سلامت

10مورد از مضرات بازی جنگی بر روان کودکان

با پیشرفت و گسترش تکنولوژی و هوش مصنوعی، تقریبا تمامی افراد، امروزه از سنین مختلف وارد دنیای مجازی می شوند، و معدود افرادی هستند که با رایانه و تلفن همراه آشنایی نداشته باشند، متاسفانه در این دهه استفاده از رایانه توسط کودکان بیش از پیش افزایش داشته است، که از جمله نگرانی ها مضرات بازی جنگی بر روان کودکان در بین خانواده ها است.

به گزارش تلنگر؛ آمار استفاده از هوش مصنوعی و رایانه بسیار بالا است، مخصوصا در بین کودکان و نوجوانان که این موضوع در صورتی که کنترل شده نباشد، و مادر و پدرهای عزیز از نحوه استفاده از این دستگاه ها اطلاعی نداشته باشند، می تواند در مواردی همچون مضرات بازی جنگی بر روان کودکان بسیار نگران کننده باشد.

مضرات بازی جنگی بر روان کودکان

هرچند این روزها بازی های رایانه ای جزو محبوب ترین بازی ها برای بچه ها لقب گرفته اند اما باید توجه داشت که این بازی ها می توانند به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت روح و روان و جسم کودکان و نوجوانان به حساب بیایند.

خیال بافی و رفتار پرخاشگرانه

کودکی که زیاد در فضای مجازی وقت می گذارند ممکن است به مرور زمان مرز بین خیال و واقعیت را گم کند. چنین کودکی از ضرات بازی جنگی مصون نیست؛ آسیب هایی مثل تمایل به رفتارهای پرخاشگرانه و بی اعتنایی نسبت به درد و رنج دیگران.

 روحیه خشن و عصبانی

ممکن است در فضای مجازی کودک بازی هایی خشن انجام دهد. بازی هایی که محتوای آن ها جنگی و کشتن دیگران است که این بازی ها کودک را خشن می کند و دوست دارد که این بازی ها را در واقعیت نیز اجرا کند.

 اعتیاد به اینترنت

یکی دیگر از دلایلی که موجب می شود مضرات بازی جنگی بر روان کودکان پررنگ شود، اعتیاد کاربران بخصوص کودکان و نوجوانان است چرا که آن ها از عوارض و معایب استفاده بیش از اندازه از اینترنت آگاه نیستند و ممکن است با اعتیاد به بازی های جنگی، سلامتی جسمی و روحی خود را به مخاطره بیاندازند. زمان استفاده از فضای مجازی را برای کودکان محدود کنید.

تاثیر بر گرایشات کودکان

هرچند بازی های رایانه ای،می تواند اطلاعات کودکان و نوجوانان را افزایش دهد،اما از سوی دیگر این بازی ها می تواند بر تمایلات و گرایش های فرزندانمان تاثیرگذار باشد زیرا برخی از بازیهای رایانه ای با هدف ترویج فرهنگ مادی و تهی کردن جوانان از معنویت ساخته می شود.

ایجاد روحیه انزواطلبی در کودکان

از جمله مضرات بازی جنگی بر روان کودکان تغییر روحیه است، این باری ها به گونه ای افراد را با خود همراه می کنند که گذشت زمان را به هیچ وجه درک نمی کنند و وقتی به خود می آیند که ساعت های زیادی از وقتشان صرف این بازی ها شده است. به عبارت دیگر، حاضر نیستند رایانه را به خاطر این بازی ها رها کرده، به دنبال فعالیت های نشاط آور و اجتماعی تر بروند.

لذا کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیرند، درونگرا می شوند و در جامعه، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می گردند. روحیه انزواطلبی باعث می شود کودک از گروه همسالان جدا شود که این خود سرآغازی برای بروز نابهنجاری های دیگر است.

تنبل شدن ذهن کودکان و نوجوانان

اعتیادبه اینترنت

در این بازی ها به دلیل این که کودک یا نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها را پیدا می کند، اعتماد به نفس او در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود.

