سیاست خارجی

روی خوش روس ها به همکاران جدیدشان بر ضد ایران

نشستی در روز چهارشنبه میان سران روسیه و عرب ها برگزار شد. این نشست، ششمین همایش همکاری میان عربی و روسیه بود.

به گزارش تلنگر؛ کشورهای عربی و روسیه، روز چهارشنبه در ششمین همایش همکاری میان عربی و روسیه بود که در شهر مراکش در جنوب مراکش برگزار شد. هدف از برگزاری این مجلس تقویت همکاری در موضوعات بین‌المللی است. ازجمله آن‌ها رسیدگی به بحران غزه است که به توافق رسیدند.

اما در انتهای این نشست بیانه‌ای مشترک در پایان آن همراه بود که در آن روسیه نیز با کشورهای عربی علیه حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس- تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی- و ادعای امارات متحده عربی بر این سه جزیره هم‌صدا شد. این هم‌صدایی با پاسخ صریح مقامات ایران مواجه شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ناصر کنعانی در واکنش به بیانیه ششمین مجمع همکاری روسیه و عربی که روز چهارشنبه در مراکش درخصوص جزایر سه‌گانه ایران برگزار شد ضمن محکوم کردن مفاد این بیانیه، هرگونه ادعایی در مورد سه جزیره خلیج‌فارس را بی‌اساس خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد که ابوموسی، تنب‌ بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و همیشگی خاک ایران هستند و افزود که ایران در مورد تمامیت ارضی و حاکمیت خود بر جزایر سه‌گانه مذاکره نمی‌کند و ادعای هیچ طرفی در این زمینه را نمی‌پذیرد و به هیچ وجه از حاکمیت و حقوق ارضی خود عدول نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر سیاست تقویت روابط با همسایگان و لزوم رعایت اصل حسن همجواری اعلام کرد: ایران از همه همسایگان شمالی و جنوبی خود می‌خواهد تا با در نظر گرفتن شرایط واقعی در راستای تحکیم روابط گام بردارند و در راستای ظرفیت‌ها و بالقوه موجود در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای و پرهیز از طرح برخی ادعاهای مردود گام بردارند. او همچنین هشدار داد: ایران در دفاع از تمامیت ارضی خود تردیدی نخواهد داشت. در بیانیه پایانی ششمین مجمع همکاری عربی و روسیه که در شهر مراکش در جنوب کشور مراکش در ۲۰ دسامبر برگزار شد، شرکت‌کنندگان از راه‌‌حل‌ها و ابتکارات صلح‌آمیز برای حل‌وفصل آنچه درگیری در جزایر سه‌گانه از طریق مذاکرات دوجانبه یا دادگاهی بین‌المللی نامیدند، تاکید کردند.‌

هم‌صدایی روسیه با ادعاهای کشورهای عربی علیه تمامیت ارضی ایران را باید در تحولات سال‌های اخیر جست‌وجو کرد. به نظر نزدیکی روسیه به کشورهای عربی به ‌ویژه امارات متحده عربی در سال‌های اخیر و پس از جنگ اوکراین رو به افزایش باشد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ۶ دسامبر در اولین سفر خود به منطقه از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به دیدار رهبران امارات متحده عربی و عربستان سعودی رفت.

سفری بسیار مهم برای روسیه که توانست هر چه بیشتر نظر قدرت‌های اقتصادی منطقه را به سوی خود جلب کند. هر دو کشور شرکای تجاری کلیدی روسیه هستند و در مناقشه اوکراین بی‌طرف مانده‌اند و از اعمال تحریم‌های غرب علیه این کشور به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده‌اند. پوتین در ماه‌های اخیر سفرهای بسیار کمی به خارج از مرزهای روسیه داشته و این بازدیدها اهمیت کشورهای عربی نفتخیز خلیج‌فارس را برای روابط بین‌المللی کرملین نشان می‌دهد به‌ویژه پس از آخرین نشست اوپک پلاس که طی آن روسیه، عربستان سعودی و سایر اعضای ائتلاف تولیدکنندگان نفت با کاهش داوطلبانه تولید برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ موافقت کردند. به نظر می‌رسد، انرژی در بحث بین پوتین و رهبران خاورمیانه نقشی محوری داشته که می‌تواند راهبرد آتی آنها را بازتعریف کند.

به علاوه به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، تاس (TAAS) ابوظبی و مسکو از زمان حمله پوتین به اوکراین حداقل از نظر تجاری به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند؛ تجارت بین روسیه و امارات متحده عربی تقریباً ۶۸ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و به ۹ میلیارد دلار رسیده است. صادرات روسیه به امارات نیز مجموعاً ۵/۸ میلیارد دلار بوده است. با نگاهی به این ارقام و چشم‌انداز همکاری‌های راهبردی نزدیک‌تر در سال‌های آتی به نظر می‌رسد، روسیه ابوظبی را به‌عنوان شریکی بلندمدت در منطقه برگزیده است.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x