اقتصاد کلان

مبلغ عیدی کارگران برای سال 1403 + جدول و نحوه محاسبه

مبلغ عیدی  سال 1403 براساس قانون وزارت کار و تصمیم شورای عالی کار به شرح زیر است.

به گزارش تلنگر؛ مبلغ عیدی کارگران و کارکنان بر اساس قانون کار همچنین نرخ دستمزد آنها حاسب خواهد شد. بر این اساس عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد.

با توجه به مصوبه جدید شورای عالی کار، حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲، به ترتیب ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال و ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال است.

در ایران نه تنها کارگران مشمول قانون کار هستند بلکه بسیاری از کارمندان هم مشمول این قانون هستند و حقوق آنها براساس نرخ حداقل دستمزد محاسبه می‌شود.

براساس تصمیم شورای عالی کار برای نرخ دستمزد در سال ۱۴۰۲، حقوق و دستمزد کارگران ۲۷ درصد افزایش پیدا کرد.

براساس قانون کار ایران، حداقل میزان عیدی برای هر کارگر نباید از ۶۰ روز دستمزد او کمتر باشد که حداقل دستمزد روزانه برای امسال، ۱۷۶ هزار و ۹۴۳ تومان (یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۴۲۸ ریال) است که این رقم بدون در نظر گرفتن، حق مسکن، حق اولاد و کمک هزینه اقلام مصرفی است.

پس با ضرب حداقل دستمزد روزانه در ۶۰ روز، کمترین میزان عیدی و با ضرب حداقل دستمزد در ۹۰ روز، بیشترین میزان عیدی به دست می‌آید که نباید رقم عیدی از ۹۰ روز نیز بیشتر شود.

براین اساس، عیدی پرداختی به کارگران برای نوروز ۱۴۰۳، بین ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۶۸ تومان تا ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۵۲ تومان است.

طبق مصوبه شورای‌عالی کار برای امسال حداقل دستمزد کارگران ۲۷ درصد بالا رفت و برای یک شخص مجرد بدون فرزند و سابقه کار به هفت میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان رسید.

حداقل دستمزد نیز برای یک کارگر با یک فرزند به هشت میلیون و ۴۹ هزار و ۱۱۲ تومان و حداقل دستمزد برای یک کارگر با دو فرزند به هشت میلیون و ۵۷۹ هزار و ۸۴۰ تومان رسید.

مبلغ عیدی برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم بر اساس ۶۰ روز کار و نسبت ایام کارکرد محاسبه می‌شود. به این صورت که حداقل مزد ضرب در ۲ تقسیم بر ۱۲ و ضرب در تعداد ماه کارکرد خواهد بود.

در حالی که در قانون، زمان دقیقی برای پرداخت عیدی مشخص نشده اما بر اساس عرف کارگاه‌ها، کارفرمایان در ۲ ماه پایانی سال عیدی کارگران خود را پرداخت می‌کنند و معمولاً زمان پایانی پرداخت عیدی کارکنان پایان اسفندماه است.

باید بدانیم که طبق قانون تنها کارگاه‌های خانوادگی که رابطه همه کارگران کارگاه با کارفرما از نوع خویشاوندی درجه اول باشد یعنی کارگران، پدر مادر، خواهر، برادر، همسر یا فرزندان کارفرما باشند از پرداخت عیدی معاف هستند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که بسیاری از کارفرمایان مبنای محاسبه را «ماه‌های کارکرد کارگر» در نظر می‌گیرند در حالی که مبنای محاسبه عیدی براساس قانون «روزهای کارکرد کارگر» است

عیدی سال ۱۴۰۲ کارگران چقدر است؟

مورد مهمی که باید به آن توجه شود این است که بر اساس قانون کار جمهوری اسلامی ایران، کمترین میزان قانونی عیدی برای هر یک از کارگران نباید از ۶۰ روز دستمزد آن‌ها کمتر باشد. با توجه به افزایش حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱,۷۶۹,۴۲۸ ریال، پایین‌ترین میزان عیدی قانونی در سال ۱۴۰۲ نیز معادل ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال خواهد بود.

مورد دوم این است که در ماده واحده قانون کار آمده است، مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بنابراین حداکثر عیدی ۱۴۰۲ که کارگران دریافت می‌کنند هم مبلغ ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال خواهد بود.

مورد مهم دیگری که باید به آن توجه شود، تاثیر عواملی همچون سابقه کار، عملکرد، میزان مهارت و تجربه کارگر و همچنین وضعیت اقتصادی کارگاه یا کارفرما است که در نهایی شدن مبلغ دقیق عیدی هر یک از کارگران موثر خواهد بود.

جدول عیدی ۱۴۰۳

جزئیات عیدی کارگران 1403

فرمول محاسبه عیدی ۱۴۰۳

محاسبه حقوق 1403

نحوه محاسبه عیدی ۱۴۰۲

محاسبه حقوق 1402

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x