اقتصاد بین الملل

سومین زنی که جایزه نوبل اقتصاد را برد کیست؟

کلودیا گلدین، استاد دانشگاه هاروارد، صبح امروز با عملکرد و تحقیقات ممتد خود در مورد زنان در محل کار، جایزه نوبل اقتصاد را اذعان خود کرد. او پس از الینور اوستروم در سال 2009 و استر دوفلو در سال 2019 سومین زنی در تاریخ شد که برنده این جایزه شد.

به گزارش تلنگر؛ کمیته اعطا جایزه گلدین را «به دلیل ارتقای درک ما از نتایج بازار کار زنان» اعطا کرد. گلدین بیش از ۲۰۰ سال داده‌های نیروی کار ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کرد و تحقیقات او برخی از افسانه‌ها را درباره شکاف دستمزد جنسیتی و مشارکت زنان در نیروی کار از بین برد.

در ایالات متحده، زنان در حال حاضر به ازای هر دلاری که یک مرد به دست می آورند، حدود ۸۲ سنت درآمد دارند. از نظر تاریخی، گلدین دریافت که تفاوت در تحصیلات و انتخاب های شغلی می تواند این شکاف جنسیتی در درآمد را توضیح دهد. اخیراً، گلدین دریافته است که عمده تفاوت درآمد فعلی بین مردان و زنان در یک شغل است. یعنی وقتی زن و مرد شغل یکسانی دارند، مردان حقوق بیشتری می گیرند. بنابراین، تحصیل و انتخاب شغل نمی تواند به طور کامل مقصر باشد.

برنده جایزه نوبل اقتصاد که بود؟

در عوض، تحقیقات او نشان می دهد که تفاوت درآمد را می توان، حداقل تا حدی، به خاطر مادر بودن مقصر دانست. در یک مطالعه روی دانشجویان MBA، گلدین و یک محقق دیگر دریافتند که مردان یک دهه پس از فارغ التحصیلی از مدرسه بازرگانی، به مراتب بیشتر از همتایان زن خود درآمد کسب می کنند. تفاوت درآمد عمدتاً به وقفه شغلی زنان و کاهش ساعات کار هفتگی مرتبط با تولد فرزند مرتبط بود.

حتی زمانی که مادرانی که قبلاً ساعات کاری خود را کاهش داده‌اند، به کار تمام وقت می‌روند، در رسیدن به مردان مشکل دارند. گلدین این پدیده را در مقاله‌ای تحقیقاتی که زندگی والدین را با پیاده‌روی مقایسه می‌کند، توضیح می‌دهد: «والدین بخشی از صعود شیب‌دار است که در طی آن مادران سرعت خود را کاهش می‌دهند، ساعات کار خود را کاهش می‌دهند، و گهگاهی شغل خود را برای مدتی ترک می‌کنند یا به زمان کمتری تغییر می‌دهند.

مشاغل و شرکت های فشرده اما لحظه ای وجود دارد که تقاضاهای مراقبت از کودک به شدت کاهش می یابد و زنان می توانند ساعات کار دستمزد خود را افزایش دهند و چالش های شغلی بیشتری را متحمل شوند. می‌توانیم آن لحظه را به صورت استعاری در نظر بگیریم، مانند زمانی که مادران به قله‌ای می‌رسند و سپس از آن سوی کوه پایین می‌روند. اما با وجود اینکه ساعات کار خود را افزایش می دهند، هرگز به وادی غنی برابری جنسیتی نمی رسند. ”

با توجه به تأثیر زایمان بر مسیرهای شغلی زنان، جای تعجب نیست که گلدین همچنین شواهد تحقیقاتی را برای «قدرت قرص» در کمک به پیشرفت زنان در محل کار ایجاد کرد. او شواهد قانع‌کننده‌ای پیدا کرد که نشان می‌دهد در دسترس بودن قرص‌های ضد بارداری با افزایش سن ازدواج زنان و افزایش زنان در برنامه‌های مدرک حرفه‌ای مرتبط است.

