گردشگری

معرفی 42 تا از جاهای دیدنی جزیره قشم + آدرس

قشم برخلاف تصور عوام جزیره قشم تنها برای خرید کردن مناسب نیست، این جزیره یک مقاصد غنی گردشگری به شمار میرود. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی جزیره قشم خواهیم پرداخت.

به گزارش تلنگر؛ بکرترین و خاص‌ترین مناطق گردشگری را می‌توان در نواحی جنوبی کشور پیدا کرد. در این بین قشم که در دل آب‌های خلیج‌فارس قرار گرفته ‌است، از بهترین انتخاب‌ها برای ایران‌گردی در این منطقه بشمار می‌رود.

فهرست مطلب

جاهای دیدنی جزیره قشم

این مقصد شگفت‌انگیز گردشگری پر است از جاذبه‌های بکر طبیعی و منحصربه‌فردی که به آن لقب سرزمین عجایب هفتگانه داده‌اند. در این مقصد تماشایی، طبیعت با خوش‌ذوقی بی حد و اندازه‌ای زیبایی‌هایش را به نمایش گذاشته است. از کوه‌های مرتفع باستانی با شکل و شمایل منحصربه‌فرد گرفته تا جنگل‌های سرسبز، غارها و دره‌های اسرارآمیزی که با ظاهر متفاوت و جالبشان چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند، همه و همه نشان از تنوع گسترده مواهب طبیعی در این خطه جنوبی کشورمان دارند.

۱- دره ستارگان قشم، از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی قشمدشت ستاره ها

یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی قشم دره ستارگان است. دره ستارگان مجموعه‌ای از کوه‌ها، دره‌ها و صخره‌هاست. به‌مرورزمان این کوه‌ها و صخره‌ها بر اثر بارش باران، وزش باد و… تغییر کرده است. این تغییر باعث به‌وجودآمدن اشکال متفاوت در بین کوه‌ها و صخره‌ها شده است. شکل‌هایی که گاهی اوقات با کمی تصور به موجودات عجیب و غریب و حیوانات شبیه می‌شوند.

اما چرا به این مکان دره ستاره ها یا ستارگان گفته می‌شود؟ مردم بومی معتقدند این اشکال بر اثر برخورد یک ستاره به صخره‌ای که در این محل وجود داشته، ایجاد شده است برای همین به آن دره ستارگان می‌گویند.

۲- جزیره ناز از جاهای دیدنی قشم | Naz Islandجزیره ناز

جزیره ناز یا جزایر ناز از زیباترین مکان های دیدنی قشم است. این جزایر در واقع سه صخره‌اند که در میان دریا واقع شده‌اند. زمان‌هایی که آب دریا پایین می‌رود، مسیری از ساحل به این صخره‌ها باز می‌شود و شما می‌توانید با پای پیاده به این صخره‌ها بروید. ایستادن روی صخره‌ها و تماشای برخورد موج دریا با سنگ واقعا لذت‌بخش است. ضمنا اگر کمی دقیق شوید از همان بالا خرچنگ‌هایی را می‌بینید که در پایین صخره این‌طرف و آن‌طرف می‌روند.

اما تمام جذابیت‌های جزیره ناز به اینجا ختم نمی‌شود. زمان‌هایی که آب دریا بالاست، مردم بومی در اطراف ساحل بساط به پا می‌کنند. فروش صنایع دستی، میوه‌های گرمسیری و طراحی حنا روی دست ازجمله فعالیت‌ها بومیان در ساحل جزیره ناز است. علاوه بر این در روزهای آخر هفته، غروب‌ها مردم بومی با ماشین‌های لوکس و گران‌قیمتشان به ساحل می‌آیند و ماشین‌سواری می‌کنند. بومی‌ها که این ماشین‌های گران را به‌دلیل حضور در منطقه آزاد، ارزان‌تر از سایر نقاط کشور می‌خرند به این سرگرمی دریفت‌بازی می‌گویند.

۳- تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه هم از دیگر جاهای دیدنی جزیره قشم است. این پدیده طبیعی همان طور که از نامش پیداست مجموعه‌ای از کوه و صخره است که در بین آن چاه‌های متعدد وجود دارد. چاه‌هایی که ازلحاظ عمق باهم متفاوت هستند. جاهای دیدنی قشمبه غیر از چاه، خود صخره‌ها و عبور از میان آنها هم جذاب است. کوه‌ها و صخره‌هایی که هرچه جلوتر می‌رویم، فاصله آنها از هم کمتر می‌شود.

۴- جنگل حرا از مکان‌های گردشگری قشم

جنگل حرا

یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی و مکان های دیدنی قشم و نه تنها قشم بلکه ایران، جنگل حرا است. از آنجایی که جنگل حرا از پرطرفدارترین دیدنی های قشم است، حتما در سفرتان به این جنگل ها هم سری بزنید. درختان جنگل های حرا در آب‌های شور دریا رشد کرده‌اند. ریشه‌های درهم‌تنیده درختان جنگل حرا به شوری آب مقاوم‌اند و نمک را از برگ‌های خود خارج می‌کنند.

وقتی که آب دریا بالا است، درختهای جنگل حرا زیر آب می‌روند و زمانی که آب دریا پایین است، درختان از زیر آب سرشان را بیرون می‌آورند. اگر به تماشای پرندگان علاقه‌مندید، این فرصت را از دست ندهید. جنگل بیرون آمده از آب، محل رفت‌وآمد انواع پرندگان است. پرندگانی نظیر حواصیل، فلامینگو، پلیکان و مرغ ماهی‌خوار را در این محل فراوان می‌بینید.

برای گردش در جنگل حرا زمانی که آب دریا بالاست، باید سوار قایق شوید. می‌توانید قایق را با افراد دیگر کرایه کنید تا هزینه بین شما تقسیم شود. اما  اگر دلتان می‌خواهد زمان زیادی را به تماشای جنگل و پرندگان و البته عکاسی از آنها اختصاص دهید، بهتر است یک قایق دربست کرایه کنید.

