تولید و تجارت

۶ راهکار طلایی برای کاهش هزینه ترخیص کالا از گمرک

هر تاجر و بازرگانی که در زمینه واردات و صادرات کالا مشغول فعالیت است، قطعا برای خروج بارهای تجاری خود از گمرک باید هزینه‌هایی را پرداخت کند. هزینه ترخیص کالا از گمرک یکی از مهم‌ترین هزینه‌های واردات و صادرات کالا است، مسلما کاهش هزینه نهایی ترخیص کالا تاثیر مستقیمی بر کاهش هزینه‌های تجارت دارد.

اگر می‌خواهید به عنوان یک تاجر موفق وارد عرصه تجارت بین‌الملل شوید باید با راهکارهای کاهش هزینه‌های ترخیص آشنا باشید، اگر شناختی از این راهکارها نداشته باشید، به احتمال زیاد در پروسه ترخیص کالا از گمرک به مشکل خواهید خورد و ممکن است با هزینه‌های بالا، بارتان از گمرک خارج شود.

روش‌های بسیاری برای کاهش این هزینه وجود دارد که ما در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی آنها بپردازیم. پس اگر می‌خواهید هزینه‌ ترخیص کالا را مدیریت کنید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چگونه هزینه ترخیص کالا از گمرک را کاهش دهیم؟
ترخیص کالا از گمرک شامل هزینه‌های گوناگونی از قبیل هزینه بارگیری و تخلیه، هزینه انبارداری، هزینه بررسی محصول، عوارض و تعرفه گمرکی و غیره است و بازرگانان برای خروج کالا از اماکن گمرکی بایستی در زمان مناسب، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

دقت داشته باشید که فرایند ترخیص پیچ و خم‌های بسیاری دارد. در صورتی که بدون دانش و تخصص لازم این فرایند انجام شود، باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کنید. مثلا اگر کدتعرفه گمرکی به درستی در اسناد و مدارک گمرکی ثبت نشود، جریمه خواهید شد و این موضوع هزینه ترخیص را افزایش خواهد داد یا در صورتی که هزینه‌های گمرکی در زمان مناسب پرداخت نشود مدت زمان نگهداری کالا در انبارهای گمرک بیشتر شده و به دنبال آن هزینه ترخیص افزایش می‌یابد.

اما راهکارهای برای کاهش این هزینه وجود دارد که در ذیل به هر یک از آنها می‌پردازیم.

  1. انتخاب کد تعرفه صحیح برای کالا

کدتعرفه گمرکی یک کد ۸ تا ۱۰ رقمی بین‌المللی است که ویژگی‌های کالا را نشان داده و در تمام گمرکات کشور برای انجام امور مربوط به ترخیص کالا، محاسبه‌ هزینه‌های گمرکی، کنترل و طبقه‌بندی کالاها کاربرد دارد.

یکی از راهکارهای طلایی برای کاهش هزینه‌های ترخیص کالا طبقه‌بندی صحیح تعرفه کالا است. ممکن است تصور کنید که انتخاب کد تعرفه آسان بوده و به راحتی می‎‌توان آن را انتخاب کرد. اگر جز این دسته از افراد هستید سخت در اشتباهید.

همانطور که اشاره شد از طریق کد تعرفه گمرکی بسیاری از عوارض و هزینه‌های گمرکی تعیین می‌شود. بنابراین در صورت انتخاب کد تعرفه صحیح، ممکن است حقوق گمرکی کمتری پرداخت کنید. البته توجه داشته باشید که در صورتی که کدتعرفه گمرکی به صورت عمدی یا سهوی اشتباه ثبت شود، صاحب کالا جریمه شده و این موضوع هزینه‌های ترخیص را افزایش می‌دهد.

بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکلات و با هدف کاهش هزینه‌های ترخیص بهتر است انتخاب کد تعرفه با دقت بالایی صورت گیرد.

  1. اعلام ارزش دقیق کالا به گمرک

ارزش گمرکی کالا اشاره به تمام هزینه‌هایی دارد که صاحب کالا موظف است در فرایند واردات و صادرات از خرید کالا در مبدا تا حمل و نقل، بیمه و غیره پرداخت کند.  هر گمرکی برای تعیین ارزش کالا قوانین مخصوص به خود را دارد.

بازرگانان برای محاسبه برخی از هزینه‌های گمرکی موظف هستند ارزش گمرکی کالا را محاسبه کرده و به گمرک اعلام نمایند. در برخی از مواقع این ارزش به درستی محاسبه نشده و توسط گمرک تایید نمی‌شود. در چنین شرایطی واردکننده کالا جریمه شده و علاوه بر پرداخت مازاد حقوق گمرکی می‌بایست جریمه‌ای پرداخت کند.

بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی و پرداخت هزینه‌های بیشتر، ارزش گمرکی کالا بایستی به صورت دقیق محاسبه و به گمرک اعلام گردد.

انتخاب کارگزار گمرکی متخصص

  1. انتخاب کارگزار گمرکی متخصص

یکی از دیگر عوامل مهمی که  در کاهش هزینه‌های ترخیص کالا نقش ویژه‌ای دارد، انتخاب کارگزار گمرکی است. کارگزار گمرکی به شرکت‌ یا اشخاصی گفته می‌شود که پروانه مخصوص ترخیص کالا از گمرکات کشور داشته و به نیابت از صاحب کالا تشریفات گمرکی مربوط به ترخیص کالا را انجام می‌دهند.