برنده جایزه نوبل اقتصاد استاد دانشگاه هاروارد

تحقیقات گلدین همچنین نشان می دهد که سوگیری جنسی در شکاف دستمزد جنسیتی نقش دارد. برای مثال، یکی از جذاب‌ترین مطالعات او نشان داد که چگونه ارکسترهای سمفونیک کاهش قابل‌توجهی در تعصب جنسیتی در هنگام اجرای آزمایش‌های کور مشاهده کردند. او و نویسنده همکارش با استفاده از داده‌های آزمایش‌های واقعی دریافتند که استفاده از صفحه نمایش برای پنهان کردن هویت نوازنده منجر به استخدام زنان بیشتر شده است.

با این حال، گلدین بیشتر به خاطر دیدگاه تاریخی اش در مورد پیشرفت زنان شناخته شده است. چندی پیش نبود که زنان به دلیل ازدواج، ازدواج، باردار بودن، بچه دار شدن یا بچه دار شدن از کار اخراج یا تنزل رتبه پیدا می کردند، از اعتبار و وام مسکن محروم می شدند، مجبور بودند از نام شوهرشان در کارت های اعتباری استفاده کنند، و با آنها رفتار متفاوتی می شد. نسبت به مردان همسان توسط IRS، سیستم تامین اجتماعی، و قوانین بازنشستگی دولت فدرال و ارتش، مشاغلی داشتند که جدا از مشاغل مردان آگهی می‌شد، محدودیت‌هایی در ساعات کاری و انواع مشاغلی که می‌توانستند داشته باشند، داشتند. او در یک مقاله کاری که در این ماه به NBER ارسال شد، نوشت.

گلدین در همان مقاله به انشعاب جنبش زنان در دهه ۱۹۷۰ به عنوان مانعی برای پیشرفت زنان اشاره می کند. گروه قابل توجهی از زنان در دهه ۱۹۷۰ ظهور کردند تا با حقوق مختلف زنان مخالفت کنند. این زنان احتمالاً مخالف برابری جنسیتی در پرداخت نبودند. با این حال، آنها نگران این بودند که برابری منجر به حمام های تک جنسیتی شود، زنان را مجبور به گرفتن موقعیت های رزمی، پایان دادن به نفقه و حمایت از فرزندان تحت تکفل و وادار کردن زنان به نیروی کار کند. او می گوید که نسخه مدرن این جنبش ضد زن همچنان یک «نیروی قدرتمند» است و به مخالفان سقط جنین، ازدواج همجنس گرایان و حقوق تراجنسیتی ها پیوسته است.

سفر او به دانشگاه احتمالاً برای او جایگاهی در ردیف اول برای چالش هایی که زنان در محل کار با آن ها مواجه می شوند، داد. در سال ۱۹۹۰، او با تبدیل شدن به اولین زنی که در بخش اقتصاد دانشگاه هاروارد تصدی مسئولیت می کند، سقف شیشه ای را شکست. لری سامرز، رئیس دانشگاه هاروارد، در طول دوران تحصیل خود در دانشگاه، پیشنهاد کرد که تفاوت‌های جنسیتی ذاتی می‌تواند دلیل عدم حضور زنان در حرفه‌های علوم و ریاضی باشد. حتی امروزه، اقتصاد به عنوان یک حوزه به شدت تحت سلطه مردان باقی مانده است. در حال حاضر، تنها هفت نفر از ۵۱ عضو هیأت علمی اقتصاد در هاروارد زن هستند.استاد دانشگاه هاروارد سومین زن برنده جایزه نوبل اقتصاد

برنده نوبل گلدین نشان دهنده یک پیروزی دوگانه برای زنان است. او نه تنها به دلیل برتری در حوزه اقتصاد که عرصه‌ای عمدتاً مردانه بود برنده شد، بلکه به دلیل تحقیقات نوآورانه خود در مورد پیشرفت زنان در محیط کار نیز این جایزه را دریافت کرد. به نظر می رسید مسائل زنان موضوعی برای برندگان جایزه نوبل امسال باشد. علاوه بر گلدین، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، جایزه صلح نوبل امسال را «به دلیل مبارزه با ظلم بر زنان در ایران و مبارزه برای ترویج حقوق بشر و آزادی برای همه» به دست آورد.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x