در متن جامعه

عملیات پنجه عقاب، سالروز شکست آمریکا در طبس چه روزی است؟

سالروز عملیات شکست آمریکا در طبس، به عملیات پنجه عقاب معروف است. این عملیات نظامی در صحرای طبس دچار شکست شد.

به گزارش تلنگر؛ سالروز شکست آمریکا در طبس، در تقویم ایران تاریخ ۵ اردیبهشت به ثبت رسیده است. این روز برای ما یادآوری شیرین است، چرا که آمریکا توسط اراده ی خداوند با شکست رو به رو شد.

سالروز عملیات شکست آمریکا در طبس

عملیات پنجه عقاب در ایران معروف به عملیات طبس؛ نام عملیاتی نظامی بود که توسط نیروی دلتا ارتش ایالات متحده در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده در سفارت ایالات متحده در تهران انجام شد.

این عملیات نخستین تجربه عملیاتی نیروی دلتا بود. فرمان اجرای این عملیات از سوی کارتر، رییس جمهور وقت آمریکا با اعلام کلمه رمز «بروید» صادر و در غروب روز پنجشنبه، چهارم اردیبهشت ۱۳۵۸ این عملیات آغاز شد.

طی این عملیات ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان آمریکایی در تهران وارد حریم هوایی ایران می‌شوند، در حین این عملیات ۳ بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت عملیات با کشته شدن ۸ نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ  ۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند و ۵ بالگرد هم روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز می‌رسانند و عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

نظر امام درباره عملیات پنجه عقاب

امام خمینی (ره) پس از این واقعه فرمودند: «نباید بیدار شوند آنهایی که به معنویات توجه ندارند و به این غیب ایمان نیاوردند، (چه کسی) این هلیکوپترهای آقای کارتر را که می‏‌خواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مامور خدا بودند، باد مامور خداست».

ایشان گفتند: «تجربه کنند باز لیکن ما نباید مغرور شویم، من به ملت ایران عرض می‌کنم مغرور نشوید، تمام قدرت قدرت خداست و باید به او اتکال کنید.»

شروع عملیات با گروگان‌گیری مسافران اتوبوس

هشت فروند بالگرد و هفت فروند هواپیما نظامی سی، ۱۳۰ استتار شده و بدون هیچ آرم و نشانی ساعت ۲:۳۰ بامداد روز پنجم اردیبهشت در منطقه فرود آمده بودند و ابتدا ضمن بستن جاده، مسافران یک دستگاه اتوبوس که زائران امام رضا (ع) از منطقه یزد بودند را به اسارت گرفته که یک نفر از این افراد از تاریکی شب استفاده و اقدام به فرار می‌کند و خبر حادثه را به پاسگاه رباط خان طبس می‌دهد.

آمریکایی‌ها به یک تانکر حامل سوخت نیز شلیک کردند که به آتش کشیده و راننده موفق به فرار شده بود و بعد از رسیدن به یزد خبر حادثه را به سپاه یزد منتقل کرد.

بعد از دریافت موضوع به اتفاق چهار نفر از برادران کمیته وقت انقلاب اسلامی با کمترین امکانات و اسلحه برای بررسی موضوع به سمت منطقه حرکت کردیم و ساعت ۶ صبح به محل مورد نظر رسیدیم.

شاهد عینی گفت: موقع حضور ما در منطقه هیچ فردی آنجا حضور نداشت و آمریکایی‌ها فرار کرده بودند، پنج فروند هواپیمای غول پیکر کنار جاده فرود آمده بود و یک فروند هواپیمای سی،۱۳۰ با چند هلی کوپتر آتش گرفته و ۶ جنازه نیز لابه‌لای آهن‌ها در حال سوختن و ۲ جنازه بیرون افتاده بود.

