خانواده

طرز تهیه آش مریض با عدس و برنج

آش مریض یک آش مقوی برای هنگامی است که مریض شدید. در طرز تهیه آش مریض از موادی استفاده می‌شود که هم غذای سبک هم مقوی و کامل است که کمبود ویتامین و مواد معدنی بدن را جبران می‌کند.

به گزارش تلنگر؛ آش مریض برای سرماخوردگی خواص زیادی دارد و به بهبود هرچه سریع‌تر کمک می‌کند. این آش بسیار پر انرژی و زود هضم است. همچنین برای بیماران تب‌دار عفونی نیز تهیه می‌شود و بسیار مفید است. همچنین نرم کننده مخاط سیستم تنفسی و دفع کننده است. لازم به ذکر است که در بسیاری از مواقع با یکی دو وعده مصرف این آش در هنگام سرماخوردگی، کل علائم آن فروکش می‌کند. در ادامه طرز تهیه آش مریض را به شما آموزش می‌دهیم.

بدون‌شک از سبزیجات بسیار مفید است که خواص بسیاری برای بدن دارد. اما یکی از معروف‌ترین خواص آن که برای بیماری سرماخوردگی مفید است، ویتامین موجود در پیاز است.

مواد مورد نیاز آش مریض با عدش و برنج

پیاز درشت ۱ عدد
گوشت چرخ کرده ۱۰۰ گرم
عدس یک و نیم پیمانه
برنج ۱ پیمانه
لپه نصف پیمانه
سبزی آش: جعفری و گشنیز ۱ کیلو
آبلیمو به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

طرز تهیه آش مریض با عدس و برنج

قبل از شروع فعالیت تهیه آش مریض باید از شب قبل از درست کردن آش مریض خوشمزه و خانگی ابتدا عدس و لپه را از شب قبل یا چند ساعت پیش از پخت خیس کنید و دو سه باری آب حبوبات را عوض کنید. برنج را نیز از یکی دو ساعت قبل خیس می کنیم.

مرحله اول

در ابتدا طرز تهیه آش مریض،باید برنج را با ۸ لیوان آب سرد روی اجاق گاز بگذارید تاآب برنج به درجه جوش برشد. وقتی آب جوش آمد کف روی برنج را می گیریم و کمی نمک می ریزیم و در ادامه صبر می کنیم تا با حرارت ملایم حدود نیم ساعت بپزد. درب قابلمه را به صورت نیمه باز می گذاریم چون برنج زود سر می رود.

طرز تهیه آش عدس برای سرماخوردگی

مرحله دوم

در این مرحله عدس و لپه را کگه از قبل خیس کرده‌اید به برنج اضافه می کنید تا با حرارت کم آرام بپزد. حدود یک ساعت و نیم بعد از  اضافه کردن لپه و عدس، سبزی آش را به آن اضافه کنید. همان طور که در مواد لازم طرز تهیه آش مریض گفتیم شبزی آش شامل جعفری و گشنیز است.

مرحله سوم

بعد از اینکه سبزی آش مریض را مواد اضافه در حال پخت کردیم یک قاشق مرباخوری پر زردچوبه، فلفل سیاه و کمی نمک اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در ادامه نوبت اضافه کردن گوشت چرخ کرده است. برای این کار گوشت چرخ کرده را با یک عدد پیاز درشت رنده شده + کمی نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط می کنیم. سپس مقدار خیلی کم از مواد گوشتی برمی داریم و با دست گرد می کنیم و داخل آش می ریزیم. توجه کنید چون آش داغ است به محض انداختن دانه مواد گوشتی سفت می شود و نیازی به قلقلی کردن گوشت نیست.

مرحله پنجم

بعد از اضافه کردن گوشت چرخ کرده به مواد درون قابلمه، درب آن را می گذاریم و صبر می کنیم تا آش با حرارت ملایم به پخت ادامه دهد و هر چند دقیقه یک بار هم بزنید تا آش ته نگیرد. وقتی که آش به طور کامل پخت یا اصطلاح لعاب انداخت نمک آش را تست می کنیم و با آبلیموی تازه سرو می کنیم.

فوت و فن طرز تهیه آش مریض

تهیه آش مریض با برنج و عدس

  • به جای پیاز می‌توانید از پیازچه به همراه چند حبه سیر نیز استفاده کنید.
  • اگر بیمار تب ندارد، می‌توان تکه ماهیچه گوسفندی نیز به آش اضافه کرد.
  • در صورت اضافه کردن ماهیچه، نمک دریا را بعد از پخت آن اضافه کنید.
  • می‌توانید از کمی پیاز، سیر و نعنا داغ برای تزیین آش استفاده کنید.
  • در طرز تهیه آش مریض با عدس و برنج می‌توان به جای لپه از نخود نیز استفاده کرد.
  • در طول پخت اگر آب آش کم بود عصاره و یا آب جوش به آش بی‌افزایید.
  • توصیه می شود برای آش برنج از فلفل سیاه بیشتری استفاده کنید و موقع سرو حتما آن را با آبلیموی تازه سرو کنید.
  • در صورتی که به گوشت دسترسی نداشتید می توانید از آب مرغ یا آب گوشت یا آب قلم در طرز تهیه آش مریض استفاده کنید.

سخن پایانی

طرز تهیه آش مریض که به شما آموزش دادیم، آش برنج از آش‌های خوشمزه و سنتی استان همدان می‌باشد. این آش به علت مقوی بودن و زود هضمی برای مریض بسیار مفید است. آش مریض همدانی به دلیل داشتن گشنیز و جعفری و آبلیمو برای سرما خوردگی مفید است. شما می توانید در آش برنج برای مریض از آب مرغ یا آب قلم به جای گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳.۳ / ۵. تعداد آرا: ۴

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x