اجتماعی

چرا اوسبیلدونگ آلمان + مزایای دوره

از آنجایی که در کشور های جهان سوم از جمله ایران بحث مهاجرت بیش از پیش داغ است و اکثر جوان ها به دنبال رفتن به کشوری با رفاه و امکانات بیشتر هستند، اوسبیلدونگ آلمان راهی تازه و آسان برای مهاجرت به آلمان برای افراد کم سن است.

به گزارش تلنگر؛ مهاجرت کلمه ای تلخ اما پر از امید به آینده است، آینده ای که شاید رضایت بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد. اما خیلی خوب می دانیم اگر به کشوری خوب و مناسب با شرایط خودمان مهاجرت کنیم و البته از تمام سختی ها و چالش های این راه آگاه باشیم، رفتن را برای ما راحت تر می کند، که اوسبیلدونگ آلمان با توجه به شرایطی که بری ما به وجود آورده است.

ترک وطن به همین راحتی که شما فکر می کنید نیست اما نشدنی هم نیست. با کمی تحقیق و مطالعه می توانید در زمینه دلخواه و با توجه توانمدی های خود بهترین مکان را انتخاب کنید تا با یک عمر پشیمانی و حسرت مواجه نشوید. اوسبیلدونگ آلمان امروزه طرفدار و خواهان زیادی پیدا کرده است، در این مقاله همراهما باشید تا همه چیز را بدانید.

همه چیز درباره اوسبیلدونگ آلمان

دوره های آوسبیلدونگ در آلمان برای کسانی که علاقمند به کار عملی هستند و به دنبال راهی برای ورود به بازار کار آلمان می‌گردند، گزینه فوق‌العاده‌ای است. متقاضیانی که بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن دارند، می‌توانند برای تحصیل در بیش از ۴۰۰ دوره آوسبیلدونگ اقدام کنند و همزمان با یاد گرفتن مهارت‌های حرفه‌ای، درآمد هم کسب کنند.

همچنین، دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی شانس بالایی برای استخدام در همان شرکتی که در آن دوره آوسبیلدونگ خود را گذرانده‌اند دارند. البته این استخدام با افزایش حقوق چشم‌گیری همراه است.

اوسبیلدونگ آلمان چیست ؟

 

دوره مهاجرتی به آلمان

ر آلمان، آوسبیلدونگ اصطلاحی است که برای آموزش حین کار و یا کارآموزی استفاده می‌شود. بعد از پذیرش در دوره آوسبیلدونگ، دانشجو  با یک شرکت قرارداد آوسبیلدونگ امضا خواهد کرد و در کنار ۱ یا ۲ روز حضور در آموزشگاه (بروف‌شوله – Berufsschule)‌ در آن شرکت مشغول به کار خواهد شد و کسب درآمد خواهد کرد.

به این ترتیب، این دانشجویان از طریق کار در شرکتی که در حوزه شغلی مورد نظر آنها فعال است، هم دانش تئوری و هم تجربه عملی دست اول کسب می‌کنندمتقاضیان در آموزشگاه دروس مختلفی را که با شغل انتخابی آن‌ها مرتبط است می‌گذرانند. از دروس ارائه شده امتحان گرفته می‌شود که کسب نمره قبولی در این امتحانات برای فارغ‌التحصیلی الزامی است.

تمام دروس و مطالب به زبان آلمانی تدریس خواهند شد و به همین دلیل داشتن مهارت زبان آلمانی مورد نیاز خواهد بود.حین کار در شرکت، با بخش‌های مختلفی همکاری خواهید داشت تا با جنبه‌های مختلف حرفه مورد نظرتان آشنا شوید. برای مثال، ممکن است مدتی در بخش فروش مشغول باشید، بعد در بخش تعمیرات و نگهداری کار کنید، بعد از آن به قسمت اداری بروید، سپس وارد انبار شوید و به همین ترتیب ادامه دهید.

