بازار مالی

تاثیر ترور روز گذشته در بازارهای مالی

تاثیر جنگ و ترور بر بازارهای مالی بر هیچ کس پوشیده نیست و قطعا حادثه تروریستی گلزار تاثیر بسزایی بر بازار بورس و ارز خواهد گذاشت.

به گزارش تلنگر؛ حادثه تروریستی روز قبل در گلزار شهدای کرمان قلب مردم ایران را اندوهگین کرد، ولی در پی وقوع این بمب‌گذاری قیمت دلار افزایش یافت و در معاملات شبانه به روند افزایشی خود ادامه داد. به عنوان مثال قیمت تتر از محدوده ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان در ساعت ۱۴ روز گذشته‌ تا محدوده ۵۱ هزار و ۹۴۰ تومان هم بالا رفت. اکوایران در این گزارش به بررسی اثر ترور بر کوتاه‌مدت بازار ارز و سرمایه از سال ۱۳۹۸ می‌پردازد.

حادثه تروریستی روز قبل در گلزار شهدای کرمان قلب مردم ایران را اندوهگین کرد، ولی در پی وقوع این بمب‌گذاری قیمت دلار افزایش یافت و در معاملات شبانه به روند افزایشی خود ادامه داد. به عنوان مثال قیمت تتر از محدوده ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان در ساعت ۱۴ روز گذشته‌ تا محدوده ۵۱ هزار و ۹۴۰ تومان هم بالا رفت. اکوایران در این گزارش به بررسی اثر ترور بر کوتاه‌مدت بازار ارز و سرمایه از سال ۱۳۹۸ می‌پردازد.

اثر ترور سردار سلیمانی بر بازار ارز

در ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در فرودگاه بغداد به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان حشدالشعبی مورد حمله هوایی ایالات متحده قرار گرفت و به شهادت رسید.

قیمت دلار پس از این حادثه تروریستی طی ۴ روز از ۱۲ هزار و ۹۶۰ تومان تا ۱۳ هزار و ۳۹۰ تومان (معادل ۳.۳) درصد رشد کرد و پس از حمله موشکی ایران به عین الاسد کاهش یافت و به محدوده قبلی بازگشت. در ادامه در بهمن ماه دلار به روند صعودی خود که از زمان افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه آغاز شده بود ادامه‌داد.‌ خروج ترامپ از برجام در سال ۹۷ انتظارات از افزایش قیمت دلار را بالا برد تقاضای احتیاطی و سرمایه‌گذاری را وارد بازار ارز کرد و در تاریخ ۲۵ آبان ۹۸ پس از گرانی بنزین قیمت دلار تحت تأثیر انتظارات تورمی ناشی از گرانی بنزین و خروج آمریکا از برجام که بر سر بازار سنگینی می‌کرد، صعودی شد.

اثر ترور شهید فخری‌زاده بر دلار

در هفتم آذر سال ۹۹ محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و دانشمند ارشد وزارت اطلاعات و لجستیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ترور‌ شد.

پس از این حادثه دلار تهران با وقفه سه روز شروع به افزایش کرد و از محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا حدود ۲۶ هزار و ۱۲۰ تومان (۶.۶درصد) بالا رفت.

قیمت دلار یک ماه پس از این عملیات تروریستی در تاریخ ۳۰ دی ماه تا محدوده ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان پایین آمد که نسبت به محدوده قیمت قبل از ترور ۱۶ درصد کاهش را ثبت کرده‌است.

هرچند دلار تا خرداد سال ۱۴۰۰ روند صعودی را ثبت نکرده‌است ولی هفته‌نامه اکونومیست دلیل این ترور را به بن‌بست کشیدن مذاکرات برجام در پایان دولت حسن روحانی دانست که توسط اسرائیل به همین منظور انجام شده‌بود.

حمله مسلحانه به شاهچراغ و رشد دلار

در عصر ۴ آبان سال ۱۴۰۱ حمله مسلحانه در محوطه حرم شاهچراغ شیراز رخ داد قیمت دلار در این تاریخ در محدوده ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان قرار داشت و با وقفه پنج روزه روند افزایشی خود را شروع کرد و در تاریخ هفدهم آبان به محدوده ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان (۱۲ درصد افزایش) نیز رسید. پس از آن دلار دیگر کف قیمتی قبلی را تجربه نکرد و‌ پس از استراحت یک ماهه در نیمه دوم آذر‌ماه به روند صعودی خود که پس از درگذشت مهسا امینی ایجاد شده بود ادامه داد.

اثر ترور دوباره در شاهچراغ بر قیمت دلار

در تاریخ ۲۲ مرداد سال جاری نیز حادثه تلخ ترور حرم شاهچراغ بار دیگر تکرار شد و قیمت دلار از محدوده ۴۸هزار و ۹۰۰ تا محدوده ۴۹ هزار و ۵۵۰ (۱.۳ درصد) بالا رفت و پس از آن فرو ریخت و حتی توانست به پایین‌تر از محدوده قیمتی روز ترور نفوذ کند.