۵- غار خربس قشمغار خربس

به‌دلیل موقعیت جغرافیایی قشم، این جزیره غارهای متعددی دارد. این غارها هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از این غارها، غار خربس است. غار خربس مجموعه‌ای از حفره‌هایی کوچک در دل یک کوه است. این حفره‌ها در یک دوره زمانی توسط مردم شکل اتاق به خود گرفتند. در واقع غار خربس در یک دوره زمانی به پناهگاهی امن برای زندگی مردم تبدیل شد.

جاهای دیدنی قشممحوطه غار خربس فضایی باز و بدون پوشش گیاهی است، بنابراین سعی کنید در ساعات ابتدایی صبح یا غروب به این مکان بروید که تابش آفتاب شدید نیست. البته پیشتر پیشنهاد سفر زمستانی به قشم را داده بودیم. سفری که به‌دوراز گرمای شدید، می‌تواند بسیار دلچسب باشد.

۶- غار نمکدان قشم | Salt Cave

غار نمکدان

یکی دیگر از مکان های دیدنی قشم غار نمکدان است. این غار بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. با ورود به غار با قندیل‌های زیبا و خارق‌العاده نمک مواجه خواهید شد. علاوه بر این لایه‌های روی هم نمک صحنه‌های چشم‌نوازی به وجود آورده است. لایه‌هایی که از قدمت بسیار طولانی این غار حکایت دارد. غار نمکدان از جمله دیدنی های قشم است که در جنوب غربی قشم و در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است.

برای رسیدن به غار نمکدان باید مسیری را پیاده‌روی کنید؛ بنابراین پیش از راه‌افتادن کفش مناسب به پا کنید.

۷- سد گوران قشم | Guran Damسد گوران قشم

روستای گوران از دیگر جاهای دیدنی جزیره قشم است. این روستا که در غرب جزیره واقع شده، از بهترین مکان‌ها برای دیدن زندگی مردم بومی از نزدیک است. گویا در گذشته این روستا محل زندگی زرتشتیان بوده و ازاین‌رو به گبران و بعدها گوران معروف شده است.

از مهم‌ترین دیدنی های روستای گوران می‌توان به سد گوران اشاره کرد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این سد طول مدت ساختش است. ساخت این سد از دوران هخامنشیان شروع شده و در دوره ساسانیان ادامه داشته است و در دوره پهلوی کار ساختش به‌طور کامل به پایان رسیده است.

۸- دره تندیس های قشم | Tandis Valleyدره تندیس

دره ستارگاه از آن دیدنی های دیدنی قشم است. اگر از دیدن دره ستارگان لذت برده‌اید، حتما سری هم به دره تندیس های قشم بزنید. این دره که شباهت زیادی به دره ستارگان دارد مجموعه‌ای از کوه و صخره است.

کوه‌ها و صخره‌هایی که در طول زمان با باد و باران و سایر عوامل طبیعی دچار فرسایش شده‌اند. یکی از جذابیت‌های این دره وجود صدف‌هایی است که در اولین نگاه شاید کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما اگر بدانید این محوطه میلیون‌ها سال قبل در دل دریا قرار داشته، دیگر وجود صدف‌ها عجیب نخواهد بود.

۹- پارک کروکودیل از جاهای دیدنی قشم

پارک کروکودیل نوپک قشم اولین و تنها مرکز در ایران و خاورمیانه است که به پرورش کروکودیل می‌پردازد. حدود ۱۰۰ کروکودیل در این پارک زمدگی می‌کنند و شما می‌توانید بزرگ‌ترین کروکودیل ایران را در این مجموعه ببینید. این مجموعه، بخشی را به ارائه اطلاعات مفید درباره نحوه زندگی این حیوانات، تولد بچه‌ها و… اختصاص داده که توضیحات کاملی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.و

علاوه‌براین، حیوانات دیگری مثل شترمرغ آفریقایی، بز تالی، کبک، طاووس، بلدرچی، میمون، مرغ شاخ‌دار، سار، مار پیتون، سوسمار ایگوانا و… وجود دارد که امکان بازدید از آن‌ها برای گردشگران فراهم شده است.

آدرس پارک کروکودیل قشم: چهار کیلومتری جزیره قشم، کیلومتر ۷ اتوبان قشم به درگهان

۱۰- دره مجسمه ها در جاهای دیدنی قشم

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قشم و هرمز، دره مجسمه‌هاست. برای رسیدن به این دره باید مسیری را پیاده‌روی کنید. مسیر پر از صخره‌هایی است که در طول زمان تغییرات ظاهری فراوان پیدا کرده است. این تغییرات باعث شده که صخره‌ها اشکال عجیبی پیدا کنند. اگر کمی قوه تخیلتان را به کار بیندازید می‌توانید تصویر موجودات و حیوانات مختلفی را در این صخره‌ها ببینید. به همین دلیل است که به این دره، دره مجسمه ها گفته می‌شود.

۱۱- دره سکوت در جاهای دیدنی قشم | Silence Valleyقایق به گل نشسته در جزیره قشم

برای رسیدن به دره سکوت هرمز هم باید چند صدمتری را با پای پیاده طی کنید. در مسیرتان می‌توانید از تماشای انواع خاک‌های رنگی و صخره‌های نمکی لذت ببرید. دورتادور این دره را صخره‌های نمکی زیبا و دره‌های بلوری فرا گرفته است. وجود صخره‌ها باعث شده که صدا از اطراف به داخل دره نیاید. اگر خود و همراهانتان سکوت کنند، خودتان آرامش را به‌طور کامل احساس خواهید کرد.

۱۲- قلعه پرتغالی ها از مکان‌های دیدنی قشم | Portuguese Fort

قلعه های پرتقالی ها

قلعه پرتغالی ها از دیدنی های قشم و هرمز است که در لیست مکان های دیدنی طبیعی قشم قرار نگرفته است؛ اما بااین‌حال واقعا تماشایی است. ساخت این قلعه به زمان حضور پرتغالی ها در جزیره هرمز باز می‌گردد. آنها برای ساخت قلعه از خاک سرخ جزیره استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، پرتغالی ها در ساخت این قلعه از معماری ایرانی بهره برده‌اند.

