محیط زیست

همه چیز درباره کاشت سنبل در خانه برای عید

گل سنبل یک گیاه نمادین سفره هفت سین برای عید نوروز است و بسیاری از افراد علاقه دارند تا این گیاه را در منزل بکارند. اگر شما هم علاقه دارید کاشت سنبل در خانه انجام دهید، این مقاله برای شما است.

به گزارش تلنگر؛ سنبل گیاه گلدار، پیازی و چندساله است که منشا آن نواحی مدیترانه می باشد . برگ های این گیاه سبز روشن و ساده، کشیده و نوک تیز است و گلچه های زنگوله ای شکل کنار هم گل آذین خوشه ای را تشکیل می دهند. گل های سنبل به رنگ سفید و بنفش ، صورتی، زرد، نارنجی و آبی دیده می شود . ارتفاع این گل خوشبو و زینتی به ۲۰سانتی متر نیز می رسد و این گل از اواخر اسفند تا خرداد ماه گل می دهد.

نگهداری از گل سنبل و کاشت سنبل در خانه

از آنجا که گل سنبل یک گل با طول عمر کوتاه است؛ مراقبت از گل سنبل نیاز به آموزش دارد تازه نگه داشتن گل سنبل و کمک به طراوت و زیبایی بیشتر آن نیاز به دقت و توجه خاصی دارد. برای همین تمامی نیازهای آن از جمله آب، نور، خاک، کود، رطوبت و دمای مناسب برای آن باید برطرف شود. به همین دلیل نیز لازم است با روش و نحوه نگهداری از گل سنبل بعد از عید و در زمان گلدهی بیشتر آشنا شوید:

نکات فوق مهم هنگام خرید پیاز سنبلرنگ های پیاز گل سنبل

  • این گیاه را می توانید در آب، خاک گلدان و خاک باغچه پرورش دهید.
  • پیاز گل سنبل نباید معیوب و مریض باشد.
  • برای شناسایی پیاز سالم، پیاز سفت و سنگین را انتخاب کنید .
  • اگر تازه کارید از طریق دیدن پیاز نمی توانید رنگ گیاه را تشخیص دهید پس از فروشنده بخواهید رنگ گل مورد علاقه تان را به شما بدهد.
  • به فروشنده بگویید پیاز مخصوص باغچه و یا گلدان می خواهید. چرا که پیاز این دو با هم تفاوت دارند.

نور مناسب گل سنبل

این گل به نور بسیار زیادی احتیاج دارد، به ویژه در دوران گلدهی، بنابراین اگر در داخل منزل از این گیاه نگهداری می‌کنید، بهتر است پرنورترین مکان را برای این گل انتخاب کنید. بهترین مکان برای کاشت سنبل در خانه، پشت پنجره جنوبی ساختمان می‌باشد.

میزان آبیاری سنبلآبیاری سنبل

گل سنبل به آبیاری زیاد و بیش‌ازحدی احتیاج ندارد؛ بنابراین بهتر است هر زمان که سطح خاک خشک شد آبیاری را به میزان اندک انجام دهید؛ زیرا همان‌طور که گفته شد آبیاری زیاد و بیش‌ازحد منجر به پوسیدگی پیازهای سنبل خواهد شد.

کود دهی و تغذیه گل سنبلکاشت سنبل در خاک

این گل به کود دهی و تغذیه خاصی نیاز ندارد؛ اما در صورت امکان می‌توان مقداری کود دامی یا ورمی کمپوست در زمان کاشت سنبل در خانه به خاک اضافه کنید.

دما و رطوبت مورد نیاز گل سنبل

برای نگهداری از گل سنبل در خانه باید دمای هوای اتاق را معتدل و مرطوب نگه دارید. اما اگر آن را در باغچه کاشتید می توانید مطمئن باشید که این گل خود را با دمای محیط وفق می دهد. اما هنگام نگه داشتن پیاز سنبل باید حواستان به دمای اتاق یا محل نگهداری آن باشد. چرا که هوای گرم باعث آسیب به پیاز می شود.