داخل یکی از بالگردها دستگاهی روشن بود که احتمالا صدا و تصویر را ارسال می‌کرد به داخل بالگرد رفتم، دور تا دور آن اسناد مهم و فوق سری برای انجام عملیات تعبیه شده بود؛ ۱۵ دقیقه‌ای در محل حضور داشتیم که ۲ فروند فانتوم اف چهار از سمت جنوب منطقه آمدند و شروع به زدن رگبارهای هشداری کردند تا ما نزدیک بالگردها نرویم زیرا از اسناد داخل آن با خبر بودند و ما که سلاحی برای دفاع نداشتیم کمی از محل وقوع حادثه فاصله گرفتیم.

۱۰ دقیقه بعد یک دستگاه خودروی استیشن آبی رنگ از سپاه یزد به فرماندهی “محمد منتظر قائم” وارد منطقه شد، و گفتند برای بررسی موضوع آمده‌ایم البته از نظر جغرافیایی از آنجایی که این حادثه در استان خراسان بزرگ رخ داده بود و در محدوده استان یزد نبود ایشان می‌توانستند به منطقه نیایند.

پنج بالگرد استتار شده به رنگ خاک آنجا بود که هیچ نشانی نداشت و شهید منتظر قائم گفت، نیروها را از منطقه کمی فاصله بگیرند تا اگر اتفاقی برای ما افتاد بقیه راه را ادامه دهند و من و شما برای بررسی به نزدیک و داخل بالگردها می‌رویم.

روایتگر واقعه طبس گفت: خودروی جیپ و ۲ دستگاه موتورسیکلت را به فاصله دورتر از بالگرد منتقل کردیم تا بعدا بتوانیم از آنها استفاده کنیم، محمد منتظر قائم به داخل یکی از بالگردها رفت و هنوز در حال بیرون آمدن بود تا با یکدیگر همفکری کنیم که یکی از نیروهای یزد اعلام کرد “محمد هواپیماها دارند می‌آیند”.

هدف آمریکا از عملیات پنجه عقاب

هدف آمریکا از تجاوز نظامی به ایران، آزادی جاسوسانی بود که در محل سفارت سابق این کشور در تهران نگهداری می شدند. هواپیماها و نیروهای آمریکایی شرکت کننده در این عملیات در صحرای طبس، اسیر طوفان شن شدند و با انهدام یک هواپیمای نظامی و یک بالگرد سنگین، ۸ نفر از نیروهای ویژه آمریکا کشته و ۴ نفر مجروح شدند. سایر نیروها و تجهیزات باقی مانده نیز به دستور رئیس جمهور آمریکا با جا گذاشتن ۵ بالگرد نظامی و اجساد کشته شدگان از صحرای طبس فرار کردند.

شهید عملیات شکست آمریکا در طبس

حمد منتظر قائم” نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان یزد روز پنجم اردیبهشت‌ سال ۱۳۵۹ وقتی از فرود چند بالگرد آمریکایی در کویر طبس مطلع می‌شود، با توجه به نزدیکی طبس تا یزد بلافاصله در محل حادثه حضور پیدا می‌کند تا موضوع را از نزدیک بررسی کند.

همزمان با حضور وی و همراهانش در صحرای طبس این مکان مورد حمله هوایی قرار گرفت و بعدها مشخص شد که این بالگردها حاوی اسناد مهمی بوده‌اند.

این شهید بزرگوار سال ۱۳۲۷ هجری شمسی در شهر تاریخی فردوس در شمال خراسان جنوبی به دنیا آمد و در کودکی به یزد رفت و به ادامه تحصیل پرداخت.

او سال ۱۳۵۱ دستگیر و زندانی شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران یزد انتخاب و مسوول تشکیل سپاه استان شد.

پیکر پاک این شهید شاخص کشور در آرامستان خلدبرین یزد دفن است.

برنامه ریزی برای سالروز شکست آمریکا در طبس

به مناسبت فرارسیدن پنجم اردیبهشت ماه ۱۲۰ برنامه عمومی ویژه این ایام برنامه‌ریزی شده که ۲۳ برنامه شاخص و محوری است. این برنامه‌ها در بازه زمانی دوم اردیبهشت ماه سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا ۷ اردیبهشت ماه سالجاری در سطح شهرستان برگزار می‌شود.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x