگی و تشنگی مفرط جلوگیری کند.

آماده‌سازی شربت خنک و تابستانی آلبالو در حین اینکه لذت بسیار داشته و آسان است، فقط یک نکته دارد و آن هم جداکردن آلبالوهای خراب پیش از پختن با شکر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را برش بزنید.

شربت آب‌لیمو

تخم شربتی

هر زمان از تابستان که شربت‌های آماده در دسترس نباشند، به‌راحتی می‌توانید لیموترش را برش‌زدن و آب و پالپ آن را در لیوانی بچکانید تا در نهایت یک نوشیدنی خنک تابستانی و گوارا برای خود مهیا کنید.

همان‌طور که می‌بینید تهیه این شربت خنک و تابستانی نسبت به بسیاری از شربت‌ها به زمان آماده‌سازی خاصی نیاز نداشته و فقط بستگی به این دارد که لیموی تازه یا آب‌لیمو در منزل موجود باشد. این شربت به‌واسطه لیمو، علاوه بر خاصیت کاهش فشارخون و جلوگیری از سرطان، در فصل تابستان به شما کمک می‌کند تا آب بیشتری بنوشید و از گرمازدگی پیشگیری شود.

شربت پرتقال

پرتقال از جمله میوه‌های خوش‌عطر و خوش‌طعمی است که تقریبا کسی وجود ندارد که از اسانس فوق‌العاده طراوت‌بخش و شاداب‌کننده آن لذت نبرد.

ازاین‌رو نوشیدن آب‌پرتقال خواص بیماری از جمله تنظیم فشارخون، تقویت سیستم ایمنی و هیدراته کردن بدن را ارائه می‌دهد. اما به دلیل آنکه در فصل تابستان میوه تازه پرتقال یافت نمی‌شود، پیشنهاد می‌کنیم شربت آن را در فصل سرما تهیه کرده تا بتوانید در تابستان از آن به‌عنوان یک شربت خنک و گوارا بهره ببرید.پ

موهیتو

یکی دیگر از انواع شربت خنک و تابستانی طراوت‌بخش که خاصیت شاداب‌کنندگی فوق‌العاده بالایی دارد، موهیتو است. نوشیدنی تابستانی موهیتو با ظاهر ساده و البته جذب‌کننده خود، از ترکیب مواد دم‌دستی و مفیدی چون نعنای تازه، لیموترش، آب گازدار و شکر قهوه‌ای تشکیل می‌شود؛ بنابراین می‌توانید آن را به‌راحتی در منزل تهیه کنید. این نوشیدنی پرطرف‌دار با استفاده از رایحه دل‌انگیز نعنا و مقادیری آب‌لیمو، در رفع تشنگی و جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان، بسیار خوب عمل می‌کند.

آیس‌تی میوه‌ای

آیس‌تی به‌نوعی همان چای دارای یخ است که در نگاه دقیق‌تر، برای تهیه این نوشیدنی خنک و تابستانی، از مواد دیگری چون تکه‌های میوه، برشی از لیمو، شکر و برخی شیرین‌کننده‌ها و طعم‌دهنده‌های رایج نیز بهره برده می‌شود؛ بنابراین جدای از شربت‌ها و نوشیدنی‌های معمول، استفاده از آیس‌تی میوه‌ای نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای سرو در میهمانی‌های تابستانی و تأمین آب بدن باشد.

انواع کوکتل خنک

با اینکه اساسا در تهیه نوشیدنی‌های کوکتل از الکل به‌عنوان جز ثابت استفاده می‌شود، اما این نوشیدنی نیز در ایران بومی‌سازی شده و به فرم غیرالکلی، طرف‌دارانی چند پیدا کرده است؛ بنابراین برخلاف تعریف اصلی کوکتل، این نوشیدنی بر پایه ترکیب کردن چند نوع نوشیدنی یا آب‌میوه سرد متفاوت بوده که از شکر، یخ و طعم‌دهنده‌های دیگر نیز ممکن است در آن استفاده شود.

درهرصورت چیزی که مهم است انتخاب درست چند نوشیدنی خنک برای میکس شدن با هم است. برای مثال می‌توانید کوکتل آناناس و نارگیل یا سیب و توت‌فرنگی را امتحان کنید.

انواع میلک‌شیک خنک و شیرین

میلک شیک

میلک‌شیک‌ها از نوشیدنی‌های دلپذیر و دوست‌داشتنی فصل گرما و تابستان هستند که با تنوع خود، لیست منوی کافی‌شاپ‌ها را پرکرده و قدرت انتخاب زیادی به ما می‌دهند. البته شما می‌توانید این نوشیدنی‌های شیرین، خنک و گوارا با ظاهر فوق‌العاده جذاب را در خانه نیز تهیه کرده و از انرژی بسیاری که به بدن شما می‌دهند، سود ببرید. به دلیل اینکه بخش اعظم میلک‌شیک‌ها از بستنی و شیر تشکیل شده و مزه آن‌ها بسیار دلچسب است، فقط مراقب باشید که مصرف شیرینی زیاد آن، تعادل وزن شما را بر هم نزند.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x