گردشگریعکس و فیلم

همه چیز درباره طبیعت و جاذبه های تاریخی راز و جرگلان

شهرستان راز و جرگلان واقع در شمال استان خراسان رضوی از شهرستان‌های بسیار قدیمی در استان خراسان شمالی است. شهری با وجود جاذبه های فرهنگی بسیار زیبا که به دلیل تنوع فرهنگی خود بسیار ارزشمند است؛ اما کمتر به آن توجه شده.

به گزارش تلنگر؛ طبیعت شهرستان راز و جرگلان یکی اززیباترین طبیعت‌هاست. طبیعت نسبتا بکر این شهرستان از تعداد آثار باستانی قابل توجهی برخوردار است. شاید خیلی از گردشگرانی که به این خطه از خراسان شمالی سفر داشته اند این منطقه را با وجود اسب های اصیل و ترکمن بشناسند که زبان زد تمام دنیا است و علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند.

سفر به این شهرستان شما را با یکی دیگر از مناطق زیبا و پر جاذبه در این استان آشنا می کند که در این بخش نیز اطلاعاتی درباره آن کسب خواهید کرد. شهرستان راز و جرگلان شهرستانی در شمال استان خراسان شمالی، به مرکزیت شهر راز می‌باشد. منطقه راز و جرگلان در سال ۱۳۹۲ به شهرستان تبدیل شد و پیش از آن بخشی از شهرستان بجنورد بود.

آشنایی با طبیعت راز و جرگلان

روستای راز و جرگلان

مناطق کوهستانی و دره های عمیق این شهرستان از مهمترین فاکتورهای گردشگری و جاذبه‌های طبیعی مختلفی است و به دلیل برخورداری از خود شناخته شده است این استان دارای آثار تاریخی ارزشمندی است و قدمت تاریخی بسیار زیادی دارد وجود رودخانه ها و آبریزهای گوناگون موجب می شود تا علاقه مندان زیادی از جاذبه ها و مکان های دیدنی راز و جرگلان بازدید کنند.

دره جعفر شهر

جاذبه های این استان شامل رود سومبار، رود غلامان و رود جرگلان می باشد که علاوه بر اهمیت زیست محیطی که در این منطقه دارند دارای جذابیت های توریستی نیز می باشند مرزهای طبیعی و چشم اندازهای بسیار زیبایی که در اینگونه از مناطق ایران وجود دارند موجب جذب توریستان و گردشگران بسیار زیادی می شوند این منطقه زیباترین ارتفاعات و چشم اندازهای را به خود اختصاص داده است و یکی از شهرستان های مهم در بجنورد است.

معرفی بناهای تاریخی راز و جرگلان

پژوهش‌های تاریخی که بر روی این منطقه از ایران انجام شده است نشان می دهد که این منطقه ارزش باستان شناسی و پیشینه تاریخی بالایی دارد این شهرستان از دوران پیش از تاریخ یکی از مناطق آباد و مسکونی مهم در ایران بوده است و به دلیل وجود برخی از بناهای تاریخی خود بسیار پراهمیت است. این بناهای تاریخی که در حاشیه رود غلامان واقع شده اند دارای تپه های تاریخی ارزشمندی هستند که در گذشته محل سکونت انسان ها بوده است.

مجموعه تاریخی راز

قدیمی ‌ترین شواهد توالی استقراری شهر راز، امروزه در مناطق شمالی آن در تپه تاریخی “بایر قلعه” و تپه “مجاورسفید” باقی مانده است. با توجه به شواهد باستان شناسی تپه بایر قلعه بخش کوچکی از یک استقرار بزرگ روستایی از قرون میانه اسلامی (قرن پنجم ه.ق تا به امروز) بوده‌ است.

ارگ تاریخی آلمادوشن

ارگ تاریخی آلمادوشن

ارگ آلمادوشن در بلندترین بخش کوهی استوانه‌ای شکل و منفرد قرار گرفته‌است. سطح این کوه نسبتا مسطح است طول شرقی غربی این قلعه، بیش از ۱۰۰متر و عرض شمالی جنوبی آن حدود۵۰۰ متر است. در تمامی بخش‌های سطح این کوه آوار و توده‌های لاشه‌سنگ وجود دارد آواری که هر کدام مخروبه‌های یک بنا بوده است. این ارگ باستانی یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی و مکان های دیدنی در راز و جرگلان است این ارگ و دژ در بلندترین ارتفاعات این منطقه واقع شده است.

