سینما و تئاتر

سردرگمی صداوسیما در پخش سریال سرزمین مادری

سریال سرزمین مادری 2 در هفته گذشته براساس اعلام شبکه سه سیما بنا بود تا پخش شود. اما صداوسیما بدون اعلام قبلی به پخش فصل اول سرزمین مشغول شد.

به گزارش تلنگر؛ پخش سریال سرزمین مادری، فصل دوم که از هفته گذشته شروع شد و شروع این فصل به دلیل ناهماهنگی در پخش آن، با حاشیه‌هایی همراه شد. در میان حواشی سرزمین مادری پنج شنبه ۷ دی‌ماه نیز با چند تصمیم ناگهانی همراه شد. ویدئویی از ممیزی قسمت اول «سرزمین مادری ۲» در تلویزیون منتشر شد، در حالی که مخاطبان منتظر بودند قسمت دوم سریال از شبکه سه پخش شود، اما بدون اطلاع‌رسانی قبلی، تکرار قسمت اول «سرزمین مادری ۲» روی آن رفت. همچنین کمال تبریزی هم به پخش فصل جدید بدون هماهنگی با او و اعمال تغییرات لازم، اعتراض کرد. ماجرای بی‌نظمی در پخش «سرزمین مادری ۲» و ناهماهنگی میان تلویزیون و تلوبیون‌‌پلاس چیست؟

پخش همزمان در تلوبیون و تلویزیون «سرزمین مادری» از ۵ مهرماه، ابتدا در تلوبیون‌پلاس منتشر شد و سپس تلویزیون هم از ۲۰ مهرماه این مجموعه را پخش کرد. چهارشنبه‌ها دو قسمت از «سرزمین مادری» در تلوبیون‌پلاس منتشر می‌شد و پنج‎شنبه و جمعه‌ها دو قسمت از آن روی آنتن شبکه سه می‌رفت. اواخر مهرماه، تلوبیون به دلیل هماهنگی با تلویزیون برای پخش «سرزمین مادری»، برخلاف روال، هفته‌ای یک قسمت از سریال را منتشر کرد تا فاصله موجود از بین رفت. در نهایت این هماهنگی و نظم ایجاد شد و از ۱۷ آبان‌ماه با پخش قسمت ۹ و ۱۰ سریال به روال پخش دو قسمت بازگشت و همزمان تلویزیون هم این قسمت‌ها را روی آنتن برد.

سبقت شبکه ۳ از تلوبیون‌پلاس همزمان با پایان فصل اول سریال و شروع فصل دوم، ناهماهنگی میان تلوبیون و تلویزیون ایجاد شد و مخاطبان نیز به دلیل بی‌نظمی در پخش سریال، سردرگم شدند. هفته گذشته تلوبیون‌پلاس، تنها قسمت پایانی فصل اول را منتشر کرد، اما تلویزیون رویه متفاوتی را در پیش گرفت و جمعه اول دی‌ماه «سرزمین مادری ۲» را روی آنتن برد، به این ترتیب برخلاف روال پخش سریال، تلوبیون‌پلاس از تلویزیون جا ماند. انتشار سریال در تلوبیون، این فرصت را به مخاطبان می‌داد تا زودتر از تلویزیون «سرزمین مادری» را تماشا کنند، بنابراین جلو افتادن تلویزیون از تلوبیون‌پلاس، باعث انتقاد مخاطبان از روال پخش سریال شد.

تکرار قسمت اول آن هم با بی‌نظمی در پخش در نهایت چهارشنبه ششم دی‌ماه قسمت اول و دوم «سرزمین مادری ۲» در تلوبیون‌پلاس منتشر شد و پنج‎شنبه هفتم دی نیز بازپخش قسمت اول این فصل روی آنتن شبکه سه رفت. احتمالا تلویزیون به دلیل این‎که فاصله‌ای میان پخش سریال از شبکه سه و انتشار آن در تلوبیون‌پلاس ایجاد نشود، تکرار قسمت اول را پخش کرده است. سبقت شبکه سه از تلوبیون‌پلاس در آغاز فصل دوم، باعث شد نظم پخش «سرزمین مادری» برهم بخورد و مخاطبان نیز سردرگم شوند.   ممیزی قسمت اول در تلویزیون یکی دیگر از حواشی مربوط به پخش سریال، ممیزی بخشی از قسمت اول «سرزمین مادری ۲» در تلویزیون بود. در یکی از سکانس‌های این قسمت که جمعه هفته گذشته روی آنتن شبکه سه رفت، «رهی» با بازی شهاب حسینی موضوع علاقه خود به «زیور» (لیلا زارع) را با «اوس حسین» (حسین محجوب) مطرح کرد و صحبت از این احتمال که «زیور» خاله «رهی» باشد، به میان آمد.