ازجمله فضاهایی که در قلعه پرتغالی ها وجود دارد می‌توان به انبار تسلیحات، آب انبار و سالن‌های متعدد اشاره کرد. قلعه پرتغالی ها در ساحل دریا ساخته شده است. پس از بیرون‌آمدن از قلعه با کمی دقت احتمالا می‌توانید پرندگان دریایی نظیر پلیکان و مرغ ماهی‌خوار را در این ساحل ببینید.

۱۳- فرش خاکی هرمز در جاهای دیدنی قشمدره مجسمه ها در جاهای دیدنی قشم

اگر کمی خوش‌شانس باشید در سفر به هرمز فرش خاکی این جزیره را می‌بینید. این فرش در نیمه دوم سال و در ساحل درست می‌شود. (درصورتی‌که باران ببارد فرش خراب می‌شود و نمی‌توانید زیبایی‌های آن را ببینید). تقریبا حدود ۵۰ نفر مسئولیت طراحی و آماده‌کردن این فرش را با انواع خاک‌های رنگی جزیره به عهده دارند.

در این فرش ۱۳۰۰ مترمربعی حدود ۱۲ رنگ استفاده شده است. ادعا می‌شود این فرش بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان است.

۱۴- معدن خاک سرخ از دیدنی‌های قشم | Red Soil Mine

معدن خاک سرخ هرمز یکی از بهترین خاک‌های سرخ جهان را دارد. این خاک در صنایع مختلفی نظیر رنگ‌سازی، صنایع شیشه‌سازی و… استفاده می‌شود. اما به غیر از معدن خاک سرخ، ساحل سرخ هرمز بسیار دیدنی و زیباست. در این ساحل خاک و سنگ‌ها همه سرخ هستند. البته حواستان باشد روی این ساحل نشینید که لباستان حسابی رنگی می‌شود. از ساحل سرخ کمی آن‌طرف‌تر بروید، به ساحل نقره‌ای می‌رسید. خاک این ساحل نقره‌ای و درخشان است.

۱۵- پارک زیتون از جاهای دیدنی قشمپارک زیتون

پارک ساحلی زیتون یکی از بهترین گزینه‌ها برای گشت‌وگذار در ساحل و تفریحات آبی در قشم است. این پارک رنگارنگ با امکانات کامل، دقیقا در کنار ساحل قرار گرفته و دارای امکانات مختلفی مثل دوچرخه‌سواری، سینما چهاربعدی، زمین ورزشی و… است. علاوه‌براین، تفریحات آبی مثل غواصی، جت اسکی، شاتل، فلای برد و… هم در پارک زیتون وجود دارد. اگر دوست داشته باشید می‌توانید ساعت‌ها در پارک زیتون خوش بگذرانید و با قدم در ساحل، آرامش را در کنار هیجان تجربه کنید.

آدرس زیتون قشم: قشم، دو کیلومتری جاده ساحل جنوبی

۱۶- خانه موزه ناخدا علی در قشمخانه ناخدا علی

موزه ناخدا علی یکی از سه موزه روستای لافت در قشم است. این موزه، یک موزه شخصی محسوب می‌شود که در سال ۱۳۹۸ توسط فردی به همین نام تاسیس شده است. در خانه موزه ناخدا علی، ابزارآلات ماهیگیری، کشاورزی و لنج‌سازی در کنار اسناد تاریخی، ظروف، اشیای قدیمی و… به نمایش گذاشته شده است. موزه ناخدا علی یکی از جاهای دیدنی قشم است که به معرفی آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم این جزیره می‌پردازد.

آدرس موزه ناخدا علی: قشم، بندر لافت، کنار چاه‌های تلا

۱۷- تنگه چاکاویر از جاهای دیدنی قشم

تنگه زیبای چاکاویر یکی از جاذبه های طبیعی قشم است که بر اثر فرسایش آب ایجاد شده است. دیواره تنگه پر از حفره‌ها و فرورفتگی‌های نامنظم است که فضای زیبا و رویایی ایجاد کرده است. برای بازدید از این تنگه باید آمادگی جسمانی کافی و لوازم موردنیاز را همراه داشته باشید و ترجیحا از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. بهترین زمان برای بازدید از تنگه چاکاویر، فصل پاییز و زمستان است، درغیراین‌صورت با هوای گرم شرجی نمی‌توان تنگه را طی کرد. عکاسی از فضای تنگه چاکاویر، یادگاری‌های زیادی از سفر به قشم باقی خواهد گذاشت.

۱۸- آب انبار بی بی قشم (برکه بی بی)

آب انبار یا برکه بی بی، یکی از جاهای دیدنی تاریخی قشم است. این آب انبار، اولین آب انبار شهر قشم بوده در سال ۱۲۰۲ هجری قری، توسط زن خیر و نیکوکار ساخته شده است. بنای آب انبار بی بی قشم طی سالیان، بارها مرمت و بازسازی شده و هنوز هم معماری آن به عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم، گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند.

۱۹- سنگ مادر و دختر از جاهای دیدنی قشم

نزدیک به یکی از روستاهای جزیره هنگام، سنگ‌ها و صخره‌هایی وجود دارد که شبیه چهره انسان هستند و به سنگ مادر و دختر معروف‌اند. افسانه‌ها و داستان‌های زیادی پشت این تصویر مادر و دختر وجود دارد، برخی می‌گویند که در زمان گذشته، مادر و دختر از دست سربازهای خارجی فرار می‌کردند و در این حین به این صخره بزرگ رسیدند و در آن پنهان شده‌اند.

مردم محلی معتقدند افرادی که قلب پاکی دارند، موفق می‌شوند این تصویر را از بین صخره‌ها تشخیص بدهند. حالا شما هم می‌توانید شانس خود را امتحان کنید و به این جاذبه طبیعی سر بزنید. هنگام دیگر جزیره‌ نزدیک به قشم است. شاید جذاب‌ترین بخش دیدنی های هنگام، مسیر رسیدن به آن باشد. برای رفتن به هنگام باید سوار قایق‌های موتوری شوید. در این مسیر دلفین‌ها بالا می‌آیند و شما می‌توانید آنها را از نزدیک ببینید.