با قدم زدن در بخش های جنوبی از این ارگ قلعه ای را می بینید که ساختمانی بسیار عظیم دارد که در دوران اشکانیان ساخته شده است و ارزش دفاعی برای منطقه داشته است این ارگ به عنوان یکی از مهم ترین آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این ارگ تاریخی در اطرافش دارای کوه های بلند و منفرد است سطحی از این کوه ها مسطح و هموار هستند در این منطقه باستانی بقایایی از لاشه های سنگ یافت شده اند که از لحاظ تاریخی قدمت بسیار بالا و طولانی دارند. این لاشه ها را در میان آوارها پیدا کردند و پس از بررسی‌های انجام شده تخمین زدند که از قدمت بالایی برخوردارهستند.

گورستان تاریخی شهر راز

گورستان تاریخی شهر راز

این گورستان تاریخی نیز یکی دیگر از بقایای تاریخی ارزشمند در این منطقه است که به عنوان جذاب ترین آن ها شناخته می شود این گورستان در خیابان شهید رجایی واقع شده است و قدمتی بسیار بالا دارد این گورستان در دوران صفویان ساخته شده است و یکی از قدیمی ترین آرامگاه‌ها در میان باقی بناهای تاریخی به شمار می‌رود. در این گورستان سنگ قبرهایی می بینید که بلند و کوتاه هستند و بر روی آن ها نیز کتیبه هایی نوشته شده است. این سنگ قبرها ویژگی های اسلامی دارند و یکی از بناهایی به شمار می آیند که در میراث ملی ایران به ثبت رسیده اند.

چشمه فرح دین

جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای بکر در نقاط مختلف این شهرستان دیده می‌شود، اما اگر چشمه فرح دین را از دست بدهید سفر شما انگار چیزی کم دارد. این تفرجگاه در فاصله یک کیلومتری از روستای زیبای فرح دین واقع شده است این تفرجگاه از توابع بخش مرکزی است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر راز واقع شده است این تفرجگاه دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی است که می توانید از نزدیک چشم اندازهای آن را نظاره گر باشید.

دره کوچکی که در سمتی دیگر از این چشمه می توانید ببینید؛ شما را به مجذوب خود می‌کند. طبیعت زیبای این چشمه و مناطق اطراف آن درختان انبوه و بلند چنار است که چشم انداز زیبایی را به این تفرجگاه بخشیده است. پوشش های گیاهی و جنگلی در این مناطق بسیار متنوع است این منطقه با ارتفاعات سرسبز و کوهستانی خود یکی از مهم ترین مکان های دیدنی راز و جرگلان به شمار می آید.

بقعه شاهزاده نبی غلامان

بقعه شاهزاده نبی غلامان

بنای شاهزاده نبی غلامان ۲۰۰متر به سمت جنوب غلامان و مشرف به آن قرار گرفته‌است. این بنا در سال ۱۳۱۸ به دستور سروان امیر عباس دیباج حاکم وقت منطقه و به دست استاد شیخ علی نوروزی و به شاگردی محمد رحمانی تجدید ساخت شد.

جاهای دیدنی راز و جرگلان

آشنایی با مکان های دیدنی این شهرستان شما را با یکی دیگر از مناطق زیبا در استان خراسان شمالی آشنا می کند. این شهرستان دارای جاذبه های توریستی مختلف است که یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین بخش های این استان به شمار می‌رود. این بخش به دلیل آثار و بناهای تاریخی خود بسیار شناخته شده است و مورد توجه باستان شناسان زیادی قرار می گیرد.

روستای گردشگری دیوخ

روستای گردشگری دیوخ

این روستای دیدنی از توابع  راز و جرگلان است و در فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر راز و جرگلان واقع شده است این منطقه دارای فرهنگی بسیار ارزشمند است ترکمن های اصیل از طایفه تکه که در این منطقه ساکن هستند همچنان ارزش فرهنگی خود را حفظ کرده اند. این روستا دارای معماری بسیار ارزشمندی است و از بافتی سنتی برخوردار می باشد چشم انداز زیبایی که می توانید در این روستا مشاهده کنید برای هر فردی دارای جذابیت است مردمان این منطقه به بافت قالی مشغول هستند و هنرهای سنتی خود را همچنان حفظ کرده اند.

زیبایی های گردشگری راز و جرگلان

مکان‌های دیدنی راز و جرگلان انواع تنوع زیست محیطی را در خود جای داده است. این منطقه دارای جاذبه های تاریخی ارزشمندی است و به دلیل قدمت تاریخی که دارد مورد توجه است روستاها، مناطق کوهستانی، جنگل‌ها و بناهای تاریخی که در این شهر قرار دارند. هر ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کنند. اگر به این شهرستان زیبا سفر کرده اید تجربیات خوتان را با ما به اشتراک بگذارید.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x