اخبار خودرو

بررسی مشخصات فنی و ظاهری دانگ فنگ شاین مکس بنزینی + قیمت

خودرو شاین مکس در میان خودروهای وارداتی در رده خودرو های لوکس محسوب می‌شود. در ادامه به شرایط عرضه و بررسی دانگ فنگ شاین مکس بنزینی خواهیم پرداخت.

به گزارش تلنگر؛ دانگ فنگ شاین مکس بنزینی در واقع همان آئولوس یی شوئن مکس Aeolus Yixuan Max است. پس ابتدا باید نگاهی به نشان آئولوس داشته باشیم. آئولوس (فِنگشِن در چین) نشانی از گروه دانگ فنگ چین است که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد. بواسطه قراردادهای همکاری مشترک دانگ فنگ با کمپانی های نیسان و گروه PSA، اساس فنی نیسان و پژو را در محصولات اولیه این برند می بینیم. جالب است بدانید که خورویی مثل H30 کراس هم در واقع محصولی از همین نشان است که در ایران با نشان دانگ فنگ معرفی شد.

مشخصات فنیمشخصات فنی دانگ فنگ شاین مکس

جعبه دنده این سدان قابلیت تیپ ترونیک را ندارد و این نقدی مهم به حساب می آید که به سدان وارداتی ایران خودرو وارد است. مصرف ترکیبی این سدان کمتر از ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و شتاب ۹.۵ ثانیه ای در شرایط استاندارد برای آن ثبت می شود.

موتور شاین مکس بنزینی و هیبریدی

دانگ فنگ شاین مکس هیبریدی، همان موتور نسخه بنزینی‌اش را در سینه دارد که یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ است ولی با این تفاوت که شاین مکس هیبریدی، مجهز به تکنولوژی GDi نیست. به همین دلیل نیز علی‌رغم اضافه‌شدن یک موتور برقی در کنار موتور بنزینی، حداکثر قدرت خروجی در شاین مکس هیبرید، همچنان کمتر از شاین مکس بنزینی است. شاین مکس در نسخه بنزینی به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر TGDi مجهز است، که ۱۹۰ تا ۱۹۷ اسب بخار را با گشتاور ۳۰۰ تا ۳۲۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تَر (WDCT) توان را به چرخ های جلوی این خودرو می رساند.

ایمنی خودرو شاین مکس

سیستم‌های ترمز ضدقفل و توزیع نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم پایش فشار باد تایرها، چهار یا شش کیسه هوا، دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب و جلو، تریم چرمی کابین، سانروف و سقف پانوراما، سیستم صوتی با ۱۱ بلندگو به همراه نمایشگر ۱۲.۵ اینچی، پنل ابزار دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، آینه‌های جانبی تاشوی برقی به همراه گرمکن، سنسور نور و باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم ورود و استارت بدون کلید تجهیزات سدان وارداتی ایران‌خودرو را تشکیل می‌دهند.

مشخصات کلی

برند دانگ فنگ
مدل شاین مکس
کلاس بدنه سدان
سال تولید ۲۰۲۳
حجم موتور ۱۴۷۶ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربوشارژر TGDi
قدرت ۱۹۰ اسب بخار
گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت
گیربکس ۷ سرعته دوکلاجه تر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۷۹۷ میلی متر
عرض ۱۸۷۰ میلی متر
ارتفاع ۱۴۷۵ میلی متر
فاصله محوری ۲۷۷۰ میلی متر
وزن ۱۴۸۶ کیلوگرم
حجم باک ۵۲ لیتر
مصرف سوخت ۶.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۱۵/۵0R17
برند نشان مادر دانگ فنگ آئولوس
کشور سازنده چین

طراحی ظاهری دانگ فنگ شاین مکسطراحی بدنه شاین مکس بنزینی

دانگ فنگ همان‌طور که شاین مکس را از لحاظ فنی زیر و رو کرده، ظاهر مدرنی را نیز برای سدان مدرن خود انتخاب کرده است.

جلوپنجره مشکی رنگ بزرگی تقریبا کل چهره دانگ فنگ شاین مکس را پر کرده که خطوط آن به سمت بیرون متمایل است و بدون فاصله به چراغ‌های زاویه‌دار جلو می‌رسد. این سبک طراحی، شمایلی مدرن و جدی به دانگ فنگ شاین مکس بخشیده است. دانگ فنگ برای اینکه رنگ و لعاب بیشتری به چهره خودرو بدهد، دو طرف جلوپنجره، قطعات کرومی نصب کرده است.

شاین مکس در نمای جانبی نشان می‌دهد که خودرویی جدید است. دو خط موازی روی بدنه کشیده شده‌اند و خبری از حجم‌پردازی‌ها و گلگیرهای برجسته نیست. خط سقف با شیب ملایمی به سمت صندوق می‌رود.

چراغ‌های عقب عرض خودرو را پر کرده‌اند تا علاوه بر ایجاد نمایی متمایز و متفاوت، ظاهری پهن‌تر به دانگ فنگ شاین مکس بدهند. خروجی اگزوز زیر بدنه قرار دارد، اما طراحان به جای سراگزوزهای روی سپر، دو قاب کرومی را در دو طرف آن تعبیه کرده‌اند.

طراحی داخلی کابین دانگ فنگ شاین مکس

داخل ماشین شاین مکس

اولین نکته ای که در کابین این سدان نظر شما را جلب می کند طراحی فرمان آن است. در وسط فرمان نشان آئولوس قرار گرفته و فرمان این خودرو از نوع D کات دو شاخ است. این نوع فرمان بسیار شبیه به طراحی فرمان های جنسیس است و کنترلر های روی فرمان هم به طراحی تسلا شبیه است. روی داشبورد صفحه نمایش لمسی را داریم که سیستم مالتی مدیا را نمایش می دهد. در پشت فرمان کلاستر یا جلوآمپر دیجیتال با قابلیت تغییر تم طراحی شده است.

نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی وسط داشبورد به سمت راننده متمایل شده تا کار با آن هنگام رانندگی راحت‌تر باشد. فرمان برش‌خورده با دکمه‌های کنترلی جلوی راننده قرار گرفته که از میان آن می‌تواند کیلومترشمار دیجیتال را ببیند و بنا به سلیقه، گرافیک آن را تغییر دهد. در بیشتر خودروها، دکمه‌های سیستم تهویه مطبوع زیر نمایشگر لمسی قرار دارد، اما در شاین مکس این قضیه متفاوت است و برای تنظیم تهویه باید قسمت بالایی نمایشگر را جستجو کرد.فضای داخلی دانگ فنگ شاین مکس

فاصله محوری ۲۷۷۰ میلیمتری، فضای زیادی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد و افراد قدبلند به راحتی می‌توانند از این خودرو استفاده کنند. سطح امکانات و تجهیزات مدل‌های بنزین و هیبرید شاین مکس با هم متفاوت است. دانگ فنگ شاین مکس بنزینی ۶ کیسه هوا دارد، در صورتی که نسخه هیبریدی فقط به ۴ ایربگ مجهز شده است.

دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، اخطار باز کردن درها در صورت وجود مانع، هشدار برخورد از جلو، سیستم تشخیص نقاط کور، پاور ویندوز، آنتی ترپ، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو در فهرست امکانات نسخه بنزینی سدان چینی دیده می‌شود، در صورتی که این آپشن‌ها در شاین مکس هیبریدی وجود ندارد. البته دلیل این کار، کاهش قیمت مدل هیبریدی است تا مشابه شاین مکس بنزینی باشد.

فضای داخلی سرنشینان دانگ فنگ شاین مکس 2023

تفاوت نسخه های بنزینی و هیبریدی شاین مکس ایران خودرو

در جدول زیر، تفاوت‌های پیشرانه TP1 با TE1 که در نسخه بنزینی و هیبریدی ایشوان مکس استفاده شده، به شرح زیر می‌باشد:

مدل ایشوان مکس بنزینی ایشوان مکس هیبرید
کد موتور DFM-C15TP1 DFM-C15TE1
نوع موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱.۵ لیتری توربو+موتور برقی
حداکثر قدرت ۱۸۷ اسب بخار ۱۷۴ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر ۳۰۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتربرساعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت
گیربکس ۷ دنده دوکلاچه تر E-CVT
وزن تقریبی ۱۴۸۶ کیلوگرم ۱۵۶۰ کیلوگرم
مصرف ترکیبی ۶.۲ لیتر ۴.۳ لیتر

شرایط فروش و تحویل خودرو شاین مکس

عرضه دانگ فنگ شاین مکس بنزینی

موعد تحویل خودروها نیز ۹۰ روز کاری عنوان شده است و پس از سپری‌شدن این زمان، قیمت دانگ فنگ شاین مکس به‌صورت قطعی مشخص خواهد شد. در لیست قیمت خودروهای وارداتی که ۲۹ آذرماه منتشر شد. دانگ فنگ شاین مکس را می‌توان ازجمله خودروهای جذاب برای مشتریان ایرانی دانست. این سدان طراحی جذابی دارد و از سطح امکانات قابل‌قبولی نیز برخوردار است. پیشرانه به‌کاررفته در این خودرو نیز با دیگر خودروهای دانگ فنگ در ایران همچون لاماری ایما و سوبا M4 مشترک است.

این پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر از سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و راندمان قابل‌قبولی دارد. ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور، حداکثر ارقام خروجی پیشرانه دانگ فنگ شاین مکس هستند. گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه تر نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را در دانگ فنگ شاین مکس بر عهده دارد.

قیمت شاین مکس بنزینی

ایران‌خودرو شرایط فروش دانگ فنگ شاین مکس با قیمت علی‌الحساب را اعلام کرد. به بیان دیگر، بهای این خودرو درحال‌حاضر حتی در مبادی ورودی نیز مشخص نیست. ایران‌خودرو از متقاضیان خواسته است تا هم‌اکنون مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را به حساب این شرکت واریز کنند.

قیمت دانگ فنگ شاین مکس یک میلیارد و ۲۸۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده بود؛ بنابراین می‌توان حدس زد که بهای نهایی این خودرو برای مشتریان حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد. مدل دنده دستی برای خریداران چینی، حدود ۱۳ هزار دلار قیمت‌ دارد. هزینه‌ی خرید نسخه‌ی هیبریدی مجهز به گیربکس اتوماتیک و امکانات کامل، ۱۸ هزار دلار است. با این شرایط می‌توان حدود قیمت انواع شاین مکس برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی را، یک تا ۱/۵ میلیارد تومان پیش‌بینی کرد.

نقاط قوت

+ طراحی ظاهری روز

+ مشخصات فنی مناسب بنزینی و هیبریدی

+ مصرف سوخت پایین

+ سطح بالای امکانات در نسخه بنزینی

نقاط ضعف

–  نداشتن بعضی از آپشن‌ها در مدل هیبریدی

– پیشرانه ۱.۵ لیتری تکراری بازار

– عدم عرضه با تیپ فول آپشن

– سابقه ضعیف ایران خودرو در عرضه وارداتی ها

سخن پایانی

طراحان برای کابین دانگ فنگ شاین مکس، کمی جانب احتیاط را رعایت کرده‌اند و طرح نویی به هم نزده‌اند، دلیل این کار هم حفظ وجهه شیک خودرو است.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x