۲۰- ساحل نقره‌ای هنگام در جاهای دیدنی قشم | Silver Beach

قدم زدن در ساحل یکی از خوشایندترین تفریحات سفر در شهر های ساحلی است. حالا فکرش را بکنید که قدم روی ماسه‌ای بگذارید که زیرپایتان نور بدهد. شاید در انیمیشن‌ یا فیلم ها چنین چیزی را دیده باشید، اما در قشم این رویا به واقعیت می‌رسد. ساحل نقره‌ای قشم مکانی عاشقانه است که با هر قدم شما روی ماسه‌هایش زیرپایتان درخشان می‌شود.

شب و روز ندارد. پلانگتون‌های داخل دریا با موج به سمت دریا می‌رسند و همراه کانی‌های ساحل نور را با رنگ‌های سبز و آبی منعکس می‌کنند. صحنه‌ای بسیار زیبا که فقط در ساحل قشم قابل مشاهده است. اگر از من می‌شنوید بین مکان های دیدنی قشم ساحل نقره‌ای بهترین انتخاب است. با حضور در این مکان این جمله در ذهنتان رد می‌شود که زیبایی در سادگی است.

بهترین زمان سفر به قشم برای تماشای کاملترین انعکاس نور در این ساحل پاییز و بهار است. وقتی آسمان و زمین دست‌به‌دست هم می‌دهند تا شما با بهترین جاذبه طبیعی گردشگری قشم آشنا شوید.

۲۱- بازارچه ساحلی هنگام

در هنگام یک بازارچه محلی وجود دارد که می‌توانید زیباترین انواع صنایع دستی را از آنجا بخرید. بهتر است از مردم بومی تمام جزیره (و نه‌فقط هنگام) صنایع دستی آنها را بخرید. کالاهایی که هم یادگاری‌های اصیلی از سفرتان خواهد بود و هم به وضعیت اقتصادی مردم بومی کمک می‌کند.

۲۲- درگهان قشم | Dargahan Market

تا قبل از ۱۳۸۵ مرکز خرید درگهان بین جاهای دیدنی قشم برای گردشگرها خیلی شناخته‌شده نبود چون مثل الان رونق تجاری نداشت و تنها یک روستای ساده بود. کم‌کم ساخت‌وساز بازارها و مراکز خرید آن‌قدر زیاد شد که بافت روستایی جایش را به قطب تجاری قشم داد. مراکز خرید درگهان همان جایی است که اگر اهل بازارگردی باشید، بازار و اجناس جور‌و‌واجورش ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند. همه‌جور جنسی در بازارهای درگهان پیدا می‌شود، از ارزان و کیفیت معمولی گرفته تا گران و لوکس.

اگر کفش آهنی به‌پا کنید و حسابی برای گشت‌و‌گذار در بازارهای درگهان وقت بگذارید قطعا اجناس مرغوب با قیمت مناسب گیرتان می‌آید. برای خرید از بازارهای درگهان یک نکته مهم یادتان باشد که حتی اگر جنسی را از معروف‌ترین برند هم می‌خرید، قبل از خرید حتما درست‌بودن آن را تست کنید.

برای رفتن به درگهان می‌توانید از قشم با ماشین شخصی یا با تاکسی‌ها به این منطقه بروید. این مسافت حدود ۲۰ کیلومتر است و کمتر از نیم‌ساعت زمان می‌برد.

درگهان، یکی از شهرهای معروف جزیره قشم است که حتما باید در برنامه سفر به قشم هرکسی جا داشته باشد. بازار اطلس، بازار زمرد، صدف، دو دولفین، مروارید و… همگی در این شهر قرار دارند. راستش را بخواهید، این شهر بیشتر به خاطر مراکز خرید متعددش بین گردشگران معروف است اما با این وجود نباید جاهای دیدنی درگهان قشم مثل جنگل حرا، اسکله تفریحی و… را دست‌کم گرفت. جاهای دیدنی قشم و مراکز خرید معروف آن، یک‌جا در این شهر کوچک جمع شده‌اند.

۲۳- بازار دریا | Darya Market

دریا یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید درگهان است که در دو طبقه آن حدود ۱۵۰۰ مغازه فعال هستند. اگر می‌خواهید بیشتر مغازه‌های بازار دریا را ببینید باید به طبقه اول بروید. در مغازه‌های بازار دریا انواع لباس، لوازم خانگی و آرایشی به‌صورت تکی و عمده به‌فروش می‌سد.

برای رفع خستگی بازارگردی در فضای بزرگ و شلوغ بازار دریا پیشنهاد خوشمزه من این است که به رستوران دریایی آن در طبقه دوم بروید. هتل سه‌ستاره، تهویه، سرویس بهداشتی و پله‌برقی از امکانات بازار دریاست و برای بعضی از گردشگران، این‌جا هم از جاهای دیدنی قشم به حساب می‌آید.

آدرس: جزیره قشم، درگهان، میدان انقلاب

ساعت کاری: ۹ صبح تا ۱۰ شب

۲۴- بازار قدیم قشم | Dargahan Old Market

با دیدن نام بازار قدیم قشم این تصور که می‌توان از این بازار جنس‌هایی لوکس را خرید از ذهنتان پاک می‌شود؛ البته حال‌و‌هوای معماری قدیمی و راهرو‌های تودرتوی این بازار هم به شما می‌گوید که با بازاری سنتی و قدیمی سروکار دارید.

قبل از رفتن به بازار قدیم قشم دو نکته را در گوشه ذهنتان داشته باشید؛ یکی اینکه ساعت کاری این بازار برخلاف خیلی از بازارهای درگهان که شبانه‌روزی باز هستند، از ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر است و دیگر اینکه اجناس بازار قدیم را عمده می‌فروشند نه تکی. البته در روزهای شلوغ سال مثل ایام عید بعضی از فروشنده‌ها سبک فروششان را تغییر می‌دهند و یک‌سری از اجناس را تکی هم می‌فروشند.

