بررسی مشخصات فنی KMC T9 + طراحی داخلی و ظاهری
با توجه به مورد توجه قرار گرفتن جک KMC T8 کرمان موتور اینبار با رونمایی از جک T9 برای متقاضیان قدمی تازه در دنیای خودروهای سنگین و گران برداشت. در ادامه به معرفی کامل مشخصات فنی KMC T9 خواهیم پرداخت.
به گزارش تلنگر؛ یکی دیگر از شرکت هایی که در عرضه محصولات چینی در ایران فعالیت دارد بعد از ایران خودرو و سایپا، کرمان موتور است که با تعداد بالای محصولات در بازار خودرو ایران حرفی برای گفتن دارد. نکتهی مهم، قیمت بالای خودروهای چینی، نسبت به تولیدات سایپا و ایران خودرو است. اما این شرکت بعد از استقبال خوبی که به محصول جک KMC T8 آن شد، از خودرو جدید وارداتی اش رونمایی کرد . در ادامه با بررسی مشخصات فنی KMC T9 با تلنگر همراه باشید.
خودروسازی جک یا جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors، سال ۱۹۶۴ تأسیس شد. در کارنامهی این برند، حدود ۱۵ سال سابقه در ساخت خودروهای سواری و خانوادگی دیده میشود؛ چراکه تاکنون، بر تولید کامیونهای اندازهمتوسط تجاری متمرکز بوده است. برخلاف سابقهی کم، تنوع جالبی در خودروهای تولیدی جک شامل انواع سواری و شاسیبلند وجود دارد. همچنین، یک مدل وانت پیکاپ و پنج مدل ون هم با برند جک عرضه میشود. از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود ۵۰ درصد سهام خودروسازی جک به شرکت فولکس واگن آلمان فروخته شده است.
معرفی مشخصات فنی KMC T9
پیکاپ جک T9 همانند مدل قبلی (JAC T8) با مونتاژ شرکت کرمان موتور، با نشان KMC روانه بازار میشود. این خودرو ابعاد بزرگتری نسبت به KMC T8 دارد و ظاهر آن نسبت به مدل قبلی پیشرفتهتر شده است. قسمت جلوپنجره بهطور قابلتوجهی بزرگتر و سپر برجستهتر شده است. المانهای اصلی نمای مقابل بهوسیله یک حاشیه مشکیرنگ احاطه شدهاند که از طرفین به قوس چرخها ختم میشود.
در مورد مشخصات فنی KMC T9 در این بخش باید گفت که این ماشین به دو نوع پیشرانه متفاوت مجهز شده است. یک نسخه در زیر کاپوت خود از موتور 4K22 میتسوبیشی با حجم ۲.۴ لیتر استفاده میکند که از فناوری توربوشارژ بهرهمند بوده و قادر به تولید ۲۱۱ اسببخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور است. گیربکسهای ۶ سرعته اتوماتیک زومکس و ۶ سرعته دستی برای این خودرو قابل سفارش هستند که قوای محرکه را به هر چهار چرخ وارد میکنند.
T9 جزو پیکاپ های دو دیفرانسیل بوده و قابلیت تنظیم حالت های مختلف دیفرانسیل را دارد. کی ام سی T9 در محور جلو از سیستم تعلیق دابل ویشبون و در محور عقب از سیستم تعلیق فنر تخت بهره می برد. این نوع سیستم تعلیق ممکن است سواری این خودرو را تا حدی خشک کند اما میزان تحمل بار این خودرو را افزایش می دهد. KMC T9 دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و میزان مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸.۴ لیتر است که به توجه به وزن و اندازه این خودرو امتیاز مثبتی به حساب می آید.
طراحی ظاهری و مشخصات بدنه جک KMC T9
جک T9 به عنوان وانت پیکاپ اندازه بزرگ و پرچمدار برای شرکت سازنده، شناخته میشود. این محصول با نام هانتر یا هانتو (Han Tu)، علاوهبر چین به بازار امریکای جنوبی نیز رسیده است و ظاهرا توسط کرمان موتور به زودی وارد کشورمان خواهد شد. فراتر از ابعاد بدنه، بهرهگیری از گیربکس اتوماتیک باعث میشود T9 ردهی قیمتی متفاوت با T8 داشته باشد و رقابت با آمیکو آسنا یا فوتون تونلند G7 اتوماتیک را آغاز کند.
هرچند که بسیاری از مشخصات فنی KMC T9 با T8 یکسان است اما این خودروها تفاوت چهره اساسی دارند. از سویی دیگر، Jac T9 کاملا تحت تاثیر جیامسی کنیون ۲۰۲۳ (تصویر زیر) طراحی شده است. جلوپنجرهی بسیار بزرگ با نشان تجاری JAC به رنگ کروم، در نمای اصلی T9 جلب نظر میکند و تامینکنندهی روشنایی، LED هستند. باوجود ادوات پلاستیک سیاهرنگ در نمای اصلی، حالت مشبک جلوپنجره و فرم شبیه به حرف S، جلوهای جذاب برای جک T9 فراهم میکند. حجمدهی جلوپنجره و جاسازی محل مهشکنها نیز، متناسب با دیگر اجزا به نظر میرسد.
برای نمای جانبی، خطوط بدنه در محل دستگیرهها و نزدیک رکاب دیده میشوند. از سویی دیگر، پنجرههای کوچک و آینه بغل بزرگ، کمی نامتناسب به نظر میرسند. رینگ ۱۸، تایرهای عاجدار، حفاظ قسمت حمل بار و ریل باربند، دیگر تجهیزات T9 هستند که در تصاویر رسمی این خودرو دیده میشوند.
