خانواده

طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی و خوشمزه + عکس

لازمه‌ی پخت یک خورش قیمه خوشمزه و لذیذ دانستن نکات و فوت کوزه‌گری آن است. در ادامه دستور پخت خورشت قیمه‌ی مجلسی و خوشمزه را شرح خواهیم داد.

به گزارش تلنگر؛ خورش قیمه از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که انواع بسیار متنوعی دارد و بیش از ۱۰ دستور خورش قیمه در کتاب‌های آشپزی به ثبت رسیده است. در ادامه به آموزش پخت خورشت قیمه مجلسی و خوشمزه خواهیم پرداخت.

مواد مورد نیاز برای پخت خورشت قیمه

مواد لازم برای ۶ نفر

گوشت گوسفند یا گوساله ۳۰۰ گرم
لپه خام ۱۰۰ گرم
پیاز یک عدد بزرگ
رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
گوجه‌فرنگی ۳ عدد
لیمو‌عمانی ۳ عدد
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
زعفران دم کرده به دلخواه
گلاب در صورت تمایل
دارچین در صورت تمایل
روغن به مقدار لازم

این مقدار مواد برای درست کردن خورش قیمه برای ۶ نفر است. برای درست کردن خورش قیمه مجلسی زعفرانی نذری محرم به مقدار بیشتر به نسبت تعداد افراد، مقدار مواد را چند برابر کنید.

مراحل طرز تهیه خورش قیمه

قیمه سیب زمینی

برای دستور پخت خورش قیمه نذری، بعد از آماده کردن مواد، باید گوشت را با پیاز سرخ کنید. همزمان لپه را هم آبکش کنید و به مواد اضافه کنید. رب گوجه را هم اضافه و کمی سرخ کنید. در آخر آب جوش را به مواد بیفزایید. بعد از اینکه خورشت قیمه پخت چاشنی‌های خورش را اضافه کنید. در نهایت وقتی خورش قیمه جا افتاد، آن را تزیین و سرو کنید.

مرحله اول؛ خیس کردن لپه‌های خورش قیمه

برای درست کردن خورشت قیمه مجلسی ابتدا باید لپه خام را بشویید و در یک ظرف گود بریزید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید لپه‌ها برای چند ساعت تا یک روز خیس بخورند. در این مدت تنها لازم است چند بار آب لپه‌ها را عوض کنید. این کار موجب می‌شود تا نفخ لپه از بین برود و مراحل پخت آن نیز بهتر و راحت‌تر انجام شود.

مرحله دوم؛ پیاز داغ را آماده کنید

در دستور پخت خورش قیمه مجلسی زعفرانی به روش قیمه نذری حرفه‌ای آمده است که ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید. وقتی که پیازها طلایی شد، رب گوجه‌ فرنگی را اضافه کنید و خوب تفت دهید. حالا زردچوبه را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود و سپس فلفل قرمز و در صورت تمایل کمی فلفل سیاه اضافه کنید.

مرحله سوم؛ تفت دادن گوشت و لپه قیمه

در سومین مرحله از طرز تهیه خورش قیمه مجلسی باید گوشت را که به اصطلاح «قیمه قیمه» کرده‌اید به مواد بالا اضافه کنید. برای خرد کردن گوشت تنها لازم است که آن‌ها را به اندازه‌های کوچک برش بزنید.

لازم نیست گوشت را زیاد تفت دهید، همین که کمی تغییر رنگ داد و سرخ شد کافی است. سپس لپه خام را به گوشت اضافه کنید و با گوشت تفت دهید. تفت دادن لپه طعم لذیذی به خورش شما می‌دهد و موجب می‌شود تا پخت آن نیز سریع‌تر انجام شود.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آب به خورش قیمه

حالا نوبت اضافه کردن آب‌ جوش به قیمه نذری است. لازم است که گوشت و لپه یک ساعت با آب بپزند سپس لیموعمانی را اضافه کنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن لیمو عمانی به خورش قیمه

بعد از پخت گوشت و لپه، نوبت به اضافه کردن لیمو عمانی به خورشت قیمه است. قبل از اضافه کردن لیمو عمانی حتماً چند سوراخ روی سطح آن ایجاد کنید و آن را به مدت یک ساعت در آب گرم قرار دهید. سپس لیمو را داخل خورشت بیندازید.

بعد از اضافه کردن لیمو عمانی اجازه دهید خورش قیمه نذری یک ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز باشد. قبل از اضافه کردن زعفران و نمک و دارچین، لیمو عمانی‌ها را از خورش بیرون بیاورید. حدود بیست دقیقه دیگر اجازه بدهید خورش قیمه روی حرارت ملایم بماند تا خوب جا بیفتد و غلیظ شود.

مرحله ششم؛ اضافه کردن گلاب و سرو خورش قیمه

در این مرحله یک قاشق غذاخوری گلاب یا نصف قاشق چای خوری پودر گل محمدی خشک به خورش قیمه اضافه کنید. میزان نمک و فلفل غذا را بچشید و در صورت لزوم کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

حدود بیست دقیقه دیگر اجازه بدهید خورشت قیمه روی حرارت ملایم بماند تا خوب جا بیفتد و غلیظ شود، در انتها یک قاشق غذاخوری گلاب یا نصف قاشق چایخوری گل محمدی به خورش قیمه اضافه کنید. خورش قیمه را با سیب زمینی سرخ کرده تزیین و با برنج سرو کنید.

نکات طرز تهیه قیمه

رب گوجه فرنگی را باید به‌اندازه‌ای تفت دهید که طعم و بوی خامی رب گرفته شود و کمی سرخ شود. بیش از حد سرخ کردن رب گوجه فرنگی باعث می‌شود طعم خورش تلخ یا بدمزه شود.

در صورت نبودن دارچین و هل می‌توانید از پودر دارچین و پودر هل استفاده کنید.

اگر خورش قیمه تان تلخ شد می‌توانید با استفاده از سیب‌زمینی تلخی آن را برطرف کنید.

هر چه بیشتر در خورش خود زعفران استفاده کنید خورش  قیمه شما خوش‌رنگ‌تر و مجلسی‌تر می‌شود.

استفاده از قابلمه لعابی و مسی برای تهیه خورش بسیار مناسب‌تر است.

تفت دادن لپه همراه با گوشت باعث می‌شود لپه له نشود و خورش رنگ و لعاب مجلسی پیدا کند.

بهتر از گوشت سردست استفاده کنید چون نرم و لذیذ است.

می‌توانید لپه‌ها را بپزید سپس به خورش اضافه کنید، البته باید قبل از ریختن لپه‌ها آن‌ها را آبکش کنید تا لعابشان برود و دوباره بشویید سپس به خورش اضافه کنید.

انتهای مطلب

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x