روش کشت پیاز سنبل در فضای باز

برای کاشت سنبل در خانه در فضای باز و باغچه باید در ابتدا خاک باغچه را تا عمق ۳۵-۳۰ سانتی‌متری گود کرد. سپس تا عمق ۱۰ سانتی‌متری از ته گودال را با استفاده از کمپوست، پیت ماس و یا خاک‌برگ پر نمود.

بعد از آماده کردن خاک باید پیازها را در عمق ۲۵-۱۵ سانتی‌متر و با فاصله ۱۵-۱۰ سانتی‌متری از هم بکارید. در هنگام کاشت پیاز سنبل حتماً باید از دستکش استفاده نمایید؛ زیرا به دلیل اسیدی بودن پوسته پیازها ممکن است دستتان آسیب ببیند.

بعد از کاشت پیازها باید یک نوبت آبیاری را انجام داد. توجه داشته باشید که معمولاً بارش برف و باران در پاییز و زمستان، رطوبت لازم را در اختیار گیاه قرار می‌دهد، اما اگر در بارش ها وقفه طولانی‌مدت ایجاد شد، باید آبیاری را انجام داد. زمان گلدهی پیاز سنبل در فضای باز کمی دیرتر از محیط گلدان می‌باشد. با گرم‌تر شدن هوا گل سنبل نیز به گل می‌نشیند.

آموزش کاشت سنبل در خانه در آبکاشت سنبل در آب

برای کاشت پیاز سنبل در آب، باید ظرف مناسب برای کاشت را نیز از گل‌فروشی و محلی که پیاز آن را خریداری می‌کنید تهیه نمایید. این ظرف سبب می‌شود تا در مراحل مختلف رشدی سنبل، گل و ساقه آن آسیب نبیند. برای کاشت سنبل در خانه در آب تنها گذاشتن پیاز بر روی ظرف آب حاوی خاک زغال کافی نیست. بلکه باید از آن به‌شدت نگهداری و مواظبت کرد تا قبل از ظهور برگ‌های سنبل، ریشه‌های پیاز به‌طور کامل در آب منتشر و پراکنده شود.

حتی‌الامکان گیاه گل سنبل خود را در تاریکی قرار دهید و اگر می‌توانید ریشه‌ها را به‌تنهایی دور از نور نگهداری کنید. باید توجه داشته باشید که تنها ریشه‌ها باید در آب باقی بمانند.

زمانی که شکوفه‌ها خارج‌شده و تبدیل به گل شدند باید بر روی گل‌ها آب‌پاشی کنید. این کار سبب شادابی و طراوت بیشتر گل‌ها می‌شود. بعدازآن باید گل سنبل را در معرض نور آفتاب قرار دهید؛ اما به‌طورکلی بهترین محل برای نگهداری این نوع گل سنبل که در آب کشت‌شده است، محیطی با دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

چرا در روش کاشت پیاز سنبل در آب از خاک زغال استفاده می‌شود؟

علت استفاده از زغال این است که از فاسدشدن آب جلوگیری می‌کند. اگر نمی‌خواهید از خاک زغال استفاده نمایید می‌توانید حتی از یک قطعه کامل زغال استفاده کنید. برای این که زغال در آب شناور نباشد، بهتر است زغال را چند روز قبل در آب خیس کنید. این کار علاوه بر سنگین کردن زغال، آن را تمیز کرده و از آلودگی و کثیف شدن آب هم پیشگیری می‌کند.

روش تکثیر گل سنبلزمان کاشت سنبل تا عید

همان‌طور که گفته شد گل سنبل از طریق کاشتن پیازهای کوچک تولید می‌شود. اگر بخواهید از یک پیاز سنبل پیازهای کوچک‌تری بگیرید باید در ابتدا یک ماه قبل از کاشت انتهای پیاز را به شکل یک مخروط کوچکی با چاقو در بیاورید و آن را در جای مناسبی بگذارید تا محل شکاف و برش خشک شود.

سپس پیاز را در عمق کمتری نسبت به پیازهای دیگر بکارید. از این طریق پیازهای کوچک‌تری ایجاد می‌شوند که با کاشتن آن‌ها می‌توانید صاحب سنبل‌های بیشتری شوید.

