کشاورزی

خرید انواع نهال میوه – سوغات جدید میاندوآب !!!

صنعت کشاورزی در شهر میاندوآب سالانه در حال پیشرفت است؛ بسیاری از کشاورزان این منطقه با باغات مدرن و حرفه‌ای آشنا شده و با خرید نهال میوه اصلاح شده و حرفه‌ای سعی کرده‌اند تا کیفیت و کمیت میوه‌های تولید شده را تا حد زیادی افزایش دهند، در ادامه آگهی نامه نکات مهمی که باغداران شهر میاندوآب به هنگام خرید انواع نهال میوه باید با آن توجه کنند را ارائه داده و سوغات جدید میاندوآب را به شما معرفی خواهیم کرد.

فروش نهال اصلاح شده در میاندوآب

فروش نهال اصلاح شده در میاندوآب توسط نهالستان و مراکز معتبری انجام شده و کار باغداران این شهر را راحت کرده است، کشاورزان باید با روش‌های تکثیر نهال اصلاح شده آشنا باشند، معمولاً نهال‌های پیشرفته و حرفه‌ای بر پایه‌های مختلف تکثیر می‌شوند:

  • تکثیر نهال به روش بذری تلخ یا ژنوتیپ
  • تکثیر نهال به روش پیوندی
  • تکثیر نهال به روش قلمه
  • تکثیر نهال بر پایه رویشی

از نظر متخصصین بهترین نهال برای احداث باغ مدرن نهال‌های پیوندی هستند، البته کشاورزان به هنگام کاشت نهال پیوندی باید چند نکته کاملاً ظریف و ریز را رعایت کنند تا از تلف شدن نهال میوه در مزارع خود جلوگیری کنند، کارشناسان نهالستان تاکید زیادی می‌کنند که به هنگام کاشت نهال پیوندی محل پیوند حداقل ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر از سطح زمین فاصله داشته باشد، پوشاندن محل پیوند در زیر زمین باعث پوسیدگی درخت خواهد شد.

فروش نهال وارداتی

امروزه در تبلیغات اکثر نهالستان‌ها شاهد فروش نهال وارداتی هستیم، به نظر شما نهال‌های وارداتی برای کاشت در مزرعه مناسب هستند یا نهال‌های بومی‌سازی شده‌اند؟ در مرحله اول بهتر است وقتی صحبت از فروش نهال وارداتی می‌شود به طور کامل فروشنده و نهالستان مشخص کند، منظور از وارداتی بودن چیست؟ یعنی واقعاً این نهال از یک کشور دیگر وارد کشور و نهالستان شده و  مرکز مورد نظر آن را عرضه می‌کند؟

در این صورت انتظار زیادی از سازگار بودن نهال وارداتی نداشته باشید؛ این نهال چندین تغییر مکان را انجام داده و به دست شما رسیده، همچنین در اکوسیستم و منطقه‌ای رشد کرده که با اقلیم و منطقه شما کاملاً متفاوت است، پس خرید نهال وارداتی مستقیم از کشورهای دیگر را توصیه نمی‌کنیم! در عوض به شما توصیه می‌کنیم نهال‌های وارداتی را خریداری کنید که توسط مراکز معتبر کشور بومی‌سازی شده‌اند.

در کشور ایران نهالستان و مراکز معتبری وجود دارد که نهال‌های غیربومی کشور را با روش‌های پیشرفته تکثیر کرده و میزان سازگاری آنها را با مناطق کشور مختلف کشور ایران مخصوصاً شهر میاندوآب افزایش داده‌اند؛ در واقع کشاورزان می‌توانند درختان میوه کانادایی، آمریکایی، چینی، فرانسوی، اسرائیلی و ژاپنی را از نهالستان‌های کشور ایران خریداری کنند چون با پیشرفته‌ترین روش‌ها و تکنولوژی‌های باغداری تکثیر و بومی‌سازی شده و تناسب بیشتری با اکوسیستم‌های کشور دارند، برای شناختن این نوع نهال‌ها توصیه می‌کنیم به سایت علمی و تخصصی paliznahal.ir مراجعه کرده و مجلات مربوط به نهال‌های وارداتی را مطالعه کنید.

آفات و بیماریهای باغات میاندوآب

کشاورزان شهر میاندوآب قبل از خرید نهال باید با آفات و بیماریهای باغات میاندوآب آشنایی کافی داشته باشند؛ بیشترین سطح زمین‌های کشاورزی در شهر میاندوآب مربوط به انگور، سیب و میوه‌های دانه خشک است؛ پس کشاورزان می‌توانند برای خرید نهال میوه نهالستان‌هایی را انتخاب کنند تا اطلاعات علمی و کاملی در مورد این آفات در اختیار کشاورزان قرار داده و آنها را راهنمایی می‌کنند؛ از مهم‌ترین آفات و بیماری‌های شناخته شده در شهر میاندوآب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرخشکیدگی درختان پسته
  • زنجره در تاکستان انگور
  • کپک زدگی پسته
  • قارچ ورتیسیلیومی در تمامی باغات
  • پوسیدگی فیتوفتورایی در باغ سیب
  • بیماری آتشک در باغ سیب
  • غده ریشه درختان در تمامی باغات
  • بلایت گردو
  • سفیدک پودری در باغات بادام