ساعت کاری: ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر

آدرس: جزیره قشم، درگهان، میدان انقلاب

۲۵- مرکز خرید دودلفین | DoDolphin Mall

مرکز خرید دودلفین در فاصله کوتاهی با بازار قدیم قرار گرفته و یکی از ویژگی‌های مهمش، داشتن رستوران و کافی‌شاپ است تا بتوانید به عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم هم از آن لذت ببرید. اگر در قشم دنبال لباس زنانه باکیفیت و قیمت مناسب بودید حتما به مرکز خرید دودلفین بروید؛ البته علاوه بر لباس زنانه انواع پوشاک، عطر، لوازم آرایشی و خانگی هم برای فروش وجود دارد.

مرکز خرید دودلفین از نظر داشتن امکانات تقریبا مجهز است و این موارد را دارد:

  • پله‌برقی
  • آسانسور نفربر و باربری
  • پارکینگ اختصاصی
  • وسایل سرمایشی و گرمایشی

آدرس: قشم، درگهان، رو‌به‌روی مرکز تجاری نور

تلفن: ۰۷۶۳۵۲۷۱۰۱۴

۲۶- بازار نخل | Nakhl Mall

حتی اگر قصد خرید هم ندارید حیف است به بازار نخل نروید چون این بازار را با حس‌و‌حال و معماری خانه‌های قدیمی و خاص جنوبی ساخته‌اند و دیدن آن به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم حتما برایتان جذاب خواهد بود. در ۲۲۴ غرفه بازار نخل انواع کیف، کفش، عطر و لباس را می‌توانید بخرید.آ

درس: قشم، درگهان، بازار نخل

تلفن: ۰۷۶۳۵۲۷۱۰۳۰

ساعت کاری: ۹ صبح تا ۹ شب

۲۷- ژئوپارک قشم از جاهای دیدنی قشم | Qeshm Geopark

نمی‌دانم از ژئوپارک‌ها تا به‌حال چیزی شنیده‌اید یا نه. خیلی ساده بخواهم بگویم، ژئوپارک‌ها زمین‌هایی‌اند که اطلاعات مهمی در مورد اقلیم و کلا تاریخ طبیعی یک منطقه به ما می‌دهند. حالا بگذارید یک فَکت جالب در مورد ژئوپارک قشم بگویم؛ در خاورمیانه فقط یک ژئوپارک وجود دارد و آن هم در قشم است.

سال ۱۳۸۵ ژئوپارک قشم این افتخار را کسب کرد که عضو شبکه جهانی ژئوپارک‌هایی شد که زیر نظر و با حمایت یونسکو فعالیت دارند. موقعیت مکانی ژئوپارک قشم در خلیج‌فارس آن‌قدر مهم است که به‌عنوان نماینده ژئوپارک‌های آسیای شرقی و اروپایی شناخته می‌شود. جاهای دیدنی قشم که در نزدیکی ژئوپارک قرار گرفته‌اند شامل این‌ مکان‌ها می‌شود.

  • غار نمکدان
  • کریان
  • دره ستارگان
  • کور کوراکوه
  • بام قشم
  • دره تندیس‌ها
  • دره شور
  • تنگه چاهکوه
  • موزه ژئوپارک
  • ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها
  • جنگل حرا
  • جزایز ناز
  • صخره خرچنگ‌ها
  • تالاب لافت

بهترین زمان برای رفتن به ژئوپارک قشم از نظر خوش آب‌و‌هوا بودن ماه آذر تا اوایل فروردین است.

آدرس: غرب جزیره قشم، منطقه ریگو

شماره‌تماس: ۰۷۶۳۵۲۵۲۲۳۷

۲۸- بازار ستاره قشم | Geshm Setareh Mall

بازار ستاره قشم یک مرکز خرید مناسب برای خرید انواع لباس، کیف، کفش، عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی است. بیشتر افرادی که به بازار ستاره قشم می‌روند قصدشان خرید لوازم خانگی از برندهای معروف است چون در این بازار برندهای تفال، فیلیپس، سونی و ال‌جی برای فروش لوازم خانگی وجود دارد.

بازار ستاره قشم از جاهای دیدنی قشم

بازار ستاره قشم به امکانات زیر مجهز است:

  • کافی‌شاپ
  • آرایشگاه
  • رستوران
  • زمین بازی کودکان
  • سیستم پیجینگ
  • پله‌برقی

۲۹- بندر لافت قشم | Bandar-e Laft

نخلستان‌های بلندقامت و درختان سرسبزی که فقط در مناطق گرمسیر دیده می‌شود تنها گوشه‌ای از جذابیت‌ بندر لافت جاهای دیدنی قشم است. ساعت‌ها و روزها در هرازتوی کوچه‌های تنگ بندر لافت می‌توان قدم زد، گرمای هوا با چاشنی رطوبت را حس کرد و بامردمان اصیل و باصفایش معاشرت کرد.

اگر از قدمت بندر لافت بخواهید بدانید باید سراغ چاه‌هایش را بگیرید؛ چاه‌هایی که از قبل از اسلام در لافت در دل زمین حفر شده‌اند. فردی به‌نام خواجه کریم حدود ۳۶۶ چاه را ساخته تا مردم از آب آن استفاده کنند. البته که الان متاسفانه از بیشتر این چاه‌ها چیزی باقی نمانده و فقط ۳۳ تا از آن‌ها وجود دارند.

آب خنک و سالم این چاه‌ها حاصل همکاری تپه‌های مرجانی و لایه‌های گچی چاه است؛ به این شکل که تپه‌ها آب باران را به داخل چاه می‌برند و لایه‌های گچی در کف چاه، آب را خنک و گوارا نگه می‌دارند. مکانی که تا دلتان بخواهد با معماری‌های زیبا در بندر لافت دیده می‌شود مساجد هستند. بادگیرها هم بخشی از معماری خاص خانه‌های بندر لافت است. برای دسترسی به بندر لافت بعد از رسیدن به جزیره قشم باید از قسمت جاده شمال جزیره به روستای لافت بروید.

