سیاست داخلی

کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور از اختیاری شدن سن بازنشستگی خبر داد

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور از اختیاری شدن سن بازنشستگی برای اشخاصی که الان شاغل هستند با رضایت خودشان این سن و میزان سال‌های کار برای‌شان در نظر گرفته می‌شود، خبر داد.

به گزارش تلنگر؛ سن بازنشستگی در ایران یکی از موضوعات اساسی مرتبط با حقوق کارکنان بعد از بازنشستگی است. بنا بر قانون جدید بازنشستگی، سن بازنشستگی در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۹ (۲۰۲۱/۰۹/۱۰) توسط قانون جدید تعیین شده است.قبل از تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۹، سن بازنشستگی بر اساس جنسیت کارکنان متفاوت بود.

مردان در سن ۵۵ سالگی و زنان در سن ۵۳ سالگی می‌توانستند ادعا به حقوق بازنشستگی کنند. اما با تغییرات اعمال شده در قانون، سن بازنشستگی برای هر دو جنس یکسان شده است.اهمیت سن بازنشستگی در ایران به دلیل تأثیرات آن بر اقتصاد و جمعیت بزرگسالان بسیار مهم است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور گفت: میزان سن بازنشستگی ۶۵ سال برای آقایان و ۶۰ سال خانم‌ها و همچنین سال‌های کار ۳۵ سال برای آقایان و ۳۰ سال برای خانم برای افرادی است که تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند، اشخاصی که الان شاغل هستند با رضایت خودشان این سن و میزان سال‌های کار برای‌شان در نظر گرفته می‌شود.

محسن زنگنه درباره احکام برنامه هفتم در خصوص صندوق‌های بازنشستگی گفت: برای اصلاح صندوق‌های بازنشستگی دولت ۳ مسیر را پیگیری کرده است، یکی اصلاحات مدیریتی بود که ما هم تایید کردیم که صندوق‌ها به سمت واگذاری بنگاه‌های خودشان بروند و بیشتر سهام‌داری سودآور غیرمدیرتی کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور ادامه داد: دوم گفته‌ایم باید طی آئین‌نامه‌ای صلاحیت مدیرعامل و هیات مدیره صندوق‌ها احراز شود یعنی از این به بعد یک شایسته‌سالاری را بر اساس قابلیت‌های کارآمدی اقتصادی برای مدیران صندوق‌ها فراهم کنیم که این موارد در اصلاحات مدیریتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در اصلاحات سنجه‌ای هم دولت یکسری بحث‌هایی را مانند افزایش سن بازنشستگی، تغییر شیوه تعیین حقوق بازنشستگان، کاهش ضریب مشاغل سخت و زیان آور، ۳ الی ۴ ماده آورده بود که ما این‌ها را حذف کردیم، یعنی احساس کردیم حقوق مکتسبه بازنشستگان و شاغلین مخدوش می‌شود برای همین آنها را حذف کردیم اما کلیات نظر دولت برای اصلاحات سنجه‌ای را پذیرفتیم.

زنگنه در خصوص تعیین سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: سن بازنشستگی ۶۵ سال برای آقایان و برای خانم‌ها ۶۰ سال شد. میزان سال‌های کار ۳۵ سال برای آقایان و ۳۰ سال برای خانم‌ها شد. منتها این برای کسانی است که تازه وارد نظام کاری و شغلی می‌شوند؛ کسانی که درحال‌حاضر شاغل هستند در صورت رضایت خودشان این امکان وجود دارد که این سن و میزان کار برای‌شان اعمال شود.

وی تاکید کرد: باز هم تاکید می‌کنم به این نکته دقت شود میزان سن بازنشستگی ۶۵ سال برای آقایان و ۶۰ سال خانم‌ها و همچنین سال‌های کار ۳۵ سال برای آقایان و ۳۰ سال برای خانم برای افرادی است که تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند، اشخاصی که الان شاغل هستند با رضایت خودشان این سن و میزان سال‌های کار برای‌شان در نظر گرفته می‌شود.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵. تعداد آرا: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x