خانواده
موضوعات داغ

طرز تهیه فلافل آبادانی به روش اصیل با طعم بی نظیر

طرز تهیه فلافل آبادانی بسیار راحت است هیچ نیازی به مهارت آشپزی ندارد و بدون هیچ دردسری درست می‌شود. تنها کافی است طبق دستور پخت آشپزی که برای شما نوشته‌ایم پیش بروید؛ تا یک خمیر کاملا منسجم و خوشمزه برای پخت فلافل آبادانی به دست بیارید.

به گزارش تلنگر؛ تهیه فلافل آبادانی به شکل دانه‌های گرد و سرخ شده ‌با روش اصیل با طعم بی نظیر گفته می‌شود از خمیر نخود و مواد اولیه مختلف طعم دهنده به وجود میاد. این غذای مدیترانه‌ای به طرز شگفت انگیزی تو کل جهان شهرت داره و به شیوه‌های مختلف و طعم‌های گوناگون پخته می‌شود.

این غذای گیاهی درست شده از نخود و سبزیجات به روش‌های مختلفی طبخ میشه که یکی از این روش‌های خوشمزه، فلافل آبادانی مخصوص جنوب ایرانه که طعم به شدت جذاب و متفاوتی داره و همینطور به راحتی سرخ میشه.

اگه دلتان می‌خواهد یه ساندویچ سالم گیاهی را به سرعت آماده کنید که خیلی هم زمان بر نباشد، با سایت تلنگر همراه باشید تا شما رو با طرز پخت فلافل پر طرفدار آبادانی با طعم اصیل آشنا کنیم. و اما مهم ترین بخش نکات تکمیلی است که حواستان باشد، که غافل نشوید.

مواد لازم برای تهیه فلافل آبادانی ترد و پفکی

فوت و فن تهیه فلافل آبادانی

نخود ۳۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد
تخم گشنیز نصف قاشق چای خوری
پودر زیره نصف قاشق چای خوری
سیر ۲ حبه
جعفری ۴۰ گرم
سیب زمینی ۱ عدد کوچک
فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری
زردچوبه نصف قاشق چای خوری
روغن به میزان لازم
نمک به مقدرا لازم
ادویه فلافل (اختیاری) نصف قاشق چای خوری

مراحل تهیه فلافل آبادانی برای چهار نفر

پیش از شروع تهیه فلافل آبادانی برای درست کردن فلافل لذیذ و خوشمزه، بهتره که حداقل ۶ ساعت قبل از شروع آشپزی و حداکثر از شب قبل، نخودها رو با آب بخیسونید تا هم نفخشون گرفته بشه و هم این که نرم و برای پخت آماده بشن.

مرحله اول

طرز تهیه فلافل آبادانی را با آبکش کردن نخود خیس خورده که ای که از شب قبل کنار گذاشته اید، شروع می‌کنیم. قبل از هر چیزی باید بدونید که آماده سازی مواد فلافل خیلی راحته و فقط کافیه تا با استفاده از چرخ گوشت همه مواد رو با هم مخلوط کنید.

نکته: بهتره از چرخ گوشت به جای میکسر یا غذا ساز استفاده کنید. چون میکسر باعث پوره شدن مواد میشه.

مرحله دوم

حالا وقتشه که چرخ گوشت رو آماده کنید و نخود خیس خورده، سیر، پیاز، پودر تخم گشنیز، سیب زمینی و زیره رو داخل چرخ گوشت بریزید. در صورت تمایل میتونید جعفری هم اضافه کنید تا طعم این غذا چند برابر بهتر بشه.

مرحله سوم

برای آماده سازی مواد فلافل آبادانی مواد رو یک بار چرخ کنید. آب لیمو ترش رو بگیرید و به همراه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و در صورت داشتن ادویه فلافل، مخلوط کرده و به مایه فلافل اضافه کنید.

مرحله چهارم

بعد از اضافه کردن مواد طعم دهنده به مواد خمیر فلافل، دوباره مواد رو داخل چرخ گوشت بریزید و چرخ کنید. یادتون باشه که چرخ گوشت مواد رو له نمی‌کنه و برای پخت خیلی بهتره و فلافل از حالت خمیری بیرون میاد.

مرحله پنجم

روند درست کردن مواد اولیه فلافل رو با ورز دادن خمیر به دست اومده ادامه بدید. این مرحله باید شبیه به مایه کباب کوبیده، به مدت ۱۰ دقیقه مواد رو به خوبی ورز بدید تا یه حالت منسجم پیدا کنه و برای پخت آماده بشه.

مرحله ششم

بهترین مزیت درست کردن خمیر فلافل اینه که به راحتی میتونید این مایه رو تو فریزر نگه داری کنید تا هر زمان که لازم داشتید، به سرعت بتونید یه وعده غذایی کاملا گیاهی و خوشمزه رو طبخ کنید.