۳۰- بام قشم | Baam-e Qeshm

اگر می‌خواهید جاهای دیدنی قشم را مثل جنگل حرا، سواحل خلیج‌فارس و ژئوپارک را از بلندترین جای آن در سکوت و آرامش تماشا کنید، به بام قشم بروید. بام قشم از نظر باستان‌شناسی هم ارزشمند است چون باستان‌شناسان در این مکان ابزارهای قدیمی مثل ساطور را پیدا کرده‌اند و احتمال می‌دهند مردم زمان قدیم از این ابزارها برای شکار و تکه‌کردن حیوانات استفاده می‌کردند.

یکی از جاذبه‌های دیدنی بام قشم آب انبارش است که آب باران را در خود نگه می‌دارد. فصل پاییز تا بهار را برای رفتن به بام قشم انتخاب کنید چون در این زمان آب‌و‌هوای خوش و خنک دارد. اگر می‌خواهید بی‌دردسر مسیر بام قشم را طی کنید بهتر است از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. راستی برای ماندگارکردن آن همه زیبایی بر بلندای بام قشم بردن دوربین عکاسی را فراموش نکنید.

آدرس: هرمزگان، بندر لافت، ۵.۴ کیلومتری جنوب روستای طبل و ۴.۵ کیلومتری شمال شرق روستای سلخ

۳۴- کارگاه لنج سازی قشم

اگر اهل کارهای فنی هستید یا دستی در نجاری دارید، حتما به کارگاه لنج سازی قشم سری بزنید. ویژگی بارز سفر به نقاط مختلف دنیا آشنایی با صنایع و روزمره مردم آن مناطق است. وقتی با همخوانی موسیقی که گویی در عمق وجود همه مردم شهر رخنه کرده شروع به کار می‌کنید یا قدم در محلی می‌گذارید که همه چشم بسته آنجا حرکت می‌کنند یعنی درحال جست‌وجوی معنای جدید از زندگی هستید.

معنی واقعی زندگی برای مردم قشم یعنی کار و تلاش برای رسیدن به روزی از طریق دریا. لنج سازی یا ماهیگیری فرقی نمی‌کند به هرحال آن‌ها روزیشان را از آب‌های بیکران طلب می‌کنند.

موزه یا کارگاه لنج سازی قشم جاییست که پیرمرد و جوان دست‌به‌دست هم می‌دهند تا وسیله‌ای برای ارتزاق مردم بسازند. وقتی متوجه اهمیت این موضوع خواهید شد که زمان استراحت کارگر‌ها یعنی ظهر به این کارگاه بروید.

همه آن‌ها درحال استراحت و خوش و بش با یکدیگر زندگی را کنار کار و تلاش بی وقفه معنا می‌کنند. در این کارگاه مشاهده از نزدیک لنج‌های نیمه کاره هم البته با رعایت نکات ایمنی امکان پذیر است.

۳۵- روستای شیب دراز از جاهای دیدنی جزیره قشم

اگر اهل طبیعت گردی یا اکوتوریسم هستید، روستای شیب دراز انتخابی است که جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی‌گذارد. تفاوت شیب دراز با دیگر شهر و روستاهای استان هرمزگان دقیقا همین ویژگی‌های طبیعی خاک و جانوری است. از زمین و آسمان و دریا گرفته تا حیواناتی که اینجا زندگی می‌کنند همه خاص و گاهی نایاب حتی در دنیا هستند.

مثلا لاکپشت پوزه عقابی یا انواع ماهی‌ها و آبزیان که در این منطقه زندگی می‌کنند همه به‌عنوان میراث طبیعی روستا نگهداری می‌شوند. بهتر است بدانید این روستا جزئی از ژئوپارک ثبت شده در سال ۲۰۰۷ است.

یکی دیگر از ویژگی‌های روستای شیب دراز وجود اقامتگاه های بومگردی است که زندگی چند روزه روستایی آن‌هم در یک جزیره را برای شما رقم می‌زنند. شما را نمی‌دانم ولی من که می‌میرم برای زندگی دور از هیاهوی شهری در چنین جایی.

روستای شیب دراز تقریبا ۲۲ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد و جزو شرقی‌ترین نقاط شهرستان قشم است پس اگر قصد سفر و اقامت چند روزه دارید پیشنهاد می‌کنم حتما وسایلتان را همراه داشته باشید یا با خودرو شخصی به آنجا بروید.

۳۶- چاه های تلا قشم | Tallaght Wellsدرخت انجیر معابد

احتمالا مردم قدیم شهر لافت هم به این حرف اعتقاد بسیار زیادی داشته اند که با این ظرافت و دقت چاه‌های تلا را ساخته و از آن استفاده می‌کردند. این چاه‌ها درواقع محل جمع‌آوری و تصفیه آب شیرین باران برای استفاده روزمره بوده است. نزدیک به صدها حلقه چاه البته نه مثل چاه‌های جدید، بلکه با معماری خاص در جایی خاص که آب شرب کل روستا و گاهی جزیره را فراهم می‌کرد.

زیبایی آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم قشنگ همینجا به چشم می‌آید. این چاه‌ها در نقاط عمیق زمین حفر شده‌اند و برای کل آن‌ها دو برج دیده بانی ساخته شده که نگهبان هم داشته باشند. جالبی ماجرا اینجاست که نگهبان اصلی چاه‌ها، همیشه یک زن بوده.

محیط چاه‌های تلا پر از درخت‌های تنومند و بزرگ است که احتمالا از آب همین چاه های تغذیه می‌کردند. گفتنی و نوشتنی درباره این چاه‌ها و سرگذشتشان بسیار است که پیشنهاد می‌کنم با حضور در قشم و صحبت با بزرگان آن منطقه به واقعیت‌های تاریخ برسید. البته در مطلب چاه‌های تلا قشم هم مفصل درباره این پدیده قلم زده ایم.