کارشناسان نهالستان به هنگام فروش نهال تاکید می‌کنند کشاورزان این منطقه حتماً به شرایط آبیاری باغات میوه توجه کرده و سعی کنند زمین‌های خود را با استفاده از کودهای حیوانی و کودهای شیمیایی تقویت کنند؛ همچنین بیل زدن پای درختان و هرس شاخه‌های مرده و علفی کمک زیادی به دفع این بیماری‌ها خواهد کرد، علف‌های هرز در باغ را به طور کامل از بین برده و پاکسازی سطح باغ را فراموش نکنید.

خرید درخت بزرگ میوه یا درخت میوه کوچک

اگر شما هم جزو کشاورزانی هستید که نمی‌دانید خرید درخت بزرگ میوه را مد نظر خود قرار دهید یا درخت میوه کوچک را خریداری کنید؛ باید بگوییم برای احداث باغ مدرن بهتر است برخی از باورها و تجربیات منسوخ شده و غیرعلمی را فراموش کنید؛ از نظر کشاورزان هرچه درخت جثه بزرگتری داشته باشد قدرت باروری بیشتری خواهد داشت!

خرید انواع نهال میوه - سوغات جدید میاندوآب !!!

ولی علم کشاورزی می‌گوید هرچه درخت جثه کوچک‌تری داشته باشد، تراکم درختان در سطح هکتار افزایش می‌یابد، با افزایش تعداد نهال‌های کاشته شده در یک هکتار تناژ میوه‌های تولیدی در هکتار بیشتر می‌سود و رسیدگی به درختان با جثه کوچک‌تر کار بسیار آسان و راحت‌تری برای کشاورزان خواهد بود.

امروزه درختان پایه کوتاه با ارتفاع ۳ الی ۶ متر، محبوبیت بیشتری در بین کشاورزان داشته و باعث شده هرس درختان، کود پاشی، سمپاشی و محلول پاشی درختان و مخصوصاً برداشت میوه کار بسیار آسان و کم هزینه باشد، در نهال‌های پایه بلند بیشتر میوه‌ها در شاخه‌های بالایی جا مانده و در فصل پاییز و زمستان مکان مناسبی برای تخم ریزی آفات هست، ولی برداشت میوه از درختان پایه کوتاه راحت‌تر بوده و احتیاج به تجهیزات خاصی از جمله بالابر و یا جرثقیل ندارند.

نگهداری نهال از خرید تا کاشت آن در باغ

از دیگر مواردی که باغداران به هنگام خرید نهال باید به آن توجه داشته باشند، نگهداری نهال از خرید تا کاشت آن در باغ باغ هست، فراموش نکنید این فاصله زمانی بسیار حیاتی بوده و کوچک‌ترین بی‌احتیاطی باعث تلف شدن نهال خواهد شد؛ بنابراین به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • قبل از تحویل نهال حتماً خاکورزی زمین را انجام داده و گودال‌ها را کنده آماده کنید تا بلافاصله بعد از تحویل نهال آنها را به خاک منتقل کنید؛ مطمئن باشید خاک زمین یخ زده نیست چون خاک یخ زده باعث آسیب به ریشه نهال می‌شود.
  • برای تحویل نهال زمان خاصی را با کارشناسان نهالستان طی کرده و مطمئن باشید در موعد مقرر به دست شما خواهد رسید.
  • چون شما شرایط ایده‌آلی برای نگهداری نهال‌ها ندارید، بنابراین برای تحویل نهال هیچ عجله‌ای نکنید؛ مطمئن باشید که یک روز پس از تحویل نهال آنها را به زمین منتقل خواهید کرد؛ بنابراین با توجه به اکوسیستم منطقه خود هفته آخر فصل زمستان یا ۱۵ روز اول فصل بهار گزینه مناسبی برای تحویل نهال هست.
  • به هنگام تحویل نهال بسته‌بندی نهال‌ها را مورد بررسی قرار داده و مطمئن شوید که هیچ خدشه و آسیبی به بسته‌ها وارد نشده است.
  • چون ریشه نهال‌ها کاملاً حساس است نباید در تماس مستقیم نور خورشید قرار بگیرد.
  • قبل از کاشت ریشه نهال را در تشت‌های آب قرار دهید تا آب مورد نیاز را به خود جذب کند ریشه‌ها را بررسی کنید تا هیچ مشخصه غیر نرمال نداشته باشد.

خرید انواع نهال میوه - سوغات جدید میاندوآب !!!

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد خرید نهال از مراکز معتبر را به شما ارائه دهیم، مطمئناً خرید نهال‌های لیبل‌دار که شناسه خود را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده‌اند و به صورت تضمینی در اختیار باغداران قرار می‌گیرند مزیت‌های بیشتری برای کشاورزی کشاورزان شهر میاندوآب خواهد داشت.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x