اگر با مراحل ترخیص آشنا نیسیتد، سپردن این مراحل به شرکت‌های معتبر ترخیص کالا می‌تواند هزینه‌های ترخیص را به طور ویژه‌ای کاهش دهد. چنین شرکت‌هایی به دلیل تجربه بالا در این حوزه، به تمامی پیچ و خم‌های ترخیص مسلط بوده و به شما کمک می‌کنند تا در کمترین زمان و با مناسب‌ترین هزینه بارهای خود را از گمرک خارج نمایید.

  1. مدیریت دریافت اسناد و مجوزهای گمرکی

هر تاجر و بازرگانی برای آنکه بتواند به صورت قانونی و بدون مشکل کالای خود را از گمرک ترخیص نماید لازم است اسناد و مجوزهایی را تهیه و در هر یک از مراحل ترخیص ارائه نمایند. دریافت اسناد و مجوزهای گمرکی پروسه‌ای زمانبر بوده و در بسیاری از موارد به تعویق انداختن زمان ارائه مدارک، مدت زمان ترخیص کالا افزایش یافته و این موضوع افزایش هزینه‌های ترخیص را به همراه خواهد داشت.

دقت داشته باشید که مجوزهای ترخیص برای تمامی کالاها یکسان نیست و با توجه به نوع و ماهیت کالا متفاوت است. علاوه بر این اسناد و مجوزهای گمرکی در کشورهای مختلف متفاوت است در برخی از کشورها برای تسهیل فرایند واردات نیازی به ارائه بسیاری از اسناد نبوده و در برخی از دیگر کشورها لازم است لیستی از اسناد و مجوزها ارائه گردد.

عدم شناخت کافی از اسناد مورد نیاز گمرکی مشکلات بسیاری را در مسیر تجارت خارجی ایجاد خواهد کرد. به طور مثال در صورت ارائه اسناد اضافی زمان و هزینه شما به هدر خواهد رفت یا در صورت عدم ارائه اسناد مورد نیاز ممکن است جریمه شوید و بارتان از گمرک ترخیص نشود.

با توجه به تسلط کارگزاران گمرکی به آخرین قوانین و مقررات گمرکی، در صورت سپردن امور ترخیص به کارگزاران گمرکی خیالتان از بابت ارائه اسناد و مدارک راحت خواهد بود.

  1. شناخت قوانین و مقررات گمرکی

آیا از آخرین قوانین و مقررات گمرکی خبر دارید؟ اگر پاسختان منفی است، به احتمال زیاد در پروسه ترخیص با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهید شد. بنابراین هر چه سریع‌تر به سراغ منابع اصلی بروید و اصلی‌ترین قوانین و مقررات گمرکی را بیاموزید.

دقت داشته باشید که برای ترخیص کالا از گمرک لازم است مراحل گوناگونی سپری شود. مراحل و قوانین ترخیص در گمرکات مختلف همچنین کشورهای مختلف متفاوت است به طور مثال اگر قصد ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی را دارید باید پیش از ورود کالا به اماکن گمرکی، از قوانین و مقررات این گمرک مطلع باشید.

همچنین گمرکات برخی از کشورها در ساعات مشخصی از شبانه‌روز، بسته می‌شوند. تصور کنید که قصد ارسال زمینی محموله‌ای حاوی محصولات تازه از کشور«الف» به کشور «ب» را دارید اما زمانی که بارتان به مرز کشور «ب» می‌رسد، مزر بسته بوده و حدود ۹ ساعت بعد باز می‌شود، اگر اطلاعی از این موضوع نداشته باشید چه می‌شود؟ ممکن است محصولات فاسد شده و یا بار در زمان مناسب تحویل مشتری داده نشود.

مدیریت صحیح زمان

  1. مدیریت صحیح زمان

یکی از موضوعات مهم دیگری که می‌تواند هزینه‌های ترخیص را به طور چشمگیری کاهش دهد برنامه‌ریزی صحیح و انجام به موقع مراحل ترخیص است. ترخیص کالا پروسه‌ای پیچیده و زمانبر است. خروج کالا از اماکن گمرکی مستلزم طی کردن مراحلی است. اگر نتوانید این مراحل را به درستی انجام دهید، مدت زمان ترخیص را طولانی کرده و این موضوع هزینه‌های ترخیص را افزایش خواهد داد. فکرش را بکنید اظهارنامه گمرکی را به درست ثبت نکرده باشید یا مدارک لازم برای ترخیص کالا به طور کامل ارائه نشده باشد.

نتیجه گیری

عوامل گوناگونی بر روی کاهش هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک تاثیر می‌گذارد. از انتخاب کد تعرفه صحیح برای کالا گرفته تا اخذ مجوزها و قوانین و مقررات گمرکی.

همانطور که اشاره شد هزینه ترخیص کالا از گمرک وابسته به عوامل گوناگونی است و در صورتی که پروسه ترخیص بدون شناخت کافی صورت گیرد هزینه‌های ترخیص افزایش یافته و ممکن است با مشکلات بسیاری روبه‌رو شوید. پس برای کاهش هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک پیشنهاد می‌کنیم با دقت به نکاتی که در متن به آن اشاره شد توجه کنید و از شرکت‌های باسابقه و معتبر در این حوزه همچون پی اس پی اکسپرس (https://pspexpress.com/fa) برای انجام هر چه بهتر مراحل ترخیص کمک بگیرید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x