بازار مالی

معرفی 10 نوع از صندوق های سرمایه گذاری در بازار

صندوق های سرمایه گذاری نوعی از سرمایه گذاری غیر مستقیم است. این صندوق ها انواع مختلفی داردند که در ادامه به معرفی کامل آن ها می پردازیم.

به گزارش تلنگر؛ صندوق های سرمایه گذاری، به دلیل تنوعی که دارند، هر کدام روش سرمایه گذاری متفاوتی نیز دارند. کسانی که در بازار مالی فعالیت می کنند، می دانند که هر کدام مناسب چه نوع سرمایه گذاری است و چه زمانی باید در آن ها سرمایه گذاری انجام داد.

معرفی صندوق های سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری یک منبع سرمایه متعلق به سرمایه گذاران متعدد است که برای خرید جمعی اوراق بهادار استفاده می شود، در حالی که هر سرمایه گذار مالکیت و کنترل سهام خود را حفظ می کند.

یک صندوق سرمایه گذاری انتخاب گسترده تری از فرصت های سرمایه گذاری، تخصص مدیریت بیشتر و هزینه های سرمایه گذاری پایین تر از سرمایه گذاران را فراهم می کند که ممکن است بتوانند به تنهایی به دست آورند. انواع صندوق های سرمایه گذاری شامل صندوق های سرمایه گذاری مشترک، صندوق های معامله شده در بورس (Etf)، صندوق های بازار پول و صندوق های سرمایه گذاری است.

انواع صندوق سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری دارای چند نوع هستند که ما در ادامه تمام آن ها را به شما معرفی می کنیم:

۱. صندوق های پولی

صندوق هایی که در بازار پولی سرمایه گذاری می کنند، جایی که پول نقد و سایر دارایی ها معامله می شوند (به عنوان مثال معاملات اعتباری و وام ها، صورتحساب های تجاری و بدهی دولت)، به عنوان ریسک کم و نقدینگی بالا در نظر گرفته می شوند. شرایط نمونه کارها به طور متوسط شش ماه یا کمتر است.

۲. صندوق های درآمد ثابت

در درجه اول در دارایی های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه، بدهی ها، اوراق قرضه و اوراق قرضه دولتی سرمایه گذاری شده است. طول این صندوق ها به مدت سرمایه گذاری بستگی دارد. عملکرد صندوق های با درآمد ثابت با تغییرات نرخ بهره مرتبط است. همچنین، هرچه مدت زمان انقضا دارایی ها کوتاه تر باشد، ریسک کمتر است اما بازده بالقوه نیز کاهش می یابد.

۳. صندوق سرمایه گذاری قابل معامله(ETF)

صندوق معامله شده در بورس (ETF) یک صندوق سرمایه گذاری مشترک است که می تواند مانند یک سهام فردی خریداری و فروخته شود. Etf ها می توانند برای ردیابی هر چیزی از قیمت یک کالا تا مجموعه ای بزرگ و متنوع از اوراق بهادار ساختار یافته باشند.

Etf ها حتی می توانند برای ردیابی استراتژی های سرمایه گذاری خاص طراحی شوند. انواع مختلفی از صندوق های سرمایه گذاری در بازار برای سرمایه گذاران برای تولید درآمد، حدس و گمان و افزایش قیمت و برای پوشش یا تا حدی جبران ریسک در نمونه کارها سرمایه گذار در دسترس است. اولین ETF SPDR S&P 500 ETF (SPY) بود که شاخص S&P 500 را ردیابی می کند.

۴. صندوق های سرمایه گذاری مختلط

این صندوق ها در ترکیبی از ابزارهای درآمد ثابت و سهام سرمایه گذاری می کنند. سطح خطر به درصد هر نوع ابزار بستگی دارد، بنابراین مهم است که نسبت ها را بدانید.

اگر صندوق از درصد بالاتری از درآمد ثابت تشکیل شده باشد، ریسک کمتر خواهد بود و بازده نیز کاهش خواهد یافت. برعکس، اگر صندوق از درصد بالاتری از سهام تشکیل شده باشد، ریسک بالاتر خواهد بود و بازده مورد انتظار نیز افزایش خواهد یافت. صندوق های مخلوط برای انواع پروفایل ها مناسب هستند، بسته به درصد شما می خواهید در درآمد ثابت و سهام سرمایه گذاری کنید.

۵. صندوق های سرمایه گذاری سهامی

صندوق های سرمایه گذاری سهامی بر طبق اساسنامه، قسمت بزرگی از دارایی آن (حداقل ۷۰ درصد)، که صرف سرمایه گذاری در سهام شرکت های بورسی و مابقی آن به اوراق درآمد ثابت و سپرده های بانکی اختصاص داده می شود.

نوسانات بورس روی این صندوق‌ها تاثیر می‌گذارد. صندوق‌های سهامی، در میان صندوق‌های موجود، بالاترین میزان ریسک و بازدهی مورد انتظار را دارند و مناسب افراد ریسک‌پذیر هستند. همچنین، صندوق‌های سهامی برای سرمایه‌گذاری با افق زمانی بلندمدت مناسب‌ترند.

صندوق اهرمی

صندوق‌ اهرمی یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری است که از تکنیک‌ اهرم مالی برای به دست آوردن بازدهی مضاعف از یک سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند. این صندوق همزمان از دو ساز و کار «صدور و ابطال» و «قابل معامله در بورس (ETF)» برای سرمایه‌گذاری و انتقال مالکیت واحد‌ها استفاده می‌کند.

صندوق بخشی

صندوق سرمایه گذاری بخشی، تمرکز اصلی این صندوق بر روی یک صنعت خاص در بازار است. ریسک این صندوق ها بالا است. همچنین به دلیل تمرکز بر روی یک صنعت خاص پرتفوی آن تنوع کمتری دارد.

۶. صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی

صندوق‌های کالایی دارایی خود را در کالای فیزیکی یا اوراق بهادار مبتنی بر آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. به عنوان مثال، صندوق طلا دارایی‌های خود را در سکه‌های قابل معامله در بازار بورس و همچنین اوراق مشتقه با دارایی پایه سکه و طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. به این ترتیب، دارندگان این نوع صندوق می‌توانند همزمان با نوسان قیمت طلا در بازار آزاد، کسب سود کنند.

۷. صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی

مظور از ایجاد این صندوق ها خرید و فروش سهام شکرت ها با درنظر گرفتن تعهدات و مظنه بازاریابی مطابق با بازار سرمایه است. همچنین هدف این صندوق برقراری تعادل بین بازار و سهام شرکت های گوناگون است.

۸. صندوق جسورانه یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital)

این نوع صندوق های سرمایه گذاری به سرمایه گذاری بر روی کسانی که به تازگی به استارت آپ های خود را شروع کرده اند می گویند. از آنجای که ریسک های این نوع سرمایه گذاری زیاد است و نمی دانند که احتمال موفقیت آن ها چند درصد است، خطر پذیر یا جسور می گویند.

 ۹. صندوق‌های نیکوکاری

صندوق‌های نیکوکاری جهت ایفای تعهدات مسئولیت اجتماعی ایجاد شده‌اند و عواید آن‌ها به صورت هدفمند صرف کارهای خیریه می‌شوند.

۱۰. صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات

صندوق املاک و مستغلات نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک است که در اوراق بهادار ارائه شده توسط شرکت های املاک و مستغلات عمومی، از جمله REITs سرمایه گذاری می کند. Reit ها سود سهام منظم پرداخت می کنند، در حالی که صندوق های املاک و مستغلات ارزش را از طریق قدردانی فراهم می کنند.

انتهای مطلب/آ.ع

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x