پیش از شروع آوسبیلدونگ، شما این فرصت را دارید تا در یک دوره آزمایشی به نام پرکتیکوم (Praktikum) شرکت کنید. این دوره توسط شرکت مورد نظر برگزار می‌شود تا هم آنها عملکرد شما را مورد ارزیابی قرار دهند و هم شما ببینید که این شرکت را دوست دارید یا خیر. طول دوره پرکتیکوم  برای هر شرکت فرق می‌کند و می‌تواند بین ۲ هفته الی ۲ ماه باشد. البته در این مدت حقوقی دریافت نمی‌کنید.

حقوق دریافتی در آوسبیلدونگ

میزان درآمد حین دوره آوسبیلدونگ به دوره انتخابی بستگی خواهد داشت، اما عموما در تمامی دوره‌ها درآمد شما به صورت سالانه افزایش پیدا می‌کند. دلیل این افزایش حقوق، بالا رفتن سطح مهارت‌های شما است. میانگین درآمد آوسبیلدونگ در آلمان بین ۵۰۰ الی ۱۲۰۰ یورو در ماه است. این مبلغ درآمد خالص شما بعد از کم شدن کسورات (مالیات و بیمه) می‌باشد.

آزمون پایانی دوره آوسبیلدونگ

بعد از اتمام تحصیلات در آموزشگاه، باید در آزمونی به نام زویشن‌پروفونگ (Zwischenprüfung)، که توسط آموزشگاه برگزار می‌شود، شرکت کنید. علاوه‌براین، بعد از اتمام دوره کارآموزی هم باید در آزمون نهایی که به نام آبشلوس‌پروفونگ (Abschlussprüfung) شناخته می‌شود شرکت کنید.

هردوی این آزمون‌ها شامل یک بخش عملی و یک بخش نظری هستند.دانشجویان همچنین می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیلی به کار در شرکتی که در آن آوسبیلدونگ خود را گذرانده‌اند ادامه دهند، مدارک و گواهی‌های بیشتری کسب کنند (مثلا استاد کاری و یا تحصیل در دانشگاه)،‌ خویش فرما شوند و یا برای پیدا کردن کار به کشور دیگری بروند.

 ۲ نوع آوسبیلدونگ

آوسبیلدونگ در آلمان می‌تواند به دو صورت باشد: دوئاله آوسبیلدونگ (دوگانه) و شولیشه آوسبیلدونگ (آموزشی).

۱.دوآل آوسبیلدونگ

مورد اول بسیار متداول‌تر است، زیرا در دوئاله آوسبیلدونگ دانشجویان هم بابت کار خود درآمد دارند و هم تجربه عملی دست اول زیادی کسب می‌کنند.

دانشجویان دوئاله آوسبیلدونگ در هفته ۳ الی ۴ روز مشغول کار بوده و ۱ تا ۲ روز در آموزشگاه مشغول هستند. همچنین، برخی دوره‌های دوئاله آوسبیلدونگ امکان تحصیل و کار به صورت جداگانه – در بازه‌های چندماهه – را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کنند، یعنی شرکت‌کنندگان چند ماه در آموزشگاه تحصیل می‌کنند و سپس چند ماه مشغول به کار می‌شوند.

این ساختار به دانشجویان این امکان را می‌دهد که در لحظه تنها روی یک جنبه از آموزش – چه تحصیل و چه کار عملی –  متمرکز شوند.مشاغلی که نیازمند تمرین عملی بیشتری هستند، عموما به صورت دوئاله آوسبیلدونگ ارائه می‌شوند.

چند نمونه از مشاغلی که به صورت دوئاله آوسبیلدونگ ارائه می‌شوند عبارتند از فروشندگی، متخصص مکاترونیک، کارمند، کارمند صنعتی و مواردی از این دست. البته ممکن است شولیشه آوسبیلدونگ هم برای چنین مشاغلی ارائه شود.

۲.شولیشه آوسبیلدونگ

مزایای شرکت در دوره اوسبیلدونگ

اما در شولیشه آوسبیلدونگ به شرکت‌کنندگان حقوقی پرداخت نخواهد شد (به استثنای آوسبیلدونگ پرستاری) و آموزش بیشتر روی بخش تئوری متمرکز است.