مرحله هفتم

خمیر فلافل به دست اومده رو مشاهده کنید، بافت خمیر نباید خیلی سفت باشه. بهتره که این مایه یه مقدار حالت شل داشته باشه. حالا بهتره که روی ظرف رو سلفون بکشید و حدود ۳ ساعت داخل یخچال بزارید.

مرحله هشتم

در صورتی که وقت ندارید برای تهیه فلافل آبادانی، میتوانید خمیر به دست اومده رو بلافاصه سرخ کنید. به هر حال بعد از استراحت دادن به مایه فلافل، برای سرخ کردن این خمیر بهتره یه ظرف گود و شبیه به شیر داغ کن روی حرارت ملایم بزارید.

مرحله نهم

مهم‌ترین نکته برای سرخ کردن فلافل اینه که باید تو روغن داغ شناور بشه تا به خوبی سرخ بشه و از خامی بیرون بیاد. به اندازه‌ای که فلافل‌ها داخل روغن شناور بمونن، روغن اضافه کرده و بزارید تا کاملا داغ باشد.

مرحله دهم

قالب زن فلافل رو آماده کنید و بهتر است یک کاسه آب هم کنار دستتان بزارید تا فلافل زن رو بعد از هر بار استفاده داخل آب قرار بدید تا از چسبیدن خمیر به ته قالب جلوگیری شود. به مقدار مناسب قالب رو از خمیر پر کنید و با پشت قاشق فشار بدید.

مرحله یازدهمتهیه فلافل آبادانی در روغن

برای مغز پخت شدن فلافل بهتره که با دسته قاشق روی خمیر رو سوراخ کنید و سپس تا جای ممکن، قابلمه یا ظرف حاوی روغن رو از فلافل پر کنید و با حرارت خیلی ملایم بزارید تا مغز پخت بشن.

مرحله دوازدهم

بهترین روش برای مغز پخت شدن فلافل اینه که دانه‌های شناور در روغن رو بعد از طلایی شدن، با قاشق برعکس کنید تا هر دو طرفشون به یک اندازه مغز پخت بشه. یادتون باشه که حرارت بالا باعث سوخت روغن میشه.

نکته: حرارت بالا، مانع از مغز پخت شدن خمیر فلافل میشه.

مرحله سیزدهم

فلافل های سرخ شده رو بیرون بیارید و روی یک ظرف توری یا دسمال آشپزخانه قرار بدید تا روغن اضافیشون گرفته بشه. حالا با استفاده از نان باگت، خیار، گوجه، خیار شور، کاهو ساندویچ درست کنید و از خوردن این فلافل آبادانی ای که پختید لذت ببرید.

فوت و فن پفکی شدن فلافلطرز تهیه فلافل آبادانی

یکی از دلایلی که فلافل بعضی ساندویچی ها پوک و پفکی می شود این است که به مایه فلافل خود جوش شیرین یا پکینگ پودر اضافه می کنند که همین امر باعث تر شدن بیش از حد فلافل ها می شود. جوش شیرین زیان های زیادی برای بدن دارد و توصیه نمی شود که از آن استفاده کنید اما می توانید برای پفکی شدن فلافل های خود کمی پکینگ پودر به مایه فلافل اضافه کنید.

نکات تکمیلی و مهم برای تهیه فلافل آبادانی

  • بازاری‌ها برای درست کردن خمیر فلافل، ابتدا یک بار مواد رو با چرخ درشت خرد می‌کنن و یک بار بعد از اضافه کردن مواد طعم دهنده، مواد رو با چرخ ریز چرخ می‌کنن تا خمیر کاملا له نشود.
  • استفاده از میکسر برای درست کردن خمیر فلافل توصیه نمیشه، چون مواد رو به پوره تبدیل میکنه.
  • به راحتی میتونید ترکیب ادویه رو طبق سلیقه خودتون داخل مواد بریزید.
  • برای پفکی شدن مایه فلافل، به مقدار خیلی کم بیکینگ پودر داخل مواد بریزید.
  • فلافل رو با سس انبه مخصوص سرو کنید و از خودنش لذت ببرید.

سخن پایانی

فلافل یکی از سریع ترین غذاهایی است که به راحتی آماده می‌شود و بهترین حسن آن نیز این است که قابلیت نگه‌داری بالایی دارد و با گذاشتن خمیر داخل فریزر می‌توانید هر بار که خواستید بلافاصه یه وعده غذایی خوشمزه و لذیذ رو برای شام، ناهار یا میان وعده تدارک ببینید.

همونطور که گفته شد بهتره برای درست کردن خمیر این غذای گیاهی از چرخ گوشت استفاده کنید و مواد رو ۲ بار با چرخ ریز و درشت چرخ کنید. یکی دیگه از مزیت ها فلافل هم اینه که میتونید از ادویه های دلخواهتون برای طعم دادن به این دانه های گیاهی لذیذ استفاده کنید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x