خانواده

طرز تهیه خورش انار با مرغ (خورش ناردون)  برای چهار نفر

خورش انار از غذاهای محلی استان مازندران و گیلان است. یکی از غذاهایی که در مناسبت خاص نیز همچون شب یلدا تهیه خورش انار با مرغ  در میان مردم محلی رواج دارد.

به گزارش تلنگر؛ خورشت انار یا خورشت ناردونی، یکی از خورشت‌های پر طرفدار استان‌های مازندران و گیلان است. در برخی از نقاط شمال کشور تهیه خورش انار با مرغ  برای شام شب یلدا رواج دارد. خورشت انار محبوبیت زیادی در شمال کشور دارد و احتمالا شما نیز با خوردنش، عاشق طعم ترش و شیرین آن خواهید شد.

تهیه خورش انار با مرغ علاوه بر آنکه بسیار مقوی و مفید است، بسیار ساده نیز تهیه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید انار میوه‌ای سرشار از ویتامین‌ها و انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار از قلب محافظت می‌کنند و موجب پیشگیری از سرطان‌ها می‌شوند. همچنین ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دانه‌های انار در سلامت پوست و به تاخیر انداختن علائم پیری موثر هستند.

مواد لازم برای تهیه خورشت انار برای چهار نفر:

تهیه خورشت انار برای شب یلدا

ران یا سینه مرغ ۴ تکه
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
رب انار ۵ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
آب انار ۱٫۵ لیوان
دانه انار ۱٫۵ لیوان
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه خورش انار با مرغ

مرحله اول

برای تهیه خورش انار با مرغ ابتدا سیر و پیاز را نگینی خرد کنید. یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. سپس، سیر و پیاز را داخل قابلمه سرخ کنید.

مرحله دوم

سپس زعفران دم کرده را به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه داخل یک کاسه کوچک با هم ترکیب می کنیم، سپس مواد را روی تکه های گوشت مرغ می مالیم.

مرحله سوم

خورش انار با سینه مرغ

گوشت مرغ را باید حداقل به مدت ۳۰ دقیقه کنار بگذاریم تا طعم ادویه ها را جذب کند. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد، تکه های مرغ را اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

گوشت مرغ را به خوبی تفت می دهیم تا تمام قسمت های آن به صورت یکدست سرخ شوند، سپس از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را که از قبل به صورت نگینی سرخ کرده بودیم درون تابه اضافه می کنیم. خورش مرغ یکی از انواع خورشت های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که معمولا در کنار زرشک پلو سرو می شود.

مرحله پنجم

پیاز را کمی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود، سپس سیر را داخل تابه رنده می کنیم و کمی تفت می دهیم تا عطر سیر خارج شود. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و تفت دادن را یک دقیقه دیگر ادامه می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا طعم خامی آن به طور کامل گرفته شود. در ادامه رب انار را اضافه می کنیم و خیلی کم تفت می دهیم تا با دیگر مواد ترکیب شود، سپس آب انار را اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

تزئین خورش انار برای شب یلدا

در صورتی که آب انار نداشته باشیم، می توانیم از آب مرغ یا آب گوشت نیز استفاده کنیم. پس از اینکه مواد یکدست شدند، دانه های انار را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سس با حرارت ملایم شروع به جوشیدن کند.

مرحله هشتم

در این مرحله از تهیه خورش انار با مرغ تکه های گوشت مرغ را به تابه اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا خورش با حرارت ملایم جا بیفتد. پس از اینکه سس کمی غلیظ شد و گوشت مرغ به طور کامل پخت طعم غذا را می چشیم.

اگر طعم غذا بیش از حد ترش بود، می توانیم کمی شکر به آن اضافه کنیم تا طعمش ملس تر شود. در پایان خورش را درون ظرف مورد نظرمان می کشیم، سپس به همراه برنج کته یا برنج زعفرانی سرو می کنیم.

نکات طلایی تهیه خورش انار با مرغ

طرز تهیه خورش انار با خلال پسته برای شب یلدا

برای این که خورشت انار شما طعم جالب و جذاب‌تری داشته باشد، نکاتی وجود دارد که باید آن‌ها را بدانید و رعایت کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه خورش انار با مرغ را ذکر کرده‌ایم:

۱.بهترین قسمت مرغ برای تهیه خورش انار با مرغ، بخش ران و ساق مرغ است که به علت چربی که دارد، می‌توانید آن را از شب قبل در مخلوطی از مواد شامل پیاز خلال شده، سیر، زعفران، پودر سیر، پاپریکا، پودر تخم گشنیز، فلفل تازه آسیاب شده و روغن زیتون مرینیت کنید.

۲.برای تهیه خورش انار با مرغ نمی‌توانید از انواع سبزی‌ها استفاده کنید. خورشت انار در شهرهای شمالی کشور که زادگاه این خورش است با سبزیجات محلی مانند خالواش و چوچاق تهیه می شود. البته این سبزیجات در تمام شهرها به راحتی یافت نمی‌شوند. به همین دلیل در شهرهای دیگر برای تهیه خورش انار از جعفری، شوید، گشنیز و تره استفاده می‌کنند. اگر این سبزیجات به صورت تازه استفاده شوند طعم بهتری خواهند داشت.

۳.درست کردن و جا افتادن این خورشت به زمان زیادی نیاز دارد، پس عجله نکنید و برای تهیه‌ی آن اندکی صبر و حوصله به خرج دهید تا نتیجه‌ی کار به صورت دلخواه شما شود.

۴.در آخر دوباره طعم خورشت را حتما بچشید. اگر ترشی خورشت‌تان زیاد بود، می‌توانید کمی شکر به آن اضافه کنید.

۵.در صورت تمایل می‌توانید در این خورشت به جای گوشت قرمز از مرغ استفاده کنید.

۶.برای تزیین این خورش از دانه‌های انار و جعفری خرد شده استفاده کنید.

سخن پایانی

در صورت تمایل می‌توانید در خورشت انار به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید. همچنین با توجه به ذائقه خودتان می‌توانید این خورشت را ترش، ملس و شیرین درست کنید. خورشت انار را در پاییز و زمستان بپزید و از خوردنش لذت ببرید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x