اثر ترور سیدرضی موسوی بر دلار چگونه بود؟

در چهارم دی ماه سیدرضی موسوی یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران در محدوده سیده زینب در دمشق، پایتخت سوریه توسط اسرائیل طی یک حمله موشکی به شهادت رسید.

قیمت دلار در روز پس از این حادثه کاهش یافت ولی در ادامه کمتر از یک درصد افزایش یافت، البته علاوه بر خبر ترور خبر فیلتر شدن بازار ارز عراق برای ریال ایران نیز بی‌تاثیر در رشد قیمت دلار نبوده است.

لیدر امروز بازار ارز کدام است؟

دلار تهران روز قبل ۱۵۰ تومان (سه دهم درصد) افزایش قیمت را ثبت کرد.

در این میان درصد رشد درهم (۰.۴۴ درصد) کمی بیشتر از دلار بود با این وجود حباب درهم در محدوده ۱۱۴ تومان قرار گرفت که یک محدوده حداقلی است و سیگنال افزایشی از جانب درهم صادر نمی‌کند.

در حال حاضر افزایش بیش از هزار تومانی تتر تنها موردی است که به دلار تهران سیگنال افزایش می‌دهد و اگر در طی معاملات روز جاری عقب‌نشینی نکند می‌تواند دلار تهران را با خود بالا بکشد.

رد ترور در بازار سرمایه

بازار سرمایه غالبا ریسک‌گریز است و مواردی مثل ترور بر آن اثر منفی خواهد داشت اکوایران در این بخش اثر ترور بر شاخص کل بورس را بررسی می‌کند.

اثر ترور سردار سلیمانی بر بازار سرمایه

پس از ترور سردار سلیمانی بازار سرمایه که در روزهای سبز خود بود روند نزولی گرفت و با هیجان فروش مواجه شد. بازارساز برای کنترل هیجان فروش بازار دامنه نوسان نمادها را محدودتر کرد و به دو درصد رساند، نمادها قفل در صف فروش شدند و شاخص کل طی چهار روز کاری از ۳۸۴ هزار و ۱۰۰ واحد تا ۳۵۳ هزار و ۸۰۸ واحد (۷.۸ درصد) کاهش یافت. با حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد شاخص کل بورس کف خود را تجربه کرد ولی در هفته بعد بازار سرمایه ترس از ریسک ترور را کنار گذاشت و به روند صعودی خود ادامه داد.

اثر ترور شهید فخری ‌زاده بر بورس

ترور شهید فخری‌زاده ولی بازار سرمایه را تکان نداد در روز ترور شهید فخری زاده جمعه بود و بورس تعطیل. تا زمان شروع به کار بازار فشار هیجان ناشی از ترور کاهش یافت. به همین خاطر بازار سرمایه که درون یک موج افزایشی بود به حرکت رو به رشد خود ادامه داد و از محدوده یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۱۶۶ واحد تا بالای نیمه کانال یک میلیون واحدی در هفت روز کاری افزایش یافت.

روند کلی شاخص کل در نیمه دوم سال ۹۹ نزولی بود و شاخص کل در ادامه کف قیمتی پایین‌تری را تجربه کرد.

ترور شاهچراغ در محدوده اشباع فروش

حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ نیز در عصر روز چهارشنبه ۴ آبان سال ۱۴۰۱و تعطیلات بازار سرمایه رخ داد، بازار سرمایه پیش از این اتفاق اصلاح قابل توجهی کرده بود، در منطقه اشباع فروش قرار داشت و فروشندگان از بازار تخلیه شده بودند به همین خاطر بازار سرمایه در هفته بعد روند تازه خود را آغاز کرد و این روند صعودی تا اردیبهشت سال ۱۴۰۲ ادامه پیدا کرد.

کف شاخص کل پس از تکرار ترور شاهچراغ

در تکرار حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در ۲۲ مرداد سال جاری شاخص کل در محدوده یک میلیون ۹۸۷ هزار و ۹۲۸ واحدی قرار داشت و در تاریخ ۳۱ مرداد کف یک میلیون و ۹۳۸ هزار و ۲۶۶ واحد (کاهش ۲.۴درصدی) را ثبت کرد.

شاخص کل تا هفته اول آبان سال ۱۴۰۲ در رکود بود ولی نتوانست کف پایین‌تری را نسبت به مردادماه در سال جاری ثبت کند.

تکنیکال در برابر ریسک ترور می‌ایستد؟

ترور سیدرضی موسوی در چهارم دی‌ماه سال جاری و در ساعت تعطیلی بازار سرمایه رقم خورد شاخص کل از محدوده ۲ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۵۰۵ واحد تا محدوده دو‌میلیون و ۱۵۵ هزار و ۲۳۴ واحد (۱.۷ درصد) در پایان معاملات هفته جاری کاهش پیدا کرده‌است.

به نظر می‌رسد بازگشت ریسک مجدد ترور به بازار سرمایه در طی کمتر از ده روز اثر منفی داشته باشد ولی باتوجه به نزدیکی همزمان شاخص قدرت خرید نسبت و شاخص کل به حمایت با اهمیت، باید دید تکنیکال شاخص کل می‌تواند در مقابل روند نزولی شاخص کلِ متاثر از ریسک به وجود آمده بایستد یا خیر؟

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x