در نمای پشت، چراغهای مستطیلشکل مشابه دیگر وانتپیکاپها برای T9 استفاده شده اما سازنده تلاش کرده است با حالت برجسته و LEDهای عمودی، کم خلاقانهتر از رقبا عمل کند. سپر و قاب گلگیرها، تمام پلاستیک هستند و ظاهرا استحکام لازم برای عبور از مسیرهای سخت را فراهم نمیکنند.
با توجه به ظاهر و قدرت مشخصات فنی KMC T9 را میتوان یک پیکاپ زیبا در گروه وانتهای چینی مونتاژ ایران، توصیف کرد که البته با نکات منفی، مثل انبوه مواد پلاستیکی داخل سپرها و دیگر اجزای بدنه، ارائه میشود. این مدل با طول بدنهی۵۳۳۰ میلیمتر، عرض ۱۹۶۵ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۹۲۰ میلیمتر تولید شده است و فاصله محوری ۳۱۱۰ میلیمتر دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین جک KMC T9 کرمان موتور
درون کابین KMC T9 از سبک جدید طراحی کمپانی JAC استفاده شده است و طراحی کابین این خودرو شبیه به KMC J7 است. در قسمت بالا رودری ها از پلاستیک خشک استفاده شده است. دستگیره های درب باز کن درون قابی نقره ای رنگ قرار گرفته اند که احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. در بخش وسط و میانه رودری ها از متریال پارچه ای نرم استفاده شده که طراحی و دوخت آن و همچنین هماهنگی ترکیب رنگ آن با تریم داشبورد و رنگ روکش صندلی ها جلوه مناسبی را ایجاد کرده است.
فرمان و دستهدنده، مشابه با نمونههای دیده شده در شاسیبلندهای جک مثل K7 هستند. بخش کوچکی از داشبورد، از چرم ساخته شده و دیگر قسمتها، پلاستیک سخت دارند. مواد به کار رفته در تودریها و کلیدهای کنترلی نیز، چندان باکیفیت محسوب نمیشوند. خریدار جک T9 میتواند از صندلیهای خوشفرم با چرم مصنوعی و خط دوخت چشمنواز، رضایت داشته باشد.
موتور و تجهیزات مشخصات فنی KMC T9
موتور ۲ لیتر توربوشارژ برای T9 قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتنمتر فراهم میکند. نهایت گشتاور از ۱۹۰۰ دور بردقیقه تولید میشود و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF با سیستم دو دیفرانسیل وجود دارد. این خودرو با وزن خالص ۲۳۰۰ کیلوگرم، به نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر ارائه میدهد.
جک T9 مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDi) است. این خودرو در حالت رانندگی عادی، محرک عقب است و به خواست راننده، دو دیفرانسیل سبک یا سنگین را فعال خواهد کرد. صفر تا صد کیلومتر برساعت جک T9 هنوز مجهول است اما باتوجه به اطلاعات مشخصات فنی KMC T9، احتمالا مشابه KMC T8 در حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیه خواهد بود. دیگر خودروی کرمان موتور به نام جک T8 مجهز به موتور ۲ لیتر توربو با ۱۷۴ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتنمتر، ۱۹۶۵ کیلوگرم وزن دارد.
امکانات رفاهی و ایمنی
مشخصات فنی KMC T9 در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی (در نسخه فول آپشن چینی) شامل سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS ، ترمزهای دیسکی به همراه ABS و EBD ، ترمز اضطراری خودکار، هفت کیسه هوا، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار رانندگی بین خطوط، رادار هدایت بین خطوط، رادار نقطه کور، جلو آمپر دیجیتالی، صندلیهای جلو با قابلیت تنظیم برقی، قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، و تنظیم انتقال قدرت بین چرخها میشود.
مزایا و معایب KMC T9
مزایا | توان حرکتی خوب – جعبه دنده اتوماتیک با نشان معتبر – فضای کابین جادار – خدمات پس از فروش گسترده – امکانات رفاهی مناسب |
معایب | نبود برخی ویژگی ها مانند رادار خط خوان و نقطه کور – تعلیق عقب ساده به نسبت برخی رقبا |
رقبای جک T9 کرمان موتور در ایران
فوتون تونلند G7 اتوماتیک و آمیکو آسنا، مهمترین رقبای پیکاپ T9 در ایران هستند. نکتهی جالب، شباهت تونلند G7 با در مشخصات فنی KMC T9 است؛ به طوریکه محصول مونتاژ ایران خودرو کمی قدرت بیشتر و گشتاور کمتر، همراه گیربکس مشابه ارائه میکند. از سویی دیگر، آمیکو آسنا اتوماتیک از موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ، قدرت ۲۱۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر میگیرد که روی کاغذ، ضعیفتر از جک T9 است.
قیمت جک KMC T9
امکان خرید مدلهای دو دیفرانسیل ساخت برندهای مطرح جهان برای علاقهمندان طبیعتگردی در ایران فراهم نیست. احتمالا به همین دلیل، پیکاپهای چینی با وجود قیمت بالا، مشتریان پرشمار در ایران دارند. ظاهرا بسیاری از مردم، صرفا وانتهای دو دیفرانسیل ساخت چین را به دلیل نمای بیرونی و قابلیتهای تردد در خارج جاده، میخرند. هرچند که مشخصات فنی KMC T9 مناسب آفرود حرفهای نیست.
در استرالیا نسخهی دو دیفرانسیل مجهز به موتور توربوشارژ بنزینی و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته با امکانات کامل، ۲۷ تا ۳۰ هزار دلار امریکا قیمتگذاری شده است. از اطلاعات موجود میتوان نتیجه گرفت جک KMC T9 برای بازار ایران، حدود ۲/۵ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشد.
پایان مطلب/س.آ