با وجود این که دوره‌های شولیشه بیشتر بر آموزش تئوری متمرکز هستند،‌ برخی از آنها شامل کار در شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز می‌شوند. اگر حرفه انتخابی دانشجویان از نوع شولیشه آوسبیلدونگ و دارای آموزش عملی باشد، به صورت بخش بخش در کلاس و کار حضور پیدا می‌کنند.

مثلا ۳ ماه مشغول به تحصیل در آموزشگاه خواهند شد و ۲ ماه در شرکتی کار خواهند کرد. و آن دسته مشاغلی که نیاز بیشتری به دانش تئوری دارند، به صورت شولیشه آوسبیلدونگ برگزار می‌شوند.

دوره‌های شولیشه آوسبیلدونگ برای مشاغل پزشکی و پرستاری، مدرسین،‌ گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، اپراتوری ماشین آلات، کمک فنی، علوم کامپیوتر و … ارائه می‌شود. هر دو نوع آوسبیلدونگ بسته به دوره انتخابی بین ۲ الی ۳ سال طول می‌کشند.

مزایای آوسبیلدونگ

  • بدون نیاز به مدرک دانشگاهی مرتبط.
  • دریافت حقوق در این دوره همراه با تحصیل و کسب تجربه کاری متخصص و ماهر.
  • یکی از کوتاه ترین مسیرها برای اخذ پاسپورت آلمانی.
  • دوره های آوسبیلدونگ، به شما مهارت های علمی و تخصصی در رشته مورد نظر را آموزش می دهد. یعنی شما به طور مستقیم در محیط کار واقعی و زیر نظر مربیان تمرین ها ی عملی نجام می دهید. این کار باعث بالارفتن توانمندی شما می شود.
  • شما آماده ورود به بازار کار می شود پس از اتمام دوره، همچنین فرصت های شغلی زیادی برایتان به وجود می آید.
  • علاوه بر این اوسبیلدونگ آلمان، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد زیرات شما نسبت به رقبای خود در آن رشته توانمندی بیشتری دارید و نیازی به دور های ابتدایی ندارید.
  • این دوره به شما امکاناتو وسایل لازم و ضروری برای پیشرفت زیاد را می دهد و شما بعد از این دوره می تواند وارد پست و سمت های مدیریت ی و رده بالا شوید.

 رشته های پرطرفدار آوسبیلدونگ

رشته های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مهندسی، آی تی، کنترل کننده ترافیک هوایی و مکانیک کشتی جز پردرآمدترین رشته های اوسبیلدونگ هستند.

شرایط مهاجرت به آلمان

  • مدرک زبان آلمانی B2
  • دیپلم دبیرستان ترجمه شده
  • مدارک سابقه کاری (در صورت وجود)
  • رزومه به سبک آلمانی
  • سن ۱۸ الی ۲۵ سال
  • تمکن مالی ۱۰,۳۵۶ یورو (برای ویزا)

نکات آخر برای اوسبیلدونگ آلمان

  • این دوره آکادمیک نیست و شما برای ورود به دانشگاه باید مدارکو دوره های دیگری را نیز بگذرانید.
  • در اوسبیلدونگ آلمان فرد خود به تنهایی می تواند مهاجرت کند و خانواده باید به صورت جدا اقدام کند.
  • می‌توانید بلافاصله بعد از اتمام دوره، در شغلی که برای آن آموزش دیده‌اید مشغول به کار شوید و یا این که درخواست ویزای جستجوی کار (جاب سیکر) بدهید و برای پیدا کردن کار در این کشور بمانید.
  • حداقل سن ورود به این دوره‌ها ۱۸ سال و حداکثر سن مورد نظر شرکت‌ها عموما ۲۵ سال است.
  • بعد از ۲ سال کار در آلمان با داشتن مدرک آوسبیلدونگ می توانید برای اقامت دائم این کشور درخواست بدهید.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x