زمان مناسب کاشت سنبل در خانه برای عید

فصل کاشت سنبل در خانه همانند سایر پیازها اواخر پاییز است. این گل برای رشد و نمو خود نیازمند یک دوره سرمایی است. برای کاشت این گیاه در محیط باز، بهتر است مکانی را انتخاب کنید که در دوران نیاز گرمایی در روز حداقل ۵ ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت نماید. این گل همچنین در سایه نیز امکان رشد را دارد اما در این مکان از کیفیت شکوفه‌های آن کاسته می‌شود.

نکات طلایی کاشت سنبل در خانه

  • قبل از زمان کاشت پیاز سنبل در گلدان ، باید خاک را آبیاری کرد.
  • پیازها باید در خاک مناسب و سبک که مخلوطی از ماسه و خاک‌برگ است کاشته شوند.
  • دوسوم پیازها باید در خاک بوده و یک‌سوم آن‌ها بیرون از خاک بماند.
  • پیازها را باید در محل معتدل نگهداری کرد.
  • در اوایل روزهای کاشت نباید دمای هوای محیط کمتر از ۱۳ درجه سانتی‌گراد باشد.
  • بهتر است بعد از کاشت ۱۰ روز تا ۱۰ هفته گلدان را در تاریکی و در دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.
  • بعد از گذشت ۱۰ روز تا ۱۰ هفته می‌توانید گلدان را به مکانی با نورگیری متوسط انتقال دهید.

نگهداری از پیاز سنبل برای سال بعد

در مناطقی که دارای زمستان‌های سردی هستند، برای جلوگیری از یخ‌زدگی پیاز سنبل و پوسیدگی آن بهتر است که پیازها را از خاک خارج کرده و در انبار نگهداری کرد. باید بدانید که سنبل یک گل دائمی نیست؛ بنابراین همیشگی نبوده و بعد از یک ماه از بین می‌رود. زمانی گل سنبل شما از بین رفت، باید پیاز سنبل را از خاک خارج کنید و ساقه آن را نیز قطع نمایید. سپس پیاز خارج‌شده را در محلی تاریک و خشک نگهداری کنید. با این روش شما می‌توانید سال دیگر هم این پیاز را بکارید و گل سنبل زیبایی هم داشته باشید.

پیازهایی که در گلدان کاشته شده‌اند را نیز باید از گلدان خارج کرده و آن‌ها را در مکانی تمیز و خشک انبار کرد. توجه کنید که بعد از درآوردن پیازهای سنبل باید تنها خاک اطراف آن‌ها را تمیز کرد ولی نباید آن‌ها را با آب شست؛ زیرا منجر به پوسیدگی پیازها در طی مدت انبارداری می‌شود.

اگر برای تمیز کردن پیازها از آب استفاده کردید بهتر است به مدت یک هفته آن‌ها را در مکانی خشک و دور از نور خورشید روی کاغذ یا روزنامه قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. برای انبار کردن پیازهای سنبل باید آن‌ها را در جعبه‌های مقوایی و یا سینی‌های کم‌عمق قرار دهید. به‌هیچ‌وجه برای انبار کردن از ظرف‌های پلاستیکی یا گلدان استفاده نکنید.

شرایط انبار کردن پیازهای سنبل برای سال بعد

برای انبار کردن پیازها که بتوانید سال آینده نیز کاشت سنبل در خانه را انجام دهید، باید جعبه مقوایی در ابتدا کف جعبه را لایه‌ای از پیت ماس، ورمی کولایت یا شن خشک ریخته و پیازها را روی آن‌ها بگذارید. اگر تعداد پیازهای قابل انبار زیاد است، ابتدا یک ردیف را در کف جعبه قرار دهید و سپس روی آن‌ها یک لایه روزنامه قرار دهید و درنهایت روی روزنامه پیازها را بچینید. باید روی آخرین ردیف پیازها نیز یک لایه از روزنامه قرار دهید. جعبه حامل پیازهای سنبل را باید در مکانی خشک و خنک دارای دمای ۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید تا نیاز سرمایی آن‌ها نیز تأمین شود.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x