۳۷- درخت انجیر معابد

یکی از راه‌های شناخت تاریخچه یک منطقه بررسی درخت و گیاهان آن محیط است. گیاهان به دلیل شرایطی که دارند معمولا پایدار می‌مانند و راه خوبی برا حدس‌وگمان درباره پیشینه یک منطقه ایجاد می‌کنند. بین گیاهان منطقه قشم یک درخت تنومند و بزرگ وجود دارد که فقط چند نمونه از آن در کل دنیا هست.

درخت لور یا انجیر معابد همان گیاه افسانه‌ای است که روش رشد و تکثیرش با همه گیاهان دنیا متمایز است. دانه‌اش کاشته نمی‌شود، بلکه از درختی به درخت دیگر از طریق فضله پرنده‌ها منتقل می‌شود.

درخت لور معمولا در مناطق گرم و شرجی رشد می‌کند و شهر‌های جنوبی ایران خصوصا جزایر خلیج فارس بهترین مکان برای رشد و تکثیر آن‌هاست.

این درخت در منطقه درگهان شهرستان قشم رشد کرده و حالا به یکی از جاذبه های گردشگری قشم تبدیل شده است. اگر به بازدید از این نوع مکان های گردشگری قشم علاقه مندید اصلا نگران مسیر و پارکنیگ و… نباشید، زیرا مسیر رسیدن به درخت آسفالت و صاف است و محوطه آن‌جا نیز تا دلتان بخواهد جای پارک رایگان دارد.

مراکز تفریحی قشم همیشه شلوغ است. این جزیره پر از مجموعه‌های تفریحی مختلف است که هر آدمی، با هر سن‌وسال و سلیقه‌ای، ساعت‌ها سرگرم می‌شود. در این قسمت چند مورد از بهترین مجموعه های تفریحی قشم را به شما معرفی می‌کنیم.

۳۸- مجتمع تفریحی و گردشگری هامون قشم

مجتمع تفریحی هامون قشم، یکی از مجموعه های تفریحی قشم است که برای گردش خانوادگی با بچه‌ها مناسب است. پارک هامون تفریحات مختلفی مثل آکواریوم طبیعی، اسکله قایق‌رانی، جت اسکی، پیست دوچرخه‌سواری و… دارد و همه امکانات موردنیاز گردش یک‌روزه مثل رستوران و کافه را هم فراهم کرده است.

آدرس مجموعه تفریحی هامون قشم: جزیره قشم، کیلومتر ۲ جاده قشم به درگهان

۳۹- کلوپ دریایی دلفین مرجان قشم

کلوپ دریایی دلفین مرجان قشم یکی از کلوپ های دریایی قشم است که فرصت مناسبی برای یاد گرفتن غواصی است. این مجموعه، دوره‌های تخصصی غواصی برای همه برگزار می‌کند و امکانات تفریحی مختلفی مثل جت‌اسکی، پاراسل، بنانا، قایق‌سواری و… دارد. اگر به فکر تجربه غواصی در یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم هستید، حتما باید به این کلوپ سر بزنید.

آدرس کلوپ دریایی دلفین مرجان قشم:قشم، پارک زیتون، جنب سینما ۴ بعدی

۴۰- مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین | Negin Diving Center

مرکز غواصی ساحل قشم یکی از جاهای دیدنی قشم برای آن‌هایی است که از بودن و شناورشدن در عمق آب لذت می‌برند. نگین ساحل قشم تنها مرکز رسمی غواصی سازمان SSI ( مدرسه معتبر و باسابقه بین‌المللی غواصی که به غواص‌ها و مراکز غواصی در سراسر دنیا آموزش می‌دهد) در ایران است که انواع دوره‌های آموزشی غواصی را تا پیشرفته‌ترین سطح برگزار می‌کند.

مرکز دریایی نگین

در مرکز غواصی نگین ساحل قشم علاوه بر غواصی می‌توانید انواع تفریحات هیجان‌انگیز آبی مثل شاتل، بنانا و قایق‌سواری را تجربه کنید.

آدرس: قشم، پارک زیتون

ساعت کاری: ۸:۳۰ صبح تا ۷ عصر

دلفین‌های جزیره قشم و هنگام جزو جاذبه های گردشگری قشم به‌شمار می‌روند. اگر خوش‌شانس باشید ممکن است بتوانید دلفین‌های بازیگوشی که این طرف و آن طرف می‌روند در میان آب ببینید.

شاید پیش‌ازاین، دلفین‌ها را در برنامه‌های مستند دیده باشید اما تجربه تماشای دلفین‌های بینی بطری در آب‌های بی‌نهایت خلیج فارس، تجربه‌ای است که در پارک‌های آبی و صفحه کوچک تلویزیون تکرار نخواهد شد. دلفین‌ها معمولا در اواسط فصل پاییز، در آب‌های گرم خلیج فارس تولید مثل می‌کنند.

جزیره هنگام

جزیره هنگام از جاهای دیدنی قشم در تمام فصل‌ها

هنگام، جزیره کوچک و از دیگر جاهای دیدنی قشم است که در همه فصول سال، بازدید از آن توصیه می‌شود. در این جزیره می‌توانید دلفین‌های بازیگوش را تماشا کنید و حیات وحش و نخلستان‌های زیبایش را ببینید. کوه‌های آهکی و بازار هنگام از دیگر مکان های دیدنی قشم در این جزیره هستند. این جزیره بیش از ۹ کیلومتر مربع وسعت دارد و ۵۳ کیلومتر تا مرکز قشم فاصله دارد. یکی از راه‌های دسترسی به این جزیره این است که ابتدا به جزیره قشم بروید و بعد در شهرستان خمیر، سوار قایق‌ یا لنج شوید تا به جزیره تماشایی هنگام برسید.

آدرس جزیره هنگام:

استان هرمزگان، دو کیلومتری جنوب جزیره قشم. روستای ماشی.

