اجتماعی

آشنایی با عید سعید فطر و تمام احکام و قوانین

عید سعید فطر؛ نشان دهنده پایان ماه مبارک رمضان است. این عید سعید برای جهان اسلام بسیار مقدس و ارزشمند است. و این روز در تمامی کشورهای اسلامی به جشن و پایکوبی مشغول هستند.

به گزارش تلنگر؛ عید سعید فطر؛ در سال ۱۴۰۳ در بیست و دومین روز ماه فرودین است. در این عید خجسته مسلمانان مجاز به روزه گرفتن نیستند. و در کشور ما معمولا هر ساله جشن و مراسمات مختلفی برگزار می شود .

تاریخچه و معنی عید سعید فطر

معنای کلمه «فطر» در لغت، گشودن و باز شدن چیزی است.از همین ریشه است سخن خدای متعال که فرمود: «إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ». در حدیثی آمده است: «قام رسول الله(ص) حتى تَفَطَّرَتْ قدماه»؛ یعنی‏ رسول خدا(ص)  آن‌قدر برای عبادت ایستاد که گوشت پاهایش از شدّت جراحت از هم گشوده شد.

و نیز گفته شده «تَفَطَّرَتْ» و «انْفَطَرتْ» به یک معنا است و «افطار» و «عید فطر» نیز از همین ریشه است؛ زیرا روزه‌دار دهانش را در وقت مغرب و روز عید فطر باز می‌کند.

به تصریح قرآن، ماه رمضان در جوامع دینی گذشته نیز وجود داشته، اما گزارشی مبنی بر اتمام ایام روزه‌داری با عیدی به نام فطر در آن جوامع وجود ندارد. از طرفی فضیلت روزه‌داری عمومی در ماه رمضان مخصوص امت اسلام است و در امت‌های گذشته این روزه تنها بر پیامبرانشان واجب بوده است.

عید فطر اولین روز ماه شوال و از مهمترین اعیادمسلمانان. بنابر روایاتی که از امامان شیعه نقل شده، عید فطر عید کسانی است که روزه و عبادات آنها پذیرفته شده و از آن رو عید قرار داده شده که مسلمانان گرد هم آیند و خداوند را ستایش کنند. روزه گرفتن در عید فطر حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است.

احکام کلی عید سعید فطر

از احکام اصلی و کلی می توان به طهارت ، صلات ، زکات و صوم اشاره کرد و در دادامه به تعریف آن ها می پردازیم.

در طهارت

شب عید فطر از شبهای با فضیلت و شرافت است؛ از این رو، بهترین زمان برای دعا می‌باشد. زیارت امام حسین علیه‌السّلام در این شب مستحب مؤکد است؛چنان که غسل کردن در شب عید استحباب دارد.

از مستحبات مؤکد روز عید فطر غسل است. آغاز وقت آن طلوع فجر است؛ لیکن در اینکه پایان وقت غسل، پیش از بیرون رفتن برای نماز عید است یا زوال خورشید و یا غروب آفتاب ، اختلاف است.

در صلات

گزاردن نماز عید در عصر غیبت مستحب است؛ لیکن در عصر حضور و حاکمیت امام علیه السّلام واجب می‌باشد. مستحب است قبل از نماز عید خوراکی‌ای، بویژه خرما بخورند.

گفتن تکبیرات، به گونه‌ای که وارد شده پس از نماز مغرب و عشای شب عید و نیز نماز صبح و نماز عید بنابر قول مشهور مستحب است.

 در زکات

بنابر قول مشهور متأخران، زمان وجوب زکات فطره غروب شب عید فطر است. برخی زمان آن را طلوع فجر روز عید دانسته‌اند.

در پایان وقت پرداخت زکات فطره اختلاف است که آیا تا قبل از گزاردن نماز عید است یا زوال خورشید و یا غروب آن؟

در صوم

روزه گرفتن در روز عید فطر حرام و توسعه دادن بر خانواده در خوردنی و غیر آن و نیز خواندن دعای ندبه مستحب است. مسافرت کردن در روز عید پس از طلوع خورشید و پیش از گزاردن نماز عید در فرض وجوب آن، حرام و در غیر این صورت، مکروه است.

نماز و روزه عید

خواندن نماز عید در زمان غیبت امام مهدی مستحب، و در عصر حضور و حاکمیت امام(ع) واجب است. روزه گرفتن در روز عید فطر حرام است.

غسل: از مستحبات روز عید فطر غسل است. آغاز زمان غسل از طلوع فجر است، ولی در اینکه پایان وقت غسل، پیش از بیرون رفتن برای نماز عید است یا زوال خورشید (وقت نماز ظهر) و یا غروب آفتاب، نظرات مختلفی وجود دارد

افطار: مستحب است قبل از نماز عید، خوراکی‌ای به‌ویژه خرما خورده شودگفتن تکبیرات خاص،«الله اکبر، الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر، ولله الحمد، الحمدلله علی ما هدانا، وله الشکر علی ما اولانا.» پس از نماز صبح، نماز عیدو همچنین پس از نماز ظهر و عصرروز عید مستحب است.

عید سعید فطر در کلام امام خمینی(ره)

امام راحل، این روزه دار حقیقی الهی ـ که رضوان هماره حق بر روح جاودانه اش باد ـ درباره عید فطر فرموده اند: «عید ماه مبارک رمضان، عید وصال است. ما در این ماه مبارک هر چه قصور کرده باشیم، در این روز مبارک از او عیدی می خواهیم. روز عید فطر برای روزه داران روز لقاء اللّه است.»

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x