این سکانس چهارشنبه ششم دی در تلوبیون‌پلاس بدون ممیزی و کامل‌تر پخش شد. طبق آن‎چه در نسخه تلوبیون دیدیم، در این سکانس پس از صحبت‌های «اوس حسین» درباره محرمیت احتمالی او با خانم‌های خانواده خود، «رهی» از این‎که پس چرا اجازه نداده‌اند با «ننه منیر» مانند محرم خود رفتار کند گلایه می‌کند، اما بخشی از صحبت‌های او در نسخه‌ای که جمعه هفته گذشته از تلویزیون روی آنتن رفت، حذف شده بود. نکته عجیب‌تر این که، این بخش از صحبت‌های «رهی» پنج‎شنبه هفتم دی‌ماه در بازپخش قسمت اول حذف نشده بود! در واقع این سکانس پس از انتشار در تلوبیون، در تلویزیون نیز بدون ممیزی پخش شد.

اعتراض کمال تبریزی روز پنج‎شنبه کمال تبریزی در اینستاگرامش، از پخش «سرزمین مادری ۲» بدون رفع ایرادات آن انتقاد کرد. او همچنین با اشاره‌ای کوتاه، از محمد مسعود تهیه‌کننده پروژه نیز انتقاد کرد و نوشت: «متاسفانه پس از اتمام نمایش فصل اول، نمایش فصل دوم با عجله و بدون اطلاع من از سوی تلویزیون و تهیه‌کننده با نواقصی شروع شد که ماه‌ها قبل به آن‌ها اشاره کرده بودم، اما اقدامی در رفع نواقص نشده بود و حالا قصد دارند در فرصت کوتاه باقی‎مانده و در حد امکان انجام دهند!

اعتراض کمال تبریزی به به همریختگی پخش سرزمین مادری

او در ادامه با اشاره به یکی از ایرادهای قسمت اول و دوم فصل جدید نوشت: «یکی از ایرادهای مهم آن استفاده از قطعات موسیقی آقای علیقلی در کنار قطعات آقای پژمان و بدون ذکر نامی از آقای علیقلی است. مضاف بر این‎که اساسا استفاده ترکیبی از قطعات مختلف، از دو آهنگ‎ساز متفاوت برای یک اثر نمایشی، کار کاملا اشتباهی است!» تبریزی در پایان از مخاطبان سریال عذرخواهی کرد و نوشت: «چون تقریبا ارتباط من با تلویزیون و تهیه‌کننده برای پخش سریال قطع شده است، از این به بعد سعی خواهم کرد که به نواقص موجود در قسمت‌ها و البته حذفیات در پخش اشاره داشته باشم. از همه مخاطبان سریال و مردم عزیز «سرزمین مادری» بابت این بی‌مبالاتی پوزش می‌طلبم.

خلاصه داستان سریال سرزمین مادری

شروع داستان این سریال با پسر بچه‌‌ای بنام «رهی» شکل گرفت. او پس از بمباران دهکده‌ای توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود و پس از چند روز مراقبت توسط مادرش، راهی تهران می‌گردد. سال‌ها بعد او در یک خانواده توده‌‌ای رشد پیدا می‌کند، اما بر اثر به وقوع پیوستن ماجراهایی، او را به خانواده درباری می‌سپارند. در این خانواده است که او رفته رفته به هویت خود پی می‌‌برد و همین امر باعث می‌‌شود به یک خانواده دیگر که اعتقاد مذهبی دارند، سپرده شود.

پایان مطلب/س.آ

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بم خودرو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x