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

روستای لافت

روستای لافت از جاهای دیدنی جزیره قشم با جاذبه‌های متنوع

روستای تاریخی لافت از جاهای دیدنی جزیره قشم است که کلکسیونی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی را در خود جای داده و از آن به عنوان اکو موزه قشم یاد می‌شود. چاه‌های تلا، ساحل، معماری خاص و نخلستان‌های بزرگ، بخشی از دیدنی‌های این روستای دوست‌داشتنی محسوب  می‌‌شوند. لافت از قدیمی‌ترین روستاهای خلیج فارس بوده و در نزدیکی آن جنگل‌های حرا خودنمایی می‌کنند. معماری این روستا با وجود بادگیرهای متعدد حال‌وهوایی کویری دارد. این بادگیرها در قدیم حکم کولر در زمان الان را داشته و به خنک‌شدن هوای خانه‌های مردم روستا کمک می‌کرده است. فاصله روستای لافت تا مرکز قشم، ۲۲ کیلومتر است و اسکله آن هم در ۷ کیلومتری جزیره قرار دارد.

آدرس روستای لافت:

استان هرمزگان، بخش مرکزی شهرستان قشم، شمال غرب جزیره قشم، دهستان سلخ

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

جاهای دیدنی قشم در بهار

بهار قشم برای خیلی‌ها خوشایند است و برای خیلی‌ها نه. نوروز خصوصا چند روز اول حجم زیادی مسافر راهی این جزیره می‌شود تمام امکانات و مردم آماده خدمات دهی به مسافران هستند. با این‌حال کمی که از روزهای اول بهار می‌گذرد، هوا گرم می‌شود. خصوصا اگر به هوای گرم حساس باشید که اصلا تاب دوام آوردن در دمای بالای ۵۰ و ۶۰ درجه با رطوبت را ندارید.

آب‌وهوای قشم خصوصا شب‌های بهار مطبوع است. لذت قدم زدن در سواحل، حرکت در خط ساحلی وقتی نسیم بهاری می‌وزد، مطمئنا هر مسافری را به وجد می‌آورد. پیشنهاد می‌کنم اگر سفرتان از چند روز نوروز گذشت به گشت‌وگذار شبانه در قشم بپردازید. مثلا ساحل یا پاساژها، جاهای دیدنی که قوانین رسمی ندارند هم می‌توانند گزینه مناسبی برای گشت‌وگذار باشند.

جاهای دیدنی قشم در تابستان

تابستان فصل عجیبی برای مسافرانی است که قصد سفر به قشم دارند. معمولا کسانی که هزینه برایشان اولویت بیشتری دارد این فصل راهی قشم می‌شوند، زیرا به علت گرما و رطوبت بالای محیط گردشگر کم می‌شود و هتل‌ها قیمت را بیشتر از نصف کاهش می‌دهند.

اگر در تابستان قصد سفر به قشم دارید حتما لباس‌های مخصوص نواحی جنوبی کشور را هم تهیه کنید، زیرا زندگی در گرما با آن لباس مخصوص راحتتر است.

با اینکه ظهر و صبح قشم در تابستان بیشتر از حد تصور گرم است ولی شب‌ها هوا معتدل‌تر و بهتر می‌شود. در این‌صورت شانس بازدید از جاذبه‌های گردشگری که قوانین عبور و مرور دارند را از دست می‌دهید، اما هنوز دریا و ساحل هستند تا هر لحظه که قصد کردید شما را در آغوش بگیرند.

جاهای دیدنی قشم در پاییز

پاییز با اینکه فصل بارش و خزان درختان در کل ایران است ولی قشم تازه در این فصل متولد می‌شود. آب‌وهوای قشم در پاییز بسیار دیدنی است. البته که اگر دریا طوفانی نباشد شنا در دریا و پلاژهای اختصاصی هم امکان‌پذیر است.

یکی از بهترین و زیباترین جاذبه‌ های گردشگری قشم در پاییز که باید حتما سراغش رفت، ساحل الماس است. این ساحل در فصل پاییز درخشان‌تر و زیباتر از همیشه پذیرای مسافرانی است که برای بازدید از یک رخداد طبیعی پا به قشم می‌گذارند. برای اینکه سفر لذت بخشی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم جاهای دیدنی قشم را خصوصا در پاییز تماشا کنید، زیرا هوای این فصل قشم بسیار مطبوع‌تر از تابستان و بهار بعد از نوروز است.

جاهای دیدنی قشم در زمستان

فصل زمستان هم یکی از فصل‌های شلوغ و پرطرفدار قشم است. در زمستان، آب‌وهوای قشم خنک و دلنشین است. برخلاف خیلی از شهرهای کشور، زمستان، نه تنها هیچ محدودیتی در گردش و بازدید از جاهای دیدنی قشم ایجاد نمی‌کند، بلکه فرصتی برای گشتن و لذت بردن است. جزیره ناز، تنگه چاهکوه، دره ستارگان، دره تندیس‌ها، دره سکوت، بام قشم، روستای شیب‌دراز، ساحل نقره‌ای، معدن خاک سرخ، فرش خاکی سرخ و ده‌ها شگفتی دیگر، همگی جزو جاهای دیدنی قشم در زمستان هستند.

جاهای دیدنی قشم در شب

گردش در شب را می‌توان به خیلی از پارک‌ها و مراکز خرید قشم اختصاص داد اما اصل‌کاری، ساحل نقره‌ای و ساحل لارک است که در شب جلوه عجیب و بی‌مانندی پیدا می‌کند. ساحل جزیره لارک در تاریکی شب به رنگ آبی درخشانی درمی‌آید که نظیر آن در هیچ‌جای ایران نیست. علاوه‌براین، ساحل نقره‌ای جزو جاهای دیدنی قشم در شب است که به خاطر شن‌های براق و درخشانش در شب زیباتر دیده می‌شود.

جاهای دیدنی قشم در روز

در سفرتان می‌توانید جاهای دیدنی قشم که در این مطلب به شما معرفی کردیم، در روز امکان بازدید دارند، از روستاها، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گرفته تا مراکز خرید و مجموعه‌های تفریحی مختلف. کافی است سفر به قشم را به فصل‌های مناسب خنک سال موکول کنید تا جاهای دیدنی قشم در روز را از دست ندهید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x