تصور بیشتر خانواده ها این است که در بازی های رایانه ای فرد مداخله فکری مداوم دارد، اما این مداخله فکری نیست، بلکه این بازی ها سلول های مغزی را گول می زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می دهند.

افت تحصیلی

از دیگر مضرات بازی جنگی بر روان کودکان افت تحصیلی است. شاید بتوان گفت هر چیزی که ذهن دانش آموزان را از مسیر آموزش منحرف کند، یکی از عوامل افت تحصیلی است. با خصایصی که برای بازی های رایانه ای برشمردیم بدون شک آنها از عوامل مؤثر در افت تحصیلی محسوب می شوند.

چرا که وقت زیادی از دانش آموز را اشغال می کنند و فکر و ذهن او را درگیر مسایل غیرآموزشی می کنند. یکی از والدین اظهار می داشت: پسرم در سال گذشته بهترین نمرات را داشت، اما از وقتی که رایانه برایش خریده ایم روزی ۲ تا ۳ ساعت وقت خود را صرف بازی می کند و از لحاظ تحصیلی افت پیدا کرده است.

مشکلات بینایی

چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه تا حد زیادی از لحاظ بینایی تحت فشار قرار می گیرد و دچار عوارض سندرم بینایی می گردد. به اعتقاد پزشکان، کودکانی که به مدت طولانی از رایانه استفاده می کنند در معرض خطر نزدیک بینی قرار می گیرند.

صدمات اسکلتی

مشکلات نواحی مچ، گردن و پشت، کودکانی را که به مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می کنند، تهدید می کند؛ زیرا فرد در یک وضعیت ثابت ساعت ها می نشیند و در نتیجه ستون فقرات و استخوان بندی او دچار مشکل می شود. همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست از دیگر عوارض کار نسبتاً ثابت و طولانی مدت با رایانه است.

تاثیر بر سلامت پوست

پوست فرد نیز مداوم در معرض اشعه هایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می شود. این اشعه ها تاثیرات جبران ناپذیری از جمله ایجاد انواع حساسی ها و لک های پوستی می شود که درمان آن علاوه بر هزینه ممکن است زمان بر و خسته کننده نیز باشد.

ایجاد تهوع و سرگیجه

ایجاد تهوع و سرگیجه مخصوصاً در کودکانی که صرع دارند، از دیگر عوارض بازی های رایانه ای است. حتی اگر صرع هم نداشته باشند، به دلیل اشعه های زیادی که دارد و تاثیرش بر خورد و خوراک کودکان معده را با مشکل مواجه می کند، در نتیجه حالت تعوه به همراه دارد.

چاقی

چاقی بر اثر بازی رایانه ای

از دیگر عوارض جسمانی که به دنبال استفاده بیش از حد از رایانه و برنامه های آن به وجود می آید، چاق شدن کودکان و نوجوانان به علت کم تحرکی در مقابل این دستگاه است. کل حرکت و جنبش بدن در هنگام کار با کامپیوتر به انگشتان دست خلاصه می شود و دیگر اعضای بدن بی حرکت می مانند، که این بی تحرکی باعث جمع شدن چربی ها در بدن و نهایتاً چاقی می شود.

تقلید و الگوبرداری

از مهم ترین مضرات بازی جنگی بر روان کودکان الگوبرداری غلط است. اغلب گفته می شود که بازی های ویدئویی احساس پیچیده ای از عدم تشخیص درست و غلط ارائه می دهند.

در مواردی که کودک نتواند چیزهای درست را از غلط تفکیک کند، ممکن است وسوسه شود تا رفتارهای خطرساز مانند سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی، رانندگی بی پروا و غیره را انجام دهد. برخی از محققان معتقدند که برخی از بازی های ویدیویی می توانند ویژگیهای روانی اجتماعی مانند همدلی را کاهش دهند.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x